ایسنا نوشت:

جمال شورجه با هدف توضیح درباره‌ مقدمات ساخت سریال 2000 دقیقه‌ای «از مدینه تا مرو» در مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی حضور یافت.
این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: «این سریال که در درجه‌ الف ویژه تهیه خواهد شد، در بستری داستانی اتفاق می‌افتد. محوریت این سریال با زن و شوهری است که با مطلع شدن از اتفاقاتی، به دنبال امام رضا(ع) می‌روند تا از آن اتفاقات جلوگیری کنند.»
وی ادامه داد: «سریال به صورت مستقیم وارد زندگی امام نمی‌شود بلکه از محل داستان اصلی وارد زندگی امام می‌شود. این سریال کاملا داستانی است و هیچ شباهتی به «ولایت عشق» ندارد و حرکت پروژه در طول مسیر اتفاق می‌افتد.»
شورجه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم دین را درست تبلیغ کنیم باید در زمان و مکان مناسب این کار را انجام دهیم، اظهار کرد: «باید زمان و فضا را بسنجیم و از آن‌ها به درستی استفاده کنیم، به عنوان مثال سریال «مختارنامه» در زمانی پخش شد که تبلیغات غرب مبنی بر خشن بودن دین اسلام به صورت گسترده‌ شکل گرفته بود.»
وی ادامه داد: «در سریال «مختارنامه»، افراد به صورت عریان و عیان گردن زده می‌شوند آن هم توسط بزرگان دین.‌ این مسئله رأفت و شکوفایی دین را که مردم تشنه‌ آن‌ها هستند مخدوش می‌کند و باعث می‌شود این خشونت در جامعه عادی‌سازی شود. وقتی در 40 قسمت خون ریختن نشان داده می‌شود، در بیشتر شدن خشونت بی‌تاثیر نیست.»
کارگردان فیلم «جزیره مجنون» دنیای جنگ را دنیایی پر از عشق معرفی کرد و افزود: «از یک سال جنگ، تنها سه ماهش جنگ و عملیات و کشتار بود و 9 ماه دیگرش آموزش دین و زندگی بود؛ جنگ زیبای‌های خودش را داشت و باید این زیبایی‌ها را به تصویر کشید.»
وی خاطرنشان کرد: «تفاوت در دید و نگاه آدم‌هاست. دید حضرت زینب(س) از واقعه عاشورا فقط زیبایی بود. جنگ ما هم از واقعه عاشورا الگوبرداری شده بود. حتی عده‌ای برای میهن به جنگ نیامده بودند بلکه برای رسیدن به کربلا و رسیدن به راه امام حسین(ع) به جنگ آمده بودند.»
کارگردان فیلم‌ «نفوذی» با بیان اینکه در اوج خشونت‌ها می‌توان زیبایی‌ها را دید، اظهار کرد: «ما جنگ نکردیم، بلکه جنگ را به ما تحمیل کردند. ما دفاع کردیم و دفاع از ارزش‌ها در هر مملکتی زیبا و مقدس است. دفاع زیبا بود، به زمین افتادن هم زیباست، جام زهر نوشیدن امام هم زیباست باید ببینیم چه تفسیری از جنگ داریم.»
وی ادامه داد: «بعد از انقلاب سپاه و ارتش سازمان داده‌ای نداشتیم و در مقابل دشمن مسلح صفی از انسان به جای تجهیزات لجستیکی پا به میدان گذاشتند. حال بستگی دارد من هنرمند با چه پشتوانه‌ی اعتقادی به آن نگاه کنم یک نگاه مقدس با پشتوانه دینی یا نه.»
عضو شورای فیلم کشور با بیان این که در جلسه این شورا تصمیم گرفته شد از تمرکززدایی تولید فیلم جدا بشویم، افزود: «قرار شده در برخی از مراکز استان‌ها مثل مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز شهرک‌های سینمایی ساخته شود. همچنین سازمان از تولیدات استانی پشتیبانی کند، بودجه شهرستان‌ها واگذار شود به استانداری‌ها، شهرداری‌ها، و در مشهد آستان قدس رضوی می‌تواند در این زمینه فعال باشند.»
وی با اشاره به ظرفیت پایین کنونی در مشهد خاطرنشان کرد: «مهاجرت هنرمندان مشهدی به تهران یک نکته مثبت دارد، این که فرهنگ امام رضا(ع) را به یاد ما می‌آورند. افرادی مثل جواد افشار، سعید سهیلی به تهران آمدند و کارهای خیلی بزرگی انجام دادند.»
5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 178575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    17 4
    بهانه های بنی اسرائیلی که می گویند همین انتقاد آقای شورجه است یکی نیست به این حضرت آقا بگویید غربیها شهادت را مظهر خشونت طلبی اسلام معرفی می کنند پس نباید در فیلمها از شهدا و نحوه شهادتشان نمایشی داشت؟؟ مگر در قضیه مختار بخش عمئه آن جنگ نبوده است و اصولا همین جنگها و نحوه کیفر یزیدیان مطلوب نظر بینندگان بوده است چرا باید کیفر را خشونت طلبی نامید؟؟ وقتی خودمان این بهانه را می گیریم معلوم است که دیگران چه باید بگویند.
  • محمد IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    12 3
    جمال شورجه تهیه کننده نفوذی است نه کارگردان.
  • بدون نام IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
    3 8
    هرچند ازشورجه بدم مياد ولي حرفش درسته.چون اين سريال فقط حس انتقام جويي رادرمردم ماتشديدمي كردهمان چيزي كه متاسفانه نيازبه آرام كردن داره.سخن بنده به معني هيچ كدام ازگفته هاي ديگراين شخص نيست
  • بدون نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    6 1
    جناب استاد خب ماجرای قیام مختار اصل آن حول همین محور بوده و هست.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۵
    0 6
    کشتار و مرگ و خشونت و خون از ریشه مشکل دارد ، چه قاتل باشیم چه مقتول
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    2 1
    حتما نمایش تکراری معاویه و عمروعاص و ابن زیاد و اکبر زنجان پور و بهزاد فراهانی و این نقشهای تکراری و حال بهم زن که مدام دارن امامان و معصومین ما رو شهید می کنن و ما هم هیچ غلطی نمی تونیم بکنیم جالبه ؟ نه ؟ اولین بار بود که یک سریال درست شد که نشون می داد اگه شیعه خونش به جوش بیاد حریفی نداره هر چی فیلم و سریال قبل از مختارنامه ساخته شده بود همش مظلومیت و بدبختی شیعه رو نشون می داد و این باعث شده بود که ما فکر کنیم همیشه و در طول تاریخ شکست خورده بودیم و تنها کاری که می تونیم بکنام آه و ناله نفرین کردن هست و بس