۰ نفر
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
وضعیت تاریک سینما و مخاطب گرفتار سرمایه‌داری

تاریک، کلمه‌ی که مارتین اسکورسیزی در روزهای آغازین سال 2023 از وضعیت سینما امروز یاد کرد. دلیل اینکه استاد سینمای مستقل دنیا که در قید حیات است از این کلمه برای حال‌وروز سینما استفاده می‌کند، چیست؟ قطعاً اسکورسیزی شوخی با سینما دوستان ندارد و این برداشت او تلخی را با خود همراه دارد، تلخی که از مخاطب جدید سینما در جهان نشات می‌گیرد.

مخاطب جدید که قاطبه سینما روها را شکل می‌دهند دیگر حوصله ندارد قصه سه‌پرده‌ای و یا چند پرده‌ی را تماشا کند مخاطب جدید حوصله ژرف‌اندیشی در یک اثر سینمایی را ندارد و با همین بی‌حوصلگی سراغ سرعت و اعجاز و فریب و ...می‌رود و تماشاگر مارول می‌شود.

سینمای مستقل و اندیشمند در تاریکی است درجایی دور قرار دارد صاحبان سرمایه کمتر دست‌به‌جیب می‌شوند تا این نوع فیلم‌ها را تولید کنند و این بلا از چند دهه اخیر با شتاب فضای مجازی شکل گرفت و مخاطب امروز محصول این نو فکر کردن است. فکر کردن با سرعت و دور شدن به‌سرعت.

حالا در وضعیت تاریک، خود اسکورسیزی عنوان می‌کند که امیدوار است به اندک فیلم‌های که برای بیان هنری ساخته می‌شود و روزنه‌ی امیدبخش را ترسیم می‌کند اما آنچه اسکورسیزی از احوال سینما خبر می‌دهد تلنگری است برای اندیشیدن به انسان امروز که غرق در شتاب روزمرگی شده است و این دورانی تازه را برای زیست انسان امروزی رقم زده که می‌تواند این‌چنین مرزهای زمان را بشکافد و به مقصد خود برسد اما انسان در ذاتش هنر طلب است و بی‌تردید هنر یکی از دلیل‌های خوب زندگی کردن به شمار می‌آید و هر انسانی باید برای قدردانی از هنر وقت بگذارد چراکه هنر به انسان تخیل، تفکر و خلاقیت می‌دهد

سینما هم در پرتو هنر به هم‌نشینی با انسان می‌آید تا بتواند فارغ از سرگرمی و گذران وقت دریچه‌ی را برای مخاطبش بگشاید و اینک که فیلم‌های مارول گوی سبقت را در ذهن مخاطب ربوده و به ویرانگری تبدیل شده که توانایی تغییر رفتاری انسان معاصر را دارد. روح آرام و زیبای هنر برای روزمرگی انسان به پستو رانده شده است.

برون‌رفت از این تاریکی که در سینماست در گرو خود مخاطب سینماست مخاطب باید برای تماشا به سراغ فیلم‌های برود که در آن سینما مشهود باشد و خودش را از گرداب فیلم‌های مارول نجات دهد البته اگر نظام سرمایه‌داری این اجازه را به گیشه سینما بدهد

*کارگردان سینما

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1717499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 0
    این مسئله آن هاست نه ما. فکر می کنم اسکورسیزی نوع خاصی از فیلم ها را مدنظر دارد؛ فیلم های میانه. فیلم هایی که در دل نظام استودیویی و با استفاده از قواعد بازار ساخته می شدند (و از این جهت با جریان باصطلاح "هنری" متفاوت بودند) و همزمان دارای ارزش های هنری و تکنیکی بالایی بودند. اسکورسیزی ناراحت است که چرا امروز این مدل فیلم ها جایی در "بازار هالیوود" ندارند. این می تواند برای فیلمسازان که تولیدکنندگان این بازارند ناراحت کننده باشد اما برای مخاطب نه. آرشیو عظیم تاریخ سینما نه تنها سوزانده نشده و سیل آن را نبرده بلکه به لطف اینترنت در اختیار بخش قابل توجهی از مردم دنیا قرار گرفته. اگر از آثار قدیمی خوشتان نمی آید، خبر خوب دیگر این که فیلم های مدنظر اسکورسیزی کمی بلندتر شده اند و در قالب مینی سریال ها و سریال های درخشان، نوع جدیدی از آن جریان میانه را این بار در تلویزیون پدید آورده اند. این دو به خصوص برای ما ایرانی ها که "مخاطب تلویزیونی" بوده ایم می تواند دلپذیرتر باشد. و در نهایت همه این خوبی ها و بدی ها هیچ ربطی به سینما و تلویزیون ایران ندارد.
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
    0 0
    چند نکته بی اهمیت: سرعت و اعجاز و فریب را به عنوان چماق به کار برده اید ولی مسئله این است که هر سه این ها در فیلم های اسکورسیزی و بسیاری از فیلم هایی که او برای از دست رفتن شان غصه می خورد وجود دارد. اول، سینما هنر/صنعتی است که در آن عده ای جمع می شوند و نسخه ای دروغین از زندگی را بازی می کنند (فریب). بهترین فیلم های سینما ما را به جهان تازه ای می برند یا جهان خودمان را به شکلی که پیش تر ندیده ایم نشانمان می دهند. که قطعا همراه با شگفتی است (اعجاز). و در نهایت حداقل فیلم های خود اسکورسیزی "کند" و "کشدار" نیستند و به شدت سرگرم کننده اند ("گرگ وال استریت"، "راننده تاکسی"، "رفتگان" و "جزیره شاتر" را ببینید و با فیلم های کند مقایسه کنید). مسئله تندی و کندی نیست. کندی مساوی با تفکر نیست. مسئله "ریتم" است. یک جور نظم دادن زمان فیلم (از جنبه های مختلف) است. همین است که باعث می شود فی المثل "تویین پیکز: بازگشت" که نسبت به عرف هالیوود ریتم کندتری دارد شدیدا سرگرم کننده باشد.