۰ نفر
۲۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۸

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار متنی نسبت به اظهارات اخیر در مورد سینما و سینماگران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین، با گذشت چند روز از توهین فرج‌الله سلحشور به بازیگران زن سینمای ایران و انتشار یادداشتی کوتاه از 5 بازیگر زن سینما، جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد به این مسئله واکنش نشان داد.
او در این متن بدون اشاره به نام فردی به صورت کلی به وضعیت سینما در شرایط فعلی و اظهار نظر‌هایی که به این هنر لطمه می‌زند پرداخته است. این متن از سوی روابط عمومی معاونت سینمایی و با عنوان «دیدگاه معاون امور سینمایی در مورد برخی اظهارات اخیر» در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.
متن کامل نوشته شمقدری بدین شرح است:

سینمای ایران پس از انقلاب مولودی است برخاسته از ققنوس خون و قیام ملت بزرگ و مسلمان ایران، ملتی که بر هر آنچه رنگ فساد و تزویر و وابستگی داشت دست رد بر سینه زد به گونه‌ای که سینمای قبل از انقلاب را یکسره طرد نمود و این گمان در ذهن‌ها جا گرفت که شاید در پرتو انقلاب بزرگ ملت ایران پدیده‌ای به اسم سینما دیگر جایگاهی نداشته باشد، اما امام (ره) عزیز و هوشیار در اولین سخنرانی خود بر این حدس و گمان‌ها پایان دادند و با کلام شیوا و رسا و موجز خود فرمودند: «ما با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم» و سینمای پس از انقلاب در پرتو این کلام حکیمانه و در دامان فرهنگ انقلاب اسلامی و بعدها دفاع مقدس جان گرفت و راه خود را پیدا کرد.
و چنین شد که سینمای پس از انقلاب در پرتو فرهنگ اسلامی ایرانی و در پناه معنویت و اخلاق جایگاه ویژه‌ای در عرصه داخلی و خارجی یافت و نسل جدیدی از فیلمسازان ظهور کردند که دغدغه دین و انقلاب و اسلام داشتند.
این حرکت نوپا تاکنون همواره از دو سو مورد هجوم و فتنه‌انگیزی بوده است، کسانی که خارج از حوزه سینما هستند و هنوز نگاه شکاکانه به سینما دارند و واژه سینما را همچنان مترادف فساد و فحشا تلقی می‌کنند و با هر حرکتی در جهت پروراندن و توجه به سینما، مخالف بوده و هستند و گروه دیگری که درون خانواده بزرگ سینما جا خوش کرده‌اند تصور کردند نظام آن قدر به سینما و سینماگران وابسته شده که حاشیه امن پیدا می‌کنند و می‌توانند در حریم امن سینما به خواسته‌های نامشروع و بعضا فتنه‌انگیز و گاه مفسدجویانه خویش دست یابند.
واقعیت این است چه گروه اول که خارج از سینما هستند و چه گروه دوم که در درون خانواده سینما نفوذ کرده‌اند در یک اقلیت محض به سر می‌برند و اگر چه گاه‌به‌گاه مزاحمت​هایی برای جریان زلال و ارزشمند سینمای کشور ایجاد می‌کنند، اما قادر نیستند سینمای ایران را که اکنون در تلاش است نقش مهم و استراتژیک و ارزشمندی را در راستای اهداف و آرمان‌های نظام و انقلاب بر عهده بگیرد دچار تزلزل و ضعف سازند. مقصد ما رسیدن به سینمای ارزشی و متعهدانه است و اگر سخن از سینمای ایران به زبان می‌آوریم ناظر به همه سینماگران و هنرمندان شریف سینمای ایران اعم از کارگردانان، بازیگران، عوامل صحنه، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس و دیگر صنوف آن است.
آنچه این روزها مهم است پرهیز از اظهار نظرها و واکنش​هایی است که هر کدام می​تواند چهره سینمای ایران را در اذهان عمومی و در طیف​های مختلف اجتماعی ناخوشایند سازد.
سینمای ایران در آستانه یک جهش بزرگ فرهنگی و ساختاری و اعتباری است، جهشی که سال​ها قبل باید رخ می​داد. به نظر می​رسد نباید نظراتی مطرح شود که مردم و مسئولین را نسبت به سینمای ایران و وجوه مختلف آن بی دلیل بدگمان سازد.
البته هر دغدغه اصلاح‌گرایانه و هر انگیزه ارتقاء سینمای ایران قابل تقدیر است، اما نباید از دایره انصاف و اعتدال در هیچ موردی خارج شد. امروز همه ظرفیت​های سینمای ایران و همه هنرمندان و سینماگران ایرانی که به یمن نظام جمهوری اسلامی فرصت بروز و ظهور یافته‌اند را باید پاس بداریم . البته انگشت‌شمار افرادی که به سینمای ایران در هر وجه آن ضربه می​زنند قطعاً باید کنار گذاشته شوند که اصلاح امور از وظائف حاکمان و مردم است.
در خصوص حضور سینمای ایران در عرصه بین‌المللی و ابعاد مشارکت و همکاری آن آیین‌نامه ای تنظیم و تدوین شده که وجوه مختلف این همکاری را روشن ساخته است. به هر حال نمی‌توان داعیه حضور در عرصه بین‌المللی را داشت و نسبت به مشارکت و همکاری‌های سینمایی راه‌ها را بست . آنچه مهم است حفظ استقلال و هویت اسلامی ایرانی ماست که انشاءا... با رعایت قانون و پایبندی به آیین‌نامه‌ها ضمن گشودن راه همکاری، مانع لغزش و آسیب‌های احتمالی خواهد شد.
معاونت سینمایی بر خود فرض می‌داند پشتیبان و یار و مدافع همه هنرمندان و سینماگران خوب کشورمان باشد و نسبت به هر اظهار نظر و رفتار که از دایره حق و راستی خارج شود واکنش منطقی در چارچوب قوانین و ماموریت‌های خود خواهد داشت.
در پایان از همه سینماگران و هنرمندان عزیز مجدانه می‌خواهم متانت و اعتدال و انصاف را مبنای گفتار و رفتار خود قرار دهند و نسبت به آراء و اظهارات منطقی و اصلاح‌جویانه یکدیگر با نیت خیرخواهانه برخورد کنند و بیش از این فضای رسانه‌ای را ملتهب نسازند که به نفع سینمای ایران نیست.
5757
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    66 4
    واقعا متن تکان دهنده ای بود! خوشحالم که مشکل سینمای ایران هم حل شد!!!
  • علیرضا IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    80 12
    جناب آقای سلحشور این توهین شما زننده ترین توهینی بود که می شد به سینمای بعد از انقلاب کرد برای شما کارگردان مذهبی و اعتقادات ظاهریتان متاسفم
  • بدون نام US ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    14 94
    مگه سلحشور اسم کسي رو برده که اين خانمهای بازیگرو مسوول سینمایی ،اين حرفهارو به خودشون گرفتند؟! حرفهاي آقاي سلحشور مثل اون مثلي که ميگه:چوب رو که برداري گربه دزده حساب کار خودشو ميکنه. ضمناَ چند جا از نظرات من عجله کردم ومثبت ومنفي اشتباهي دادم که از خدا ميخوام منو ببخشه.
    • بدون نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
      18 5
      عزیزم طرف گفته سینمای ایران فاحشه خانه اس بعد شما میگی مگه اسم اورده پس منم بیام بگم فلان خانواده خیلی فاحشه ان بعد که بیان به من بگن چرا گفتی منم بگم من که اسم نیاوردم چرا ناراحت شدید!!!!!!!!!
    • ESI IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
      8 0
      شما بخشیده شدید
    • سام IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
      9 3
      مسئله تهمته دوست من!اگر کسی این تهمت رو به صنفی که شما توش کار میکنی بزنه واکنش شما چیه!!؟؟اگر جواب ندی که.... واگه جواب بدی هم بقول شما قضیه گربه دزده است دیگه.نه؟
    • امير IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      2 6
      تهمت نيست ما كه هميشه عكسهاي قابل انتشار را ميبينيم
  • سلاله IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    12 82
    خود شمقدری هم میدونه که سلحشور بیراه نگفته ولی خوب انتظار داشتین بیچاره چی بگه مهم اینه که مردم بدونن بازیگرا چه جور ادمای ند که میدونن
    • باران IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
      15 5
      از رای ها میشه فهمید مردم نظرشون چیه
    • امير IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۸
      0 0
      باز هم توهم اخه اكثر مردم ايرا اصلآ سينما نمي روند امار جمعيت ايران و فروش سينما ها كه وجود دارد
  • بدون نام IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    10 55
    ما از دایره انصاف خارج نمی شویم اما هیچ نقطه ی روشنی هم در این سینمای ناهنجار و بی در و پیکر و ضد فرهنگ نمی بینیم.
  • بدون نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    52 8
    ايشان فقط مي خواست خودشون را مطرح كند
  • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    2 3
    بالاخره شمقدری یک حرف درست و حسابی زد. مسائل شخصی اهالی سینما را هم لطفا با مسائل صنفی آنها مخلوط نکنید. می توانید یک نگاهی به فرمان 8 ماده ای امام بیندازید تا بفهمید که امام چقدر نسبت به وارد شدن مسئولین به حریم شخصی افراد حساس بودند. بازیگر و کارگردان و تهیه کننده و فیلمبردار و همه تا وقتی سر صحنه کاری هستند در گروه اهالی سینما قرار می گیرند که باید بر اساس موازین خاصی رفتار کنند اما وقتی به خلوت خود می روند شخص می شوند و هیچ فردی حق تعرض به فضای شخصی ایشان را ندارد. اگر اینها را درک کنید که امام شما را بدان راهنمایی کرده خیلی از مسائل اتان حل می شود.
  • سعید IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    6 2
    اون کسایی که سنگ سینمای بی در پیکر ایران رو به سینه میزنند و پیرهن عثمان علم کردن، بهتره کلاه خودشون رو بالاتر بذارند و سفت هم بچسبند که یه وقت باد نبره . نمیخواد نگران بانوان سینمای ایران باشید.
  • سید اصغر IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    2 5
    بابا حاجی کشتی آقا فرج رو که !!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام GB ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    18 8
    سلحشور حيا كن، سينما رو رها كن!
  • بنده خدا IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    4 15
    اقای شمقدری با بیان امام خمینی و انقلاب و از این گونه حرفها نمیتونی پشت این همه حرف سنگر بگیری همه میدونند وتو هم بهتراز همه میدونی سینمای ایران ارزشها رو کنار گذاشته روز به روز داره از ارزشهای دینی انقلابی ما فاصله میگیره واقعا به بازیگرانتون ائم از مردوزن نگاه کنید به نوع دکور انتخابی کارگردانانتون نگاه کنید همش تقلید از غرب وغربی گری چند درصداز فیلمهاتون ارزشیه؟ چند درصد از بازیگرانتون اخلاقین؟ اگرچشمامون رو ببندیم وازحال و روز سینمای امروزمان تمجید کنیم باید به نوع تفکر اسلامیمون شک کنیم بهتره دیگه چیزی نگم میدونم همه دنبال سینمای پاک نیستن همه تو ایران مسلمان نیستند واونایی هم که مسلمانند همه دنبال سینمای ارزشی نیستند ولی یادمان نرود که حکومت ما اسلامیه وباید نوع سینمای ما اسلامی باشه
  • سهراب IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    13 3
    دقت كنيد ايشان گفته اند كه : سینمای ایران در آستانه یک جهش بزرگ فرهنگی و ساختاری و اعتباری است،.. اين سخنان به نوعي توسط سلحشور هم گفته شده . پس بايد براي سينماي بي رمق كشورمان از اكنون فاتحه خوند !!!
  • بدون نام IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    7 28
    حرف حق را باید زد مملکتیکه تمام مسئولین آن از رئیس جمهور گرفته تا معاونین و وزرا و دیگر مسئولین ادعای انقلابی و حامی شهدا ورزمندگان میدانند چگونه به کسی که حرف حق را می زنند واکنش نشان می دهند آقای شمقدری آیا آرایشهای خجالت بار بازیگران فیلمهای سینما را ندیدی که روی بازیگران خارجی را سفید کردن . فکر میکنید مردم تفاوت بازیگر در فیلم سینما و تلویریون را نمی بینندکه زمین تا آسمان تفاوت دارند بخاطر شهدا وآبروی خودتان هم کمی به هنرپیشه ها تذکر بدهید وواکنش به عمل آنا نشان بدهید./
    • بدون نام IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
      5 1
      آقا اگه ناراحتی میتونی نری سینما کسی که مجبورت نکرده. حالا خدا رو شکر که ما بسته ترین و محدودترین سینمای دنیا رو داریم. میری میشینی با دقت نگاه میکنی اونموقع بد و بیراه هم میگی. واقعا که
  • حسین IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    23 5
    اقای سلحشور مگر جنابعالی درهمین فاحشه خانه بازیگر وکارگردان نشدید ایا برای ساخت فیلمهایتان از مدینه فاضله هنرپیشه اورده اید دست بردارید ازاین عوام فریبی جنابعالی که اینهمه مدعی هستید برای سالم سازی سینما چه کرده اید معلومه با این تفکر وادبیات راه بجایی نخواهیم برد لااقل حرمت خانمهایی که برای شما فیلم بازی کردند رانگه میداشتید
  • بدون نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    21 7
    آقای شمقدری کاری به اظهارات نسنجیدۀ آقای سلحشور ندارم چون از قشری است که ... و هر دم اظهار نظری میکنند ولی جایز بود شما که از ققنوس خون ( به قول خودتان) برخااسته اید محکمتر از هموطنانتان دفاع میکردید
  • بدون نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    4 17
    عزیزان در بین سینما گران هم مثل تمام اقشار دیگر ممکن است روابط آنچنانی باشد همانطور که ممکن است بین کارمندان یک شرکت باشد یا در بین کادر یک بیمارستان باشد. من نمیدانم چرا روی چیزهایی حساسیت بوجود می آید که هیچ کاریش نمی شود کرد. به عنوان مثال الان شرکت های پخش مواد غذایی و بهداشتی یک ویزیتور خانم را همراه با یک کامیون یا وانت برای ویزیت مشتریان می فرستند. طبیعی است که آن خانم در کل روز با راننده تنها است و می تواند خیلی راحت بین آنها روابطی پیش بیاید. از طرفی هم که نمی شود خانم ها را خانه نشین کرد بنابراین بوجود آمدن این روابط ناگزیر است. آقای سلحشور مگه بیکاری که از این بحث ها راه میندازی؟ این بحث ها مثل صحبت های خاله زنکی میمونه.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    27 5
    حمایتهای بی مورد وزارت ارشاد از امثال سلحشور باعث می شه که ایشان اینطور بیانیه دهند
  • بدون نام IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    11 3
    خدا را شکر که امثال آقایان شمقدری و سلحشور و ... با هم محشور می شوند و ما اغیار آنجا نیستیم. این دنیا رو یه جوری تحمل می کنیم ولی اون دنیا رو نمی شه. آقای شمقدری شما چقدر خوبید! چه به هم می آیید.
  • منوچهر IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۹
    9 0
    خوب شد نمردیم معنی واکنش رو هم فهمیدیم.اینا که تایید ضمنی همون حرفاست
  • مهدی IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۷
    3 0
    بابا جهش ، یه وقت سقف اونجارو نریزه رو سر سینمای ایران