محمود عباس​زاده مشکینی

احزاب و رسانه‌هایی که منافع شخصی و باندی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند با قلب واقعیت‌ها و بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی حقایق، افکار عمومی را مشوش می‌نمایند.اساسی‌ترین پشتوانه نظام‌های سیاسی مستقل، حضور مردم و حمایت مردم است و ویترین و تجلی‌گاه مشارکت مهم شرکت در انتخابات است. از نظر مردم انتخابات، عرصه رقابت اندیشه ها و عرصه رقابت برنامه‌ها و گفتمان ها در چهارچوب قانون است . مردم دوست دارند رفتارها در فرایند انتخابات در مسیر قانون و اخلاق هدایت شود چون مردم می‌داند که صندوق رأی منبع تولید قدرت ملی است.
اما در عرصه عمل مؤلفه‌‌هایی باعث می‌شود رقابت‌از وضعیت سفید که مطلوب مردم است به سمت وضعیت قرمز حرکت کند.

مؤلفه‌های مؤثر در تغییر وضعیت رقابت به قرار زیر است:
1- مداخله مستقیم و غیرمستقیم قدرت‌های خارجی: قدرت‌های بزرگ که در عصر فعلی آمریکا و غرب نماد آن شده است سعی می‌کنند از دموکراسی کشورهای مستقل به‌عنوان فرصت سوء استفاده کنند تا محصول و نتیجه انتخابات ملت‌های در مستقل را هرچه بیشتر با منافع خودشان سازگار نمایند. در این فرایند با حداکثر استفاده از عناصر مانند جنگ روانی به مهندسی افکار عمومی همت می‌گمارند و متأسفانه در سال‌های اخیر نیز از ابزارهایی مانند حربه‌های حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی نیز در همین راستا کاملاً سوءاستفاده می‌کنند.

2- احزاب و رسانه‌ها: احزاب و رسانه‌هایی که منافع شخصی و باندی را بر منافع ملی ترجیح می‌دهند با قلب واقعیت‌ها و بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی حقایق، افکار عمومی را مشوش می‌نمایند و احساسات و عواطف را برای شکل‌گیری مرگ‌های توده‌ای و شکننده مهیا می‌کنند. البته نقش احزاب و رسانه‌های مستقل در تعمیق بصیرت در مقابله با فضای فوق غیرقابل کتمان است.

3- کاندیداهای حاضر در رقابت‌: کاندیداها نیز در صورتی که پیروزی در انتخابات را تنها هدف خود قرار بدهند و به منطق «هدف وسیله را توجیه می‌کند» روی بیاورند در دامن‌زد به تندی فضای رقابت نقش محوری دارند.
بنابراین وقتی مردم که به دنبال شکل‌گیری فضای شفاف و آرام برای رقابت‌ اندیشه‌ها در فضای انتخابات هستند در محدوده سه ضعلی فوق اشاره قرار بگیرند به‌طور طبیعی متأثر و مؤثر در فرایند خواهند بود.

اینجاست که نقش مجریان انتخابات، نهادهای نظارت‌کننده و رسانه‌ ملی و رسانه‌های مستقل به‌صورت برجسته دیده می‌شود و فی‌الواقع مدیریت فضای انتخابات به چگونگی تنظیم و مهندس اضلاع سه‌گانه و متن مردم ارتباط پیدا می‌کند.
پس لازم است نهاد مجری انتخابات و نهاد نظارت‌کننده و رسانه ملی و متولیان نظم و امنیت کشور با شیب منطبق بر شیب انتخابات برنامه هوشمندانه‌ای برای مدیریت فضای سیاسی و افکار عمومی جامعه خواهیم بود لیک مهم این است که برنامه‌ها و تدابیر انفعالی نبوده و واکنش به ویروس‌های فکری در جامعه نباشد بلکه تدابیر باید کنشی و راهبردی و در جهت واکسینه نباشد بلکه تدابیر باید کنشی و راهبردی و در جهت واکسینه کردن فضای فکری جامعه در مقابله با ویروس‌های فکری جامعه باشد.

*دبیر کمیسیون ماده احزاب
/29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =