مروری بر حوادث خارجی در جمعه 13 آبان 1390

 تیراندازی در فرشگاهی در شیکاگو 4 قربانی گرفت

ایسنا نوشت: پلیس شیکاگو در تلاش برای شناسایی افراد مسلحی است که در یک فروشگاه مواد غذایی اقدام به تیراندازی و قتل چهار تن کرده بودند. در این حادثه دو نفر دیگر شامل یک زن 36 ساله و یک پسر 17 ساله نیز مجروح شده‌اند که به گفته پلیس حال زن مجروح وخیم است.
به نوشته روزنامه شیکاگو تریبیون، پس از آغاز تیراندازی از سوی مردان مسلح، دو نفر از کارکنان امنیتی فروشگاه به سمت مهاجمان شلیک کردند. در این میان سه تن از جمله مردی که احتمالا از اعضای گارد امنیتی فروشگاه بوده، در صحنه حادثه کشته شدند. همچنین پسر نوجوانی که احتمالا جزو باند مردان مسلح بود نیز در مسیر بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باخت. ماموران پلیس محلی می‌گویند: ظاهرا درگیری به دلیل نزاع بر سر خرید یک کالا از این فروشگاه رخ داد.

 

 

تلفات وقوع سیل در عمان به 16 نفر رسید

ایرنا نوشت: به گفته مقامات عمانی، تلفات طوفان و جاری شدن سیل در این کشور تا ظهر جمعه به 16 نفر رسیده است. به دنبال بارش های موسمی در عمان که از سه روز پیش آغاز شده، بسیاری از شهرهای این کشور شاهد جاری شدن سیل همراه با گل و لای بوده اند.
سازمان هواشناسی عمان اعلام کرد: بارش های سنگین امروز و فردا نیز ادامه خواهد داشت. این سازمان به شهروندان عمانی هشدار داده که برای حفظ جان خود از سیل، به مناطق امن عزیمت کنند. جاری شدن سیل علاوه بر تلفات جانی ، خساران فراوان مالی نیز در این کشور برجای گذاشته است. یک مقام مسوول در عمان اعلام کرد: جاری شدن سیل حداقل 50 میلیون دلار به شهروندان این کشور خسارت وارد کرده است. این سیل به بخشی از تاسیسات زیربنایی عمان نیز خسارات هنگفتی وارد کرده و تعداد از بیمارستانهای این کشور را تخریب کرده است. بیمارستان النهده که یکی از بزرگترین بیمارستانهای عمان است، در جریان سیل سه روز اخیر این کشور، کاملا تخریب شده است. تخریب مراکز درمانی در عمان در حالی صورت می گیرد که مقامات این کشور از افزایش تعداد مصدومان این حادثه سخن به میان آورده اند.
سیل در مناطق جنوبی عمان خسارات بیشتری برجای گذاشته و تعداد زیادی از خودروها و منازل مسکونی را از بین برده است. به گفته مقامات دفاع مدنی عمان، تاکنون حداقل 200 نفر در جریان سیل اخیر مجروح شده و به مراکز درمانی منتقل شده اند. این مقامات تایید کردند: به دلیل جاری شدن سیل امکان امداد رسانی از طریق راههای زمینی محدود شده و عملیات امداد و نجات آسیب دیدگان این حادثه از طریق هوا در حال انجام است. وسعت سیل در شهرهای جنوبی و شمالی عمان به حدی بوده که دولت این کشور از نیروهای ارتش و پلیس برای امداد رسانی استفاده کرده است. ارتفاع سیل در برخی از مناطق جنوبی عمان به گفته مقامهای مسوول، به 8/1 متر رسیده، به همین دلیل امداد رسانی به این مناطق با مشکلاتی مواجه است. در جریان سیلی که در سال 2010 در عمان به وقوع پیوست، دستکم 16 نفر جان باخته بودند. همچنین طوفان و سیل در سال 2007 در این کشور 49 کشته و بیش از 9/3 میلیارد دلار خسارت برجای گذاشت.

 

 

کشف دو تن ماری جوآنا در اقیانوس آرام

ایسنا نوشت: ملوانان نیروی دریایی مکزیک محموله‌ای حاوی دو تن ماری جوآنا را در اقیانوس آرام در نزدیکی شهر تفریحی «کابو سان لوکاس» پیدا کرده‌اند. این ملوانان در حین بازرسی در اقیانوس و سواحل اطراف «کابو سان لوکاس» این محموله را کشف کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، 178 بسته حاوی بیش از دو تن ماری جوآنا در مسافت حدود 38 کیلومتری از شرق بندر «کابو سان لوکاس» پیدا شدند. به گفته مقامات مکزیکی، هنوز منشا اصلی این محموله کشف نشده است.

 

 

انهدام یک باند قاچاق انسان در شرق چین

واحد مرکزی خبر نوشت: یک مقام پلیس چین امروز جمعه از متلاشی شدن یک باند قاچاق انسان در شرق این کشور خبر داد. به گفته چِن کینگوِی افسر تحقیقات در این پرونده، زوجهای فقیر جوان در شهر زوچِنگ در استان شاندونگ اقدام به فروش نوزادان خود می کردند. وی در ادامه با اشاره به اینکه نیروهای پلیس ماه پیش از فروش هفده نوزاد آگاه شدند تصریح کرد نیروهای پلیس توانستند سیزده نوزاد را نجات دهند.
چِن افزود کودکان نجات یافته به مرکز خدمات اجتماعی فرستاده شدند و جستجوها برای کشف چهار نوزاد دیگر همچنان ادامه دارد. به گفته چِن، امکان فروش نوزادان پسر در چین به ازای دریافت حدود پنجاه هزار یوان (هفت هزار و هفتصد و سی دلار) و نوزادان دختر در برابر مبلغی حدود سی هزار یوان وجود دارد و این مبلغ بسیار بیشتر از درآمد کشاورزی است. در بازار سیاه چین، نوزادان از سوی افرادی خریداری می شوند که خواستار داشتن فرزندان بیشتر هستند و یا قصد دارند از این کودکان به عنوان برده و برای کار استفاده کنند. به گزارش اسوشیتدپرس از پکن، مجازات قاچاق انسان در چین بسیار سنگین است و ممکن است قاچاقچیان به اعدام محکوم شوند.

 

 

مردان نقابدار یک خانواده مکزیکی را به رگبار بستند

ایسنا نوشت: مقامات مکزیکی از به قتل رسیدن پنج عضو یک خانواده از سوی مردان نقابدار در غرب این کشور خبر دادند. بازپرسان استان «سینالوآ» در مکزیک می‌گویند: سه زن، یک دختر نوجوان و یک پسربچه 7 ساله، قربانیان این حادثه هستند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بازپرسان می‌گویند: ماموران پلیس 64 پوکه خالی گلوله در صحنه حادثه پیدا کردند. پلیس مکزیک نیز در این باره می‌گوید: تاکنون هیچ انگیزه یا فرد مظنونی در ارتباط با این حمله مسلحانه و جنایت وحشیانه به دست نیامده است. به گفته پلیس، بازپرسان به جستجوی خود برای پیدا کردن قاتلان که احتمالا از باند قاچاقچیان مواد بوده‌اند، ادامه خواهند داد.

 

 

سیل تایلند متروی پایتخت را با خطر مواجه کرده است

واحد مرکزی خبر نوشت: سیل بی سابقه ای که تایلند را فرا گرفته است روز جمعه مرکز بانکوک را در برگرفت و سبب تعطیلی یک مرکز بزرگ تجاری و در معرض خطر قرار گرفتن شمار زیادی از ایستگاه های زیر زمینی مترو در پایتخت شد. یک پنجم این شهر در زیر آب های آغشته به گل، زباله های سمی صنعتی و خانگی و همچنین لاشه های حیوانات قرار دارد. مردم از لحاظ بهداشت و سلامت در معرض خطر قرار دارند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بانکوک، سطح آب هر روز بالاتر می آید و سبب تعطیلی مراکز تجاری شده است. سخنگوی متروی بانکوک اعلام کرد چنانچه سطح آب به چهل سانتی متر برسد، سه ایستگاه این مترو برای اولین بار تعطیل خواهد شد. جاری شدن سیل در تایلند از سه ماه پیش تاکنون دست کم چهارصد و چهل و دو قربانی بر جای گذاشته و زندگی میلیون ها تن به ویژه در شمال و مرکز کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

 

 

ریزش معدن در چین 50 کارگر را زیر آوار گرفتار کرد

ایسنا نوشت: مقامات چینی باز هم از ریزش یک معدن زغال سنگ و گرفتارشدن تعدادی از معدنچیان در زیر آوار خبر دادند. این حادثه به کشته شدن 4 معدنچی و گرفتار شدن بیش از 50 معدنچی دیگر منجر شد. این حادثه در شهر «شان من شیا» واقع در استان «هنان» رخ داد.
به گزارش بی‌بی‌سی، در حال حاضر چین خطرناکترین صنعت معدنکاری را در جهان دارد به طوری که نرخ قربانیان این صنعت در چین به بیش از شش کشته در روز رسیده است. بنابراین گزارش، سالانه صدها معدنچی چینی در حوادث مشابهی جان خود را از دست می‌دهند. با این حال مقامات این کشور اصرار دارند که آمار تلفات رو به کاهش است و اقداماتی نیز برای تعطیلی معادن غیر ایمن صورت گرفته است.
خبرگزاری شینهوا نیز در گزارشی اعلام کرده است که مدت کوتاهی قبل از ریزش معدن، یک زمین‌لرزه خفیف در این منطقه رخ داده اما هنوز نقش این زمین‌لرزه در انفجار و ریزش سنگ‌های معدن مشخص نشده است. به گفته مسئولان، تاکنون هفت معدنچی از زیر آوار بیرون کشیده شده‌اند و تلاش برای نجات باقی معدنچیان ادامه دارد.

 

 

متلاشی شدن یک باند بزرگ تولید داروهای تقلبی در چین

واحد مرکزی خبر نوشت: مسئولان چین روز جمعه اعلام کردند یک باند بزرگ تولید داروهای تقلبی را متلاشی و در این رابطه 114 نفر را دستگیر کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، به گفته مسئولان وزارت امنیت عمومی چین از این باند داروهای تلقبی کشف و ضبط شده است که برخی از آنها از خوراک دام تهیه می شده است. همچنین 65 میلیون انواع قرص تقلبی از این باند کشف و ضبط شده است.
این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد حدود هزار افسر پلیس در عملیاتی به 117 مکان مشکوک و داروخانه یورش بردند که این داروهای تقلبی را تولید و عرضه می کردند. این عملیات پس از چهار ماه تحقیقات گسترده صورت گرفت که طی آن پلیس دریافت اعضای این باند داروهای تاریخ گذشته را پس از جمع آوری و عوض کردن تاریخ تولید آنها به داروخانه ها عرضه می کردند. اعضای این باند همچنین از مواد خطرناکی مانند خوراک دام و رنگدانه های شیمیایی و حتی پودر آهن و ماده دیازپام برای ساخت قرصهای تقلبی استفاده می کردند. در بیانیه وزارت امنیت عمومی چین به شمار افرادی که بر اثر مصرف این داروهای تقلبی بیمار شده و یا احتمالا جان باخته اند اشاره نشده است.

 

 

دستگیری 176 افسر پلیس در هندوراس

ایسنا نوشت: مقامات دولت هندوراس اعلام کردند که 176 افسر پلیس با هدف مقابله با فساد، رشوه‌خواری و جرایم سازمان یافته در یک عملیات پاکسازی، دستگیر شدند. مقامات امنیتی این کشور تاکید کردند که افسران بازداشت شده به جرائمی چون قتل، آدم ربایی و قاچاق مواد مظنون هستند. عملیات دستگیری این افسران در پی فریاد اعتراض عمومی نسبت به آزادسازی چهار مامور پلیس متهم به قتل دو دانشجو انجام گرفت.
به گزارش بی‌بی‌سی، ورفیریو لوبو، رئیس جمهور هندوراس اوایل این هفته فرماندهان ارشد پلیس را برکنار و گروه‌های ضربتی را برای مبارزه با این جرائم استخدام کرد. بنابراین گزارش، افسران دستگیر شده در این عملیات پاکسازی، متعلق به همان واحدی هستند که ماموران پلیس آن دو هفته قبل به قتل دو دانشجو متهم شدند. قتل این دو دانشجو به دست چهار افسر پلیس، بسیاری از مردم هندوراس را به ماموران پلیس بی‌اعتماد کرده است.
کنگره پلیس ملی هندوراس درصدد است که قوانین جدیدی را برای اصلاح نیروهای پلیس و مقابله با فساد در این نهاد دولتی که وظیفه ایجاد امنیت برای مردم را برعهده دارند، تعیین نماید. افکار عمومی در هندوراس همچنین از سرقت 300 اسلحه خودکار و مهمات از یک پاسگاه پلیس عصبانی است. بر اساس یک گزارش سازمان ملل متحد، هندوراس در سال 2010 میلادی بالاترین آمار قتل و آدم‌کشی را داشته است. این کشور همچنین مسیر انتقال مواد مخدر از آمریکای جنوبی به مکزیک و ایالات متحده است.
45282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =