کاربران خبرآنلاین، دو سوال عمده از وزیر آموزش و پرورش داشته اند؛ حق التدریسی ها چرا استخدام نمی شوند؟ تکلیف بازنشستگی پیش از موعد چی شد؟

حمیدرضا حاجی بابایی امروز در حاشیه هشتمین همایش مطالعه و تحقیق دانش‌آموزان دوره متوسطه شاهد و ایثارگر که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد درباره بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیان کمی از موضع گذشته خود کوتاه آمد و گفت مخالفتی با بازنشستگی پیش از موعد فرهنگیانی که مشکل پزشکی دارند، ندارد.

حاجی بابایی گفت: "در ضوابط اجرایی بودجه تأکید شده است که کاری که اعتبار آن تامین نشده نباید انجام شود و در رابطه با عدم تمایل به دریافت پاداش نیز ممکن است یک نفر چنین چیزی بگوید و حتی اگر کسی خودش پاداش نخواهد، این موضوع از من رفع تکلیف نمی‌کند، چرا که بالاخره بعدها باید پاداش او را پرداخت کنیم. این مسئله را از طریق دولت و مجلس دنبال می‌کنم و علاقمند به این موضوع هستم و مخالف این نیستم که کسانی که مشکل پزشکی دارند به صورت پیش از موعد بازنشسته شوند و این آمادگی را داریم که اگر مقدمات کار فراهم شود، مشکل این افراد را حل کنیم."

این درحالی است که دو هفته پیش درباره بازنشستگی پیش از موعد گفته بود: "در بودجه سال 90 یک ریال هم برای بازنشستگی پیش از موعد معلمان پیش‌بینی نشده است، از دولت خواسته‌ایم تا برای جبران این مسئله سهام ارائه شود تا با فروش آن و یا تبدیل وضعیت اقدام به بازنشسته کردن فرهنگیان کنیم، اما تاکنون پاسخی دریافت نشده."

به گفته وزیر آموزش و پرورش شرایط بازنشستگی پیش از موعد در حال حاضر وجود ندارد: "ما دوست نداریم هزاران نفر از معلمان پس از دو سال از زمان بازنشستگی خود همچنان به دنبال پاداش پایان خدمت خود باشند و ما شرمنده آنها شویم. در عین حال اعلام کرده‌ایم که اگر معلمین زن دارای 25 سال سابقه و مشکل حاد که به تایید مسولان منطقه برسد امکان بازنشستگی را خواهند داشت. ضمن اینکه رسیدگی به تعهدات پرداختی آنها نیز ممکن است تا پایان سال طول بکشد و نباید در این زمینه اعتراضی داشته باشند."

نه کمبود معلم داریم و نه مازاد 

حاجی بابایی همچنین گفته که در آموزش و پرورش کمبود و مازاد معلم وجود ندارد: "در آستانه سال تحصیلی جدید کمبود یا مازاد نیرو نداریم و با ساماندهی انجام شده، هیچ مدرسه ای نباید در کشور کمبود معلم داشته باشد."

این درحالی است که تعدادی از معلمان استان فارس در تماس های مختلفی با خبرآنلاین از مازاد نیرو در شهرهای این استان خبر داده اند. معلمانی که می گویند به دلیل مازاد بودن، در ساعت کاری در دفتر مدیر مدرسه بدون هیچ فعالیتی، بیکار می نشینند.

به گفته آنها در شهرهای استان فارس، حدود 2 هزار معلم مازاد در مقطع متوسطه وجود دارد که عمده انها دروس علوم انسانی را تدریس می کنند.

معلمان استان فارس می گویند به دلیل مازاد نیرو، امکان جابجایی در شهرهای استان هم وجود ندارد. آنها به همین دلیل درخواست بازنشستگی پیش از موعد کرده اند، چیزی که وزیر می گوید بودجه ای برای آن وجود ندارد و نمی تواند کاری برای معلمان انجام دهد. او اکنون درباره مازاد نیرو گفته است: "با ساماندهی که در بخش نیروی انسانی صورت گرفته با کمبود نیرو مواجه نیستیم و مازاد نیرو هم نباید وجود داشته باشد."

تکلیف استخدامی ها

معلمان حق التدریسی در چند هفته گذشته، اعتراضات دنباله داری داشته اند. وزیر اموزش و پرورش هم اعلام کرده بود نمی تواند برای انها کاری کند. حق التدریسی با احتمال خروج از کار، درخواست تغییر وضیعت داده بودند.

وزیر اکنون درباره تکلیف معلمان حق التدریسی و استخدامی های جدید گفته: "در حال حاضر آموزشیاران نهضت سواد‌آموزی و معلمان حق‌التدریس مشغول کار هستند و بحث ما بیشتر بر روی نیروهای شرکت‌های خدمات آموزشی بوده است که بر این اساس 16 الی 17 هزار نفر در آزمون شرکت کردند و یک‌هزار و 800 نفر از آنها نمره بالای 12 را به دست آوردند؛ سپس نمره را بر روی 10 قرار دادیم که بر این اساس 5 هزار و 800 نفر پذیرفته شدند و اگر آزمون برگزار شود و استخدامی صورت گیرد، در آن صورت این افراد در اولویت جذب قرار می‌گیرند."

حاجی بابایی همچنین گفت: "الان کسی را در اولویت استخدام نداریم بلکه بر اساس قانون مجلس اگر کسی نمره قبولی در این آزمون گرفته باشد، در اولویت استخدام قرار می‌گیرد تا هر زمانی که آزمون استخدامی برگزار کردیم، این افراد در اولویت استخدام قرار گیرند. اینطور نیست که از هم‌اکنون مجوز استخدامی گرفته شود و این افراد تبدیل وضعیت شوند، بلکه بر اساس قانون مجلس در صورت برگزاری آزمون استخدامی، قبولی‌های آزمون تعیین اولویت استخدامی سوم تیرماه در اولویت جذب قرار می‌گیرند."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 172440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ش IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    0 0
    1-شهر بوشهر نيروي زن مازاد و مرد بسيار كم دارد. 2-راستي از ايشون بپرسيد چرا آموزش و پرورش استان بوشهر يك يا دو ميليارد داده و هتلي 14 واحدي را در مشهد خريده و معلوم نيست چه كساني از اين تسهيلات استفاده مي كنند.آيا حق معلمان نيست؟!! راستي بودجه چگونه تامين شده؟
  • بدون نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    1 0
    اگر مازاد ندارید پس آن معلمان ورزشی را که برای ورزش 3ساعت در هفته استخدام کردید و معلمان مقاطع بالاتری را بالاجبار به ابتدایی فرستادید چیست ونیز سری به برخی هنرستانهای دخترانه در رشته هایی مثل طراحی دوخت و.... بزنید.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    0 0
    در ضمن از ایشان از دلایل واقعی تعطیلی پنجشنبه ها بپرسید..
  • بدون نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    2 1
    اقای وزیر یعنی این عدالته یک گروه بازنشته پیش ازموعد باشند و یک گروه دیگه حسرت انرا بخورند
  • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    4 0
    اقای وزیر یعنی این عدالته یک گروه چند سال قبل بازنشته پیش ازموعد باشند و یک گروه دیگه ازالان حسرت انرا بخورند
  • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    0 0
    اقای وزیر سلام قانون نقل و انتقال فعلی نا عادلانه است خواهشمندم برا سال بعد اصلاحش کنید دوران وزارت و خدمت به مردم طولانی نیست من و همسرم در دوشهر جدا ازهم خدمت میکنیم
  • سروش IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    0 0
    سلام آیا 5 شنبه ها به طور قطع تعطیل است؟یعنی تمام مدارس از اول مهر ÷نج شنبه ها را تعطیل می کنند؟یک موقع مدرسه ها مسخره بازی در نیاورند و بگویند نخیر بازه و ... ممنون
  • بهمن IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    0 0
    جناب وزیر حق التدرس خرداد90 را کی پرداخت میکنید . بازنشسته از م 12
  • بدون نام IR ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    0 0
    شما که میگی بدون تخصیص بودجه نمیتونم قانون بازنشستگی پیش از موعد رو اجرا کنم . حتما بودجه داشتی که قانون آزمون استخدامی رو اجرا کردی .چرا با سرنوشت 6000 تا جوون که با مطالعه و زحمت زیاد تو این آزمون قبول شدن بازی میکنی؟ مگه خودت نگفتی تا سال 94 آزمون استخدامی نداریم ؟ یعنی این بدبختا تا سال 94 منتظر باشن؟
  • محمد IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    1 0
    من هم یک سوال از آقایی وزیر داشتم کاز موسولان خبر آنلاین می خواستم که در صورت امکان به گوش آقایی وزیز برسانید همسر بنده 8سال است آموزشیار نضت سواد آموزی است ویک ترم در دانشگاه پیام نور دارد که لیسانس بگیرد ولی متاسفا" به دلیلی که نمدانم چرا همسر بنده به بعنوان نیروی خدماتی قراد داد معین به مدرسه داده ند می خواستم بندانم این همه سنگ عدالت علی ع را به سینه می زنند اینه
  • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    1 0
    اقای وزیر سلام من وهمسرم در دوشهر جداازهم درخراسان رضوی بایدخدمت کنیم قانون نقل وانتقال فرهنگیان عادلانه نیست
  • فرهنگی IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۰
    1 0
    مثل اینکه ایشان باشاقول اندازه میگیرد یا باتلسکوپ گالیله
  • زهرا IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۴
    3 0
    چرابازنشستگي پيش ازموعدرابراي فرهنگيان كميسيوني اجرانمي كنيدكه روزي ده بارميميرندوزنده ميشوند؟
  • سارا IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
    1 0
    چشمان من اب مرواریداورد مجبور شدم امسال خودرا با 25 سال بازنشسته کنم ایا حق استفاده ازپیش از موعدرا دارم؟
  • ناشناس IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۵
    1 0
    لطفا از وزیر محترم بپرسید چرا میزان افزایش حقوق ناشی از اعمال مدرک کارشناسی ارشد معلمان قبل و بعد از سال 87 حدود 60 هزا تومان فرق دارد؟ آیا کسانی که تازه مدرک گرفته اند سوادشان کمتر است؟
  • بدون نام IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۷
    2 0
    اقای حاج بابایی به خاطر خدا چرا بین جانبازان فرق میگذاریدجانباز 15 درصد اعصاب روان فقط 5درصد کمتر از 20 درصد است واقعا خدا خوش میاد با 25 سال کار در اموزش وپرورش ان هم از عملیات کربلای 4و5 به اینطرف با هزاران مشکل روحی وجسمی وچشمی حسرت بازنشسته های سالم وجوان قبلی که رنگ جنگ را اصلا ندیده این سماجت شما را دراین خصوص بی انصافی به همه ایثارگران و...
  • محمد ش IR ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    1 0
    باز نشستگی 25 سال را اجرا کنید انگیزه کار مفید از بین رفته
  • جمشید باغبانی - خوزستان- رامهرمز IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    1 0
    بنام خدا * آقای حاج بابایی بدون تعارف شما از وزرای خوب و پر تلاش هستید . 23 سال است در آموزش و پرورش در استان خوزستان خدمت می کنم. همه بر این موضوع واقف هستند که حقوق معلمین کم است . اشکالی ندارد فدای سرتان . چرا همین حقوق کم (اضافه تدریس) به وقت پرداخت نمی شود؟ در این مدت 23 سال حتی برای یک بار بله فقط یک بار به موقع پرداخت نشده است! اضافه تدریس در مدارس بزرگسالان که پول آن را به صورت نقدی از دانش آموزان می گیرند هم به وقت پرداخت نمی شود! به عنوان نمونه تا امروز( بیستم اسفند 90 ) حق الزحمه ترم اول مربوط به ما ههای مهر وبعد از آن هنوز پرداخت نشده است! با ( به به) و ( چه چه) که مشکلات اقتصادی معلمین حل نمی شود. تا کی باید معلمین طعم تلخ فقر را بچشند؟
  • پ پوراسماعیل IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۰
    4 1
    می خواستم بدانم با توجه به این که من 20 سال سابقه تدریس دارم می توانم با 20 روز حقوق امسال باز نشسته شوم .؟
  • فرهنگی IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    0 0
    سلام خدا قوت همسر جانباز 40 درصد با 28 سال سابقه خدمت هستم ا قای وزیر محترم خواهش میکنم با بازنشستگی پیش ازموعد همه ی همسران جانبازان موافقت فرمایید همه ی این خانواده ها بخصوص همسران جانبازان متحمل فشارهای روحی هستند