۲۳ نفر
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
اول زلزله سرخس، شرق و سپس زلزله کرمانشاه، غرب ایران 

در چند مقاله اخیر خود درباره زلزله های پاکستان، افغانستان و هم چنین زلزله ترکیه در شرق و غرب کشور و تاثیر رها سازی فشار های درون صفحه‌ای تکتونیکی مطالب زیادی ارائه و تقدیم مردم فهیم کشور کرده‌ام.

هشدار های جدی درباره امکان رخداد زلزله های بزرگ در دو نوار شرقی و غربی کشور و همچنین در نهایت برای ایجاد تعادل در بلوک و صفحه ایران بزرگ، تهران و مناطق میانی ایران با تاکید بر زلزله محتمل و وحشتناک تهران، زیاد صحبت کرده‌ام! در میان هیاهوی مشکلات روزمره، امری خطیر، یک زلزله با تبعات نادر در تاریخ بشریت در تهران، که گویی متاسفانه در ذهن مسئولان کشوری به فراموشی سپرده و ابتر مانده است ؟ ولیکن چند ثانیه بعد ار رخداد آن دیگر هیاهویی نخواهد بود !

همانطور که در مقالات قبلی دو زون شرقی و غربی و پیش بینی بزرگتر شدن بزرگی زلزله ها را در این دو پهنه به مرور زمان را بیان کرده بودم ! به دو زلزله دو روز گذشته یعنی زلزله سرخس با بزرگی ۴/۸ (۱۳ خرداد) و زلزله کرمانشاه به بزرگی ۴/۷ (۱۴ خرداد) اشاره دارم، که بصورت نسبی خیلی بزرگتر از قبل شده‌اند، میانگن ماههای گذشته حدود + ٣/٢ میانگین هفته های اخیر حدود + ٤/٥. لذا، تصور می شود عینا طبق مطالعات ارائه شده قبلیم، در حال تجربه کردن زلزله های بزرگتر در دو باند تعریف شده و سپس باید منتظر یک زلزله بزرگ و شدید در ناحیه تهران باشیم.

این نگاه، نگاه مهندسی مکانیک جامدات پیشرفته یعنی صفحات و پوسته ها و مهندسی زلزله (تعریف شده توسط نگارنده) به زلزله می باشد و نه نگاه زمین شناسی و زلزله شناسی کلاسیک که کاملا با هم تفاوت دارند.

هشدار ها را باید خیلی جدی گرفت،نمی شود منتظر بود و بقول ریس و متولی مدیریت بحران ابر شهر تهران و پایتخت ایران کهن در برنامه زنده تهران بیست گفت ما بعنوان دستگاه بالا دستی !!! ایمنی استادیوم آزادی را بر اساس قانون ایمن می دانیم !؟ و مردم تهران برای زمان زلزله چادر تهیه نمایند؟

مقالات مرتبط که در گوگل قابل جستجو می باشد:

۱- زلزله بزرگ در شرق و غرب ایران، وضعیت زلزله ایران و تهران - خبرانلاین/ناطقی الهی

۲- زلزله تهران، هشدار مجدد - خبرانلاین/ناطقی الهی

۳- زلزله ترکیه، پاکستان و شاید تهران ! -خبرانلاین/ناطقی الهی

۴- به بهانه زلزله ۵/۶ اخیر (چایپاره/سلماس/خوی) ۱۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۳:۵۱ - خبرانلاین/ناطقی الهی

۵- برنامه زنده تهران بیست-شبکه ۵ /دقیقه ۱۸ به بعد
https://telewebion.com/episode/0x6cca1d8

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، مهندسی زلزله و مدیریت بحران

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1774332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغر معالمی AT ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    5 0
    حضرت فریبرز ناطق الهی، سلام علیکم! بنده از خوانندگان و مشتاقان مطالب آن جناب و در ضمن از نقادان آن هستم. مطلب جنابعالی در مورد ابر رادیواکتیو مشتمل بر اطلاعاتی است که صحت آنها به کلی رد شده. در ذیل آن و نیز در ذیل مطالب بعدی آن جناب مکررا خواستار پاسخگویی بودم اما سایت وزین خبرآنلاین هیچ توجهی تاکنون ننموده است. در ذیل مطلب ابر رادیو اکتیو حداقل ده پیام انتشار نیافته وجود دارد و متاسفانه در مطالب بعدی هیچ سوال و نظری به کلی منتشر نشده است. امید است همانگونه که به همه مشفقانه تذکر می دهید تذکر پذیری خود را نیز با توجه به این سوالات و نظرات تایید بفرمایید. من الله التوفیق.
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      2 0
      استاد همان کسی است که در یکی از مقالات هارپ را معادل بمب اتم میدانست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ..................
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    4 1
    این مقولات هیچ ارتباطی به هم ندارند. ضمن اینکه در مورد زلزله باید دیدگاه زمین شناسی داشت نه مهندسی مکانیک جامدات و جرم و فنر و... قضیه یک سیستم پیچیده و بی نهایت بعد است که شما با تیر یک سر گیر دار مدل کردی
  • عارف IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    1 1
    به نام خدا با سلام و احترام استاد محترم این همه خود را به آب و آتش می زنید نتیجه چه می شود؟ این مسوولان و مردم،خود نیز این مسائل را می دانند ولی در اولویت کارهایشان نیست. آنها به کارهای مهمتر مشغولند. خودتان را خسته نفرمایید متاسفانه بعضی اوقات پرداختن زیاد به یک مساله ای(هر چند با اهمیت)، از اهمیت آن می کاهد
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
      2 0
      اینها برای با اهمیت نشان دادن خود است