۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۲

فارس نوشت:

بر اساس استفتایی که از دفتر استفتائات مقام معظم رهبری صورت گرفته، خوردن بستنی‌هایی که در ترکیب آن از عنصر طلا استفاده شده باشد، حرام است.

بنابر اعلام مسئولان رستوران گردان "برج میلاد" تهران قرار است بستنی‌هایی با روکش طلا عرضه شود که در ترکیبات آن از چند گرم طلای خوراکی به صورت پودر و برگه‌های طلا استفاده شده است که قیمت هر عدد از این بستنی‌ها 400 هزار تومان اعلام شده است.

برای اطلاع از حکم فقهی خوردن چنین بستنی‌هایی که در ترکیبات آن از طلای خوراکی استفاده شده است، استفتائی را از دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر حکم شرعی این مسئله داشتیم که مسئول پاسخگویی دفتر معظم‌له اعلام داشت: در صورتی که در ترکیبات این نوع از بستنی از عنصر طلا استفاده شده باشد، خوردن آن حرام است.

طلای خوراکی مجوز وزارت بهداشت ندارد
معاون غذا سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرد: هیچ نوع طلای خوراکی تاکنون از وزارت بهداشت مجوز نگرفته است به همین علت عرضه بستنی طلا در رستورانها غیر مجاز است ضمن اینکه طلا یکی از انواع فلزات سنگین و ماده‌ای است که جذب بدن نمی‌شود کاملاً دفع می‌شود.

بهروز جنت افزود: تاکنون هیچ نمونه از طلای خوراکی به هیچ شکلی اعم از پودر یا برگه چه نمونه داخلی و چه وارداتی از وزارت بهداشت مجوز نگرفته است بنابراین عرضه هر نوع محصول غذایی حاوی طلا در کشور فاقد مجوز وزارت بهداشت است.

وی توضیح داد: البته طلا به عنوان یکی از فلزات سنگین در برخی از محصولات گیاهی شامل میوه‌ها و برخی انواع آردها و غلات به میزان بسیار ناچیز وجود دارد که البته چون یک ماده غذایی خنثی است جذب بدن نمی شود و به طور کامل دفع می‌شود بنابراین هر میزان مصرف آن نیز برای بدن بی فایده است.

وی گفت:‌ با وجود این در برخی کشورهای دنیا در رستورانهای بسیار لوکس به عنوان یک ماده غذایی لوکس گران قیمت ممکن است سرو شود مانند اینکه در برخی رستورانهای گران قیمت مغز میمون به عنوان یک غذای لوکس گران قیمت سرو می‌شود.

جنت افزود: با وجود این اگر رستورانهای شهرداری یا هر رستوران لوکس دیگر بخواهد از طلای خوراکی در محصولات غذایی خود استفاده کند حتماً باید از وزارت بهداشت مجوز واردات یا تولید آن محصول را بگیرد ضمن اینکه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نیز بر رستورانها نظارت دارد و محصولات فاقد مجوز را جمع آوری کرده و با عرضه کنندگان ‌آن برخورد می‌کند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 0
    خب خدارو شکر!
  • سمیرا IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    0 1
    این بستنی مال ازمابهترونه وگرنه تواین دوره زمونه که خیلی هابه نون شب محتاجندکی میتونه400هزارتومان برای بستنی بده
  • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    3 1
    قشر مرفه دوست داره متفاوت باشه. این هم یه جورشه. خدا یه عقل بده به این پولدارا، پولشم ما نخواستیم
  • بدون نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    3 0
    از مریض های کنار جاده چه خبر؟ از بیمارستان هایی که دفترچه بیمه رو مساوی کاغذ باطله میدونند، چه خبر؟ از بیمارستان دولتی که 3 ماهه نه حضوری و نه تلفنی وقت نمیده چه خبر؟ از خرج دندون پزشکی که کمر من و تو رو شکوند چه خبر؟ از خون های آلوده که باعث شد ایدز بگیریم چه خبر؟ از هوای آلوده که روزی چند هزار نفر رو سکته میده چه خبر؟ راستی... اینا رو ولش کن، اگر بستنی یا کیک طلا بهمون تعارف کردند بخوریم یا نه؟
  • بدون نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    2 3
    اونی که طلا خوراکی سرو میکنه، میدونه چطوری بهداشت رو رعایت کنه. شما برو مجوز این فلافلی ها که تو روغن سیاه غذا درست میکنند، باطل کن، اگه راست میگی.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    3 0
    هوای آلوده چطور؟ مجوز دارد؟ پرت کردن مریض از بیمارستان چطور؟ بی تفاوتی وزارت بهداشت به سلامتی مردم چطور؟ اینا مجوز دارند؟
  • بدون نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    1 1
    کسی که عقل نداره پولدار نمیشه اصلاً.
  • f@RSHID SS IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    2 0
    400 هزار دلار میشه بیش از 400 میلیون تومان ایران؟1
  • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 0
    خیال شما راحت باشه.مردم ما اه ندارن برن با ناله سودا کنن.جوونای دم بخت پول ندارن برن حلقه ی طلا بگیرن.مطمئن باشید اونقدر پولدار نشدیم که بریم سراغ بستنی طلا.ما پول اجاره خونمونو بدیم هنر کردیم..
  • بدون نام IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۲
    1 1
    قابل تامل مییباشد.