شبکه (TRT) فارسی یک تهدید برای ایران است/ هدف از راه‌اندازی این شبکه چندان هم خیرخواهانه نیست

نیلوفر قدیری درباره راه‌اندازی شبکه (TRT) فارسی باور دارد که این یک تهدید برای کشور ایران است و مشخصا اهداف اردوغان از راه‌اندازی این شبکه خیر خواهانه نیست.

مهسا بهادری: ترکیه اعلام کرده که به زودی می‌خواهد شبکه (TRT) را راه‌اندازی کند. شبکه (TRT) اساسا محوریتش سرگرمی و تفریح است، اما این نگرانی وجود دارد که این شبکه هم ماننند ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی رویکرد منفی درباره مواضع داخلی ایران داشته باشد. به بهانه همین موضوع به گفت‌وگو با نیلوفر قدیر، روزنامه‌نگار پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

دو جنبه از راه‌اندازی شبکه (TRT) فارسی

نیلوفر قدیری درباره برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شبکه (TRT) در ترکیه می‌گوید: «بحث شبکه رسانه‌ای فارسی زبان ترکیه را از دومنظر می‌توان بررسی کرد، اول اینکه شرایط ایران کشوهای دیگر را وسوسه می‌کند تا دنبال راه‌اندازی رسانه فارسی‌زبان باشند. از نظر من آشفتگی در منطقه ما تنها مربوط به مسائل فرهنگی نیست و بحث سیاسی را هم در بر می‌گیرد. در این آشفته بازار فرهنگی، سیاسی که ما درآن قرار داریم، باعث می‌شود کشورهای دیگر به این وسوسه بیفتند که چرا آن‌ها مسیری برای نفوذ بر افکار مردم ایران نداشته باشند.»

او درباره سابقه برنامه‌ریزی برای این ماجرا می‌گوید: «البته شرایط ترکیه به قدری متفاوت است. اساسا ترکیه بحث رسانه و استفاده از ابزار فرهنگی برای قدرت نرم ترکیه، موضوعی است که ترک‌ها بیش از دو دهه روی آن کار کرده‌اند و ایده‌ای بود که آقای داوود اوغلو، وزیر امور خارجه پیشین ترکیه که از هم پیمانان آقای اردوغان در حزب عدالت توسعه بود مطرح کرد. این افراد صنعت سریال سازی را هم تجهیز کردند و نه تنها ایران تبدیل به کانونی برای پخش سریال‌های ترکیه‌ای شد، بلکه در کشورهای عربی هم این اتفاق افتاد. بسیاری از سریال‌های پر بیننده کشورهای عربی برای کشورهای غربی نیستند بلکه برای ترکیه هستند و بسیار هم در این زمینه موفق بودند.»

مسائل داخلی ایران راهی برای رسانه ترکیه

اوضاع داخلی ایران در شرایط فعلی سبب‌ساز این ماجرا شده که همه رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان به خودشان اجازه دهند که دخالت‌هایشان را درباره ایران اعلام کنند. قدیری درباره وضعیت داخلی می‌گوید: «در کنار مسائل داخلی ایران، یعنی ضعف فرهنگی و سیاسی، بی اعتمادی مردم به حکومت، باید بخشی از سیاست دو دهه‌ای ترکیه را هم ببینیم. که حالا اگر بخواهیم این ماجرا را گسترده‌تر ببنیم، ‌اینگونه است وقتی این کشورها دیدند که قطر با راه‌اندازی شبکه الجزایر در دهه نود قدرت نرم خودش را به حدی تقویت کرد که علی‌رغم کوچک بودن از نظر جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی توانست یک سپر بسیار قدرت‌مند در منطقه و جهان برای خود ایجاد کند. بخشی از سیاست خارجه ترکیه متوجه شد که می‌تواند قدرت نرم خودش را از طریق ابزارهای فرهنگی پیش ببرد.»

او ادامه می‌دهد: «نکته بعد این است که درحال حاضر ما در منطقه مشکلاتی با همسایه‌های شمالی و شمال غربی داریم، کشور آذربایجان و مشکلات نرمی که برای ما فراهم کردند، ادعاهای بی‌اساسی که مطرح کردند و مقامات به صورت رسمی جواب دادند. در دنیای امروز فقط موشک و قدت نظامی نیست که در مناقشات منطقه‌ای و جهانی به کمک کشورها می‌آید. وقتی ترکیه یک شبکه فارسی زبان را راه‌اندازی می‌کند، شک نکنید در بحث مناقشات منطقه‌ای و ما با همسایه‌های شمالی، شمال غربی و آذربایجان که شامل حمایت ترکیه است تاثیر می‌گذارد.»

بیشتر بخوانید:

اردوغان هم می‌خواهد شبکه‌ فارسی بزند!

حمله مذبوحانه بی‌بی‌سی به زبان فارسی

روایت مدیر شبکه کودک از نقشه جدید «بی‌بی‌سی» برای کودکان ایرانی

رسانه‌هایی که می‌توانند تاثیربگذارند

این‌که یک کشوری مانند ترکیه می‌خواهد شبکه فارسی‌زبان شبکه (TRT) را راه‌اندازی کند، طبیعتا نمی‌تواند موضوع خوشایندی باشد، چرا که منافع مشترک زیادی با کشور ترکیه داریم و گاهی اوقات و در برخی از زمینه‌ها مانند جذب توریست، ترکیه، رقیب ایران به شمار می‌آید. پس طبیعتا هدف از راه‌اندازی این شبکه چندان هم خیرخواهانه نیست و حتی ممکن است این رسانه به مرور زمان بتواند به بر هم ریختن وضعیت منطقه و مناقشات با آذربایجان تاثیر منفی بگذارد.

نیلوفر قدیری با اشاره به تجربه مشابه در راه‌اندازی شبکه اینترنشنال می‌گوید: «متاسفانه تجربه تلوزیون ایران اینترنشال هم به ما و هم به کشورهای ترکیه و آذربایجان که سوداهایی در سر دارند نشان داد که می‌توانند مفید باشند. زمانی که این شبکه راه‌اندازی شد هیچ یک از کارشناسان فرهنگی و رسانه فکرش را هم نمی‌کردند که این شبکه‌ها بتواند تا این اندازه عمق نفوذ پیدا کنند. متاسفم که این را می‌گویم، این اصلا خوشایند نیست اما واقعیت است. وقتی وزیر امور خارجه ما، وقتی سخنگوی وزارت خارجه ما از مقامات ارشد سیاست خارجه ما به صراحت اعلام می‌کنند که عربستان مداخلات خود از طرف این شبکه در کشور ما را متوقف کند، یعنی این موضوع دیگر نکته پنهانی نیست. یعنی آن قدر اثراتش شفاف و مشخص شده است که مقامات سیاست خارجه ما به صراحت کشور عربستان را خطاب قرار می‌دهند. این نشان دهنده عجز و ناتوانی ماست و ما از موضع ضعف هستیم، ای کاش ما اجازه نمی‌دادیم کار به اینجا برسد، ای کاش آن قدر به لحاظ فرهنگی و ایجاد اعتماد کارهایی انجام نداده بودیم که در مقابل به یک کشور بگوییم جلوی شبکه تلویزنی خود را بگیر که قدرت در کشور ما بهم نریزد. این تجربه به ما نشان داد زمانی که کشورها در منطقه و دنیا با هم مشکل دارند می‌توانند از ابزار فرهنگی و قدرت نرم رسانه استفاده و اعمال نفوذ کنند.»

او مشخضا درباره شبکه شبکه (TRT) ادامه می‌دهد: «اسم این شبکه TRT است و این شبکه‌ها برای بخش سرگرمی است، امکان دارد فقط اسمش سرگرمی و اخبار باشد و ممکن است ذهن آدم‌ها به این سمت برود که قرار است همان سریال‌های ترکی را از این شبکه ببینند. واقعیت این است که ما با ترکیه هم به لحاظ موضوع آذربایجان، هم اقتصادی و سیاسی رقیب هستیم و قطعا اگر آن‌ها در این شرایط به دنبال راه‌اندازی یک شبکه هستند می‌خواهند منافع خود را هم پیش ببرند و وقتی که موفقیت تجربه اینترنشال را می‌بینند راه را بری خودشان سخت نمی‌بینند. من آن روز را دور نمی‌بینم که ۴ یا ۶ ماه دیگر مقامات سیاست خارجه ما مجبور شوند که در بلندگوی رسمی از کشور ترکیه خواهش کنند جلوی آن شبکه فارسی زبان را بگیرد تا در مسائل ایران مداخله نکنند.»

شبکه (TRT) فارسی یک تهدید برای ایران است/ هدف از راه‌اندازی این شبکه چندان هم خیرخواهانه نیست
نیلوفر قدیری

صداوسیما هم کم کاری کرده است؟

اینکه یک شبکه مانند«ایران‌اینترنشنال» که زیر نظر عربستان است یا «بی‌بی‌سی» که زیر نظر بریتانیا است حرفشان بیشتر می‌تواند تاثیر بگذارد، علاوه بر شرایط فعلی موجود در جامعه، طبیعتا کم کاری رسانه‌های داخلی نیز در شکل‌گیری این ماجرا بی‌تاثیر نیست. نیلوفر قدیری درباره نقش رسانه‌های داخلی در به وجودآمدن این ماجرا می‌گوید: «گاهی اوقات ما زمینه را فراهم می‌کنیم تا رسانه‌های بیگانه وارد شوند و عامدا می‌گویند که رسانه داخلی درباه یکسری از موضوعات نمی‌تواند کار کند و طبیعتا سوژه روی زمین نمی‌ماند و رسانه‌های دیگر با نگاه و رویکرد خودشان به ماجرا می‌پردازند. بنابراین می‌گویم یکی از عللی که رسانه‌های بیگانه توانستند در کشور نفوذ کنند، سیاست سرکوب رسانه‌های داخلی است که توسط سیستم و حاکمیت اعمال شده، باعث شده که ما در زمینه رسانه‌ای به یک موجود فلج تبدیل شویم.»

۵۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1706060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 82
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اتابک IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    به خانه داری برس
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      16 7
      تو هم برو خودت رو به روانپزشک معرفی کن هرچه زودتر بگو از بیماری سادیسم، زن ستیزی و عقده های کودک-مادری رنج میبری
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      8 4
      اتابک! کودک، بزرگ شو، رشد کن، بچه کوچولو! دوره زمونه این مدل لفاظی تحقیرآمیز نسبت به زن خیلی وقت تموم شده عقب مونده
    • NL ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      9 4
      منظورته چیه؟ کی به خانه داری برسه؟ یعنی کارشناس حرف نزنه چونه خانمه بره خانه‌داری کنه؟ که اگر این دیدگاه داری فقط برات متاسفم
    • ناشناس IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      4 1
      حالا شما که مثلا امور در دستتون هست میبینیم که چه افتضاحی به بار آوردید.
    • ایرانی IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      9 2
      وقتی همه زبان و فرهنگ ما عربی شده اقدام ترکیه عجیب نیست
    • حسن IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      6 3
      به جای این همه شبکه توی تلویزیون یک شبکه توسط ایران راه اندازی شود برای مردم و فقط حرفهای مردم را که علمی و براساس عقل و منطق بیان شوند و سیاسی واقتصادی و ..... باشند مردم دیگر هیچ شبکه خارجی را نگاه نمی کنند
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      4 2
      سواد داری که بنویسی اما ادب و شعور و فرهنگ نداری
  • حمید IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    شبکه های خارجی (معاند)را اصلاملت ایران به آنها توجه نمیکنند که دلمشغولی برای حکومت ایجاد بشه وقتی صداو سیمای به این پر برنامه گی و پویا داریم ،لذا حرفهای شما مستند علمی ندارد،
    • سعید IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      10 3
      معلوم مثل کبک هستی !!! سرت را بیار بیرون رفیق !
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      9 3
      تفکر عصر هجریتو برا خوات بزار
    • آذربایجان IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      6 3
      داریم در مورد ایران صحبت میکنیم ها نه ترکیه
    • ایرانی TR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      3 2
      واقعا خیلی خیلی خوبیییییییی
  • DE ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    من کاری به هیچ بحثی ندارم اما شبکه ای که این یارو اردوغان راه اندازی کرده حتی چاقو هم بذارن زیرگلوم نگاش نمیکنم
    • مهدی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      11 6
      شبیه بعضیهایی هستید که وقتی سریالهای ترکیه شروع به پخش به زبان فارسی شدند کمپین تحریم راه انداختند، ولی مردم کار خودشان را کردند.
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    از بس توهم دشمن دارید انها شدید
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    خب ایران هم شبکه ترکی راه اندازی کنه، البته داره مثل شبکه سحر، حالا چرا میترسین؟
    • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      5 1
      چی میخواد پخش کنه؟
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    چرا همه برای ایران تهدیده و ایران برای همه تهدید؟ چرا اینقدر نفرت دارند از ما؟
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      24 6
      چون قدرت میخواهیم و اونها میخواهند خودشان قدرت داشته باشند و مثل عربستان نوکر باشیم.
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      3 2
      قدرت با جیب خالی؟ اگه رانتخوارها و کاسبان تحریم اجازه بدن به قدرت میرسی.
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    از همین الان هدفش معلومه: تفرقه بین مردم ایران
  • dayani IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    شبکه های رادیویی ، تلویزیونی و ماهواره ای ایران به چه زبانهایی برنامه دارند، آیا بی غرضیم ؟
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      هرکسی منافع ملی خودش رو دنبال میکنه! هدف پان ترک ها هم قطعا در راستای منافع ملی شون و آسیب زدن به ماست!! آیا توان درک اینها رو دارید :)))
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    97 6
    مشخصاً درامور کشورداری مشکلات زیادی است،واگرنبود وضع مملکت حداقل ازلحاظ اقتصادی اینطورنبود (وقتیکه آقای رئیس جمهورهم سهم تحریمهارو30%اعلام میکنه) مابطورکلی مردم فهیمی ازلحاظ سیاسی داریم برای همین هرشبکه فارسی که راه اندازی میشودمیتوانند مانندغربال از نکات مثبت آنهابهره مندشوند درستکه هررسانه درجهت منافع کشورخودفعالیت میکندولی بالاخره هرزگاهی نگاههای اززاویه های مختلفی به معضلات میتوانندداشته باشند. مااگرحقیقتاً دلمان بحال پیشرفت ورفاه کشور ومعیشت مردم میسوزه فقط باید بامدیریت سالم کار وکار وکارکردوگرنه نقد وحرف وایده و.رسانه وشبکه و...زیاده
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      2 3
      ایشالله مملکت کامل دست پایداری چی ها که بیافته، دیگه دووشواری ها تمام میشه
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    نه اینکه ما سالهاست شبکه برون مرزی و ماهواره ای به زبان ترکی نداریم. عصر عصر ارتباطات است.
  • حسن IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    شما هم سعی کنید برنامه هایی داشته باشین که مخاطب جذب کنید چرا صورت مسئله حل میکنید
  • فرهاد IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    قبل از اردغان ایران میلیاردها دلار خرج کرد که یک حکومت اسلامی روی کار بیاید ، این هم نتیجه حکومت اسلامی
    • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      29 4
      هیچ کدوم از شبکه های مابدردخورنیست ازاین رو همه به شبکه های ترکیه و فارسی زبان روآورده اندهنوز برنامه شادوجودندارهدسانسوردرهمه فیلمها وجود داره بایددرهمه زمینه هاجوانگرای وبروزپیش رفت تا اوضاع ازاین بدترنشود
  • محمد IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    الان مگر شما دهها شبکه ایجاد نکرده اید ، چرا از تاسیس یک شبکه فارسی زبان توسط ترکیه به هراس افتاده اید ، از روشنگری می‌ترسید؟!
    • ایران متحد IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      5 6
      عزیزجان اگرواقعاًمیخواهی روشنگری رادریابی،همین امروزسه شنبه یکی ازکارشناسان باتجربه وسرشناس ترکیه راجع به بی لیاقتی اردوغان ودولت متوهم نوعثمانی او،باذکردلایل مستند ومیدانی،بسباردقیق،شمرده ومشخص ،یک روشنگری منطقی،عقلانی وانصافاًمنطبق باواقعیت رابیان نمودند،لطف نماییدپیگیرشوید تافرق روشنگری وفتنه گری ،واقعیت وتحریف،حقیقت ودروغ رادریابید ودرضمن بدون تعصب درعین نقص داشتن اقدامات ووجودمشکلات دردولتهای موجوددرجمهوری اسلامی،امّاوجدانی برای حداقل آگاهی خودمان اقدامات مفید،مؤثروواقعی انجام شده ازاول انقلاب تابحال رابویڗه دراین چندسال گذشته راهم جویاشویم وحقیقتاًببینیم که ایران عزیزمان درپیشرفت علم پزشکی، علم وصنایع داراسازی وتولیدات خارج ازتصور آن ،فن آوری نانو وپیشرفتهای چشمگیرآن،صنایع نفت وپتروشیمی ودستاوردهای منحصربه فردآن ،صنایع ساخت ادوات وماشینهای کشاورزی،راه سازی، وترابری،معادن و...،صنایع فولادو مجموعه های وابسته به آن و....ونیزصنایع وتولیدتجهیزات پیشرفته وفوق پیشرفته نظامی که اعترافات حیرت انگیزدوست ودشمن رابه خوداختصاص داده.حال زمان اتحادمان برای ایجاداقتصادی قویست،اماباایمان وتقوا.
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    دولت مردان ماسیاست مدارواین کاره نیستند😡باطالبان محتاطانه؛باعربستان وترکیه هم همینطور😬آخه مگرمانمیتوانیم شبکه ای جداگانه وضدعربستان بسازیم ومردمشان رامسلح وتجهیزهمه جانبه کنیم وپدرشان ومادرشان رازنده به گورکنیم؟!پس چراساکتیدوفقط نامه وتوئیت میزنیدوهی هشدارخشک وخالی میفرستید؟باپول یک اختلاس چه هامیتوان که کرد😔 ترکیه هم ازماوقدرت ونفوذمان عصبانی ست😂واردوغان ذهن بیماروحسودی دارد؛وموظبش بایدبودچون ازعربستان بی شعورتراست👍متاسفانه مردسیاس وبانفوذه باخداووطن پرست ومردم دوست تری نداریم😔همه ترسو!!فقط حاج قاسم مردعمل
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
      من که از حرفات چیزی نفهمیدم بقیه چطور؟
  • رضا IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    91 10
    شبکه جم هم همون هدف رو دنبا می کرد. مقصر اونا نیستن مسئولان جمهوری اسلامی هستن که با محدودیتهای اجتماعی و فردی که ایجاد کردن این بنجلها رو برای مردم جذاب کردن!
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    شبکه جم هم همون هدف رو دنبال می کرد. مقصر اونا نیستن مسئولان جمهوری اسلامی هستن که با محدودیتهای اجتماعی و فردی که ایجاد کردن این بنجلها رو برای مردم جذاب کردن! حالا این شبکه هدفی جز گسترش منویات پانترکیسم در ایران نداره همین الانش کلی درگیر این قضیه هستیم وای به اون روز
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    اگرروزبه ایران حمله کننوو ایران رانجزیه کنندچه کسی پاسخگوست
  • اشنا IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    اردوغان یک مارمورک بتمام معنی می باشد
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    خلاصه اینکه درحال حاضر در ایران حرف هرکسی خریدار دارد بجز حرف خودتان
  • ناشناس IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    59 5
    خیلی ساده مقابله کنید اجازه راه اندازی شبکه های خصوصی ومستقل رو صادرکنیدتا اخبارومسائل روز مملکت از داخل وبه وسیله افرادبا سلایق مختلف طرح وبررسی بشه تا از نگرانی شبکه های خارجی رها بشید
  • جمال IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    اول یک سوزن به خودتون بزنید بعد جوالدوز به همسایه....چرا ما شبکه انگلیسی و عربی و اسپانیایی و....داربم ولی ترکیه نباید شبکه فارسی زبان داشته باشد ...انگار همه باید از ما اجازه بگیرند تا چه شبکه ای بزنند...
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    بنظر میاد دولت و مسئولان رسانه ای کشور برای مقابله با این حجمه نفوذ اطلاعات اخبار باید بنحو مقتضی باایجاد یک شبکه خبرگزاری مقتدر در جهت خنثی سازی حرکات مذبوحانه این شبکه ها اقدام کنند ضمنا ترکیه بعنوان همسایه شمالغربی هیچوقت نیت خیر برای ایران نداشته و این شبکه فارسی زبان قطعا در جهت تجزیه و ضربه زدن به کشورمان ایجاد می‌شود چه بهتر ما هم یک شبکه استانبولی هر چه زودتر راه اندازی کنیم تا بتوانیم بموقع در صورت لزوم مقابله به مثل کنیم امروزه اطلاعت رسانه ای نقش مهمی در دنیای امروز دارند
    • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      11 0
      بعد تو شبکتون نشون بدید رئیس مجلس ترکیه اومده ایران سیسمونی بخره
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    مثل شبکه انتر انتر اینو کم داشتیم عرعر
  • پاپک آذری IRAN IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    سازمان میت ترکیه در کنار کشورک جمهوری باکو حامی اصلی جریانات ایرانستیز ( پانترکیسم ) ضد ایرانی هستند قطعآ رجب عر دوغان نیات شومی در سر دارد البته مسئولین نظام جمهوری اسلامی این بستر و شرایط را فراهم کردند تا زخم نباشد مگس روی زخم نمی‌ نشیند برای تغذیه .. ! متاسفم !!! پاپک آذری ایران زمین از خطه آذر آبادگران میهن iran
    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      8 4
      درود
    • علیرضا IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      3 3
      خدا قوت فقط یادت نره دستاتو بشوری دلاور
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    از نظر شما دیگاه های ایران اینترنشنال منفی هست و نظر شما برای ما مهم نیست
    • امیر IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
      7 2
      والبت نظرشماهم برای مامهم نیست.
  • اراز IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    6 3
    من موافقم
  • ناشناس IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    17 21
    اردوغان کی خیرخواه ایران بوده که اینبار باشه
  • حسن IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
    18 11
    شما خودتون شبکه سحر درست کردین علیه آذربایجان شمالی برنامه پخش میکنید فکر میکنید اون ها وایمیستن شما بهشون توهین کنید
  • علی بابا IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 25
    مردم باید حواس خود را جمع کنند و حس وطن دوستی نباید در بین مردم تنزل پیدا کند و حکمرانان هم صرف نظر غز هر حزب و گروهی بجای مصلحت احزاب خودشان به مصلحت کشور و مردم بیاندیشند و قویا از چند دسته کردن مردم پرهیز کنند و دوباره اعتماد مردم را به حکومت جذب کنند منافقین و کارشکنها و آنهایی که در اصل گرگند و لباس میش تنشون کردند شناسایی و پس از انمام حجت از صحنه سیاسی فرهنگی کشور حذف شوند تا آرامش نسبی در جامعه استقرار یابد و فرهنگ قانونمندی و احترام به حقوق دیگران گسترش یابد.
  • طاها IR ۰۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 1
    ازنظررسانه ای مافلج هستیم ..زمان نخواهد گذاشت کارانترنشنال راخواهند کرد
  • محمدرضا IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    فکر کردید مشکل شاید از این شبکه ها نباشه و جای دیگه ای دنبالش باید بگردید؟!
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 1
    ما باید بودجه صدا سیما صد برابر کنیم تا بخورد و دروغ بگوید صرفاً جهت این که عتماد بین ملت دولت را خرابتر کند
  • IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    2 1
    چه بازار کاسبی خوبی واسه ایرانی های خارج راه افتاده کشورها یکی یکی کانال فارسی زبان می زنن اینا رو با حقوق های منصفانه استخدام می کنن تنها بهاش فروختن وطنه که خب اونا خیلی وقته وطن شون رو فروختن هرچند من عضو این ایرانی ها بودم همشون تمامی مخالف ها از سلطنت طلب منافقین اپوزیسیون تجزیه طلب امثالهم گرفته دعا می کردم جمهوری اسلامی هیچوقت سقوط نکنه چون فقط تا وقتی اینا از طرف خارجی ها تامین میشن که جمهوری اسلامی سرپا بشه بعد از سقوط اینا همه از دم مهره سوخته آن بی ارزش اگر ام فکر کردن بعد سقوط پست مقامی به اینا میدن خیلی احمق آن واقعا
  • IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 0
    آن چیز که بر خود روا نمی داری بردیگران روا ندار
  • محمد IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    1 0
    دقیقا همینطوره
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    27 8
    اردوغان و الهام علي اف شيطان هستند و ما هم بايد شبكه اي مشابه براي تركيه و هر كشوري كه بر ضد منافع ما باشه راه اندازي كنيم قطعا و يقينا دلشون براي ايران و ايراني نسوخته و حركاتشون مرموزانه هست
  • علی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    12 8
    سالهاست رنج فارسی بر پیکره ی اقوام فلات ایران سنگینی میکند ؛ ترس امروز دری زبانان آگاهی مردم فلات ایران و بازگشت به خویش تن است . تمرینات را درک میکنم و این ترس را دوست دارم به امید روزی که به وحشت تبدیل شود ....
  • پیر بابا IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    2 0
    اطلاع رسانی و گردش اطلاعات در هر صورت خوب است. مهم برداشت اطلاعات صحیح از بین صورت جمعی آن است .
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    6 0
    شما بشینید و بگویید چرا فلان کس فلان کار را کرد چرا اینجوری شد .... بابا متوجه باشید هر کسی به دنبال منافع ملی خودش است. هر حاکمی به دنبال تاثیرگذاری بیشتر در دامنه حاکمیت خودش است. شما هم به جای هزینه های هنگفت برای سریالها و برنامه های آبکی بروید 10 تا کانال به زبانهای مختلف بزنید و مقابله کنید. بلد نیستید فقط حرف زدن بلدید.
  • بک مراد لعنت IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    7 0
    انتظاردارین‌ملت‌بشینن‌برنامه های سرتاسر دروغ شما‌رونکاه‌کنن‌هیچ‌کسی‌دیگه‌سرسوزنی‌بهتون‌اعتماد‌نداره‌وهیچ‌دشمنی‌به‌اندازه‌شما‌ودروغ‌نمیگه
  • نرایمان IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    11 0
    در دنیای انتشار اخبار و اطلاعات لحظه ای بسر می بریم. ما مردمان را از واقعیت ها و حقایق محروم کنیم دیگران این کارار انجام و مقاصد خودشان را پیش خواهند برد. ایران مهد زبان و فرهنگ و شعر ادب ترکی بوده است. صدها سال حکومت های ترکی داشته است. حالا ما انکار می کنیم ! دیگران افشاء و برداشت خواهند کرد. بس بیایید به قانون اساسی میثاق ملی پایبند باشیم و رسانه ها و کتابهای درسی تمام زبان های غیر فارس را احیاء کنیم. این شبکه های استانی را که جز نابودی زان های غیر فارس هیچ ماموریتی ندارند را یکبار برای همیشه تعطیل کنیم و به همه به همان شکلی که هست ارزش قایل شوییم و الگوی برای تساهل و تسامح درمنطقه و دنیا باشیم. دربرهمین پاشنه دیگر قابل چرخش نیست.
  • اکبر حسینی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    5 2
    وقتی سانسور در همه رسانه ها بیداد میکند مردم میروند دنبال رسانه های خارجی و این میشود نتیجه. حتی یک شبکه خصوصی نداریم وووو
  • حامد اورجینال IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    4 2
    این همه بودجه میدین به صدا و سیما. این گوی و این میدان. رقابت کنین خب. از پس یه دونه ایران اینترنشنال بر نمیاین.
  • مسعود IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    10 17
    ممنون از اقای اردوغان که برای ما بصورت مجانی و بدون یک ذره چشم داشت شبکه فارسی میزنن. واقعا متشکرم
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    7 0
    از دیکران بهتر است،شما هم تر‌کی پخش کنید،این که باد کردن شکم ندارد،
  • محمود IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 7
    بنام خدا هرموضوعی را باتوجه به پیشینه ونیات واوضاع امنیتی کشورب رسی کرد:ااوضاع بینالمللی وشمال غرب ایران خوب نیست۲اردوغان منافق کبیر است که باهمه اراذل سیاسی همخوابگی دارد وپلاسکو راازکینه آزادی حلب درعمق تهران منفجر کردوالان هم میخواهداازمتانت ایران سو استفاده کند وکریدورکذایی رابه کمک اسراییل درست کند مسیولان ایران از خواب غفلت بیدار شوند تارودست نخورند...
  • محمدرضا IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    16 9
    یاشاسین آذربایجان یاشاسین تورک میلتی
  • حمید فرد IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    4 1
    همان خلاصه مقاله را بخونید دیگه لازم نیست کل نوشته را بخونید : سیاست سرکوب رسانه‌های داخلی است که توسط سیستم و حاکمیت اعمال شده، باعث شده که ما در زمینه رسانه‌ای به یک موجود فلج تبدیل شویم
  • متفکر IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    7 2
    من یهودی نیستم ، ترک هم نیستم . ولی میدانستید علت اینهمه یهودی ستیزی فقط بخاطر این است که آنها خود را تافته جدا بافته از بقیه میدانند و قوم یهود را وارث خدا بر روی زمین ؟ این نژادپرستی آنها سه هزار سال است که بلای جانشان شده است . هر قومی خود را وارث خدا و بقیه را ناحق بداند ، به مرض یهودیان دچار میشود ...نفرت بقیه!!
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    12 2
    چون ما شبکه ملی مردمی نداریم هرکسی به سو استفاده برخواهد خواست فرهنگ به باد رفته
  • احمد IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    5 1
    وقتی مسئولان مملکت واقعیات و مفاسد اقتصادی رو از مردم پنهان کنندو صدا و سیما پوشش‌ نده شبکه های جهانی کار آنها رو به هر نحو که مایل باشند اطلاع رسانی می‌کنند وکلا اعتماد مردم رو از دست خواهند داد دقیقا مانند ایران که هیچ خبری به اطلاع ملت نمیرسه اگر هم برسه بسیار مبهم و سربسته
  • ناشناس IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    5 1
    بسیارعالی گفتی دراخر ین جمله که مسئول تمام این عقب ماندگی کیست
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    0 0
    احتمالا یک ایران نشنال دیگر میخواهند در شمال ایران درست کنند
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    3 0
    وقتی صداوسیما به روزنیست مشخص است که دیگران سودش رامیبرند شماببینید چنددرصدخانواده های ایرانی شب مینشینندپای تی وی ایران پس بقول آن هنرپیشه بجای این ساختمان عریض وتویل یونجه میکاشتندسوددهیش بهتربود
  • حسین IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۳
    2 4
    انشاءالله حزب عدالت وتوسعه ترکیه قدرت را ازدست خواهد داد بزودی رجب با علی اف جیره خوار اسرائیل مشترکا درغارت آذربایجان شمالی دستگیر خواهند شد
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۴
    3 1
    آنها سیاست را برای شستن مغزها به نفع خودشان بکار میگیرند و ما نیز سر منافع بیشتر و مفتخوری بیشتر همدیگر را به سیاسی بودن متهم می کنیم تا همدیگر را با سر بریدن اصلاح کنیم. عجب مردم پر توقعی هستیم
  • مردی از گذشته IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۵
    2 0
    قطر با راه‌اندازی شبکه الجزایر؟ اسم شبکه الجزیره هست خانوم کارشناس اگه کارشناسی مطالب بالاست من از شما کارشناس ترم
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
    0 3
    اولین هدف منفی اون میتونه تجزیه ایران باشه. این کشور به همه همسایه هایی که ضعیف شدن به بهانه های مختلف حمله کرده و خاک اونا رو اشغال کرده(عراق-سوریه) شاید برای ایران هم همین برنامه رو داره