اعتصاب و یا اعتراض یک روزه سه استاد پژوهشگاه علوم انسانی، با واکنش رییس این پژوهشگاه مواجه شد.

یک روز اعتصاب سه عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی، که همزمان با تعلیق 23 رشته مقطع کارشناسی دانشگاه علامه همزمان شد، گویا چیزی فراتر از اعتصاب و اعتراض به نوع مدیریت حمیدرضا آیت اللهی بر پژوهشگاه علوم انسانی است.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی درباره اتفاقات روز یکشنبه، 16 مرداد ماه در بزرگراه کردستان، به خبرآنلاین می گوید: "ما هیات علمی پژوهشی داریم. عده ای از آنها پیمانی هستند و هر سال باید با آنها قرارداد بسته شود. دلیل عقد قرارداد کاری با اعضای هیات علمی، انجام طرحی است که ارائه می دهند. اینها هیات علمی پژوهشی هستند و باید طرح پزوهشی بدهند و بر اساس ان قرارداد بسته شود."

آنطور که دکتر آیت اللهی می گوید، پژوهشگاه علوم انسانی امسال با دکتر رامین خانبگی که گویا این اعتراض را هماهنگ کرده بود، قرارداد نبسته است: "آقای خانبگی، از آذرماه 89 تاکنون، هیچ طرحی انجام نداده اند. به ایشان می گوییم طرح ارائه بدهید تا بر اساس آن قرارداد ببندیم، می گوید، طرح نمی دهم، اما باید قرارداد ببندید. به تازگی هم متوجه شدیم ایشان عضو تمام وقت هیات علمی دانشگاه آزاد است. اینجا هم عضو تمام وقت بوده. یعنی تعهد کاری 36 ساعت فعالیت هفتگی برای پژوهشگاه دارد و 36 ساعت هم تعهد برای دانشگاه آزاد. این خودش جرم است. من نمی توانم با ایشان قرارداد ببندم، اگر این کار را بکنم، باید بروم دادگاه، پاسخ بدهم."

اما پژوهشگاه علوم انسانی، اجازه ورود به دکتر خانبگی نداده است. دکتر رامین خانبگی، دکتر مظفر نامدار عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و دبیر شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و دکتر ثریا مکنون عضو رسمی این پژوهشگاه و رییس سابق گروه مطالعات زنان این مرکز روز یکشنبه مقابل پژوهشگاه علوم انسانی اعتصاب کردند. 

دکتر خانبگی پیش از این به روزنامه اعتماد گفته که برای پاسخگویی به نامه امور اداری قصد ورود به پژوهشگاه را داشته اما با مخالفت مسوولان حراست روبرو شده است. همچنین به روزنامه شرق گفته است: "سه ماه است که حقوق و بیمه من قطع شده است و بدون هیچ استناد قانونی من از این پژوهشگاه اخراج شدم و حراست هم از ورود من به پژوهشگاه جلوگیری کرد، در صورتی که حتی اگر اخراج هم قانونی باشد، نباید از تردد افراد به پژوهشگاه جلوگیری شود. اقدام‌های رییس جدید بارز است اما منشا این اتفاق یک مساله شخصی است که به دلیل عدم رعایت قوانین و ضوابط توسط رییس پژوهشگاه رخ داده است."

دکتر آیت اللهی دراین باره می گوید: "آقای خانبگی تهدید کرده است همه جا علیه ما حرف می زند، ما هم گفتیم ابایی از پاسخگویی نداریم. اما 4ماه است به پژوهشگاه می آید و داد و فریاد می کند. ما هم گفتیم حراست ایشان را به پژوهشگاه راه ندهند. ضمن اینکه طرحی هم ندارد تا براساس آن با او قرارداد ببندیم."

رییس پژوهشگاه علوم انسانی همچنین درباره اعتراض دکتر مظفر نامدار و دکتر مکنون می گوید: "دکتر مکنون، 30 سال عضو پژوهشگاه بوده است. در این 30 سال، نتوانسته از استادیاری به دانشیاری ارتقا پیدا کند. حتی یک طرح هم به سرانجام نرسانده است. طبق قانون باید بعد از 30 سال استادیاری و 65 سال سن، بازنشست شود. ایشان 69 سال سن دارند. قرار بوده از سال 82 طرحی را به انجام برسانند، اما هنوز انجام نشده است. مدام می گویند این ماه و ماه آینده. می خواستیم دکتر مکنون را بارنشست کنیم، اما از بالا گفتند فعلا با ایشان مدارا کنید تا شاید طرحشان را انجام دهند."

آیت اللهی درباره دکتر نامدار هم می گوید: "آقای نامدار کارمند پژوهشگاه بود، من خودم او را عضو هیات علمی کردم. مسوولیت هایی هم به او سپردیم، اما از عهده آنها برنیامد. او و دکتر مکنون هم احساس خطر کرده اند که حالا با آقای خنبگی، معترض شده اند."

دکتر آیت اللهی همچنین درباره ارتباط این اعتراض با تعلیق و یا حذف برخی رشته های علوم انسانی می گوید: "ما خودمان مخالف تعلیق و حذف رشته های علوم انسانی هستیم. چون معتقدیم راه بازنگری در علوم انسانی، تعلیق و حذف نیست. درواقع این اعتراضات هیچ ربطی به حذف رشته ها ندارد."

با رییس پژوهشگاه علوم انسانی گفتگویی درباره حذف رشته های علوم انسانی انجام دادیم که به زودی در خبرآنلاین منتشر می شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توضیح پژوهشگاه علوم انسانی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    0 0
    دکتر مظفر نامدار از 8 ماه پیش عهده دار سمت دبیری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی نیست.