مسیر کریدور اقتصادی جدید (شرق به غرب) که هند (بهارات) را به کشورهای خلیج فارس، اسرائیل و سپس اروپا متصل می کند؛ توافق بر سر احداث این کریدور در نشست اخیر سران G-20 در هند (بهارات) انجام گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، پایگاه خبری تحلیلی اکسیوس آمریکا، روز هفتم ماه سپتامبر طی گزارشی اعلام کرد، چهار کشور آمریکا، هند، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال هماهنگی برای اعلام یک طرح زیرساختی مشترک در مقیاس وسیع از جمله توسعه شبکه ریلی هستند. دولت بایدن در نظر دارد، خاورمیانه را از راه مسیرهای ریلی و دریایی به هند متصل کند. گفته می شود دولت بایدن درصدد مقابله با طرح بزرگ منطقه اقتصادی چین به نام «‌ یک کمربند، یک جاده »‌ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اکسیوس، قرار است که برنامه‌های زیرساختی چهار کشور، روز نهم ماه سپتامبر، همزمان با نشست سران گروه بیست ـ که روزهای نهم و دهم سپتامبر در هند برگزار می‌شود ـ اعلام شود. سران چهار کشور در این نشست، با امضای یادداشت تفاهمی طرح کلی را مشخص خواهند کرد. انتظار می‌رود، نشست گروه بیست، نتیجه مهمی برای دولت بایدن به همراه داشته باشد، ولی دولتمردان آمریکا بر این باورند که هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.

دولت بایدن، فعالانه میانجیگری برای عادی سازی روابط دیپلماتیک میان اسراییل و عربستان سعودی را دنبال می‌کند؛ هر چند موانع زیادی در عادی سازی روابط دیپماتیک اسراییل و عربستان سعودی دیده می‌شود، امکان دارد که پس از عادی سازی روابط بین دو کشور، اسراییل نیز در طرح احداث زیرساخت‌ها شرکت کند. ایده این طرح که در سال ۲۰۲۱ مطرح شده، در چارچوب همکاری آمریکا، هند، اسراییل و امارات متحده عربی تعریف شده است. اسراییل سال گذشته، طرح استفاده از شبکه ریلی که هند را به خاورمیانه متصل می‌کند، پیشنهاد داد و در این میان دولت بایدن، عربستان سعودی را به مشارکت در این طرح ترغیب کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ماه می امسال به عربستان سعوی سفر کرد. بر اساس گزارش‌هایی که پس از این سفر منتشر شده است، مشاوره امنیت ملی کاخ سفید در این سفر درباره احداث زیرساخت‌ها با مقامات امنیتی عربستان سعودی، هند و امارات متحده عربی گفت‌وگو کرده است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز هفتم ماه سپتامبر در همین زمینه به خبرنگاران گفت: «ما به همراه متحدان خود درباره پروژه احداث زیرساخت‌ها سخت کار کردیم. اتصال هند به خاورمیانه از طریق شبکه ریلی و مسیر دریایی بسیار مهم است و منافع اقتصادی راهبردی برای کشورهای ذینفع به همراه خواهد داشت.» اما در عین حال مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی دایر بر اینکه چه زمانی اجرای این طرح بزرگ اعلام خواهد شد، هیچ پاسخی نداده است.
 

اشپیگل: پروژه عظیم کشتی و قطار برای اتصال هند به اروپا

در همین رابطه، هفته نامه آلمانی اشپیگل در مطلبی نوشت: ناظران مدت زیادی منتظر بودند تا غرب به طرح «جاده ابریشم جدید» چین پاسخ دهد. اکنون اتحادیه اروپا، آمریکا و سایر شرکا پروژه مربوطه را در قالب یک پروژه بزرگ راه آهن و کشتیرانی اعلام کرده اند. در اجلاس G۲۰ در دهلی نو اعلام شد که این پروژه با هدف ارتباط بهتر اروپا، خاورمیانه و هند انجام می‌شود.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت: «این رخدادی تاریخی است»؛ اشاره او به مستقیم‌ترین ارتباط بین هند، خلیج فارس و اروپا از طریق اتصال ریلی است که تجارت بین هند و اروپا را تا ۴۰ درصد سرعت می‌بخشد.

جو بایدن نیز از یک "کریدور اقتصادی تاریخی" صحبت کرد. آمریکا، هند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتحادیه اروپا در یک اعلامیه توافق خود با این موضوع را اعلام کردند. این پروژه قرار است از طریق ابتکار دروازه جهانی اتحادیه اروپا تامین مالی شود که قصد دارد در چند سال آینده تا ۳۰۰ میلیارد یورو در زیرساخت‌های کشورهای نوظهور و در حال توسعه سرمایه گذاری کند.

بخشی از پروژه اعلام شده، شامل توسعه شبکه‌های برق و پروژه‌های انرژی است. کابل‌های داده پرسرعت نیز بخشی از این طرح هستند. بر اساس این اطلاعات، تجارت انرژی پاک بین آسیا، خاورمیانه و اروپا با کابل‌های برق و خط لوله هیدروژن پاک نیز تقویت خواهد شد. به گفته کاخ سفید، خطوط لوله‌ای که از اسرائیل به اروپا کشیده می‌شود، هیدروژن پاک را به اروپا می‌رساند.

این واقعیت که اسرائیل بخشی از ابتکار عمل بوده، قابل توجه است. به تازگی گزارش‌هایی از نزدیکی احتمالی عربستان سعودی و اسرائیل منتشر شده بود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1812385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس مهدوی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    واقعا خسته نباشن
  • احسان IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    شبیه بازی هست،، خیلی دور نیست،، بیا از آزربایجان رد شو خب
  • US ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۱
    مادیدیم . آقایونی که چسبیدن به روسیه بایدببینند😔