محمدحسن قلعه نویی

 مدتی است اغلب انبوه سازان درخواست افزایش قیمت برای ادامه ساخت و ساز در مسکن مهر را دارند و بعضی ها منتظر تعیین سیاستها و تحلیل های مسئولین و کارشناسان هستند.

اما در جریان ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه که اکثراً داد سخن سر می دهند همه گروهها به عنوان کمک وارد نشدند بلکه برخی برای کندن چاه به قیمت در آوردن نان وارد این ماجرا شدند.

یکی از ضروریات باقی ماندن در عرصه ساخت و ساز رقابت پذیری است و برای انجام آن لازم است سیستم مهندسی و برنامه ریزی و مدیریت خود را بگونه ای تنظیم نمایند که بتوانند با حداقل رقبای خارجی خود مانند شرکتهای ترکیه ای رقابت کنند.برخی از همان ابتدا بدنبال افزایش قیمت برای ایجاد منافع بیشتر و آسانتر بودند و همانها هم اکنون با کوچکترین مسئله ای بدنبال تغییر قیمت هستند و موضوع کیفیت را با افزایش قیمت گره می زنند. سئوال من این است که آیا افزایش قیمت مشکلات را بطور کامل حل می کند؟ اگر اینطور است پس چرا در گذشته نه چندان دور حتی با افزایش شدید قیمتها نتوانسته کیفیت را تضمین کند؟درست است که فاکتور قیمت در بالا بردن کیفیت مؤثر است ولی همه کارشناسان اذعان دارند که تنها راه حل ارتقاء کیفیت افزایش قیمت نیست.آیا بهتر نیست از فرصت بدست آمده و فشار ناشی از اعمال قانون هدفمندی یارانه ها در جهت باروری استعدادها و اصلاح سیستمهای مدیریتی و بازنگری میزان کارائی شرکتهای ساختمانی خود باشند.

تاریخ نشان می دهد در اغلب موارد کمبودها و تنگناها باعث شکوفایی استعدادها و خلاقیتها شده است بنظر شما چه چیزی باعث شده که مدیریت منابع و مصارف آب در یزد بهتر از رشت باشد؟به نظر اینجانب انبوه سازانی که بدنبال افزایش قیمت بوده و سعی در تلاش در جهت بهینه نمودن برنامه ریزی، اجرا و مدیریت خود ندارند بر بقاء و تداوم فعالیت طولانی مدت خود نمی اندیشند و متوجه از دست رفتن و تسخیر بازار کشور به دست رقبای خارجی نیستند.

در ابتدای شروع مسکن مهر برخی از انبوه سازان با پذیرش سود 20 الی 25 درصدی هم موافق نبودند ولی تعدادی که وارد این میدان شده و سیستم برنامه ریزی، اجرایی و مدیریتی خود را اصلاح و تقویت و بهینه نمودند هم اکنون حاضرند با سود 5 الی 10 درصدی نیز ادامه فعالیت دهند در واقع سود اصلی آنها در افزایش توان رقابتی آنها حاصل شده و پرواضح است که در آینده نزدیک این گروه هم به این نتیجه خواهند رسید که می توانند با رقابت با رقبای خارجی با سود کمتر ازاینها نیز رقابت قابل ملاحظه ای داشته باشند.اینها هستند که باعث دوام و بقاء خود می شوند و سبب رشد و ترقی و توسعه صنعت ساختمان مبتنی بر افزایش توان داخلی خواهند شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه های ساختمانی ایران (مپسا )

/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا دریادل UZ ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    با بررسی تحولات افزایش قیمت مسکن در سال 84 بخشی به خاطر تزریق پول و وامهای اعطایی از سوی دولت بود که منجر به افزایش مسکن شد. ظاهرا این اقدام دوباره در حال تکرار با وامهای 60 و 80 میلیونی از سوی موسسات مالی است
  • اکبر فرجی IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    0 0
    متاسفلانه چیزی که در کشور ما وجود ندارد مدیریت درست منابع مالی علل الخصوص در صنعت ساختمان کشور هست. انبوه سازی و ساخت وساز تجمعی و استفاده از نیروی کار ارزان داخلی و صنعتی سازی که خیلی ضعیف هست وفوق العاده قیمت ساخت مسکن را کاهش می دهد. همچنین اگر اعمال کیفیت واستاندارد بر مصالح ساختمانی وتشدید بشود و رقابتی بشود قیمت قطعاً کاهش پیدا خواهد کردو قیمت حبابی وغیر واقعی مسکن کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.