اردوغان: روابط ما با اسرائیل از حمایت‌مان از مساله فلسطین نمی‌کاهد

ایسنا نوشت: رئیس جمهور ترکیه ضمن تاکید بر مخالفت کشورش با هر گونه تغییر در وضعیت قدس و مسجد الاقصی گفت، "روابط ما با اسرائیل هرگز از میزان حمایت‌مان از مساله فلسطین نخواهد کاست".

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک که با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پس از دیدارشان در آنکارا داشت، در راستای تلاش برای اطمینان‌بخشی به ملت فلسطین به دنبال عادی‌سازی روابط با تل‌آویو و تبادل سفرا با آن برای اولین بار طی چند سال گذشته اظهار کرد: گام‌هایی که ما در روابط‌مان با اسرائیل برمی‌داریم، به هیچ شکلی از حمایت‌مان از مساله فلسطین هرگز نخواهد کاست و هیچگونه اقدامی با هدف تغییر وضعیت قدس و مسجد الاقصی را هرگز نمی‌پذیریم و موضعگیری ثابت خودمان را به طرف اسرائیلی اعلام کردیم.

اردوغان در ادامه گفت: "برادران فلسطینی ما نیز اظهار کردند که این گام‌ها در حل مساله فلسطین و بهبود وضعیت فلسطینی‌ها موثر خواهد بود".

رئیس جمهور ترکیه افزود: فلسطین جایگاه استثنایی برای کشور و ملت ما دارد و ما مثل همیشه از لحظه اعلام کشور فلسطین با به رسمیت شناختن آن به قوی‌ترین شکل ممکن به همبستگی‌مان با ملت فلسطین و حمایت‌مان از مساله آنها ادامه می‌دهیم.

محمود عباس نیز در این کنفرانس مشترک ضمن تشکر از ترکیه و نهادهای آن برای حمایت از فلسطین گفت: اینکه فلسطین چند سال قبل عضویت ناظر در سازمان ملل را به دست آورد، "به لطف ترکیه بود."

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد: تلاش می‌کنیم عضویت کامل در سازمان ملل را به دست آوریم و از کشورهایی که به راه‌حل "دو کشوری" باور دارند، می‌خواهیم کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

او تاکید کرد: ما به مقاومت مردمی مسالمت‌آمیز پایبندیم و مخالف خشونت و تروریسم در تمامی نقاط جهان هستیم، اقدام اسرائیل در تعطیل کردن هفت نهاد مدنی فلسطینی اوضاع را تشدید می‌کند.

همزمان مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز در گفتگوی تلویزیونی تاکید کرد: ازسرگیری روابط دیپلماتیک کامل با اسرائیل به معنی آن نیست که ترکیه سیاست خود در خاورمیانه را تغییر خواهد داد و امتیازهایی را در مورد مساله فلسطین خواهد داد.

چاووش‌اوغلو گفت: گفتگو باید ادامه یابد حتی اگر توافقی درباره تمامی مسایل وجود نداشته باشد.

وزیر خارجه ترکیه مدعی شد: "رهبران فلسطینی چه از جنبش فتح چه حماس تمایل دارند که ما روابط‌مان را با اسرائیل عادی کنیم و می‌گویند این مساله برای آنها نیز مهم است، این گفتگو به مساله فلسطین خدمت خواهد کرد"!

اما جنبش حماس اینکه با عادی‌سازی کامل ترکیه با اسرائیل موافق بوده باشد را تکذیب کرد.

عباس دوشنبه همراه با ریاض مالکی، وزیر خارجه، ماجد فرج، رئیس دستگاه اطلاعات کل، محمود الهباش، مشاورش در امور دینی و روابط اسلامی، مجدی الخالدی، مشاور دیپلماتیک خود و فائد مصطفی، سفر فلسطین در ترکیه، برای انجام دیدارهایی با مسؤولان ترکیه وارد آنکارا، پایتخت این کشور شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1665526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =