فهرست نهایی شش نامزد جایزه بوکر اعلام شد و در کمال شگفتی نامی از آثار محبوب منتقدان در این فهرست دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، برای اولین بار یک رمان وسترن توانست به فهرست نامزدهای جایزه ادبی بوکر راه پیدا کند.

رمان «خواهران برادران» نوشته پاتریک دویت رمانی وسترن و خشن به سبک فیلم‌های برادران کوئن است و داستان قتل و حرص جویندگان طلا در کالیفرنیا را روایت می‌کند.

نامزدهای این جایزه سه‌شنبه بعدازظهر معرفی شدند. شگفتی نامزدهای امسال به انتخاب «خواهران برادران» ختم نمی‌شود، رمان‌های آلن هالینگ‌هرست، برنده سال 2004 این جایزه و سباستین بری که دوبار نامزد این جایزه شده بود و رمان هر دو محبوب منتقدان ادبی بودند از فهرست نامزدهای نهایی بیرون گذاشته شدند.

جولیان بارنز با رمان «حسی از یک پایان» توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. او به همراه سه نویسنده دیگر نماینده‌های ادبیات بریتانیا در میان نامزدهای جایزه بوکر امسال هستند.

سه رمان دیگر از این قرار هستند؛ کارول بیرچ با رمان «باغ‌وحش جامارک»، استفن کلمن با «کبوتر انگلیسی» (رمان اول نویسنده) و ای‌دی میلر با «دانه‌های برف» (رمان اول نویسنده).

اسی ادوگیان که مثل دویت کاندایی است با رمان «نغمه دورگه» دیگر نامزد این جایزه 50 هزار پوندی است.



«حسی از یک پایان» نوشته جولیان بارنز

شکی نیست که لذت شاخص اصلی داوران این جایزه بوده است. استلا ریمینگتن، رئیس هیئت داوران که پیشتر رئیس اداره امینت داخلی بریتانیا (MI5) بود در مورد نامزدهای نهایی این دوره گفت: «ما می‌خواهیم مردم این کتاب‌ها را بخرند و بخوانند، نه اینکه آنها را بخرند و تحسین کنند.»

خواندن کتاب 150 صفحه‌ای بارنز خیلی زمان نمی‌برد، با این حال گبی وود، یکی از داوران جایزه، گفت: «کتاب‌خوان‌ها حتما لذت می‌برند. اگر بخواهیم فقط از نظر تکنیکی با این آثار برخورد کنیم باید بگویم مثلا رمان بارنز یکی از استادانه‌ترین رمان‌هایی است که به عمرم خواندم و حتی بهترین رمان بارنز است.»



«باغ‌وحش جامارک» نوشته کارول بیرچ

این روزها بازار گمانه‌زنی درمورد برنده جایزه بوکر نیز داغ است و شانس بارنز 8/13 اعلام شده است و شانس دویت 2/7، بارنز تاکنون سه بار با رمان‌های «طوطی فلوبر»، «انگلیس، انگلیس» و «آرتور و جرج» نامزد این جایزه بوده است.

رقیب جدی بارنز دویت است که رمانش ماجرای خواهران چارلی و الی است، دو آدمکشی که با هم کار می‌کنند و در جریان کتاب به دنبال مردی از اورگن به کالیفرنیا سفر می‌کنند.

ای‌دی میلر با رمان «دانه‌های برف» که در اروپای دوران جنگ سرد می‌گذرد نامزد است. رمان او شرح سقوط مردی انگلیسی در روسیه نوین است. در این رمان فضای مسکوی پس از سقوط شوروی سابق به تصویر کشیده می‌شود.



«خواهران برادران» نوشته پاتریک دویت

بیرچ با نهمین رمان خود نامزد شده است، او با همین رمان نامزد جایره اورنج (ویژه نویسندگان زن) هم بود. رمان او ماجرای پسر نوجوانی است که با جامارک آشنا می‌شود، مردی که شغلش واردات حیوانات عجیب و ناشناخته است. «باغ‌وحش جامارک» را منتقدان بسیار تحسین کرده‌اند.

آخرین نامزد نوشته ادوگیان است که ماجرایش در فرانسه روزهای پس از سقوط پاریس می‌گذرد. سوزان هیل، یکی از داوران گفته است اگر این رمان برنده نشود جایزه سعادت نداشته است به رمانی منحصربه‌فرد برسد. هیل که برای دومین بار است داور جایزه بوکر شده گفت بهتر است دیگر داوران کتاب را بخوانند نه اینکه اسیر نام نویسنده شوند.

نکته جالب در میان نامزدها این است که از شش ناشر کتاب‌های فهرست نهایی نامزدان چهار ناشر مستقل و کوچک هستند.

گاردین / 6 سپتامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =