دادستان همدان از بهزیستی خواست، وضعیت مخاطره آمیز در سطح استان را شناسایی و گزارش کند

دادستان همدان از بهزیستی خواست، وضعیت مخاطره آمیز در سطح استان در ارتباط با کودکان کار را شناسایی و ضمن گزارش آن به دادستانی نسبت به رفع مشکلات این کودکان اقدام کلی نماید.


به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان ؛ حسن خانجانی موقر، دادستان مرکز استان همدان با تاکید بر لزوم حمایت از کودکان کار گفت: بهزیستی تاکنون هیچ اطلاعاتی از کودکان و نوجوانان زباله‌گرد ارائه نداده که از ایشان خواسته شد تا ۲۰ روز آینده گزارش کاملی به دادستانی ارسال کند.

وی که در جلسه "جلوگیری از نقض حقوق شهروندی به ویژه اطفال و نوجوانان در فرآیند بازیافت زباله و پسماندهای شهری" سخن می گفت، افزود: قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سال ۱۳۹۹، تمام افراد زیر ۱۸ سال را زیر چتر حمایتی خود گرفته و بهزیستی مؤظف است وضعیت مخاطره‌آمیز در سطح استان را شناسایی و با کمک دستگاه های متولی در حمایت از کودکان احتمام ویژه داشته باشد.

وی پدیده نامبارک زباله‌گردی را از مصادیق وضعیت مخاطره‌آمیز برشمرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه بهزیستی استان تاکنون هیچ گونه اطلاعاتی از کودکان و نوجوانان زباله‌گرد ارایه نداده و ندارد.

دادستان همدان یادآور شد: در این زمینه باید طبق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، دستگاه‌های متولی به ویژه شهرداری و بهزیستی پس از شناسایی و ساماندهی زباله گردها و اماکن خرید و فروش ضایعات، با تجمیع اطلاعات خود، کودکان کار را شناسایی، پذیرش، نگهداری و حمایت کنند.

وی تاکید کرد: بهزیستی برای شناسایی کودکان کار و زباله‌گرد از سمن‌ها نیز کمک بگیرد و حداکثر تا ۲۰ روز آینده گزارشی در این باره به دادستانی مرکز استان ارسال کند تا با اقدام قانونی مانع سوءاستفاده از کودکان برای جمع‌آوری زباله و ضایعات شود.

وی اضافه کرد: مطابق با قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، شهرداری‌ها باید همکاری لازم را در اجرای قانون با سازمان بهزیستی داشته باشند و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز مهارت شغلی را به صورت رایگان به نوجوانان آموزش دهد.

دادستان همدان افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان نیز باید به طور مستمر از واحدهای جمع‌آوری ضایعات بازرسی و در صورت مشاهده فعالیت کودکان در این اماکن، بلافاصله موضوع را به دادستانی گزارش دهد تا مطابق با قانون با خاطیان برخورد شود.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1787520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =