حالا یک چیز به تو می‌گویم که همه اینها را خواندی، بیا تمام کارهایت را رها کن و خدمت همین پیر را بکن. هر چه گفت یادداشت کن و برای نسل بعد نگه دار. تو متوجه مقام ایشان نیستی...

به گزارش خبرآنلاین، دفتر نشر آیت الله بهجت با دو کتاب تازه «دردانه» و «العبد» در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضور دارد.

کتاب عکس «دردانه» که شامل زندگینامه تصویری مرحوم آیت‌الله محمدتقی بهجت (ره) در ۳۷۶ صفحه در قطع رحلی و طلایی و با قیمت ۵۰۰ هزار ریال از سوی مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله بهجت روانه بازار کتاب شده یکی از این آثار است. برای طراحی و تدوین این کتاب، با فراخوان عکس، حدود ۱۷ هزار قطعه عکس از عکاسان مختلف به صورت رنگی، سیاه و سفید، آنالوگ و دیجیتال به دفتر مؤسسه البهجت (مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله العظمی بهجت) رسید. طی چند ماه و با استفاده از استادان برجسته، این عکس‌ها مورد بررسی قرار گرفت و در ‌‌نهایت یک هزار و ۵۰۰ قطعه عکس منتخب در اختیار «مسعود نجابتی» طراح گرافیک کتاب قرار گرفت.

دردانه

این عکس‌ها در مدت چند ماه نیز توسط طراح گرافیک کتاب مورد بازبینی و انتخاب قرار گرفت و در ‌‌نهایت با مشاوره حجت‌الاسلام علی بهجت، ۴۰۲ قطعه عکس از ۲۴ عکاس به انتخاب نهایی رسید و پس از سه بار تدوین و طراحی به دست چاپ سپرده شد. متن این کتاب نیز توسط «رضا بابایی»، «محسن ربانی» و «علی ابراهیمی» به رشته تحریر درآمده است و علاوه بر زبان فارسی توسط «محمدجواد معافی» به زبان انگلیسی و «محمدعلی السعدی» به زبان عربی نیز ترجمه شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

این کتاب در ۱۱ فصل مراحل مختلف زندگی این عالم ربانی را از دوران کودکی تا رحلت ایشان به نمایش گذاشته است. این کتاب شامل عکس‌هایی از ابراهیم سلیمانی، امیر حسامی‌نژاد، محمد اخلاقی، مهدی مریزاد، عباس منجمی گیلانی، محسن بخشنده، علی طالبی، محمد بهرامی، جعفر کبوتری، علی فریدونی، محمدرضا پاینده‌مهر، حامد محسنی، علی موسوی، محمد محسن‌زاده، حمید ادیب‌زاده، علیرضا فرزین، محمدمهدی فومنی، محمدهادی مقدم، مهدی منتظری، محسن رنگین‌کمان، صادق پناهی، سعید محمودی ازناوه، داوود بابارحیم و قاسمی است.

بنابراین گزارش، کتاب «العبد» از آخرین کتاب‌هایی است که در مورد سیره و درس‌های آیت‌الله بهجت به رشته تحریر درآمده است. این کتاب که توسط «موسسه فرهنگی- مطالعاتی‌ شمس الشموس» در بهار ۱۳۹۰ با جلد شومیز با قیمت 5600 تومان و با جلد گالینگور با قیمت 6300 تومان به چاپ رسیده، کوشیده تا با روش علمی و از طریق مصاحبه‌های مفصل با نزدیکان ایشان اثری متفاوت را به جامعه دینی عرضه کند.

العبد

در ابتدای این کتاب پیام آیت‌الله جوادی آملی به مناسبت همایش بزرگداشت آیت‌الله بهجت آورده شده است. در ادامه این کتاب خواننده با زندگی و سیر و سلوک آیت‌الله بهجت آشنا می شود. در همین فصل کرامات پیدا و پنهان و همچنین مقامات علمی آیت الله بهجت از زبان نزدیکان ایشان مانند فرزندشان حجت الاسلام علی بهجت بیان شده است.

حجت الاسلام علی بهجت فرزند ایشان در این باره می‌گوید: «سال ۶۳ فارغ‌التحصیل خیلی از علوم بودم. ۱۸ سال فلسفه خوانده بودم. روزی علامه جعفری هنگامی که از خانه ما بیرون آمد مرا دید و پرسید: چه درسی می‌خوانی؟ گفتم: سیزده سال فقه و اصول خواندم و به دوره خارج رسیدم اما آن را ترک کردم و دارم فلسفه را تمام می‌کنم. گفت دیگر چه؟ گفتم یک مقداری ریاضیات و ستاره‌شناسی و... خواندم. عرفان نظری را نزد آقای حسن‌زاده آملی و آقای جوادی آملی و فقه و اصول را هم خدمت خود حاج‌آقا خواندم. گفتند: حالا یک چیز به تو می‌گویم که همه اینها را خواندی، بیا تمام کارهایت را رها کن و خدمت همین پیر را بکن. هر چه گفت یادداشت کن و برای نسل بعد نگه دار. تو متوجه مقام ایشان نیستی زیرا اولا خودش مانع است از اینکه چیزی بفهمی از اینکه چه کسی هستند. ثانیا عوارض بیرونی هم مانع تو می‌شود چون تو دنبال زندگی آتیه هستی... شما ایشان را نمی‌شناسی فقط نگاه می‌کنی پدرت است. مثلا هر چه می‌خواهی نمی‌دهد. ولی من ایشان را از نجف می‌شناختم. به فکر دنیای خودش نیست چه برسد به فکر دنیای تو باشد. تازه تشکیک هم می‌کنی که گفته این پدر من از دیگران بهتر است؟ اما من قم، تهران، مشهد، ایران و نجف را دیدم، باور کن همین یکی مانده. اگر از تو گرفتند آن وقت می‌فهمی. آن موقع بود که حواسم را جمع کردم....» (ص ۱۲۸-۱۲۹)

فصل دیگر این کتاب به سیره سلوکی حضرت آیت‌الله بهجت اختصاص دارد و در آن مصاحبه‌های مفصلی از فرزند ایشان، آیت‌الله محفوظی، آیت‌الله کربلایی، حجت‌الاسلام هادی قدس، حجت‌الاسلام محمد روحی، حجت‌الاسلام ناصری و دیگر شاگردان آمده است. در این مصاحبه‌ها زوایای دیگری از شیوه‌های تربیتی ایشان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این گزارش می افزاید: کتابهای «جامع المسائل»، «در محضر بهجت»، «فریادگر توحید» و «زمزم عرفان» نیز از کتبی است که در غرفه دفتر نشر آیت الله بهجت در نمایشگاه نوزدهم عرضه می شود. همچنین این دفتر لوح فشرده «فراق بهجت» که سلسله سخنرانی های مراسم ارتحال، تشییع جنازه و ختم آیت‌الله بهجت را شامل می‌شود با همکاری موسسه کوثر منتشر کرده و در نمایشگاه قرآن عرضه می کند. نرم‌افزار «آیینه روشن» که حاوی زندگی‌نامه و سخنان آیت‌الله بهجت و همچنین شامل کتاب جامع المسائل و استفتاء و کتاب حج آیت‌الله بهجت است، یکی دیگر از تولیدات این دفتر محسوب می‌شود.

نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از ششم مرداد تا چهارم شهریور در مصلای امام خمینی(ره) برپاست.

هموطنان تهرانی برای تهیه این کتاب‌‌‌ها کافیست با شماره 88453188 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب‌ها را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

291/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۸
    1 1
    قيمت بالاي كتاب باعث ميشه كه همه نتونن اون رو تهيه كنن... اي كاش كتاب دردانه رو با كيفيت پاينتر هم چاپ ميكردن تا همه بتونن از زندگي اين بزرگوار درس بگيرن
  • بدون نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۳
    1 1
    اگر امکان دارد pdfاین کتاب را برای گوشی همراه و رایانه تهیه کنید