محمد علی صادقی

امروزه بسیاری از عوامل تولید از جمله مدیریت بازار نشان داده که استفاده از برخی از مکانیزم های غیر قابل تصور می تواند نقش بسزائی در شناخت وکاهش آسیب پذیریها داشته باشد. براین اساس بیمه قیمت(HEDGE) در سطح بازار های بین المللی نفت خام که همواره از نوسانات و ریسک پذیری بیشتری برخوردار بوده،می تواند الگوی مناسبی جهت تضمین قیمت ها باشد و از سقوط کشورهای وابسته به درآمد های نفتی جلو گیری کند. بیمه قیمت در سطح بازارهای بین المللی بورس بخشی از فعالیت های روز شمار آنان بشمار می آید، لیکن کمتر در تنویر افکار عمومی به آن پرداخته شده است.
بدون شک یکی از عوامل ناکامی بورس نفت ایران به شرایط ساختاری آن یعنی عرضه دولتی، نبود کارگزاران بین المللی، بانکها وبیمه گران خبره نفتی واز همه مهمتر عدم حضوررقابتی عرضه کنندگان در سطح گسترده باز می گردد.
موقعیت وشرایط ساختاری ذخایر نفت وگاز در منطقه خاورمیانه بگونه ای است که نسبت به سایر مناطق جهان از جایگاه ویژه ای برخورداراست، بطوریکه از سطح470/1 تریلیون بشکه ذخایر ثابت شده جهان،800 میلیارد بشکه آن متعلق به خاورمیانه می باشد(عربستان سعودی با 265 میلیارد بشکه،ایران با 151 میلیارد بشکه،عراق با 143 میلیارد بشکه،کویت با 101 میلیارد بشکه) وسهم اوپک با 193/1 تریلیون بشکه.
این در حالی است که برخی از کشورها از جمله قطر و مکزیک که حجم ذخایر کمتری نسبت به سایر کشورها در اختیار دارند،به منظور جلوگیری از آسیب پذیری درآمدهای مالی و کاهش ریسک پذیری با استفاده از مکانیزم بیمه قیمت، فعال شده اند.
قطر به عنوان یکی از اعضاء کشورهای صادر کننده نفت خام (اوپک) ومکزیک به عنوان یک کشورصادرکننده نفت خام غیر عضو اوپک در منطقه آمریکای لاتین طی قرار داد مشترکی جهت استفاده از سیاست های تضمین قیمت در مقابل کاهش قیمت نفت خام در سال 2012 به توافق رسیدند،بطوریکه با استفاده از بیمه قیمت در مقابل شرایط بی ثبات اقتصاد جهانی زمینه برای کاهش ریسک را بیش از پیش مورد توجه قرارداده اند.
مکزیک به عنوان یکی از کشورهائی است که طی دو سال گذشته با استفاده از بیمه قیمت درعرصه بازارهای جهانی بورس نفت خام حدود یک میلیارد دلار برپایه خرید شرطی به منظور تضمین قیمت های نفت خام هزینه کرده است.از طرفی،قطر پس از ناآرامی های کشورهای خاورمیانه و افزایش هزینه های عمومی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به بیش از 150 میلیارد دلار در طی سال 2011 به منظور فرو نشاندن نارضایتی عمومی در حمایت از بهار کشورهای عربی شمال آفریقا و در جهت توازون بودجه سالانه با کمبود منابع مالی مواجه شدند.
براین اساس، بانکداران و کارگزاران بورس های بین المللی اعلام کرده اند که مکزیک وقطر طی قراردادی در ماه اوت سالجاری بدون تعهد نسبت به تعیین قیمت وتاریخ مشخص وبصورت غیررسمی و دوجانبه در سطح بازارهای بورس با استفاده از فعالین بزرگ بیمه قیمت در سطح بازارهای بورس نیویورک،لندن و ژنو با پیش بینی فروش روزانه حدود 200 هزار بشکه نفت خام قطر(یک چهارم تولید نفت خام) اقدام کنند. کارگزاران نفتی اعلام کردند که بیمه قیمت نفت خام از سوی مکزیک در سال 2012 برای کل صادرات نفت خام آن کشور(7/1 میلیون بشکه در روز ) اختصاص داده شده است، این در حالی است که در گذشته حدود 800 هزار بشکه در روز در سطح قیمت های حدود هر بشکه نفت خام 75 دلار،متوسط وست تکزاس آمریکا معامله شده است.
کارشناس نفت وگاز وبازارهای بین المللی

 

 


/221/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =