توضیح دبیرکل ناتو درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در سوئد

ایسنا نوشت: دبیرکل ناتو گفت که این ائتلاف نظامی نمی‌تواند سوئد را مجبور کند تا میزبان تسلیحات اتمی باشد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با روزنامه "داگنس نیهتر" گفت: استقرار تسلیحات اتمی در سوئد مساله مهمی نیست. اگر لزوم چنین مساله‌ای یک روزی مطرح شود، تصمیم‌گیری بر عهده خود سوئد خواهد بود. ناتو هیچ قدرت یا اختیاری برای تحمیل استقرار تسلیحات اتمی در کشور دیگری را ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا می‌تواند سوئد را مجبور به میزبانی تسلیحات اتمی کند یا خیر، گفت: نه. سوئد یک کشور مستقل است که خودش برای این مساله تصمیم می‌گیرد. عضویت در ناتو تغییری در حق سوئد و توانایی‌اش برای گفتن "نه" در استقرار تسلیحات اتمی به وجود نمی‌آورد.

دبیرکل ناتو افزود: آنچه که سوئد انجام می‌دهد حضور در رزمایش‌ها، تمرین‌ها یا دیگر تجهیزات مورد نیاز کشور به ویژه سیستم‌های راداری است.

به گفته دبیرکل ناتو، تسلیحات بیشتر این ائتلاف در اروپا قابل بحث نیست. ناتو در حال حاضر هیچ طرحی برای استقرار تسلیحات اتمی ندارد. این مساله اهمیتی ندارد و ناتو به دنبال دستورکار یا الزامات برای استقرار تسلیحات اتمی در کشورهای دیگر عضو نیست. اما اگر چنین اتفاقی بیفتد، بدون در نظر گرفتن نظرات کشورهای عضو نخواهد بود.

وزرای خارجی کشورهای سوئد و فنلاند در کنار نمایندگانی از ۳۰ عضو ناتو پروتکلی را برای این دو کشور به منظور پیوستن به این ائتلاف نظامی در اوایل ژوئن امضا کردند. هلسینکی و استکهلم می‌توانند همزمان با تایید تمامی کشورهای عضو، به ناتو ملحق شوند.

استولتنبرگ در مصاحبه‌ای دیگر با روزنامه سوئدی زبان "آفتونبلادت" گفت: زمان پیوستن سوئد به ناتو فرارسیده چون این کشور هر آنچه که برای تضمین و جلب نظر ترکیه برای عضویت لازم بوده را انجام داده است. باید این کار را تمام کنیم.

در مه سال گذشته میلادی، سوئد و فنلاند در پی دامنه‌دار شدن حمله روسیه به اوکراین، سیاست‌های دیرینه خود در بی‌طرف بودن نظامی را کنار گذاشته و درخواست‌هایی برای عضویت در ناتو ارسال کردند اما این اقدام با مخالفت ترکیه همراه بود چون آنکارا این دو کشور را متهم کرد که به شبه‌نظامیان پناه می‌دهد و از آنها حمایت می‌کند.

ماه گذشته میلادی، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته بود که سوئد حتی در نیمه راه تحقق تعهداتش برای پیوستن به ناتو هم نیست. اظهارات او پس از آن مطرح شد که دادگاهی در سوئد علیه استرداد یک مظنون تحت پیگرد ترکیه به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ این کشور رای داد.

نخست وزیر سوئد هم گفته که این کشور به تعهداتش پایبند است و تصمیم پیوستن سوئد به ناتو اکنون در دستان ترکیه است.

وی ادامه داد: ما همراه با فنلاند روند تحقق تعهداتمان به ترکیه را برای جلب نظر آنکارا به منظور تایید پیوستن به ناتو به خوبی انجام داده‌ایم و دقیقا آنچه که ترکیه خواسته، محقق کرده‌ایم. اکنون ترکیه باید تایید کند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1717417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =