آدونیس، شاعر اهل سوریه به اولین ادیب دنیای عرب بدل شد که جایزه گوته را دریافت کرده​است.

به گزارش خبرآنلاین، جایزه گوته یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی آلمان است و آدونیس 81 ساله امروز (یکشنبه) جایزه را در شهر فرانکفورت دریافت کرد.

آدونیس با نام اصلی علی احمد سعید در سوریه زاده شد و تفکرات نقادانه و هنری اروپا را وارد فرهنگ عربی زبان کرد، او این کار را با استفاده از ترفندهای شعری شاعران کلاسیک عربی زبان انجام داد.

این شاعر که در دنیای سیاست نیز شناخته شده، چندی پیش خطاب به دولتمردان کشورهای عربی و با اشاره به تونس و مصر گفت: «این افراد چیزی جز تحجر، ویرانی، عقبگرد، تلخی و شکنجه برجا نمی‌گذارند. آنها قدرت به دست آوردند اما جامعه را سامان ندادند. آنها کشورهای خود را به محلی برای شعارهایی بدل ساختند که خالی از هرگونه تفکر فرهنگی و انسانی است.»

آدونیس متعلق به نسلی از شاعران عرب است که همواره به عنوان چهره‌ای فعال در زمینه مدرن‌سازی کشور خود نقش داشته‌اند.

او شاعری است که شهرتش را مدیون تشبیهات و ایماژهای بسیار و پیچیده شعرهایش است، ایماژهایی که حتی برخی از دوستدارانش درکش نمی‌کنند.

این شاعر یک «انقلابی ادبی» با سبک مختص خودش است و از همان ابتدا خود را از بند شعر عرب رها ساخت، شعر عرب از دوران پیش از اسلام متکی بر فرم و زبانی ساده برای بیان مسائلی درمورد سیاست، عشق، فرهنگ و فلسفه بوده است.

آدونیس در کتاب «دست شعر، کتاب افق را بگشا» می‌نویسد؛«فکر می‌کنم موجی هستم که از زمان گیلگمش (پادشاه سومری‌ها در چهار هزار سال پیش) به سمت اعراب و بیروت در سفر هستم.»

آدونیس دوران دبیرستان خود را در فرانسه گذراند و پس از فارق‌التحصیلی از دانشگاه داماسکوس در دهه 1950 به بیروت، قلب فرهنگی کشورهای عربی خاورمیانه نقل مکان کرد.

او بعد از حمله اسرائیل به لبنان در سال 1982 به فرانسه رفت اما همچنان به داماسکوس سرمی‌زند.

آدونیس تاکنون برنده بزرگ‌ترین جایزه شعر اروپا در بروکسل و برنده تاج طلایی شعر از مقدونیه شده است. وی که بسیاری از آثارش به زبان انگلیسی ترجمه شده بارها بخت بردن جایزه نوبل ادبیات را داشته‌.

او همواره در سروده‌هایش در برابر قوانین اقتصادی و زندگی مدرن شهری و همچنین اعمال ظالمانه‌ قدرت‌های جهانی به انتقاد پرداخته است. اشعار آدونیس تا به امروز به بیش از 10 زبان زنده‌ دنیا ترجمه شده‌اند. این شاعر به دعوت انجمن شاعران ایران به تهران سفر کرده است.

جایزه گوته 50 هزار یورو (72 هزار دلار) ارزش دارد و هر سه سال یک بار در روز 28 اوت (مصادف با تولد گوته، شاعر بنام آلمانی زبان) به شاعری اهدا می‌شود که روح شاعر بزرگ آلمانی زبان در آثارش جریان دارد.

آسوشیتدپرس / 28 اوت / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 170267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =