تعدادی از مطالبه گران احداث سد آبریز جلوی فرمانداری کهگیلویه تجمع کردند

ایلنا نوشت: جمعی از مطالبه گران احداث سد آبریز جلو فرمانداری کهگیلویه تجمع کردند و خواستار احداث این سد از سوی دولت شدند.

تجمع مسالمت آمیز و مطالبه گری جمعی از مردم کهگیلویه برای احداث سد آبریز جلو فرمانداری کهگیلویه هم اکنون در حال برگزاری است.

مطالبه گران معتقدند احداث سد آبریز حق طبیعی کهگیلویه بزرگ است و دولت سیزدهم باید در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به احداث آن اقدام کند.

سیدعبدالعزیز موسوی سرپرست فرمانداری شهرستان کهگیلویه به همراه سرهنگ سید محمد موسوی فرمانده نیروی انتظامی این شهرستان در بین مطالبه گران حضور یافتند.

تعدادی از مطالبه گران احداث سد آبریز جلوی فرمانداری کهگیلویه تجمع کردند

سرپرست فرمانداری کهگیلویه در سخنانی کوتاه با تقدیر از همراهی مردم، تلاش های نماینده کهگیلویه بزرگ ، مسئولان استانی و استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گزارشی از آخرین وضعیت احداث سد آبریز ارایه کرد.

وی ضمن دعوت مردم به حفظ قانون، گفت؛ فرایند کسب مجوزهای سد در حال انجام است.

احداث سد آبریز در بالادست رودخانه مارون یک از دغدغه های اصلی مردم و مسئولان استان کهگیلویه وبویراحمد است.

مارون از رودخانه‌های جنوب غربی ایران از ظرفیت های مهم استان کهگیلویه و بویراحمد و بخصوص شهرستان کهگیلویه که سالهای زیادی است آب این رودخانه رونق کشاورزی استانهای پایین دست را شتاب بخشیده است.

این رودخانه پرآب و دائمی با عبور از رشته کوه زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایین دست با اتصال دو رودخانه دائمی چاروسا و موگرمون شهرستان لنده سد بزرگ مارون را طی این سالها به یکی از سدهای مهم در جنوب کشور تبدیل کرده است.

رودخانه مارون به همراه دو رودخانه دیگر شهرستان کهگیلویه و لنده بیشترین آب را از استان خارج می‌کند.

مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب در اطراف دشت های پهناور شهرستان کهگیلویه، منبع مهمی برای کشاورزان این خطه محسوب شده و با توجه به کاهش محسوس آب چاه های کشاورزی روز به روز نیاز به این گنج بیشتر احساس می شود.

آب زلال و باکیفیت رودخانه مارون از کنار بیش از ۱۵۰ هزار هکتار زمین زراعی شهرستان کهگیلویه و لنده می گذرد و با توجه به نظریه کارشناسان انتقال تنها بخش از این آب به زمین های کشاورزی سبب توسعه کشاورزی خواهد شد.

احداث سد آبریز در کهگیلویه به عنوان یک ذخیره گاه، جریان پایدار و اطمینان پذیر برای سد مارون عمل خواهد کرد و علاوه بر آن، بخشی از مشکل آب شهرستان های کهگیلویه، چرام و لنده را برطرف می کند و کارشناسان می گویند که هیچ گونه تغییراتی را در دُبی (کاهش دبی) ورودی به سد مارون در پی نخواهد داشت.

در نظام تخصیص آب کشور، که به صورت رسمی توسط کمیته تخصیص آب وزارت نیرو و بر اساس اسناد بالادستی و قانون توزیع عادلانه آب در واقع تدوین و تنظیم شده بخشی از آورد رودخانه مارون سهم استان کهگیلویه و بویراحمد است. به صورت کامل تدوین شده و با عدد و رقم و در بازه زمانی کاملا مشخص یعنی در هر ماه سهم برداشت از رودخانه مارون توسط استان های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان بر اساس یک برنامه تقدیم و تایید شده و به استان ها ابلاغ شده است

بر روی رودخانه مارون در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون هیچ گونه، سازه ای احداث و اجرا نشده است و صرفا بهره برداری های سنتی در کنار رودخانه از طریق موتور پمپ های کشاورزی در حد محدود استفاده می شود.

سد مخزنی مارون در دهه ۶۰ توسط سازمان آب و برق خوزستان در مرز بین شهرستان کهگیلویه و شهرستان بهبهان احداث شد.

مخزن سد قریب یک میلیون و ۱۹۰ میلیون متر مکعب بوده به طور کامل در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

بدنه و ساخت گاه آن در استان خوزستان است که این سد دارای ظرفیت نیروگاهی است.

اراضی مرغوبی را در شهرستان های بهبهان بخشی از رامهرمز و شادگان تامین آب می کند.

شاید نزدیک به ۶۵ هزار هکتار را تامین آب می کند که در اقتصاد استان خوزستان و کشور تاثیر بسزایی دارد.

عملیات احداث سد مارون ۲ معروف به آبریز با هدف انتقال آب به ۳۰هزار هکتار از زمین های تشنه شهرستان های کهگیلویه و چرام که مورد تاکید وزیر نیرو در سفر مهرماه سال ۹۸ به این استان بود.

با ساخت این سد ، آب بصورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار ۹۰۰ متر به لوله‌هایی به طول هفت هزارو ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونلی به طول شش هزارو ۴۵۰ متر آب به دشت های شهرستان های کهگیلویه و چرام انتقال می یابد .

مطالعات فاز اول و دوم این طرح از سوی منابع آب اجرایی شده است.این سد با ارتفاع ۱۵۰ متر و بصورت آر سی سی اجرا می شود.

بر اساس تخصیص وزارت نیرو ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از این سد به دشت های کهگیلویه و چرام منتقل خواهد شد.

سد آبریز که برای آبیاری بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان های کهگیلویه و چرام پیش بینی شده است شکوفایی و توسعه بخش کشاورزی در این مناطق را در پی خواهد داشت.

این سد با توجه به تولید ۲۸ هزار مگاوات برق هم برای دولت و هم برای مردم منطقه سودآوری زیادی دارد.

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می شود .

با اجرای این طرح بیش از ۳۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی در ۲ شهرستان کهگیلویه و چرام به شبکه‌های نوین آبیاری مجهز خواهد شد

سد آبریز در محدوده روستای آبریز در شمال شرقی شهرستان کهگیلویه احداث می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1666695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =