آکادمی نوبل در سوئد اعلام کرد برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2011 روز پنجشنبه معرفی می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، هیئت انتخاب مرموز جایزه نوبل ادبیات طبق سنت هرساله برنده جایزه خود را در آخرین روزهای معرفی برندگان جوایز اعلام می‌کنند.

سال پیش جایزه 10 میلیون کرونی (1.5 میلیون دلاری) نوبل ادبیات به ماریو بارگاس یوسا، نویسنده پرویی «گفت‌وگو در کاتدرال» و «سور بز» رسید.

امسال توماس ترانسترومر، شاعر سوئدی و آدونیس شاعر اهل سوریه بخت‌های اصلی نوبل ادبیات هستند. در میان رمان‌نویسان هاروکی موراکامی ژاپنی از بخت بالایی بخوردار است.

به نظر می‌رسد امسال سال شاعران باشد، ویسلاوا شیمبروسکا، شاعر لهستانی آخرین شاعری بود که در سال 1996 برنده این جایزه افتخارآمیز شد، سال قبل از آن هم شیموس هینی، شاعر ایرلندی به این جایزه دست یافته بود.

جدا از آدونیس و ترانسترومر شاعرانی مثل آدام زاگایوفسکی خالق اثاری چون «صوفی‌گری بازی تازه‌کارها» و«دشمن ازلی» از لهستان و کو اون خالق «نوای امواج من» از کره شمالی شانس بسیاری برای دریافت این جایزه دارند. هرچند متخصصان احتمال می‌دهند جایزه امسال به چهره‌ای ادبی از دنیای عرب برسد.

معرفی برندگان جوایز امسال از روز دوشنبه این هفته با اعلام برنده بخش پزشکی آغاز می‌شود، روز سه‌شنبه برنده نوبل فیزیک و روز چهارشنبه برنده نوبل شیمی معرفی می‌شوند.

برنده جایزه صلح نوبل روز جمعه معرفی می‌شود و برنده جایزه نوبل علم اقتصاد هم دوشنبه دیگر (10 اکتبر) مشخص می‌شود.

جایزه نوبل ادبیات یکی از پنج جایزه نوبلاست که از سال 1901 هر سال به نویسنده‌ای با هر میلیتی تعلق گرفته که به قول آلفرد نوبل، بینان‌گذار این جایزه کسی است که  «در ادبیات برجسته‌ترین آثار با آرمان‌های والا را نوشته‌است.» در اینجا کلمه «آثار» به مجموعه کارهای نویسنده برمی‌گردد هرچند گاهی ممکن است در بیانیه این بنیاد نام اثری خاص برده شود.

بحث «آرمان» یا «ایده‌آل» که مد نظر آلفرد نوبل بوده همیشه جای بحث داشته است. در اوایل قرن بیستم کمیته نوبل ادبیات این واژه را به آرمان‌گرایی نویسنده تعبیر کرد و به همین دلیل نویسندگان بزرگ آن زمان چون جیمز جویس، لئو تولستوی، هنریک ایبسن و هنری جیمز از گرفتن این جایزه بازماندند.

هر سال آکادمی سوئد از اعضای اکادمی، اعضای انجمن‌ها و آکادمی‌های ادبی، اساتید ادبیات و زبان‌شناسی و برندگان دوره‌های پیشین نوبل ادبیات می‌خواهد تا هرکدام نام یک نفر را به عنوان کاندید اعلام کنند. البته هیچ‌کس حق ندارد نام خودش را عنوان کند.

سالانه بیش از هزار درخواست از سوی آکادمی ارسال می‌شود و نام حدود 50 نفر به عنوان نامزد به دست اکادمی می‌رسد. این پیشنهادها باید تا اول فوریه به دست آکادمی برسد. سپس کمیته نوبل این فهرست را بررسی می‌کند. ماه آوریل آکادمی نام نامزدها را به 20 نفر تقلیل می‌دهد و با رسیدن فصل تابستان این تعداد به پنج نفر می‌رسد. پس از این آثار نویسندگان فهرست نهایی بررسی می‌شود و در ماه اکتبر آکادمی با رای‌گیری برنده را تعین می‌کند.

جایزه نوبل ادبیات نیز شامل یک مدال طلا، دیپلم افتخار که متن اهدا جایزه روی آن نوشته شده و جایزه نقدی است.

زبان برندگان نوبل ادبیات
زبان
رکورد
انگلیسی
26
فرانسوی
13
آلمانی
13
اسپانیایی
11
سوئدی
6
ایتالیایی
6
روسی
5
 
آسوشیتدپرس / 3 اکتبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 176393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۲
    1 0
    پس اين زبان شيرين فارسي چه؟