با نزدیک شدن زمان اعلام برنده جایزه نوبل ادبیات بازار گمانه‌زنی در مورد برنده مهم‌ترین جایزه ادبی جهان داغ شده است.

به گزارش خبرآنلاین، تا این لحظه بخت آدونیس، شاعر منتقد اهل سوریه برای بردن نویل ادبیات از همه بیشتر و یک به چهار تخمین زده شده است.

آدونیس امسال جایزه گوته را برد و در طی سالیان تاثیری عمیق بر شعر دنیای عرب گذاشته است. این شاعر 81 ساله که بیانیه جایزه گوته او را «مهم‌ترین شاعر عرب دوران ما» خواند چند سالی است که یکی از بخت‌های نوبل ادبیات است و امسال بخت او بیش از سال‌های قبل است.
این درحالی است که آدونیس یک رغیب جدی 80 ساله دیگر هم دارد، توماس ترانسترومر، شاعر سوئدی. بخت این شاعر دو به 9 تخمین زده شده است.

هرچند بازار گمانه‌زنی بسیار داغ است و هر سال چنین بوده اما این گمانه‌زنی بیشتر یک تفریح است. سال پیش گمانه‌زنی‌ها ترانسترومر را برنده می‌دانست اما 18 عضو آکادمی نوبل جایزه را به ماریو بارگاس یوسا نویسنده اهل پرو دادند. شاید امسال ترانسترومر جبران مافات کند و برنده شود.


آدونیس
توماس پینچن، نویسنده گوشه‌گیر آمریکایی بخت سوم نوبل ادبیات امسال است. شانس او یک به ده تخمین زده شده، او چند رغیب جدی دارد؛ آسیه جبار بانوی رمان‌نویس الجزایری با شانس یک به 12، کو اون، شاعر اهل کره با شانس یک به چهارده، لِس موری، شاعر استرالیایی با شانس یک به 16 و هاروکی موراکامی، نویسنده محبوب ژاپنی با شانس یک به 16.


ترانسترومر
فهرست 10 ادیبی که بیش از دیگران بخت بردن جایزه امسال را دارند سه نام جدید تکمیل می‌کند: پیتر ناداس، نویسنده مجارستانی با شانس یک به 12، راجندرا بندری، شاعر نپالی با شانس یک به 20 و کِی ساتچیداناندان، شاعر اهل هند با شانس یک به 20.

میرچا کارتارسکو، نویسنده رمانیایی هم با شانس یک به 20 دیگر بخت جدید امسال است که در رتبه یازدهم قرار گرفته.
 
قرار گرفتن نام‌های جدید مثل کارتارسکو، بندری و ساتچیداناندان نشان می‌دهد ممکن است اخباری از آکادمی به بیرون درز کرده باشد و اعضای آکادمی پس از برخورد با آثار این نویسندگان تصمیم گرفته‌اند آثار آنها را ارزیابی کنند.

جان بَن‌ویل، نویسنده ایرلندی با بردن جایزه فرانس کافکا در ماه مه به یکی از شانس‌های نوبل ادبیات بدل شده. شانس او یک به 25 تخمین زده شده است. برندگان جایزه کافکا اغلب در سال‌های بعد برنده جایزه نوبل شده‌اند. بن‌ویل زمان بردن جایزه کافکا گفته بود: «یک لحظه صبر کنید، تلفن زنگ می‌خورد، احتمالا از آکادمی نوبل در استکهلم است!»

ای.اس. بیات از بالاترین بخت در میان نویسندگان اهل بریتانیا برخوردار است، شانس او یک به 33 است و بالاتر از یان مک‌ایون با شانس یک به 40 قرار گرفته است. کم بودن شانس نویسندگان اهل بریتانیا و آمریکا باز هم نشان می‌دهد که هوراس انگدال و دیگر اعضای آکادمی نوبل همچنان معتقدند نویسندگان این دو کشور «جاهل» هستند.

با این حال فیلیپ راث، کورمک مکارتی، دن دلیلو و جویس کرول اوتس همگی نویسندگان انگلیسی زبان هستند و بخت آنها یک به 25 است.

یک مسئله جالب حضور باب دیلن، خواننده و ترانه‌سرای مشهور در فهرست بخت‌های نوبل است، هرچند شانس او یک به 100 تخمین زده شده.

آکادمی نوبل اعلام کرده است برنده جایزه نوبل ادبیات در یکی از سه‌شنبه‌های ماه اکتبر اعلام می‌شود.

گاردین / 27 سپتامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شایان IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    9 2
    مطلب خیلی خوبی بود ، ممنونم ، البته با عرض معذرت در پاراگراف سوم ، رقیب را اشتباه تایپ کردین ، موفق باشید
  • حسین GB ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    4 0
    از این قبیل خبرها بیشتر بگذارید. ممنون
  • بدون نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    1 0
    بسیاری از کشورها نماینده دارند حتی الجزایر واقعا برای خودمان متاسفم مهدیه
  • بدون نام IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    3 0
    بسیاری از کشورها نماینده دارند حتی الجزایر واقعا برای خودمان متاسفم مهدیه
  • مهدیه IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    1 0
    واقعا متاسفم برای ادبیات ایران
  • مهدیه IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۷
    3 0
    واقعا متاسفم برای ادبیات ایران
  • علی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    0 0
    اگر بدونیم چه استعدادهایی داریم که میتونن کاندیدای جایزه نوبل باشن وباعث سرفرازی ما بشن ولی دارن حروم میشن حسرت و تأسفمون چندین برابر میشه.