توضیح معاون وزیر نفت درباره سهمیه‌بندی بنزین/ چرا سهمیه بنزین خودروها کاهش یافت؟

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: امسال ۱۰۳ میلیون لیتر تولید بنزین داشتیم و میانگین مصرف آن در همین سال ۱۰۳.۵ میلیون لیتر است یعنی تقریبا نیم میلیون لیتر ناترازی بین تولید و مصرف داریم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی اکبر نژادعلی در یک برنامه تلویزیونی گفت: ناترازی‌ها قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز ناترازی داشتیم، اما در سال ۹۷ با راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولید کننده بنزین در کشور است باعث شد ما به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال ۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال گذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان می‌داد.

نژادعلی افزود: اواخر سال ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ بحث کرونا را داشتیم و با شروع ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفرها و کاهش مصارف بنزین در کشور را بودیم و این ناترازی که در تولید و مصرف داشتیم عددش را بزرگ جلوه می‌داد.

وی گفت: اواخر برنامه سوم بخش ایجاد سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس طرح موضوع دادن که مصوب شد و اجرای این کار در سال ۸۶ یعنی دومین سال برنامه چهارم توسعه اتفاق افتاد و در سال ۸۵ بیشترین واردات بنزین را به عدد ۲۹ میلیون لیتر در روز داشتیم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه هوشمند سوخت به یکباره مصرف بنزین به منفی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبلش کاهش پیدا کرد و ۱۰.۲ درصد رشد مصرف در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بود و این منفی ۱۲.۵ درصد یعنی تقریبا ۲۲.۵ درصد کاهش مصرف داشتیم.

وی افزود: با ابزار غیر قیمتی رفته رفته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و توانستیم مصرف بنزین را با توجه به تعداد خودروهایی که هر ساله به تعداد خودورهای کشور اضافه می‌شدند ادامه بدهیم و در سال ۹۸ مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود و با به کارگیری از سامانه هوشمند سوخت و سهمیه بندی مجدد باعث شد که مصرف به ۷۲ میلیون کاهش پیدا کند و با دو تجربه‌ای که در ارتباط سهمیهبندی سوخت انجام دادیم شاهد بودیم که ابزارهای غیر قیمتی می‌تواند به میزان مصرف و مدیریت در مصرف کمک بکند.

نژادعلی ادامه داد: به کارگیری ابزارهای غیرقیمتی و اعمال سیاست‌های مرتبط بر مدیریت مصرف بنزین تأثیر گذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه می‌دهد و بحث اعتبار سهمیه‌ای را که در نرخ دوم کارت‌های هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید آن هم یکی از اعمال سیاست‌ها است و باز سیاست‌های مختلفی را که دولت تبیین خواهد کرد و به فاز اجرای بیافتد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت بهره برداری را ببریم.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1715656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    42 0
    خیلی خیلی ناکارآمد هستید.
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 2
    بیخیال
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    0 1
    ۱۰۳.۵میلون.اصلاح میکنم
  • رضا IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    2 54
    دولت باید هوشمندانه عمل کند هر ۱۰ لیتر را به یک نرخ حساب کند از ۱۵۰۰تومن تا ۴۰هزار تومن بعد یواش یواش نرخ های پایین حذف کند و نرخ های بالاتر جایگزین کنه اینجوری به مردم هم فشاریهویی نمیاد و کسی اعتراضی نخواهد داشت
  • AkbarRezanejad IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    3 32
    دولت بنزین را به این طریق گران کنند کسی هیچی نمیگه آنها یکه یک خودرو در خانواده دارند 30لیترتا40لیتر درماه بنزین به نرخ معمولی آنهایکه دوخودروداند 30لیتر یا 40لیتر بقیمت لیتری 7هزارتومان آنهایکه ماشین بیشتر دارند یا خودرو لوکس دارند بنزین لیتری 10هزارتومان یا بیشتر بنزین آزاد هم لیتری 15هزارتومان یا بالاتر برای تاکسی سهمیه ماهانه50لیتر چون اکثر آنها دوگانه سوز هستنداین کا ر در سیستم دولت موجود است کی چند خودرو وچه دارد وآنهایکه خودرو در خانواده ندارند پول 30لیتر بنزین معمولی بحساب آنها وارد شود هم آلودگی کم میشودهم بیماری
  • ان IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    10 8
    اگرماشین آبی هم درست کنن اینا سهمییش میکنن چه فایده دارد ماشین نیم میلیارد بنزین نداره چقد بد چقد دلسوز
  • ریسی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    7 12
    لطف کنید دیگه 150لیترراحذف کنید تا مصرف کاهش پیداکنه واقعا
  • رویا IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    29 0
    یکی از ابزارهای غیر قیمتی، تولید یا واردات خودرو کم مصرف هست. چرا همیشه از مردم انتظار دارید؟ پس خودتون چی!؟
  • رضا IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    27 2
    تو استانی مثل بلوچستان ک فواصل شهرها حد اقل 200 کیلومتر و روستاها هم حتی تا 200 کیلومتر با شهر ها فاصله دازن اونم هم مسیرهای بسیار نامطلوب برای رفتو امد ک مصرف سوخت ماشین رو 20 درصد هج بالا میبره با چه. کارشناسی اونوقت شما در ماه 200 لیتر بنزین رو تصویب کردین بدون جایگاه گاز و هیچ امکاناتی. لطف کنین از کارشناسی حرفی به زبون نیارین ک این کاهش مصرف سوخت بیخود تری کاریه ک. حتی میتونین فکرشم بکنین. تو جایگاهی هستین ک باید به فکر مردم باشین نه اینکه مشکلاتشون رو بیشتر کنین
  • مجید NL ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
    37 2
    مصرف بالا نرفته خودروهای آشغال تولید داخل مصرف را بالا بردن اگر اون بنزینی را که لیتری 500تومان صادر میکنید به مردم خودتون میداد 1000تومان الان به این وضع نمی افتادین