حوزه نیوز نوشت:

 آیت الله جوادی آملی در جلسه اخلاق این هفته خود با بیان این که اخلاق علاوه بر تکمیل روابط اجتماعی ضعف قانون را نیز ترمیم می کند، گفت: در هر جایی که شاهد باشیم قوانین اجتماعی دچار کمبود شده‌اند اخلاق می تواند نقش ترمیم کنندگی خود را ایفا کند. گذشته از این که اخلاق از سطح بسیاری از علوم دیگر عمیق‌تر است، قلمرو نفوذ آن نیز بیشتر از علوم دیگر است. قانون تنها روابط اجتماعی میان مردم را تأمین می‌کند، اما اخلاق هم روابط اجتماعی ما را تکمیل کرده و هم ضعف قانون را ترمیم می‌کند.
مفسر قرآن کریم تأکید کرد:‌ اخلاق علاوه بر این که روابط خانوادگی و قوم و قبیله ای را تأمین می‌کند، رابطه ایشان با خود را و نیز رابطه خودمان با خدایمان را برقرار می‌کند. اخلاق به انسان ها می‌گوید که شما دو لایه هستید، یک لایه به حسب ظاهر در اختیار شما است و آن لایه دیگر را به عنوان امانت در اختیار شما قرار داده اند که برای شما نیست. 
وی افزود: انسان دو لایه دارد، یکی «من» است که خدای سبحان به حسب ظاهر در اختیار او قرار داده است و یکی دیگر «من» است که خدای سبحان آن را به عنوان راهنما و چراغ راه در کنار جان انسان مستقر کرده که این امانت خدا است و برای او نیست.
آیت‌الله جوادی آملی با بیان این که مگر انسان مجاز است که خودش را ذلیل کند، کوچک کند و برده کسی بشود؟، عنوان کرد: اخلاق تأمین کننده حقوق ما با خود، رابطه بندگی بین ما و خدا و هم چنین تنظیم کننده مسایلی چون روابط خانوادگی است و در این راه هرکجا که قوانین اجتماعی کمبود داشته باشند، اخلاق نقش ترمیم کنندگی دارد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 177147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =