دبیر طرح مدرسه‌ پاییز‌ی گردشگری گفت: اگر در تعطیلات نوروزی آمار سفر 100 میلیون نفر را اعلام می‌کنند، درست نیست، چون این یک جابه‌جایی به‌شمار می‌آید نه مسافرت.

به گزارش خبرآنلاین، اشاره محمدحسین ایمانی‌خوشخو، به آمارهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که هرسال از افزایش سفر در بزرگترین تعطیلات منسجم دنیا، عید نوروز، خبر می دهد و امسال به 150 میلیون سفر هم رسید. این آمار با انتقادات زیادی از سوی کارشناسان مستقل مواجه شد. هرچند که سازمان میراث فرهنگی معتقد است آمار گردشگری داخلی، بر اساس فرمول نفر-سفر، همین است.

با این حال، ایمانی خوشخو، سفر بدون برنامه را، گردشگری نمی داند. او که در مراسم افتتاح مدرسه گردشگری حرف می زد، درباره سفر گفت: "در گردشگری، سفر بدون برنامه‌ریزی را سفر نمی‌دانیم. مگر سفر برای تجدید قوا نیست. اگر سفر طوری بود که پس از آن به یک هفته مرخصی نیاز داشتیم تا استراحت کنیم، یعنی مشکلی وجود دارد. چرا این اتفاق باید رخ دهد، چون سفرهای ما طوری است که مردم می‌گویند «برویم ببینیم چه می‌شود». در هیچ جای دنیا مردم این‌طور مسافرت نمی‌روند. اگر سفرها برنامه‌ریزی شده باشد مقاصد تا شش ماه باید از این سفرها بهره‌مند شوند؛ ولی چون برنامه‌ریزی نداریم نه مقاصد و نه مسافران، هیچ بهره‌ای از این سفرها نمی‌برند. "

رییس دانشگاه علم و فرهنگ که میزبان طرح مدرسه پاییزی گردشگری است، همچنین گفت: "نباید دل خود را به این آمارها خوش کنیم. اگرچه آن‌ها ظرفیت‌هایی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. چرا باید منطقه‌ای در یک تعطیلات محدود با ازدحام جمعیت و کمبود امکانات مواجه شود و منطقه‌ی دیگری با وجود داشتن جاذبه‌های زیباتر خالی از گردشگر باشد؟ مگر نمی‌شود سفرها را در طول سال توزیع کرد یا مقاصد را توسعه داد؟!"
مدیر عامل انجمن علمی متخصصان گردشگری کشور ادامه داد: "این مسؤولیت سنگین است، کشورهای خیلی کوچکی برای جذب گردشگر برنامه‌ریزی‌های خیلی دقیقی انجام می‌دهند و این از نظر علمی کاملا رد شده است که ما نیامدن گردشگران را به شرایط خاص اجتماعی و فرهنگی خود ربط دهیم. گردشگر تفریحی یکی از ده‌ها نوع گردشگری موجود در دنیا است. ما باید افرادی که شرایط میزبان را می‌پذیرند جذب کنیم. پس اشکال ما در جای دیگری است."

 مدرسه گردشگری در دانشگاه

در مدرسه پاییز گردشگری، کارگاه های رایگانی در موضوعات مختلف حوزه گردشگری برپا می شود. این مدرسه شامل 22 کارگاه آموزشی است که با بررسی موضوع گردشگری، فرهنگ و توسعه‌ پایدار به صورت رایگان برای علاقمندان در دانشگاه‌های علم و فرهنگ، واقع در بلوار اشرفی اصفهانی خیابان پارک برپا شده است.

در این کارگاه‌ها اساتید، مباحثی را مطرح می‌کنند که در سطح عموم قابل استفاده باشد، موضوعاتی چون گردشگری فرهنگی، کالبدشناسی صنعت گردشگری، تقسیم‌بندی اکوسیستم‌های ایران، آشنایی با اکوتوریسم، الگوهای خاص فرهنگی، اقتصاد گردشگری، آشنایی با حیات وحش و نقش آن در اکوتوریسم، تقسیم بندی رشته‌های ورزشی، آداب و رسوم مهمانپذیری در جوامع مختلف، نقش راهنمایان تور در گردشگری، گردشگری برای اقشار کم درآمد و آسیب پذیر، ژئوتوریسم در گردشگری، جاذبه‌های شهری در گردشگری، موزه‌ها، اهمیت شناخت روحیات ملل در گردشگری، آشنایی با سایت‌های تاریخی، مذهبی و فرهنگی، هنرها و صنایع دستی و اهمیت رویدادها و فستیوال‌های هنری در گردشگری بررسی می‌شود.

مراسم افتتاح این کارگاه با حضور با حضور تعدادی از اساتید و دانشجویان، پنجم مهرماه همزمان با آغاز هفته‌ گردشگری، در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

در این مراسم محمدحسین ایمانی‌خوشخو، سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ با بیان این‌که زیر ساخت‌های گردشگری در کشور بی‌شمار و مهم است و آموزش، یکی از این زیرساخت‌ها به شمار می‌آید، گفت: "هدف آموزش توسعه‌ منابع انسانی است و آموزش منابع انسانی که درگیر صنعت گردشگری هستند، مساله‌ بسیار مهمی است. در دانشگاه‌های دنیا، گردشگری هم‌ردیف با دیگر علوم است. کشور ما هم با توجه به منابع مهم گردشگری که دارد باید این منابع را تبدیل به محصول گردشگری کند. اگر بخواهیم گردشگری را مقوله‌ای اقتصادی بدانیم باید همه‌ منابع را در آن در نظر بگیریم و برای صنعتی شدن گردشگری باید مسیر تبدیل منابع به محصول را طی کنیم."
4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 175772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۶
    0 0
    کلا خیلی از مردم نه امکانات سفر دارند نه ایران جایگاه های لازم را تهیه کرده از نظر مکان مسافران و... خارجی ها زمان سفرشان را از لحظه شروع تا پایان ماه ها قبل برنامه ریزی می کنند. اینجا خیر دانش لازم را هم نداریم و خیلی چیزهای دیگر.