راه‌اندازی سرویس اینترنت برای صیانت از کودک و نوجوان در استان یزد

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد با اشاره به تصویب سند صیانت از کودکان در فضای مجازی گفت: سرویس اینترنت کودک و نوجوان همزمان با سراسر کشور در استان راه اندازی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، محمد رضا پاکدل اظهار کرد: بر اساس مصوبه سال ۱۴۰۰ شورای عالی فضای مجازی در خرداد سال گذشته، سند صیانت از کودکان در فضای مجازی تصویب و برای دستگاه‌های مختلف تکالیفی در نظر گرفته شد.

وی اضافه کرد: بر اساس تکالیف در نظر گرفته‌ شده در سند صیانت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادهای فرهنگی یک محیط امن در فضای مجازی برای کودکان فراهم کند تا کمتر در معرض محتواهای نامناسب قرار گیرند.

وی ادامه داد تکلیف دیگر وزارت ارتباطات در این سند این بود که محیط امن را متناسب با سن و محتوایی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد فراهم شود که با تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاری خوب خانواده ارتباطات کشور به ویژه اپراتورهای تلفن همراه، این امکان فراهم و سرویس اینترنت کودکان راه اندازی شد.

وی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس ۴۵۶) سه امکان برای خانواده به‌منظور حفاظت از کودکان در فضای مجازی فراهم می‌شود. نخست با شماره‌گیری #۴۵۶*، دوم از طریق سایت https://۴۵۶.ir و سوم از طریق اپلیکیشن ۴۵۶ این امکان برای خانواده‌ها فراهم‌شده است تا دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت را متناسب با سن و شرایط هر کدام تعریف و مدیریت کنند. به این منظور چهار سطح دسترسی تعریف شده است که در قالب چهار رنگ سبز، سفید، زرد و نارنجی تعریف شده است که فعلا رنگ سبز (برای کودکان زیر ۵ سال) در اپراتورها فعال شده است و به زودی سایر دسترسی‌ها نیز تعریف خواهد شد.

پاکدل افزود: یک امکان دیگر و با انعطاف بیشتری در قالب اپلیکیشن فراهم‌شده است در این حد که پدر و مادر می‌توانند انتخاب کنند چه سرویس، چه سایت و یا چه اپلیکیشینی برای کودکان فعال شود و برای هر کدام از اعضای خانواده می‌توانند سطح دسترسی ویژه مربوط به وی را تعریف کنند.

وی گفت: کار دیگری هم که به‌مرور تکمیل می‌شود که نمونه آن‌هم در کشورهای اروپایی فعال‌شده است، فراهم کردن دسترسی ایمن به خدمات پایه و مهم مثل موتورهای جستجو و دانش نامه‌ها است تا از طریق آن کودک در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرند که این خدمات در قالب سایت https://۴۵۶.ir در دسترس است.

پاکدل عنوان کرد: با وجود اینکه حفاظت از کودکان در فضای مجازی راهبرد جدی وزارت ارتباطات است، سرویس راه اندازی شده یک امکان اختیاری است و هیچ اجباری در استفاده از آن وجود ندارد و این سرویس، ابزاری است در اختیار خانواده‌ها که بتوانند حضور کودکان در فضای مجازی را مدیریت کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1672229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =