پارس توریسم نوشت:

 غلامعلی حداد عادل رییس کمیسیون فرهنگی در دیدار با اعضای اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران حرفهای جالبی را بیان کرده است .

برخی اظهارات وی را می خوانید:

 

*می خواهم از حرف آقای فرحبخش شروع کنم که اعلام کردند متدینین با سینما مخالف هستند . من هم قبول دارم که چنین مخالفتی می شود . قبلا زیاد تر بوده . اگر پسری از خانواده مذهبی سراغ این کار می رفت و یا فقط تماشاگر بود مادرش عزا می گرفت . امام ( ره) با آن بیانات خواستند تا اذهان گشوده شود . از سینما با فحشایش مخالفت کرد تا انقلابی ها به آن و قدرتش اعتماد کنند .

*خود ما زمانی که روزنامه می خریدیم صفحات نا مناسب سینمایی را مخفی می کردیم . پسرم فرید الدین که هم اکنون 40 ساله است کنجکاو می شد و عکسها را نگاه می کرد با زبان کودکی به بی شرمانه بودن عکسهای هنری فیلمهای آن زمان اشاره می کرد .

 *در این سی سال دو گروه با هم جنگیده اند . انقلاب کرده ها و مخالفان . در سینما هم دو جریان هست . جریانی که می خواهد سینما ساخته شود و جریانی که نمی خواهد . ولی شما اگر فقط به اسامی فیلمهای هر دوره بنگرید متوجه می شوید که هر دوره یک تمایلی بوده است . تغییرات دیدگاهی همیشه بوده است . برای جلب مشتری هر دوره کاری صورت گرفته است .

 

*سینمای ما قبلا مردم را فراری می داده است . ولی هم اکنون رهبر حکومت اسلامی با سینماگران جلسه می گذارد . رهبر انقلاب با سینما به هیچ وجه مخالف نیست . از علما هم خواسته است به این هنر توجه کنند . سینما حذف شدنی نیست . باید از ظرفیتش استفاده کرد . واردش شد . کمیسیون فرهنگی فیلمهایی را دیده است . برخی را دفاع کرده است . بعضی ها را خلاف می دیدم . ( آتشکار) . از 8 نفر هیئتی که دیدیم 7 نفر مخالف بودند . آن نفری که مخالف نبود خوابش گرفته بود و نمی دانست چه بگوید ( خنده حضار ) مصلحت نمی دانستیم ولی بالاخره پخش شد .

*ما هم سوال داریم که دست های پشت پرده ای هست که می خواهد چنین فیلمهایی ساخته شود . یک فیلم ناجور می تواند ده فیلم خوب دیگر را هم خراب کند . همان یک فیلم بد می تواند ذهنیت علما و دلسوزان را نسبت به سینما خراب کند

* در مورد به رنگ ارغوان گفتم حلقه دار اول و آخر فیلم را بردارید . مضمون بریده شدن درخت ها هم مضمون مورد نظر ما نبود . در وانفسای هجمه های دشمنان به کشور این مضمون خوب نبود . که درخت را نماد انسان نشان داده بودند و معانی خطرناکی می شد از ان استخراج کرد .

 

* همین آقای حاتمی کیا با سابقه طولانی و تعهد ثابت شده اش با همین تک فیلمها هجمه هایی را موجب می شود .

* ما نمی خواهیم مثل آلمان شرقی ایدئولوژی حکومت را در سینما جاری کنیم . شما حرف مردم را بزنید . به ارزش های مردم توهین نکنید . ما هم نمی خواهیم در هنر از احکام گفته شود . عرصه هنر این نیست . شعر هم همینطور هست . خود من می خواستم در محضر رهبر انقلاب شعری بخوانم متفاوت که فکر می کردم دلخوری ایجاد شود ( مورد منکراتی ) . به صورت خصوصی که برای رهبر خواندم ایشان استقبال کردند و حتی خندیدند و تاکید کردند که در جلسه اصلی بخوانم . من هم خواندم . به دنبال این نباشید که هر بار خواستید از دین و مذهب فیلم بسازید به صورت برجسته از آن بگویید .

*در اوایل جنگ فیلمهایی را نمایش می دادیم و عده ای با آن مخالفت می کردند . ما گفتیم بیایید و وارد عرصه بشوید و فیلم بسازید . باغی را در خیابان فرشته گشتیم و پیدا کردیم . 100 نفر آمدند . 50 درصد آنها در آینده مدیران هنری شدند . وقتی جنگ شروع شد ما وسط کلاس بودیم .

 

*آقا همیشه سینماگران را مختار دانسته اند . نگفته اند حتما آنچیزی که می خواهیم بسازید . گفته اند از جمهوریت و آزادی و استقلال دفاع کنید . کسانی که امروز در بی بی سی هستند روزی تصمیم گیران سینمای ما بوده اند . رهبر ما نگران این گونه حاشیه روی ها هستند .

57302
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =