قزاقستان هم از کف پوتین پرید؟

با عقب نشینی پوتین در اوکراین، روسیه قزاقستان را نیز از دست می دهد.

ابوالفضل خدائی: جنگ اوکراین مجموعه ای از رقابت های جدید را در نظام بین الملل پدید آورده است به طوری که پیامدهای آن متوجه متحدان نزدیک پوتین از جمله قزاقستان شده است و حتی چین را وارد این رقابت کرده است. اندیشکده شورای آتلانتیک در تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته است که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

برنامه‌های گفتگوی سیاسی روسیه که با دقت طراحی شده‌اند، به خاطر توهین‌های ضد اوکراینی‌شان بدنام هستند، اما در اواخر نوامبر هدف قزاقستان بود. یک کارشناس در همین راستا گفت: ما باید به این واقعیت توجه کنیم که مشکل بعدی قزاقستان است، زیرا همان فرآیندهای نازی ها می تواند در آنجا شروع شود که در اوکراین وجود دارد. مقامات روسی متعاقباً این تهدید پنهان را مورد انتقاد قرار دادند، اما بسیاری از ناظران خاطرنشان کردند که در دنیای به شدت تحت کنترل تبلیغات کرملین، بعید است که چنین اظهارات حساسی بدون تأیید قبلی بیان شده باشد.

این حادثه نگرانی فزاینده در کرملین را نشان می دهد زیرا تهاجم به اوکراین همچنان موقعیت روسیه را در سایر نقاط امپراتوری شوروی سابق تضعیف می کند. برجسته‌ترین تغییر از زمان آغاز تهاجم، در روابط با قزاقستان بوده است که تمایل خود را برای فاصله گرفتن از مسکو منزوی فزاینده و دنبال کردن یک سیاست خارجی چندجانبه قاطعانه با روابط نزدیکتر با چین، ترکیه و غرب نشان داده است.

قزاقستان به طور سنتی یکی از نزدیک ترین متحدان روسیه بوده است. به دلیل ترکیبی از عواملی مانند تاریخ مشترک، همکاری امنیتی، یکپارچگی اقتصادی و یکی از طولانی ترین مرزهای مشترک جهان، احتمال کمی برای فروپاشی کامل روابط دوجانبه وجود دارد. با این وجود، قزاقستان در رابطه با جنگ کنونی موضعی اصولی اتخاذ کرده و تاکید کرده است که حمله روسیه به اوکراین را تایید نمی کند.

قزاقستان هم از کف پوتین پرید؟

>>> بیشتر بخوانید:

برنامه اروپا برای مهار روسیه چیست؟

آشی که آشپز پوتین برای اروپایی‌ها پخت

پوتین: الحاق دونباس به روسیه باید زودتر انجام می‌شد

قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، موضع خود را به ویژه در جریان مجمع سالانه اقتصادی بین المللی سن پترزبورگ در ژوئن به وضوح بیان کرد. توکایف که در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روی صحنه نشسته بود، اعلام کرد که قزاقستان هیچ قصدی برای به رسمیت شناختن استقلال به اصطلاح جمهوری‌های خلق لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین ندارد. این اقدام به طور گسترده به عنوان یک مخالفت بسیار عمدی و بسیار علنی به پوتین و حمله روسیه به اوکراین تلقی شد.

اظهارات توکایف در سن پترزبورگ پس از یک سری اقدامات بیانگر تصمیم قزاقستان برای کناره گیری از روسیه بود. از زمان آغاز تهاجم در ماه فوریه، قزاقستان به جای حمایت از روسیه، طی تعدادی از رای‌گیری‌های کلیدی سازمان ملل درباره جنگ، ترجیح داده تا از رأی دادن به نفع روسیه خودداری کند. دولت قزاقستان همچنین در زمانی که پوتین امیدوار بود از نفت و گاز خود برای تحت فشار قرار دادن رهبران اروپایی برای کنار گذاشتن حمایت خود از اوکراین استفاده کند، متعهد شده است که همکاری انرژی با اروپا را تقویت کند.

در اقدامی بسیار نمادین، قزاقستان جشن سالانه روز پیروزی این کشور را در ماه می لغو کرد. این اقدام خشم بسیاری را در مسکو برانگیخت، جایی که احترام رسمی به نقش شوروی در جنگ جهانی دوم به عنوان نشانه ای از وفاداری سیاسی مستمر به روسیه تلقی می شود.

با افزایش تهاجم به اوکراین، لفاظی های انتقادی مقامات قزاقستان نیز افزایش یافته است. هنگامی که صدها هزار روس در ماه سپتامبر به منظور اجتناب از بسیج در ارتش روسیه به قزاقستان گریختند، توکایف قول داد که کمک های بشردوستانه ارائه دهد. او در یک موضع گیری تند گفت که اکثر مردان فراری مجبور به ترک روسیه به دلیل «وضعیت ناامیدکننده» در کشور شده‌اند، قبل از اینکه تلاش‌های پوتین برای الحاق چهار استان نیمه‌اشغال شده اوکراین را محکوم کند.

با کاهش نفوذ روسیه، قزاقستان با سیاست خارجی قاطع‌تر خود پیش می‌رود. در هفته‌های اخیر، رهبران چین و آلمان هر دو از این کشور آسیای مرکزی بازدید کردند. توکایف در 11 نوامبر در اجلاس سران سازمان کشورهای ترک در همسایه ازبکستان شرکت کرد و در آنجا بار دیگر بر اهمیت رعایت دقیق منشور سازمان ملل تاکید کرد. در یک ضربه بیشتر به مسکو، قزاقستان در حال حاضر توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر را آغاز کرده است که روسیه را دور می زند و از طریق چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان، و از طریق ترکیه به اروپا سفر می کند. در یک اقدام ضدروسی دیگر قزاقستان در حال حاضر توسعه مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر را آغاز کرده است که روسیه را دور می زند و از طریق چین، قزاقستان، دریای خزر، آذربایجان، گرجستان، و از طریق ترکیه به اروپا می رسد.

روسیه احتمالاً بیشتر عقب خواهد ماند زیرا سایر کشورها از تهاجم سریع پوتین به اوکراین برای به دست آوردن نفوذ در آسیای مرکزی استفاده می کنند. قزاقستان اکنون به طور فعال روابط خود را با دو رقیب اصلی روسیه در اوراسیا یعنی چین و ترکیه تقویت می کند. توکایف در سفر ماه مه به آنکارا، توافقنامه ای را در مورد تعمیق همکاری در بخش امنیتی و توسعه مشترک هواپیماهای بدون سرنشین نظامی امضا کرد. چین احتمالاً به عنوان بزرگترین برنده از تغییر موازنه ژئوپلیتیکی قدرت در آسیای مرکزی ظاهر خواهد شد و پکن به طور قابل درک مایل است بر حمایت خود از قزاقستان تأکید کند. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سفر ماه سپتامبر به پایتخت قزاقستان از «حمایت قوی چین از قزاقستان در حفاظت از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی» سخن گفت.

با نگاهی به آینده، قزاقستان با راهبرد چالش برانگیز خرس روسی و اژدهای چینی روبروست. به نظر می رسد روسیه به عنوان یک قدرت مهم در آسیای مرکزی و یک شریک کلیدی برای قزاقستان باقی بماند، اما مسکو اکنون می تواند مانند گذشته بر منطقه تسلط یابد. تهاجم پوتین به اوکراین منجر به تغییرات تاریخی در آسیای مرکزی شده و باعث فشار قزاقستان برای دنبال کردن یک سیاست خارجی مستقل تر شده است.

در حال حاضر، بحثی وجود ندارد که قزاقستان رویکردی خصمانه در قبال روسیه اتخاذ کند یا اینکه منحصراً در کنار رقبای مسکو قرار گیرد. چنین اقداماتی می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری برای امنیت و استقلال کشور داشته باشد. با این حال، به طور فزاینده ای واضح است که در نتیجه تهاجم شکست خورده پوتین به اوکراین، نفوذ روسیه در قزاقستان و منطقه آسیای مرکزی گسترده تر در حال کاهش است و به سطوحی کاهش یافته است که بیش از یک قرن شاهد آن نبوده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1701837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 43
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    قزاقستان جز دنیای تورک هستش و تورکیه را الگوبرداری میکنه
    • نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      عزیز جان! حالا اگر بنویسی«ترک» هم اشکالی پیش نمیاد! والا اینقدر که بعضی آذری زبان ها،عطش و حسرت ترک بودن دارند، خود خود خود ترکیه هم اینقدر تعصب نداره! مضاف بر این ، سالها پیش احمد کسروی بچه ی تبریز، تحقیقات جامعی کرده در خصوص آذربایجان و زبان آذری که اگر دوستان بهشون بر نمیخوره و ناراحت نمیشن،بد نیست اونو بخونن
  • محمود احمدی IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    سرزمین هایی که در عهد نامه های گلستان وترکمنچای به روسیه واگذار شده چرا دولت ایران مطالبه نمی کند بهترین سرزمین ایران بود نوار شمالی که گربه سانان از ایران جدا کردند.
    • یعقوب IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      ایران با روندی که شما توصیه میکنید بایداز دریا خون باید بگزرد تا به خواسته شما برسد
    • مجید IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      دولت ایران از پس اداره همین چند استان بر نمیاد چه برسه به اضافه کردن شما تو همین کشور زندگی میکنی؟
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    معشوقه های پوتین دقت کنند زیر بیرق کی سینه می زنند همه از او فراریند .
    • ابراهیم IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      آمریکا و اروپا که معشوقه شما بودندو هستند ،حتی وقتی جت آقای ظریف سوخت میخواست آلمان امتناع کرد،برجامی که نتواند،به درد جت وزیر خارجه بخورد ،چه به درد ملت ما میخورد،ما با روسیه همسایه هستیم،قبل از این هم در سوریه همکاری کرده بودیم ،رابطه ما طبق احترام متقابل است،وتوازن به وجود میاورد،درستی این رابطه از آنجا مشخص می‌شود که باعث‌عصبانیت دشمنان شده است.
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      بروید معشوقه بایدن و سوناک شوید. بشتابید.
    • گودرز منصوری IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      64 55
      این باتلاق را روسیه نساخته !! آمریکا در مسیر دائمی روسیه ساخته ولی روسیه با چشم بسته و بدون حساب و کتاب و بدون برنامه افتاد توش
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      جناب ایراهیم از این همه دشمن دشمن کردن چه عایدتان شده؟ وقتی روسیه علنن داره میگه تحریم ایران به نفعشان هست چطور میشه بهشون گفت دوست؟ روسیه شریک دزد و رفیق قافله س . تمام کشورها با هم رقیبن نه دشمن فک کردین قراردهایی که ایران با چین و روسیه بسته تمامن بنفع ایران است؟ نخیر.ایران باید برای خارج شدن از این باتلاق دست از دشمنی و موضعگیری علیه امریکا و اروپا بردارد .ما زمانی بدون هیچ گونه برجامی متحد امریکا بودیم مگر چه شد؟ با این حرفای صدمن یه قازی که کیهان و امثالهم توی مغز ما میکنن که انرژی اروپا ونفت عربستان رو به اتمام است دلتان را خوش نکنید ۴۳هست همین آشو کاسه داشتیم
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    اینکه روسیه بزودی در باتالاقی که خودش درست کرده با خودخواهی وسیاست اورپا وامریکا شکی نیست ولی اینکه حکومت ایران چرا خودش را به یک کشور چسبیده سواله و تمام ملت باید اینو رو بدانن روسیه دشمن اول واخر ما در تمام ادوار بوده وخواهد بود چرا واقعا ما به روسیه چسبیدیم؟ 🤔🤔
    • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      چسبیدن به غرب استعمارگر هم نتیجه خوشی نداشت دولت قبل جوابش را گرفت . اگر روسیه قابل اعتماد نیست اروپا و امریکا ابدا قابل اعتماد نیستند پس نه عاشقان و پاچه لیسان غربی و نه شیفتگان روسی . به ملت باغیرت خودمان اعتماد کنیم
    • مجید IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      ما هیچ دشمنی در هیچ کجای این کره خاکی نداریم همه رغیب هستن نه دشمن باید با همه بر اساس منافع مردم ارتباط داشته باشیم چه با امریکا، چه با چین، چه روسیه و چه با کشور های کوچک که اسم نمیبرم اگه با چین و روسیه قرارداد بستیم توی اون قرارداد همش منافع ایران بوده؟ که با امریکا نمیتونیم قرارداد ببندیم
    • یحیی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      اقای مجید طرف حرفم با شماست تمام تلاشت برا حرف زدنت این بود که با امریکا هم پیمان ببندیم نمیدونم یا مال این کره خاکی نیستی یا اصلا چیزی متوجه نمیشی بهتره اول درباره سرانجام کشورهای که هم پیمان امریکا وسرنوشتشون مطالعه بفرمای بعدش مگه دولت قبل برجام امضا نکرد دیدی چه شد که
  • ارش IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    60 21
    آیا پوتین عقب نشینی کرد
  • احمد کسروی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    رهبر قزاقستان منافع ملی را در نظر گرفته
  • مهدی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    چه هزینه سنگینی روی دست کشورش گذاشت .
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    وقتی کارشناس آمریکا، می شود کارشناس آسیای میانه،.... نتیجه آن است که چیزی بنام تمایز نقش ها و کارکردها وجود ندارد .
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    لااقل سیاستمداران ایران از سیاسیون قزاقستان یاد بگیرند که با تهاجم روسیه به اوکراین چه تدابیری را بکار گرفته است
  • ..... IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    نگران روسیه نباشید به پوتین فکر همه‌جاشو کرده .فقط فکر خودتون‌ باشید
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    تحلیل کمی تا قسمتی ابکی بود! برای بررسی درستی تحلیل کافی است چند ماه صبر کنیم!
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    شب دراز است و قلندر بیدار جنگهای اروپا و روسیه و جنگهای جهانی همیشه طولانی بوده و هیچ پیروزی نداشته است همیشه اروپاییها فکر می کردند که می توانند روسیه را ببلعند و کل دنیا را بدست آورند اما همیشه این بوده که شتر در خواب بیند پنبه دانه هنوز اروپاییها به همان توهم دچار هستند اما باید منتظر زمستانهای سختی باشند که در دام آن افتاده اند و اگر روسیه بنا باشد که شکست بخورد حتما همه با هم در جنگ هسته ای نابود خواهند شد جنگ اوکراین جنگ مرگ و زندگی است نه زیاده خوای یک کشور پایان جنگ یا عقب نشینی غربیهاست یا نابودی همه اینها با هم فقط با چند ساعت فاصله زمانی که مقامات روسیه اعلام کردند اولیت موشک هسته ای را نصیب انگلستان خواهند کرد و آنرا برای همیشه تاریخ در اقیانوس غرق خواهند کرد شما هم مقاله بنویسید شاید در آرشیو تاریخ بماند شاید نماند
    • اسی IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
      چرا نرفتی اکراین بجنگی تو که اینقدر روسی هستی؟؟؟ زمستان سخت!!! خخخخخ ، زیاد کیهان می‌خونی ، سرتون بلند کن یکم اطرافو دقیق و باچشم باز ببین
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    ایران هرچه زودتربا یدخودش را ازمنجلاب سیاست خارجی تک بعدی خارج سازدوبرای دفاع ازمنافع ملی، سیاست روبه جلو ومتوازنی رادرارتباط باکلیهٔ کشورهایی که ازکه ازسوی سازمان ملل برسمیت شناخته شده اند، درپیش بگیرد.
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    26 56
    امیدوارم چند مقاله ی دیگه در کنید تا هم برق اوکراین وصل بشه و سرما به گرما تبدیل بشه و هم عقب نشینی تاکتیکی پوتین بی اثر
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    17 68
    واقعا حیف شد از کفش پرید.
  • حمید IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    68 73
    ما هم که طبق معمول کشورمون شده افغانستان
  • علی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    55 8
    روسیه چرا از شمال اکراین عقب نشینی کرد؟ ارتش روسیه تا دروازه های کی یف پیشروی کرده بود
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    59 85
    ایران باید مثل کشورهای دیگه سیاستی را دنبال کند که بتونه با همه دنیا تعامل داشته باشه نه چسبیدن به غرب کار اصولیه ونه محتاج شرق بودن باید برای حفظ منافع خود باهمه دنیا تعامل کنه
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    38 93
    با سلام . غیر از ایران . سوریه . کره شمالی و بالاروی تمامی کشورها معتقد هستند که ابر قدرت در قرن ۲۱ چین و آمریکا می باشد . و روسیه در آینده زیر مجموعه چین قرار خواهد گرفت
  • احمد IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    قابل نوجه اقایان دولت مردان ببینید چین که متحد روسیه بود در اجلاس سران ۲۰ با بایدن دست دوستی دراز کرد و همین روسیه در قضیه فروش نفت سریع بدکن تعارف جای ایران رو گرفت پس به گوش باشین که هیچ اعتباری روی این دوکشور ابر قدرت باز نکنید و پشت خود رو به ای دو کشور نامرو گرم نکنید که در روز سختی خیلی راحت پشتون خالی می گنن از ما گفتن بارها ثابت شده که روی قول و قرار های دول شرق مخصوصا این دککشور نباید حساب باز کرد ولی ژاپن و کره که تمایل غربی دارند مردانه تر هستن در قول وقرار
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    72 29
    حالا ممکن هم هست که برای پوتین بازی دربیاره وجنگ کنه... ولی بهمون دلایلی که گفتم جبر جغرافیایی و قراردادی بودن کشور...سر آخر مجبوره با پوتین کنار بیاد و سروری پوتین رو بپذیره...
  • عماد IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    15 46
    روسیه و یارانش فرزندان ادا هستند
  • ا IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    41 67
    روسیه بایدهمه چیزخودراازدست بدهد
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    مستعمره روسیه شدیم فکر کردیم ابر قدرته ..از پس اوکراین هم بر نیامد .چه برسه به قزاق وازبک
  • آندرانیک اصانلو، جامعه شناس IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    اولا این تحلیل بسیار سطحی است و به زعم بنده یک طرفه و با نگاه مغرضانه ی نویسنده علیه روسیه نوشته شده، ثانیا کسانی باید نظر دهند که اولا علوم سیاسی و اجتماعی را بدانند و جوامع شوروی سابق در تاریخ و فعل رو در کرده بعد آنالیز کنند. اینکه پوتین از شهرهای قبلی اوکراین عقب نشینی کرده این نشانه ی شکسته یا میخواد جنگ رو به زمستون و سردی بکشه؟؟؟ اینکه بیش از حد بمب به جایی که مردمانش که هم زبان هستند را اسکان داده کمتر می‌زند چون فردا روز برای روسیه است نشانه ی ضعف روس هاست؟؟!!! اینکه قزاقستان رای مثبت به حمله ی روس به اوکراین نداده یعنی عدم حمایت روسیه یا جریانات پشت پرده ای برای فروش محصولات بیشتر روسی در جهان با لیبل قزاقستان؟! آیا نمی‌شود با سیاست بدن شکسته به حریفان نزدیک شد تا به اونها نفوذ کرده و فشار آورد؟! کمی تامل در باب سیاست خارجه و سیاست جنگ، آرزوست
  • عباس IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    پوتین با اشتباه به فکر کشورگشایی بوده و هست اما غافل است دوران تزاری تمام شده اگر لازم باشد خود روسیه را هم تکه تکه میکنند باید بفکر خروج از باتلاق اوکراین باشد و دست و پای اضافه نزند
  • سعید IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
    سلام.پوتین در رویای اتحاد مجدد جماهیر شوروی سابق است که بنظر من خیال باطلی بیش نیست و کشورهای استقلال یافته که طعم شیرین آزادی و پیدا کردن هویت ملی خود را چشیده اند دیگر زیر بار این افکار پوسیده نخواهند رفت و تسلیم نخواهند شد