معاونت جدید گردشگری سازمان میراث فرهنگی در اولین نشست خبری خود بر توجه ویژه به گردشگری با علایق خاص تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط خاص کشور ناگزیر به تمرکز بر روی گردشگری سلامت و مذهبی هستیم.

به گزارش خبرآنلاین، حامد دهقانان به تجربه موفق گردشگری سلامت در استان فارس به عنوان الگو برای توسعه صنعت گردشگری ایران اشاره کرد و گفت: این نوع گردشگران معمولا هم مدت اقامت بالایی دارند و هم در این مدت اقامت هزینه ی بیشتری می کنند به همین دلیل مورد توجه بیشتر برای ما هستند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد برند بین المللی گردشگری گفت: وقتی صحبت از بازاریابی می شود، باید به مدیریت رفتار مصرف کننده توجه کرد. مصرف کننده همیشه مبتنی بر تحلیل منطقی اقتصادی برخورد نمی کند و فضای تبلیغات بر او بسیار تاثیر می گذارد. به همین خاطر ارائه تصویر جذاب و مطلوب از خدمات شرط لازم برای توسعه ی این صنعت است.
معاونت گردشگری در بحث برند ملی گردشگری بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: خیلی اوقات نواقصی در گردشگری جود دارد که ناشی از کیفیت پایین نیست و به دلیل عدم مدیریت برند است.
این مقام مسئول استانداردسازی، توسعه گفتمان و تجلیل مستمر از برندهای معتبر داخلی را از برنامه های معاونت در جهت مدیریت برند دانست و بر لزوم تدوین برنامه عملیاتی زمان بندی شده برای توسعه برند ملی تاکید کرد.
حامد دهقانان در ادامه به ارائه ی آماری از رشد گردشگری
پرداخت و گفت: از سال 83 تا سال 89، رشد نقطه ای گردشگری 87 درصد و نرخ رشد سالیانه 13 درصد بوده است که در این مقایسه عددی رشد بیش از 300 درصدی داشته ایم.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر ارائه تحلیل محیطی دقیق و واقع بینانه که مبتنی بر شناخت این صنعت باشد گفت: صنعت گردشگری دو ویژگی خاص دارد، یکی
پیچیدگی زیاد و دوم تنوع بالا. در شرایطی که این صنعت دارای این دو ویژگی باشد ناگزیر از هماهنگی کامل فرابخشی و میان سازمانی و کم شدن بوروکراسی های دست و پاگیر هستیم.
وی با اشاره به ضرورت تحلیل چند سطحی صنعت گردشگری در کشور گفت: این صنعت در سه محیط متفاوت تحلیل می شود: محیط داخلی، محیط صنعت که شامل عوامل اثرگذار و تهدیدکننده است و سوم محیط کلان که در تصمیم گیری ها و ارائه تحلیل ها و اظهارنظر ها باید به تاثیر و تاثر این حوزه توجه شود.
دهقانان مهمترین برنامه ی خود را مارکتینگ یا بازاریابی خواند و گفت: در گذشته اقدامات نسبتا خوبی در این زمینه انجام شده ولی اکنون باید با نگاه تخصصی و با در نظسر گرفتن همه مولفه های مارکتینگ به این امر توجه شود.
وی در تشریح برنامه های دیگر خود به تدوین نظام جامع اطلاع رسانی و آی تی بیس شدن اطلاعات اشاره و بر ارتباط دقیق و صحیح بین مولفه های توریسم و فناوری اطلاعات تاکید کرد.
معاون گردشگری در مورد منابع موجود در بحث گردشگری گفت: در این صنعت با مجموعه ای از منابع تعیین کننده مواجهیم و رشد متوازن منابع مختلف مالی، انسانی و طبیعی بسیار حائز اهمیت است.
این مقام مسئول در ادامه به موارد تاثیرگذار دیگری از جمله رقابت پذیر بودن گردشگری و ضرورت توسعه ادبیات تحلیل اقتصادی در این صنعت اشاره کرد و گفت: در بحث رقابت مهمترین نکته رهبری کیفیت و رهبری هزینه است.
دهقانان در پایان به ارائه آماری از سفرهای تابستانی پرداخت و گفت: از ابتدای شهریور سالجاری تا پانزدهم همین ماه تعداد نفر سفر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 210 درصد رشد داشته و تعداد نفر شب اقامت در همین مدت با رشدی حدود146 درصد روبرو بوده است. بیشترین میزان رشد نفرسفر نسبت به سال قبل مربوط به استانهای آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل بوده و بیشترین میزان اقامت را استانهای مازندران و خراسان رضوی و گیلان داشته اند.

1745

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 173020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پای ثابت IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    0 0
    آقا شما اول سبزی و کاهو ماهی سالم و مرغ بدون هورمون و میوه خوب پیدا کن ما بخوریم نمیخواد به فکر توریست و صنعتش باشی اگر نه سال دیگه به خودتونم میگن خدا بیامرز
  • بدون نام MY ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
    0 0
    براستی مگر آثار باستانی دوران قبل از اسلام مشکلی داره که نمیتوان بر روی آنها تمرکز کرد؟ آیا نشان دادن تخت جمشید و پاسارگارد یا چاهای چاغازنبیل ارگ بم و ... منافاتی با شرایط خاص کشور داره. خوب معلومه که کسی برای گردشگری سلامت به ایران تحریم شده مراجعه نمیکنه. آخه برای خود ما که با 10 تا آشنابازی بزور میتونیم دارو برای مریضمون اونهم در بیمارستان خصوصی پبدا کنیم این حرف بیشتر به جک شبیه هست.