پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت استادی بزرگ

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ‌وارشاد در پیامی درگذشت استاد سیدعبدالله انوار، نویسنده، ‬نسخه‌شناس و مورخ را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام وزیر فرهنگ در پی درگذشت استاد سیدعبدالله انوار به شرح زیر است:

«انالله وانّا الیه راجعون

از گنج شایگان دانش و حکمت و معرفت، گوهر نفیسی رفت. روح بلند استاد سیدعبدالله انوار، حکیم، فیلسوف، تاریخ‌نگار، نسخه‌شناس، موسیقی‌دان و ریاضی‌دان برجسته به پیشگاه حضرت دوست و سرای ابدی شتافت. او که دلی پرمهر، سری پرشور و طبعی والا داشت، رخ در نقاب خاک کشید.

استاد انوار به‌عنوان یکی از مواریث فرهنگی این سرزمین، ضمن احاطه بر دانش قدیم، در علوم نوین نیز چیره‌دست و صاحب مهارتی زبانزد بود. در جامعیت ایشان در دانش‌های مختلف همین بس که ایشان از منطق، فلسفه، موسیقی و ریاضیات تا تاریخ، نجوم ونسخه‌شناسی تسلط و تبحر داشتند. کوشش‌ها و فعالیت‌های خالصانه این استاد در حوزه‌های تهران‌شناسی و تاریخ‌نگاری معاصر، نیز از دیگر خدمات ارزنده علمی و فرهنگی وی به‌شمار می‌رود.

نوروز ۱۴۰۱که به همراه همکارانم دیداری با استاد انوار دست داد، در آن دیدار ایشان را مردی نیک‌نفس و بی‌آلایش و پرتلاش یافتم که لحظه‌ای از تکاپوی علمی و فرهنگی باز نمی‌ایستاد و از همین رهگذر نیز این توفیق را پیدا کرده بود که شناختی جامع در برخی از زمینه‌های علمی از جمله آثار ابن‌سینا بیابد.

بی‌تردید فقدان این استاد بزرگ برای جامعه علمی و ادبی کشور که از خرمن دانش و معرفت ایشان بهره‌مند می‌شدند، غمی است گران و برای ایران اسلامی ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر و فراموش‌ناشدنی. هرچند گام‌های بلند آن گرانمایه در راه آموزش و گسترش عرصه‌های نوین علمی و فرهنگی، نام ایشان را تا همیشه برتارک آسمان دانش و فرهنگ ایران زمین به نیکی زنده و جاودانه خواهد ساخت.

از خداوند سبحان برای روح پاک و بلند این اندیشمند و پژوهشگر فرهنگ ایرانی اسلامی جایگاهی رفیع و برای خانواده معظم و علم‌پرور ایشان و تمامی شاگردان و علاقه‌مندانشان اجر و شکیبایی طلب می‌کنم.»

زنده‌یاد انوار بیش از ۲۰ سال رئیس بخش نسخ خطی کتابخانه ملی ایران بود و در طول دوران کاری خود حدود ۱۰ جلد فهرست نسخه‌های خطی به فارسی و عربی را تدوین کرد. انوار یکی از حروف (مجلدات) لغت‌نامه دهخدا را نیز تدوین کرده‌ است. وی مسلط به سه زبان عربی، انگلیسی و فرانسه بود.

پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت استادی بزرگ

۲۵۹۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1741243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =