هشدار اطهاری نسبت به توقف انباشت سرمایه/ ایران الگوی توسعه ندارد

کمال اطهاری هشدار داد: فرآیند انباشت سرمایه و توسعه در کشور متوقف شده است.

پژوهشگر اقتصاد توسعه در گفتگو با خبرآنلاین افزود: نگاهی به آمارها نشان می‌دهد نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان و ورشکستگی صنایع متوسط و نوسانات شدید ارز و پنج برابر شدن آمار بزهکاری در سه سال، موضوعات روشنی بود که خطرات پیش رو را روشن می‌کرد. رشد تله‌های فقر، خشک شدن دریاچه ارومیه و ریزگردها و وضعیت منابع آبی خوزستان همه و همه فرمان‌های بیدارباش را به صدا درآورد اما انگار کسی نشنید و اکثریت روشنفکران رسمی و غیررسمی نیز به جای پرداختن به اصل ماجرا شروع به مانور بر مساله فساد کردند .

این پژوهشگر اقتصاد و توسعه در این گفتگو با تاکید بر اینکه پیش‌بینی‌ها در خصوص وقوع ناآرامی‌ها برآیند مطالعه اقتصاد سیاسی و اقتصاد توسعه است، تاکید کرد: فعالان اقتصادی و اجتماعی لازم است اقتصاد توسعه را بررسی کنند، نکته اینجاست که هم در حاکمیت و هم در میان اکثر روشنفکران بیرون از حاکمیت به صورت عمیق به این موضوع نپرداختند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: روشنفکران غیررسمی نیز تک‌ساحتی به اقتصاد سیاسی می‌نگرند و در چارچوب مدل توسعه برخورد نمی‌کنند .

وی در توضیح این مطلب افزود: منافع طبقه‌ی کارگر به صورت حداقلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و پیوند طبقه‌ی کارگر را با جامعه نمی‌بینند. حالا در فضایی که خصلت حاکمان گرایش به رانت است و اندیشه‌ورزی در آنها متوقف شده ، با مجموعه‌ای از روشنفکران روبرو هستیم که تک ساحتی هستند.

اطهاری گفت: متاسفانه بحث و گفتمان درباره‌ی یک الگوی توسعه در ایران وجود ندارد، این معضل پیش از انقلاب ایران نیز وجود داشت و هنوز با این مشکل درگیر هستیم.

وی به مضرات نبود الگوی توسعه مورد قبول جامعه اشاره کرد و توضیح داد: در این فضا فرآیند انباشت یا رشد نیروهای مولد که انباشت سرمایه فیزیکی ، دانش و ... را در برمی‌گیرد متوقف می‌شود.در غیاب این ضرورت بزرگ می‌بینیم بحث‌هایی تک ساحتی مانند اینکه توسعه سیاسی بر اقتصادی مقدم است یا خیر صورت می‌گیرد و در این فضا نیز عده‌ای دعوت به تظاهرات خیابانی می‌کنند بدون انکه درباره الگوی توسعه صحبت کنند.

وی گفت: مثال کسانی که هنوز درباره تقدم و تاخر توسعه سیاسی و اقتصادی سخن می‌گویند مثال کسی است که می‌گوید بیست سال است از طلبکارم دو ماه مهلت می‌خواهم و مهلت نمی‌دهد . ماجرا فراتر از این‌هاست. الگوی توسعه باید دربردارنده آرزوهای جامعه و لایه‌های مختلف جامعه باشد.

مشروح خبر را اینجا بخوانید.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1693903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =