علیرضا امینی کارگردان سریال «سقوط آزاد» می‌گوید تمام تلاشش را کرد تا محدودیت زمان کمتر به این کار تلویزیونی لطمه بزند.

بهناز شیربانی: علیرضا امینی از جمله کارگردانانی است که فعالیت حرفه​ای خود را با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد وبعد به دنیای ساخت فیلم​های بلند قدم گذاشت. در کارنامه کاری این کارگردان فیلم​های موفقی چون «هفت دقیقه تا پاییز»،«استشهادی برای خدا» و... به چشم می​خورد. مدتی قبل سریال «سقوط آزاد» به کارگردانی او از شبکه اول سیما پخش شد.سریالی 7 قسمتی که اولین تجربه سریال سازی او محسوب می​شد. این تجربه البته با نظرات متفاوتی از سوی مخاطبان همراه بود.
 
چطور شد که بعد از مدت​ها دوری از تلویزیون پیشنهاد کارگردانی سریال «سقوط آزاد»را پذیرفتید؟
تا پیش از این سریال چند تله فیلم برای تلویزیون کار کرده بودم و این سریال هم محصول مشترک معاونت سینمایی ومعاونت نیروی انتظامی  بود که با مشارکت شبکه اول  ساخته می​شد. سال​ها قبل کار در ژانر پلیسی را با تله فیلم «تلخون»  تجربه کردم و وقتی فیلمنامه را خواندم ،به عنوان کارگردان جای کار زیادی را در پرداخت داستان دیدم. امکانات مورد نیازبرای تهیه فیلم هم مهیا شد و در نتیجه قبول کردم که چنین تجربه​ای را داشته باشم. برای من  مهم نبود این سریال چند قسمت است مهم این بود که این کارشروع خوبی برای سریال سازی من محسوب می​شد.
 
تا پیش از این به عنوان کارگردان چه تصوری از ساخت سریال پلیسی داشتید؟
 ساختار و فیلمنامه برای من از همه چیز مهمتر بود. ساختاری که برای به تصویر کشیدن یک قصه پلیسی انتخاب می​شود و بعد فیلمنامه​ای که پر از تنش و تعلیق باشد مخاطب را جذب می​کند. این فیلمنامه چیزی بود که می​شد روی آن مانور داد، بنابر این  آن را انتخاب کردم و برای آن انرژی گذاشتم.
 
به فیلمنامه «سقوط آزاد» اشاره کردید.قصه​ای که به رغم جذابیتش آنطور که باید پرداخت نشده بود وازچارچوب مناسب و محکمی به لحاظ داستان پردازی برخوردار نبود.از ابتدا فیلمنامه را با تمام کاستی​هایش پذیرفتید؟
 ابتدا فیلمنامه​ای را به من دادند که آقای آرش قادری آن را نوشته بود. فیلمنامه خوبی بود اما مثل سایر فیلم​های پلیسی بود و جای کار زیادی برای من نداشت. از طرفی ما با زمان محدودی روبرو بودیم و در فیلمنامه لوکیشن​های متعددی تعریف شده بود وعملا قابل اجرا نبود. بنابراین آقای سعدوندیان به گروه اضافه شد و با توجه به شناختی که از ایشان داشتم می​دانستم که درام را به خوبی می​شناسد و خواستیم که همان طرح را به شکلی که در کار دیدید بنویسد. خودم هم بر روی فیلمنامه نظارت می​کردم. با این حال معتقدم که فیلمنامه مشکلاتی دارد و اگر زمان بیشتری داشتیم کلیت کار از چیزی که دیدید بهتر می​شد. زمان تصویر​برداری ما هم به دلیل زمان پخش بسیار محدود بود و تمام تلاشم را کردم که فیلم کمتر ضربه بخورد و در حال حاضر 50 درصد از کار راضی​ام.
 
چطور شد که حامد بهداد را برای بازی در نقش محوری داستان انتخاب کردید؟
من با حامد  بهداد رفاقت 13 ساله  دارم. به خوبی ویژگی​ها و خصوصیات اخلاقی​اش را می​شناسم، بنابراین با حامد راحت کار می​کنم و مطمئن هستم حامد  بهداد بازیگر کاملا تحلیلی است و نقش را تحلیل و بعد بازی می​کند. بنابراین زیاد با بازی حامد مشکل ندارم  چرا که سر کار به شدت ایده می​دهد و من می​توانم بهترین ایده​هایش را استفاده کنم.
می​دانستم حامد از پس ایفای نقش بر می​آید و شکل متفاوتی از پلیس را ارائه  خواهد داد .من به دنبال پلیسی می​گشتم که حقیقتا در همه چیز اعم از نوع پوشش، نوع ماشین و حتی حادثه​های که برایش اتفاق می​افتند متفاوت باشد و حداقل نگاه من به عنوان کارگردان در فیلم دخیل باشد.
 
بیشترین انتقادها به نحوه بیان حامد بهداد بر می​گشت.آیا این نوع بیان ایده خود بهداد بود یا شما چنین درخواستی از او داشتید؟
حامد چند اتود برای طرز بیان این نقش زد و من این نوع را پسندیدم، چرا که حس کردم خیلی گرم، صمیمی و متفاوت​تراست .
سایر بازیگران هم انتخاب​های اول شما بودند؟
بله تقریبا ما بعد از انتخاب حامد بقیه بازیگران را به کار اضافه کردیم. مثل  پوریا  پورسرخ؛ چون با شناختی که نسبت به او داشتم مطمئن بودم پوریا پتانسل خاصی دارد که کمتر کارگردانی  از آن استفاده کرده است. از خانم​ها یونسی و حمیدی و سایر بازیگران نیز با توجه به شناختی که نسبت به ویژگی​های بازیگری آن​ها داشتم، دعوت به همکاری کردم .
 
این سریال با مشارکت نیروی انتظامی ساخته شد تا چه حد حمایت​های این ارگان برای تولید سریال مناسب بود و بعد از پخش چه عکس العملی نسبت به کار داشتند؟
به هر شکل کار کردن با ارگان​های دولتی مشکلات خاص خودش را دارد، ولی در این کار امکاناتی که من لازم داشتم را در اختیار من قرار دادند و از این بابت من هیچ مشکلی نداشتم .اما این سریال به جز امکانات خوب، تهیه کننده خوبی مثل آقای کاسه ساز  داشت که تا آخر پای کار بودند ودر کل بازتاب بدی نسبت به کار ندیدم.
 
بازتاب مخاطبان نسبت به سریال چگونه بود؟
خوشبختانه سریال  از طرف مردم بازتاب خوبی داشت . همین که انتقاد هم می​کنند یعنی مورد توجه واقع شده وبا این که سریال 7 قسمت بیشتر نبود اما کاربه خوبی دیده شد.
 
این انتقاد هم در مورد سریال «سقوط آزاد»مطرح بود که قصد  داشت کپی سریال​ها و فیلم​های پلیسی خارجی باشد، خود شما تا چه حد این انتقاد را قبول دارید؟
من نگاه خودم را دارم  و آن را در کارگردانی فیلم​هایم اعمال می​کنم .همه ما فیلم​های خارجی می​بینیم، خوب یکی شبیه این فیلم​ها فیلم بسازد، چه اشکالی دارد؟ اینجا معقوله تکنیک مطرح می​شود، من همیشه سعی می​کنم تکنیک را به بهترین نحو در کارهایم اجرا کنم و بازی خوبی از بازیگرانم بگیرم وفضاسازی خوبی داشته باشم .
 
با توجه به تجربه ساخت این سریال ممکن است بازهم در این حوزه فعالیت کنید؟
فیلمنامه خوب به آدم انگیزه می​دهد. وقتی فیلمنامه خوب نباشد بهترین کارگردان هم فیلم متوسطی می​سازد. اگر برای ساخت «سقوط آزاد»مدت زمان بیشتری داشتم مطمئن باشید این کاربهترازچیزی می​شد که دیدید.
5757
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    2 6
    فیلم فوق العاده ای بود
  • بدون نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    2 0
    واقعا نسبت به مصاحبه هاي قبليشان خيلي شكسته نفسي به خرج داده اند !!!!
  • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    4 3
    من که از این سریال خوشم نیومد بقیه رو نمی دونم
  • ایمان IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    4 2
    متاسفانه سریال فوق العاده ضعیفی بود، مخصوصا قسمت آخر.
  • عابدینی IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    19 9
    به نطر من این فیلم فقط صحنه های اکشن داشت نه داستان خوبی داشت نه بازی گراش درست و حسابی نقش ایفا کردن مخصوصا آقای حامد بهداد که بعبد بود ازش یه همچین بازی... درسته آقا درسته... پاشو آقا پاشووو...
  • امین IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    4 6
    بازی حامد بهداد فوق العاده بود. نسبت به زمان کمی که داشت خوب و راضی کننده بود و برای اولین بار بود که از سریال های صدا و سیما خوشم اومد.به نظر من به سریال های خوب صدا و سیما توجه نمیشه و باید به فیلمنامه سریال ها بیشتر توجه بشه و سریال های بیشتر از یک فصل ساخته بشه تا هیجان در سیما بالا بره.
  • zahra IR ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۱
    4 6
    من که تو این فیلم از دیالوگهای عصبی گونه ی بهداد سر در نیاوردم ... اصلا جالب نبود
  • مهدی IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    3 6
    بنظرم این نزدیکترین نقش یک هنرپیشه به نقش یک مأمور پلیس بود و حامد بهداد به بهترین وجه ایفای نقش نمود
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    5 3
    واقعا سریال ارزش دیدن نداشت. نه بازیگر ی نه......... خیلی خیلی سطح پایین بود. آقای کارگردان ظاهرا توهم زدی!!!! واقعا کی گفته آقای بهداد بازیگر است!!!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۲
    2 3
    این فیلم فقط توهین به پلیس بود و اگر چنین فیلمی را در سینما نمایش داده بودند حتماً نیروی انتظامی معترض می شد. اما متاسفانه خود نیروی انتظامی در این فیلم مشارکت داشت.