۲۱ درصد دانش‌آموزان اصفهانی اضافه وزن دارند

رئیس اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی اصفهان گفت: حدود ۲۱ درصد کودکان و نوجوانان شهر اصفهان دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستند و بر این اساس آموزش سبک زندگی سالم به کودکان ضرورتی است که نیازمند برنامه ریزی صحیح خانواده، آموزش و پرورش و نهادهای اجتماعی مرتبط است.

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، رنامه آموزشی «حرف‌های به درد بخور» در ۳۰۰ دبستان شهر اصفهان با هدف آموزش سبک تغذیه سالم و صرفه‌جویی در مصرف آب در حال برگزاری است.

این برنامه از تاریخ ۲۵ دی‌ماه آغاز و تا تاریخ ۶ اسفندماه در مدارس ابتدائی شهر ادامه دارد. از جمله موضوعاتی که گروه‌های هنری به آن می‌پردازند مصرف تخم‌مرغ، خوردن صبحانه، ۵ گام سلامتی،صرفه‌جویی در مصرف آب، مضرات فست فودها و مواد غذایی فرآوری شده، اهمیت ورزش و تحرک در سلامت جسمی و روحی، چاقی و عوارض آن است.

در این ارتباط رئیس اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، تغییرات سریعی در الگوی غذایی و سبک زندگی جوامع بشری ایجاد شده و آمارهای مختلف نشان می‌دهد که اضافه‌وزن و چاقی دانش‌آموزان به‌عنوان عامل خطر و زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و مشکلات قلبی -عروقی است و این وضعیت در بسیاری از کشورها نیز به مرز هشدار رسیده است. نتایج این طرح در استان اصفهان نشان می‌دهد که آمار دانش‌آموزان دچار چاقی، نگران‌کننده است.

وی گفت: با توجه به اینکه حدود ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در سطح استان مشغول به تحصیل هستند و بیش از ۹۰ درصد آن‌ها در این طرح غربالگری شده‌اند مشخص شد که ۳۰ درصد آنها دچار چاقی و اضافه‌وزن هستند، ۶۳ درصد دانش‌آموزان دارای وزن طبیعی و ۶ درصد دچار لاغری (کمبود وزن) هستند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ سلامت شهرداری اصفهان تصریح کرد: با توجه به آمار به دست آمده، اصفهان در کشور رتبه ۱۳ در اضافه‌وزن و چاقی را دارد. با توجه به آمار به دست آمده در شهر اصفهان، ۲۱ درصد از دانش‌آموزان این شهر دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند.

وی گفت: با توجه به آمار ارائه شده، اداره توسعه فرهنگ سلامت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان با همکاری دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود و اداره کل آموزش‌وپرورش استان اقدام به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه شاد و آموزشی «حرف‌های به درد بخور» در ۳۰۰ دبستان در سطح شهر اصفهان نمود.

ابراهیمی افزود: برای اجرایی شدن این پروژه با هفت گروه هنری، قرارداد بسته شد که این گروه‌ها با اجرای تئاتر و موسیقی همراه با برنامه‌های شاد و مفرح، مفاهیمی همچون تغذیه سالم و صرفه‌جویی در مصرف آب را به دانش‌آموزان آموزش دادند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1734024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =