کتاب «ادب قضا در اسلام» در برگیرنده نکاتی بر پایه منابع اصیل دینی (قرآن و روایات) و ارائه ادله عقلی در قالب اخلاق و آداب قضا و قاضی است که پس از سه دهه با افزودن تحقیقات جدید و بازبینی منتشر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «ادب قضا در اسلام» از مجموعه آثار حضرت آیت الله جوادی آملی در 424 صفحه به همت گروه اخلاق پژوهشگاه علوم وحیانی معارج از سوی انتشارات اسراء منتشر شد. «ادب قضا در اسلام» شامل یک مقدمه و شش فصل است. چیستی شناسی اخلاق از دیدگاه های گوناگون، نظام اخلاقی اسلام و ابعاد نظام قضایی اسلام و ویژگی های بایسته قاضی عناوین فصول اول تا سوم این کتاب هستند. آسیب شناسی رفتارهای قضایی، سیمای قاضی در اسلام و آداب قاضی شامل آداب پسندیده و ناپسند نیز عناوین فصول چهارم تا ششم کتاب «ادب قضا در اسلام» را تشکیل می دهند.

مقدمه کتاب به تاریخچه ادب و اخلاق و پیشینه بحث ادب قاضی و ضرورت آن می‌پردازد. در فصل اول مطالبی در زمینه ماهیت و چیستی آداب و اخلاق، تمایز این دو واژه از یکدیگر و دیدگاه‌هایی درباره اخلاق بیان می‌شود. در فصل دوم از نظام اخلاقی اسلام و غنای آن نسبت به برخی دیگر از نظام‌های اخلاقی بحث می‌شود.

فصل سوم به بیان نظام قضایی اسلام و ماهیت آن و شخصیت و جایگاه قاضی می‌پردازد. در فصل چهارم به آسیب شناسی رفتارهای قضایی اشاره می شود و برخی رفتارها که قضات را تهدید می‌کند مورد بررسی قرار می گیرد و در فصل پنجم نکاتی درباره سیمای حقیقی قاضی در اسلام و نمایاندن چهره واقعی او بیان می‌شود. در فصل پایانی به آداب قاضی پرداخته می‌شود و به اجمال برخی از آداب نهی شده و مورد امر قرار گرفته بازگو می‌شود.

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌ها کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آنها را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =