سرنخ‌هایی از نقش روسیه در عملیات طوفان الاقصی/ نفع پوتین در چیست؟

گمانه زنی ها درباره دست داشتن روسیه در عملیات طوفان الاقصی در حال افزایش بوده و فرضیه مطرح در این مورد برداشتن تمرکز از روی جنگ اوکراین است.

ابوالفضل خدائی: عملیات غافلگیرکننده و طوفانی طوفان الاقصی که در روز شنبه پانزدهم مهرماه علیه رژیم صهیونیستی آغاز شد سوالات زیادی را برجای گذاشته است. در فضای رسانه ای و تحلیل ها کلیدواژه های جدید مطرح و سر زبان ها آمد. برخی با طرح تئوری توطئه این فرضیه را مطرح کرده‌اند که مانند ۱۱ سپتامبر، نتانیاهو و موساد از این حمله خبر داشته اما برای اینکه برنامه‌های آتی خود را جلو ببرند، آن را پنهان کردند. اما آنچه که بیشتر نمود پیدا کرد شکست اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی در واکنش به این عملیات ترکیبی بود. تا جایی که توماس فریدمن تحلیلگر برجسته آمریکایی نیز به صراحت اعتراف می کند که علت ضربه‌پذیری این رژیم خیانت وزیر دادگستری و طرح فاسدش و حمایت نتانیاهو از او بود که سرتاسر نظام را دچار شکاف و این چنین آسیب‌پذیر کرد.

اطلاع و یا عدم اطلاع مقام های تل آویو از عملیات، موجب تغییر واقعیات یعنی شکست نمی شود. حتی به زعم رسانه های اسرائیلی، مقاومت فلسطین از وسایل ارتباطی استفاده می‌کند که سرویس‌های اطلاعاتی تل‌آویو کاملاً از آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

ارسال پالس‌های ضد و نقیض در خصوص پاسخ رژیم به این عملیات نشانه دیگری بر غافلگیری تل‌آویو است. بنیامین نتانیاهو در حالی همزمان با بمباران کور غزه، اقدام به گسیل نیروهای زمینی به نوار غزه کرده که خود بهتر می‌داند در صورت هر گونه حمله زمینی علاوه بر ورود به یک باتلاق عظیم، جبهه شمالی شعله ور خواهد شد. تجربه تاریخی سال ۲۰۰۵ در این زمینه به وضوح پیش چشم صهیونیست ها قرار دارد.

سرنخ‌هایی از نقش روسیه در عملیات طوفان الاقصی/ نفع پوتین در چیست؟

بیشتر بخوانید:

روسیه در تنش حماس و اسراییل نقش دارد/ تنش اسراییل و حماس گسترده می‌شود

مارتین ایندیک: اسرائیل مغرورانه فکر می‌کرد همه چیز را در کنترل دارد/ تل‌آویو چاره‌ای جز کنار آمدن با شرایط ندارد

نقش روسیه در عملیات طوفان الاقصی؟!

یکی دیگر از فرضیه های مهمی که درباره عملیات حماس مطرح می شود نقش روسیه با توجه به جنگ اوکراین است که گفته می شود تلاش پوتین در این راستا گشودن جبهه جنگ دیگری به منظور منحرف کردن اذهان است و در اینجا این پرسش اصلی را مطرح می کند که مسکو از حوادث جدید در منطقه منتفع خواهد شد یا متضرر؟

سرگی سوملنی کارشناس برجسته مسائل اروپا در ارزیابی خود از عملیات طوفان الاقصی در شبکه اجتماعی ایکس این گونه می نویسد: روسیه به وضوح پشت این موضوع است. هیچ متحدی از حماس به جز روسیه تجربه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین و بمب افکن را علیه تانک های نبرد مدرن ندارد. فقط روسیه می تواند حماس را در این زمینه آموزش دهد:

او در ادامه نوشت: از سال گذشته میلادی تا کنون، رهبران حماس حداقل سه بار از مسکو دیدن کردند و با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و با رهبر چچن یعنی رمضان قدیروف ملاقات کردند و آشکارا صحبت کردند که با مسکو یک نظم نوین جهانی را رقم خواهند زد و همچنین درباره تضعیف غده صهیونیستی مذاکره کردند.

ولادیمیر پوتین در سال جاری مکرراً نظرات یهودستیزی افراطی ارائه کرد و با عبارات یهودی ستیزانه تند لاوروف همراهی کرد که کاملاً مطابق سنت چند دهه مسکو است. لاوروف سال گذشته در اظهاراتی جنجالی گفت: «این که زلنسکی یهودی است مهم نیست؛ این واقعیت، نافی وجود عناصر نازی در اوکراین نیست؛ من معتقدم که هیتلر خون یهودی داشت و برخی از بدترین یهودی ستیزها، خودشان یهودی هستند».

سوملنی در ادامه نوشت: چند فکر دیگر و اینکه چرا معتقدم حماس در این بازی فقط یک پیاده است و برنامه ریز روسیه است:

سطح حمله حماس بی سابقه است. بزرگ است و تحقیرکننده و تکان دهنده است. این مانند ربودن یک سرباز ارتش اسرائیل برای مبادله او با اسیران نیست.

واضح است که حماس نمی تواند کنترل هیچ منطقه ای را حفظ کند. به عقب رانده خواهند شد و انتقام سخت خواهد بود.

احتمالا هیچ مهاجم و فرمانده مستقیمی از آن جان سالم به در نخواهد برد. آیا دیوانه اند؟ آیا آن ها برای این بخش هم برنامه ریزی کرده بودند؟ من این طور فکر نمی کنم. حماس به خوبی می دانست که چگونه میان خشونت و دریافت پول از اتحادیه اروپا تعادل برقرار کند. این متفاوت است.

بنابراین ایده اول این است: این حمله عمداً توسط حماس برنامه ریزی نشده است، بلکه توسط یک قدرت بزرگتر طراحی شده است که هیچ علاقه ای به حماس ندارد، اما مایل است انتقام نوار غزه را ببیند و بنابراین ایده های ضد اسرائیلی و ضد آمریکایی را در سراسر جهان ایجاد کند.

نمی‌دانم بعداً چه اتفاقی می‌افتد، اما حمله احتمالی در آینده به سفارت آمریکا و... می‌تواند بر انتخابات ایالات متحده تأثیر بگذارد. فقط قضیه طرابلس را به خاطر بسپارید.

در واقع، هر گونه تشدید تنش به نفع پوتین است، غرب را منحرف می کند و شانس ما را برای توسعه یک استراتژی محکم کاهش می دهد. ما به جای اینکه استراتژیک عمل کنیم، واکنش تاکتیکی نشان می دهیم. هیچ چیز خوبی در این نیست، اما برای کرملین خوب است. به همین دلیل است که من فکر می کنم روسیه پشت این حمله است.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1822812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 150
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    دادن تسلیحات به اکراین از جانب اسراییل برای شلیک به مسکو .میتونه در این عملیات دخیل باشه.هر کی اسراییل رو بزنه داداش ماست
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      تحلیلتون خیلی آبکیه.یه خورده ‌‌به واقعیات با دید بازتر بنگرید.
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      اسرائیل به اوکراین سلاح نداده
    • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      چرت نگو . مسکو از اسرائیل دفاع کرد. بیشتر شهروندان اسرائیلی روسها هستند
    • علی رجایی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      36 8
      صددرصد
  • IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    مرگ بر اسراییل امریکا ال سعود
    • رضا IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      56 4
      اخبار نگاه نمیکنی چندوقته آل سعود داداشی شده باهاتون
    • سید علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      44 2
      بابا دولت و نظام همه با آل سعود رابطه شون درست شده شما جوگیر نشو
  • ملت IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    این چیزایی که این بنده خدا گفته، مزخرفه پشت این اتفاقات هرچیزی و هرکسی باشه فقط میتونم بگم تقدیر الهی است و زوال اسراییل و نابودیش حتمی و قطعی است حتی اگه روسیه و تمام دنیا هم نقطه مقابل باشن. ما به صحبتهای رهبرمون ایمان داریم
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      30 10
      چه تقدیری چقدر خرافاتی هستی کارشناس میگه کار روسیه هست به خاطر این که روسیه توجهات رو ببره به سمت دیگه صد در صد درست میگه چون روسیه خیلی مکار هست اول در برجام کارشکنی کرد به گفته دکتر ظریف دوم خواست ایران را وارد جنگ با اوکراین کنه وحالا با این ترفند داره سیاست های مکارانه خود را پیش می‌بره
  • محسن IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    جنگ ۷۲ ملت همه راعذر بنه...چو ندیدند حقیقت ره افسانه زدند
  • زهره حاجیلری IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    اسرائیل مردم عادی ندارد همه شهرک نشین ها مهاجر و غاصب هستند رحم نکنید بزنید بکشید و نابود کنید .کشته های آنها در جهنم و شهدای ما به بهشت میروند . یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا
    • مهران IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      خوشبحالت با این تفکرت
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      داعش کی بودی تو
    • حسن IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      تو کی هستی که‌ از کشتن آدما لذت میبری
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      21 7
      همین چند سال پیش رو تپه های مشرف به نوار غزه میشستن با تنقلات بمباران نگاه میکردن و کف و سوت میزدن. سرچ کنین توی گوگل پیداش میکنین.
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      22 10
      تو که از کشتن ادمها لذت میبری چی بهشت میری یا جهنم
    • negin IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      29 6
      جنگ در هیچ حالی خوب نیست. کسی که از جنگ لذت می بره مسلما انسانیت نداره
    • مهراب IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      26 11
      خدایی چی توی کله پوک امثال شماست
    • امین IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      22 13
      کسی هست اینجا تورات خونده باشه اگه نخونده دهنشو ببنده.صهیونیست ها بنا به کتابشون هیچکس رو جز خودشون ادم نمیدونن.میگن شماها حاصل نزدیکی حوا و شیطان هستید و ما حق داریم عین حیوون ازتون کار بکشیم یا حتی بکشیمتون.به ما ها میگن جنتیل پس ما ادم عادی در اسراییل نداریم ولی به نظر من فراریشون بدین بجای اینکه بکشینشون مخصوصا افراد زیر ۱۶ سال اونا ادم نیستن بچه میکشن
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    شک نکنید کار روسیه است. شما اصحاب رسانه مراقب باشین مثل جریان اوکراین پای ما رو باز نکنه به جنگ دیگه
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      43 5
      کلا هرجنگ،فتنه،آدمکشی وبحرانی درجهان پیش بیاید روسهاپشت ماجرایند.
  • سید US ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    اگر روسیه پشت این حمله است خیلی هم خوبه دمش گرم لعنت بر رژیم کودک کش
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    چرند‌ننویس‌‌روسیه‌چه‌نفعی‌داره‌
    • ناشناس IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      14 4
      استاد! باعث میشه که اسرائیل در گیر جنگ بشه و به اکراین کمک تسلیحاتی نکند!
    • Amirmohammad IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      6 3
      هنوز خیلی زوده تا این مسائل رو بفهمی بالام جان . ایجاد درگیری آذربایجان با ارمنستان و پس گرفتن قره باغ هم با چراغ سبز پوتین ک.گ .ب ای بود .چرا که پاشینیان اظهار کرد که علیه پوتین قطعنامه رم را امضاء میکند.و اساسا قره باغ متعلق به آذربایجان بوده و هست ولی این اواخر پاشینیان بطرف غرب غش کرد و علی اف اجازه حمله به قره باغ رو از روسیه گرفت .وگرنه او و اردوغان عددی نیستند.
    • Amirmohammad IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      7 5
      قندکم . روسیه با همه قدرتش بخاطر کمکهای بسیار غرب و اروپا در باتلاق اوکراین گیر کرده و یه جورائی این قضیه واسه روسیه و پوتین .حیثیتی شده. پس ابتدا چراغ سبز به قمارباز باکوئی داد تا به قره باغ حمله بکند.و چون پاشینیان مالکیت قره باغ رو برای آذربایجان تأئید کرد.قضیه قره باغ تمام شد.ولی روسیه باید زمان بخرد تا خودش رو برای اوکراین جمع و جور کند.سه مرتبه هم اعضای بلند پایه حماس به روسیه رفتند و با لاوروف معاهده امنیتی تسلیحاتی و مالی امضاء کردند.پس باید کاری برای روسیه انجام بدهند.پوتین و لاوروف هم چندین مرتبه مصاحبه ضد صهیونیستی کردند .پس حمله حماس به اسرائیل بین خودشون و روسیه از این قرار شده که روسیه آموزش بدهد و تمام شناسائی هوائی از اسرائیل رو قبول کرده و حماس هم زمینی حمله کند.که همینطور شد و هنوز ادامه دارد و با درگیر کردن اسرائیل روسیه نظر را غرب و اروپا رو به کمک اونها به اسرائیل مشغول کرد.تا بتونه قضیه اوکراین رو جمع بکنه..بفهمستی یا نه؟؟؟
    • ح ،س BR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      6 1
      اگه به منافع باشه برای ایران چه نفعی داره
    • خداوکیلی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      8 2
      همان روز اول من گفتم این تجعیزات که حماس داره ی قدرت بزرگ در اختیارش گذاشته خیلی برای روسیه نفع داره اصلا اوکران فرا موش شد.
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    در درگیری‌های طبیعت وقتی پای قلمرو در میان است سخت ترین مبارزات شکل می‌گیرند درسی که می شود گرفت رعایت قانون هاست.
  • علی IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    54 46
    هرکه ظلم کنه خدا با اوست نمی بینی در دنیا ظالمین قدرت دارن به دور برت نگاهی بینداز مظلوم رو فناست.
    • Amirmohammad IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      11 5
      با اون مغزت که بلبرینگش تاب برداشته..مظلومین دنیا اگر مثل تو تنبل باشند .رو به فنا هستند.ممکنه ظالمین دنیا قدرت ظاهری داشته باشند .اما جگر ایستادگی در جنگها رو ندارند.افغانستان و عراق نمونه‌های خوبی بودند که آمریکا با خفت و خواری از اون دو کشور خارج شد.مگر نمیدونی که آه مظلوم کوه سترگ رو میشکافه.بلند شو برو غزه تا ایمانت قوی بشه..
  • ناشناس IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    33 55
    میخواد رقیبو در کنه ،خودش اونجا به سر کنه.یعنی میخواد اسرائیلو از فلسطین محو کنه ولی خودش به یه طریقی حالا چه مستقیم چه غر مستقیم حکمفرمایی کنه.همین
  • US ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    موزی ترین آدم که فقد فکر مقام و پوله
    • بهرام IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      34 5
      موزی یا موذی؟!
  • مهدی IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    56 42
    هر جور حساب کنیم باز نقش روسیه اهمیت پیدا می کنه
    • Amirmohammad IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
      7 1
      فراموش نکنید که روسیه پس از جنگ دوم تا الآن یک ابر قدرت هست و در دنیا سکوی تصمیم گیری و استراتژی نظامی و اقتصادی است و نباید اون رو دست کم گرفت.چطور آمریکا مدعی ابر قدرتی است و در امور همه کشورها دخالت می‌کند .روسیه هم برای خودش و جهان و کشورهای مختلف طرح و برنامه دارد.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    10 10
    اسرائیل باید از صحنه ی روزگار محو شود .. تا بشریت بتواند زنده بماند و به حیات و ممات خود ادامه دهد
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    5 1
    تحلیل خوبی بود،ممنون
  • احمد IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    2 1
    اگه اسراییل به انتقام پافشاری کنه و بمباران و تخریب کنه پای حزب‌الله و ایران نیز به درگیریها باز شده و جنگ گسترش می یابد که به نفع هیچ کس نیست.
  • علی اصغر قاسم پور IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    9 0
    کشتار زیادی خواهد شد، برنده ای نیست، در صورت به خطر افتادن موجودیت اسرائیل آمریکا هم وارد عمل خواهد شد. بهتره مسائل از راه صلح و انسانی حل بشه. این نزاعهای طولانی مردم دو طرف در رنج نگه میداره و منطقی نیست ادامه پیدا کنه و بلکه بهترین کار اینه که با صلح حل و برای همیشه پایان داده بشه و احترام آمیز و با رعایت حق و حقوق هم و در کنار هم به خوبی زندگی کرد.
  • حمید IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    15 7
    هر دولتی که بتواند به فلسطین کمک کند ولی فقط حرف بزند در قتل هزاران فلسطینی شریک است ،تمام نیروهای مقاومت اسلامی از ایران تا لبنان دارند و عربستان و ترکیه و دولتهای عربی باید با فلسطین برای آزادی سرزمینشان کمک کنند، اینکه حرف از آتش بس ودولت مستقل آنهم در زندان غزه، یاوه گویی بیش نیست، اسراییل فقط زبان زور میداند،پس باید همه کشورهای اسلامی کمک کنند تا فلسطین و سرزمینهای اشغالی آزاد شوند
  • IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    1 3
    شاید کار اروپایی ها باشه
  • مرتضی IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    13 2
    بچسبید به ایران خودمون.اقتصادش از صدتا جنگ بدتره
  • پریسا IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    8 6
    امیدوارم اسرائیل و اوکراین هردو نابود بشن. اوکراین که در جنگ ایران و عراق بیشترین مهمات رو به صدام میداد، اسرائیل هم کم دانشمندان ما رو به خاکو خون نکشیده.
  • امیر US ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    1 3
    همانطور که امریکاوغرب زلینسکی تو اکراین بازی دادن و اکراین شد محل جنگ غیر مستقیم با روسیه و تضعیف روسیه حالا رقیب آقا پوتینه هم با بازی دادن حماس بعنوان پیاده نظام جنگ با غرب و آمریکا در دستور کار قرارداده اما بیاد داشته باشید حماس چنین ظرفیتی برای تضعیف غرب رانداره مگر اینکه در ادامه این طرح پای ایران و حزب اله هم به اینمعرکه باز کنند که ایران باید مراقب باشد وارد این بازینشود
  • خسرو CA ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    8 5
    برام عجیبه که چرا بعضی ها از روسیه حمایت می کنند انگار روسیه وطن آنهاست
  • ناشناس IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    0 1
    به نظرم این جنگ باعث شد پیروزیه آزربايجان بره پشت پرده ودیده نشه زیاد بهش نپردازن دفعه قبل هم به سفارتش حمله شد تا حواسها پرت شه واز طرفی نپیوستن کشورهای عربی وعادی سازی روابط با اسراییل را مختل میکنه تا حدی
  • US ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 2
    در مورد اینکه روسیه در این حمله نقشی داشته یا نه هیچی معلوم نیست ولی به وضوح میتونم بگم پشت حمله آذربایجان به ارمنستان روسیه بوده
  • DE ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 1
    تغییر تمرکز و حمایت ناتو و آمریکا از جنگ اوکراین به غزه
  • محمد حیدری IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    6 2
    کل تحلیل چرت و پرت است هر جا شری بر پا شود نام دموکرات‌های آمریکا میدرخشدفقط در آمریکا، کانادا و لندن جشن بمباران اسرائیل توسط شهروندان آنها گرفته شد نه در مسکو
  • هادی IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 2
    مقاله ای ضعیف با ساده انگاری و ساده لوحی و سراسر سیاست زدگی وترس...
  • مهدی FR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 2
    همیشه یکی از طرف های جنگ ها چه مستقیم یا غیر مسقیم روس ها بوده ند.
  • حماس IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    2 4
    وقتی امریکا و دوستانش در حال تغذیه اسلحه در اوکراین هستند و بهای سنگینی شد اوکراین برای روسیه از نظر سیاسی این کاملا طبیعی هست که روسیه هم گروه های فلسطینی را تغذیه کند این هشدار پوتین است به امریکا تا کمک به اوکراین را قطع کنند و این حماقت پوتین بوده که تا بحال صبر کرده باید همان ماه های اول جنگ که امریکا شروع به حمایت اوکراین کرد سلاح ها را به فلسطین میفرستادند تا موازنه برقرار شود و جنگ اوکراین با پیروزی روسیه به اتمام میرسید ترس و محافظه کاری پوتین کار دستش داد والا جنگ اوکراین زودتر تمام میشد و اوکراین بدون کمک امریکا بسرعت تسلیم میشد این موازنه قوای دو ابر قدرت است
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    15 2
    آراي مثبت و منفي خيلي تابلو دستكاري شده ....
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    5 4
    نفع پوتین در اینه که ایران بدبخت تر و مهتاج به روسیه میشه. آخه به ایران چه جنگ بین اعراب و اسرائیل بابا
  • باطن IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    2 3
    یک حمله بسیار فشل و شلخته، فرصت سوزی تکرار نشدنی. بیشترین منافع را هم روسیه میبرد، از حواس پرتی توجه بر تجاوز اوکراین تا فشار تامین اسلحه بر آمریکا و اروپا تا ممانعت از نزدیکی اعراب و اسرائیل و جلوگیری از صادرات گاز مدیترانه به اروپا و . .
  • محمدزاده IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    2 12
    می بایستی با پهپاد یا موشک سامانه گنبد آهنین اسرائیل را می زدند
  • محمد IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 1
    روسیه الان درگیر تفکر کشور گشایی هست مثل شوروی یا همه استعمارگران.برای سلطه به دنیا نیاز به نیروی انسانی و ثروت سرزمینی هست بهترین مکان قاره آفریقا هست جنگ روسیه با اکراین وخشک کردن خزر نیز در همین راستا بوده یعنی مسیر دروازه جدید روسیه به آفریقا .که در دهه های آتی شاهد خواهیم بود
  • احمد IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    2 3
    این تحلیل دروغه،توهمه
  • محمدرضا IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 3
    اگر اینجوری باشه باید بگیم دست روسیه درد نکنه که توان و حواس دشمنان ما را به خودش مشغول کرده شما بهتره تکلیف خودتونو مشخص کنید
  • داود IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    13 5
    آمریکا و اسرائیل کارشون تمومه چون جنایت کارن هر کی پشت طوفان الاقصی هست درود بهش خیلی مرده
  • شهروند ایرانی IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    9 3
    من موافق کشت وکشتار نیستم خداکند که جهان درصلح وآرامش باشد ولی وقتی غرب باتمام وجود وعلنی از۷۰سال جنایت اسراییل حمایت می کند چرا وقتی ازملت مظلوم فلسطین حمایت می شود یه عده درد زایمان می گیرند پس انسانیت تان کجا رفته؟
  • میترا IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    2 2
    روسیه خیلی وقته به جبهه مقاومت پیوسته چون استراتژی شون جنگ و مقابله با غربی هاست
  • سیاوش CA ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    5 2
    سلام. این وعده الهی هست که غاصب وظالم نابود خواهد شد ،این فرزند حرامزاده استکبار که با حمایت غرب و آمریکا وچند کشور مسلمان خیانتکار تا به امروز چون خنجریدر قلب فلسطین قهرمان جا خوش کرده بود ،اما دوران مظلومیت اما فلسطین تمام شد و روزمرگ این رژیم جنایتکار به پایان رسیده است
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 2
    پوتین استاد گرفتن ماهی از اب گل الود هزینه برای کشورهای دیگه درست می کنه تا سود ببر استاد این کار حقه باز حیله گرترین موجود روی کره زمین هر روز به شیطان درس میده
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 1
    شکی در دخالت روس ها نیست ایران اگر هشیار نباشد روس ها جشن می گیرن
  • امانی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    5 2
    اول اینکه روسیه با رژیم یهودی صهیونیستی روابط درحد دو کشور دوست را دارا میباشه شکی نیست مثل ترکیه و اردوغان که علی الظاهر ضد رژیم اشغالگر اسرائیل هست اما باطنا دوستدار آنها این قبیل تئوری ها ی غربی ها برای سرپوش گذاشتن و کم اهمیت دادن اینجنین ضربه ای سخت توسط مسلمانان و مجاهدان فلسطینی هست وبگواه همه جهانیان رژیم یهودی صهیونیستی حتی چنین ضربه سختی را در جنگ معروف ۶روزه که درآن ۵ کشور عربی را در طی مدتی کوتاه شکست داد ونصف این ضربه راهم تلفات نداد نخورده بود بهرصورت فلسطینیان مجاهد حماس و نوار غزه نشان دادند قدرت ایمان واتکال به خداوند چقدر هست
  • ایرانی IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    7 2
    واقعا" بی ارزش تر و بی ربط تر از این تحلیل آب دوغ خیاری تا حالا در عمرم نخوانده بودم ، آخه آدم بدون بینش سیاسی ، حماس تشکیلات سازمان یافته ای چون محور مقاومت را داره ، حالا اگه احتمال بدی سلاح یا پول از روسیه گرفته باشند یک حرفی ولی حماس با آن پیشینه مبارزه میدانی با اسرائیل و کمک اطلاعاتی عملیاتی از محور مقاومت چه نیازی به طراحی روسيه دارد که فقط تنها اطلاعات میدانی اش تصاویر ماهواره های جاسوسی اش است که آن هم توسط ایران قابل استفاده برای حماس است و.....
  • ناشناس IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    2 1
    شروع جنگ جهانی واسیب دیدن مردم بی گناه در هر کشور هر پدر و مادری فرزندش عزیز است
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    2 2
    همه می دونن که جنگ بین شرق و غربه و مردم بیگناه قربانی میشن ولی نظم آمریکا از کشورگشایی و زورگویی روسیه بهتره
  • ناشناس IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    2 0
    اگه دست روسیه در کاره پس چرا ایران شیرینی و شربت داد
  • محمود IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    2 1
    منطقیه .روسیه هم رسما اعلام کرد از فلسطین حمایت میکنه و اگر امریکا مداخله نظامه بکنه روسیه هم مداخله میکنه.روسیه دنبال منحرف کردن افکار و جمع کردن متهده
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    1 0
    عامل این جریان جریانات مخالف نتایاهو در داخل اسراییل هستند که می خواهند او را بگیرند در واقع این جریان فقط از بایدن اب می خوره
  • محمد IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    2 1
    و شادی کردن ایران چه معنایی دارد ؟!
  • فرهاد IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 2
    عاملش هر کی بوده خسارتش دامنگیر ملت بیچاره ایران و غزه که نه سر پیازند و ته پیاز خواهد بود! جنگ سالاران خون هم از دماغشان نخواخد آمد!
  • رضا IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    7 6
    امیدوارم دست ایران در پوست گردوی جنگ آمریکا و فلسطین و اسراییل نباشد. ما در حال حاضر اقتصاد لرزان و مردم فوق العاده شکننده ای داریم . از شما درخواست می کنیم ملت ایران را بیش از این درگیر حواشی نکنید. از بن سلمان یاد بگیرید از سنگاپور و مالزی یاد بگیرید. ما تنها مسلمان نیستیم. کمی منطقی باشید
  • ناشناس IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    1 3
    تو سخت در اشتباهی دو سوم جمعیت اسرائیل روسی هستند.وروسیه با اسرائیل پیمان مخفیانه دارد امکان ندارد این طوری باشد
  • علی اصغر IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    1 1
    سلام زورگویان و جنایتکاران عالم چون خود بزرگ بینی دارند نمی خواهند موفقیت مستقل هیچ کشور و گروهی را ببینند و به همین خاطر کشور های دیگر را در گیر ماجرا می دانند و در حقیقت می ترسند که این عملیات را به کسانی نسبت دهند که تا چندی قلب فقط سنگ به دست داشتند و جنایات بی شمار آنان در حق فلسطینیان باعث رقم خوردن این مقاومت و پیروزی شد ،صهیونیست ها به زمان بزن و در رو در فلسطین نزدیک شده اند ،بزنند ،می خورند و چاره ای جز سر خم کردن در مقابل مقاومت را ندارند
  • ایرانی IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    1 2
    درسته الان چین و روسیه گفتن شرق باید همه شرقی باشند همه متحد محور مقاومت و محور شرق باشند الان درشرق فقط اسرائیل و کره جنوبی و ژاپن با‌محور غربی هستند اینها می‌خواهند اول اسرائیل را ساقط یا ازچنگ‌غرب به شرق بیاورند‌بعد کره جنوبی با حمله کره شمالی و بعد ژاپن با حمله چین و کره شمالی و روسیه این‌چند کشور را به چنگ شرق بیاورند البته با کشتن یا‌بیرون کردن غرب پرستان اون‌کشور ها‌
  • شاه پور IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    2 1
    ممکن است کار پوتین باشه و اردوغان هم در هر صورت جواب های هوی
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    15 2
    کار هر کی باشه باز هم وسیله ای هستند برای خدا که حق مظلوم از ظالم بگیرد.
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    3 1
    واقعا خودتون از این تحلیل خنده تون نمی گیره؟یه خورده خجالت بکشید...
  • پدرام IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    15 11
    خدمت دوستانی که از روی ساده لوحی دلشون برای اسراییل میسوزه باید عرض کنم که همین اسراییل در ابتدای کار قصد جهان گشایی داشت و در فکر تأسیس اسراییل بزرگ بود به همین دلیل به بعضی از کشورها حمله کرد و قسمت‌هایی از این کشورها را تصرف کرد و با غرور در اظهار نظری مرموزانه اعلام کرد چون در روایات دینی ما به شیراز ملک سلیمان گفته شده است و سلیمان هم پیامبر ما بوده است پس شیراز مال ما است و باید جزء اسراییل بزرگ شود آنها با این نقشه پلید قصد تصرف شیراز و استان فارس و چندین استان از ایران عزیزمان را داشتند به همین دلیل محمدرضاشاه هم دل خوشی از آنها نداشت ولی از روی ناچاری آنها را تحمل می کرد به همین دلیل بعد از پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی ایران اسراییل را دشمن شماره یک خود اعلام کرد پس خوب هست بدانیم با چه جانوران مرموزی روبرو هستیم و هوشیار و آگاه باشیم و گول من و تو و اینترنشنال و بی بی سی و ... را نخوریم لطفاً در این مورد تحقیق و مطالعه کنید. یا حق
  • عاطفه IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    5 5
    ای کاش روسیه و چین وهند و ایران ،قطر ...بریزن سر اسرائیل و همشون با خاک یکسان کنند تا درس عبرتی بشه برای آمریکا و انگلیس فرانسه آلمان و متحدانش
  • علی IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۸
    11 1
    روسیه نمی تونه خودشو جمع کنه اونوقت میگید پشت حماس بوده هرکی این حرفو گفته ونوشته فقط میخواسته یچیزی گفته باشه وگرنه نه خوب روسیه رو که نمیشناسه هیچ چون نصف ملت سرزمینای اشغالی مسیحی های ارتودکس طرف دارپوتین هستند و خودپوتینم اطلاع داره و سفر پارسال نتانیابو به روسیه هم تاکیدکرده بود به این موضوع پس لطفا هر چرت وپرتی رو به ضدوتضعیفی مسلمونا وحماس نشر ندید واقعا که ازهمه جابیخبربوده که این چرندیاتو گفته ونوشته