دیگر نه دولت علاقه ای به تشکیل وزارت بازرگانی دارد، نه مجلس عجله ای دارد

دنیای اقتصاد نوشت:به نظر می‌رسد لایحه تشکیل وزارت بازرگانی که به دو سوم رای نمایندگان نیاز دارد، قابلیت رای‌آوری در صحن علنی مجلس را ندارد و به همین دلیل در اولویت نیست.

علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به در دستور کار قرار نگرفتن لایحه دوفوریتی تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: دو فوریت تشکیل وزارت بازرگانی با دو یا سه رای بیش از حداقل رای موردنیاز، به تصویب رسید. در کمیسیون صنایع که کمیسیون تخصصی محسوب می‌شود از حدود ۲۳نفر تنها ۴ نفر موافق تشکیل وزارت بازرگانی بودند! مرکز پژوهش‌ها نیز اخیرا به چند دلیل مخالفت خود را با تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرد. او تصریح کرد: به‌رغم اینکه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور است اما مطرح نمی‌شود؛ به نظر می‌رسد به دلیل این است که دولت به صورت جدی پیگیر این لایحه نیست. از سوی دیگر به نظر می‌رسد هیات‌رئیسه مجلس به این نتیجه رسیده که لایحه تشکیل وزارت بازرگانی رای نمی‌آورد.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تاکید کرد: با اطمینان اعلام می‌کنم که اگر لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس مطرح هم شود، رای نمی‌آورد. چون تشکیل وزارت بازرگانی به دوسوم رای نمایندگان نیاز دارد و با توجه به بحث‌های کارشناسی که انجام شده و مرکز پژوهش‌ها نیز در این خصوص نظر داده به نظر می‌رسد این لایحه از حیز انتفاع خارج شده است.

دولت و مجلس هر دو کوتاه آمده‌اند

همچنین روح‌اله ایزدخواه، نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه طراحان لایحه تشکیل وزارت بازرگانی می‌دانند که این لایحه رای نمی‌آورد، گفت: با توجه به انتقادات بجا و گسترده‌ای که در فضای نخبگانی، درون مجلس و فضای رسانه‌ها انجام شد، به نظر می‌رسد طراحان لایحه تشکیل وزارت بازرگانی یعنی دولت و بخشی از مجلس کوتاه آمده باشند. چون آنها به این نتیجه رسیدند که این لایحه در مجلس نمی‌تواند رای قاطعی بیاورد. وزیر صمت هم تغییر کرد و به همین دلیل به نظر می‌رسد این لایحه قابلیت خارج شدن از دستور کار مجلس را دارد. او اظهار کرد: منطق تشکیل وزارت بازرگانی قوی نبود و شرایط اجرایی امروز کشور نیز اجازه تشکیل این وزارتخانه را نمی‌دهد. در شرایط کنونی تفکیک وزارت صمت به نفع مردم و دولت نیست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1782965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

آخرین اخبار سیاسی

در بحث مشارکت کنید