بررسی رابطه ایران و روسیه و سرنوشت قرارداد خرید موشک​های اس 300 از این کشور، سوالاتی بود که علی​اکبر صالحی را به مجلس کشاند.

به گزارش خبرآنلاين، اين دو سوال از سوي مصطفي کواکبيان از وزير امورخارجه پرسيده شده بود. کاظم جلالي سخنگوي کميسيون امنيت ملي در تشريح سوال مذکور گفت: وزيرامورخارجه در کميسيون پاسخ دادند که رابطه ايران با روس​ها يک رابطه سياسي است و موضوع قرارداد موشک​هاي اس 300 هم يک معاهده نظامي است که مسئول ان وزير دفاع است.
صالحي هم با بيان اينکه وزارت خارجه دو اقدام سياسي و موضوعي را به طور موازي براي دريافت موشک​هاي اس 300 را براي پيگيري اين مساله در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: مهرماه سال 89 نخست وزير روسيه اعلام کرد که در راستاي تحريم​هاي امنيتي ايران نمي​تواند اين موشک را به ايران تحويل دهد. اما ما در جلساتي با سفير آنها و همتايان روسي اعتراض کرديم.وزير دفاع نيز از اين تصميم دولت روسيه انتقاد کرد و خواستار متعهد بودن به قرار داد دوکشور و پرداخت خسارت در صورت لغو آن شد.
وي از ديدارهايش با ايوانف، لاورف، پاترشف و ديدارهاي جليلي با همتاي روسي​اش و ديميتريف طي دو سال گذشته خبر داد و افزود: در دادگاهي بين المللي در 18 مهرماه در پاريس نيز اين موضوع را پيگيري مي​کنيم. البته طرف روسي ايده​هايي براي منصرف کردن ما و حل و فصل موضوع را پيشنهاد کرده است که در دستگاه​هاي حقوقي ما در دست بررسي است.
وزير خارجه با بيان اينکه ايران بر حقوق حقه خود پافشاري خواهد کرد، گفت نه تنها در خصوص موشک​هاي اس 300 که در زمينه تاخير در راه اندازي نيروگاه بوشهر نيز پيگير حقوق ايران خواهيم بود.
مصطفي کواکبيان که مي​گفت از 800 ميليون دلار در قرارداد دريافت موشک اس 300 با روسيه، 166 ميليون دلار به عنوان پيش پرداخت، مبادله شده است، گفت: اينکه بگوييم به دنبال فشارهاي غرب، روسيه حاضر به ارائه اين موشک​ها به ايران نشده است، جواب قانع کننده​اي براي مردم نيست. موضع گيري کلامي وزارت خارجه که حاصلي نداشته و هنوز نه موشکي دريافت شده نه غرامتي پرداخته شده است.
به گفته وي، قطعنامه 1939 دو سال بعد از قرارداد ايران و روسيه در مورد موشک​هاي اس 300 صادر شده است، پس چطور قرارداد پيشين را شامل مي​شود؟ ديپلماسي فعال ما چطور نتوانسته اين موضوع را به طرف روسي تفهيم کند؟ چطور روسيه 15 واحد موشکي را چند ماهه به چين تحويل داد اما ما در چهار سال گذشته نتوانسته​ايم پنج موشکمان را از اين کشور بگيريم؟
وي با اشاره به اظهاراتي درباره پيشرفت​هاي فني و نظامي ايران در زمينه تسهيلاتي، ادامه داد: کسي منکر اين پيشرفت​ها نيست ولي اگر ما به اين موشک​ها احتياجي نداشتيم که قرارداد نمي​بستيم! چرا نبايد از حقوقمان به درستي حمايت کنيم؟
کواکبيان ادامه داد: ما ادعاي اخذ غرامت از جنگ جهاني دوم را داريم اما نمي​توانيم بعد از چهار سال حقمان را از روسيه​اي بگيريم که با کارت ما در جامعه بين الملل بازي مي​کند و از غرب امتياز مي گيرد.
صالحي بار ديگر در پاسخ به اظهارات وي پشت تريبون مجلس قرار گرفت و با بيان اينکه اصل اين ايراد وارد است، پاسخ داد: اما کاش روابط در عرصه بين الملل به همين سادگي بود. من به عنوان وزير خارجه نمي​توانم مطالبي را در صحن علني بيان کنم.
وي با اشاره به اينکه وزارت دفاع مشغول بررسي پيشنهادات روسيه در زمينه عدم پرداخت موشک​هاي اس 300 است، اظهار داشت: اما هنوز آنها به نتيجه​اي نرسيده​اند که بنده به اطلاع شما برسانم. وزارت خارجه در اين ميان هر آنچه که در توان داشته است را به خرج داده تا اين مساله را به سرانجام برساند.
کواکبيان که مي​گفت سخنان وزير خارجه فقط حول اين محور است که آمريکا و اسرائيل مانع از اجراي تعهد روسيه درقبال ايران شده​اند، پرسيد: سوال من اين است که شما در دستگاه ديپلماسي چه کرده​ايد؟ يک حالت زيگزاگي را در پيش گرفته​ايد که به نتيجه​اي هم نرسيده است.
وي با بيان اينکه 20 سال است که قرار است نيروگاه بوشهر را روس​ها به ايران تحويل بدهند، يادآور شد: اما در امارات 5 ساله نيروگاه اتمي 20 هزار مگاواتي زده​اند! اين يعني ضعف دستگاه ديپلماسي ما!
به گفته وي، نمايندگان مجلس براي اينکه به روس​ها ثابت کنند که خيلي بي​جا کرده​اند که قرار داد ما را اجرا نکرده​اند، قطعا به قانع کننده بودن پاسخ​هاي وزير خارجه راي منفي خواهند داد. وي افزود: اما انصاف من اجازه نمي​دهد شما را که تازه يکسال است وزير شده ايد را در معرض راي مجلس بگذارم. از اين رو اگر چه قانع نشده​ام اما نمي​خواهم براي اين سوال راي گيري شود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =