مسیر جدید حمل ونقل هرمزگان: استعدادیابی و آموزش

صبح ساحل نوشت: نخستین گردهمایی معرفی دوره مهارت افزایی منابع انسانی صنعت حمل و نقل و لجستیک با حضور فعالان و مدیران برجستهٔ صنعت حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان، 27 مرداد ماه در سالن همایش‌های تأمین اجتماعی هرمزگان برگزار شد.

انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای هرمزگان با همکاری «آکادمی آگه»، جهاد دانشگاهی، شرکت نگین ترابران خلیج‌فارس و پارک علم و فناوری هرمزگان به معرفی نخستین «دوره مهارت افزایی منابع انسانی صنعت حمل‌ونقل و لجستیک» تحت عنوان «اولین دوره تخصصی تربیت متصدی حمل‌ونقل جاده‌ای» پرداختند. در حاشیه نشست، مزایای اجرای این طرح در صنعت حمل‌ونقل هرمزگان و نقش آموزش در مدرن سازی این حوزه و مشاغل پیرامون آن تشریح شد. دوره مهارتی کارگاهی تربیت نیروی متصدی حمل‌ونقل داخلی شامل: آموزش‌های مهارتی منجر به شغل، اعطای گواهینامه معتبر از سوی جهاد دانشگاهی، دوره حضوری به‌صورت تئوری و عملی کارآموزی در شهرک حمل‌ونقل بندرعباس و بندر شهید رجایی

زیر نظر باتجربه‌ترین اساتید حوزه حمل‌ونقل منطقه است. مسئولان برگزاری این نشست با یادآوری این مهم که مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها و مجموعه‌های تأمین منابع انسانی و کاریابی، نتوانسته‌اند به شکلی اصولی، نقش کلیدی خود را در استعدادیابی، مهارت افزایی و تأمین نیروهای متخصص، جوان و پرانرژی برای رسته‌های شغلی ثروت ساز در اکوسیستم صنعت و بازار کسب‌وکار انجام بدهند، این دوره‌ها را جایگزین هدف مندی برای این خلأ اعلام کردند. دوره‌های مهارت محورِ منجر به شغل که در این نشست معرفی شد، یک‌راه حل خلاقانه و دانش‌بنیان است که از سوی یک استارت آپ در بندرعباس معرفی‌شده است. در این دوره‌های کوتاه‌مدت، افراد در وهله اول استعداد سنجی می‌شوند، بعد آموزش‌ها و مهارت‌هایی مرتبط را می‌آموزند که با مربیگری یک گروه حرفه‌ای، وارد کار در این حوزه می‌شوند. چیزی شبیه بورسیه‌های تحصیلی در مراکز علمی استاندارد جهانی و آکادمی‌های بین‌المللی است.

دیدگاه علمی لازمه موفقیت در هر تخصصی

بهروز گلپاگون، رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای کالا بندرعباس در حاشیه این مراسم گفت: «آموزش بهترین روش برای سرمایه‌گذاری در رابطه باکار است. در این راه هر هزینه‌ای هم صورت بگیرد، هیچ اشکالی ندارد». وی خاطرنشان کرد: «این صنعت درزمینهٔ آموزش نبایستی از سایر حوزه عقب بماند زیرا مطالعه و سواد و داشتن دیدگاه علمی به هر تخصصی در موفقیت هر انسانی نقش بسزایی دارد».

بهروز گلپاگون تصریح کرد: «آموزش همواره به‌عنوان وسیله‌ای کارآمد، مطمئن در جهت بهبود کیفیت‌ها است، یک وظیفه اساسی در سازمان‌ها و یک فرآیند مداوم است و تمام‌شدنی نیست».

رضا شاکر آبکنار عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل جاده‌ای کالا بندرعباس ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این‌چنین دوره‌های تخصصی در صنعت حمل‌ونقل گفت: ارتباط بین صنعت حمل‌ونقل و آموزش و جهاد و دانشگاهی یک ارتباط بسیار مؤثر است. وی یادآور شد که در سال‌های گذشته برای اولین بار در کشور با کمک راه و شهرسازی و آموزش‌وپرورش، رشته حمل‌ونقل را به هنرستان وارد کردیم؛ اما متأسفانه این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی به‌جای جذب در رشته تحصیلی خود به سربازی رفتند یا در دانشگاه خاصی پذیرفته شدند و جذب ساختار حمل‌ونقل بندرعباس نشدند. امیدوارم آکادمی اگه با دسته‌بندی رزومه افرادی که از این سیستم فارغ‌التحصیلمی شوند و معرفی آن به شهرک حمل‌ونقل بتواند گام بزرگی در اتقای صنعت حمل و نقل بردارد.

بیمه حامی آموزش منابع انسانی صنعت حمل ونقل

«قاسمی پور»، مدیر شعبه شرکت بیمه تعاون استان هرمزگان با اشاره به نقش پررنگ بیمه در آموزش و حمل‌ونقل گفت: بیمه در حمل‌ونقل یک‌راه مهم برای کاهش خساراتی است که درزمینهٔ جابه‌جایی کالاها پیش می‌آید و ایمنی در حمل‌ونقل بر اساس آمار حوادثی که منجر به آسیب‌دیدگی و انواع خسارت می‌شود محاسبه می‌گردد.

وی افزود: «ازاین‌رو داشتن بیمه در حمل‌ونقل ضروری است همچنین نیروی انسانی نقش کلیدی در رشد و توسعه سازمان‌ها دارد و آموزش صحیح نیروی انسانی باعث بهبود عملکرد سازمان می‌شود با توجه به گردهمایی انجام‌شده شرکت‌های حمل‌ونقل با ورود به بحث آموزش منابع انسانی مطمئناً به‌زودی شاهد توسعه و عملکرد بهتری نسبت به قبل در سازمان خود خواهند بود و چه اتفاق خوبی است اگر تمامی سازمان‌ها در موضوع آموزش نیروی انسانی وارد گردند تا شاهد توسعه و عملکرد خوب و باکیفیت بهتر در کشور باشیم».

«هشام بنده‌ای»، فعال حوزه بیمه در خصوص ارتباط آموزش افراد با بیمه گفت : «در دنیای درحال تغییر این روزها آموزش و توسعه امری نه تنها مهم، بلکه عملکردی ضروری و حیاتی برای هر سازمان و صنفی است و این امکان را فراهم می‌آورد تا افراد، مهارت‌های جدیدی را بدست آورند یا مهارتهای موجود را بهبود بخشند و عملکرد بهتری در محیط کاری خود داشته باشند».

وی تشریح کرد:«امروزه آموزش و ارتقاء افراد فرصتی برای گسترش دانش و توانمندیها محسوب می‌شود و برخلاف ذهنیت اشتباهی که در گذشته آن را امری پرهزینه و زمانبر محسوب می‌کردند اکنون مزایای آن بعنوان سرمایه گذاری و رشد منابع انسانی و بهره وری سازمان برای همه روشن است».

این فعال حوزه بیمه در ادامه گفت: «امیدوارم با بنیان مؤسسه آکادمی آگه، نیروها و متولیانی با دانش و توانمند بیش از گذشته در صنعت حمل و نقل و لجستیک استان پرورش یابند و روز به روز شاهد رشد و تعالی این صنعت استراتژیک و راهبردی در این خطه از مرز و بوم کشور عزیزمان باشیم».

با عملکرد متفاوت این مؤسسه در آموزش همراه با مهارت افزایی که مبتنی بر مباحث تئوری و تجربی که در محیط واقعی فعالیتهای مرتبط با آن انجام می‌گیرد امید به آن است نیروهایی با دانش و توانمند در عرصه‌های مختلف تربیت گردد و با حمایت سازمانها و شرکتهای ذینفع، بستر گسترش فعالیت چنین مؤسسات آموزشی را فراهم آوریم و مشکل جذب نیروهای آموزش دیده و کاربلد و توانمند در مشاغل مختلف که بعنوان دغدغه‌ای برای فعالین و کارآفرینان همیشه در این استان وجود داشته مرتفع گردد و با تداوم همکاری و مساعدتشان شاهد ارتقاء و پیشرفت استان هرمزگان با توجه به جغرافیای ویژه آن گردیم.

معرفی اعضای هیئت‌علمی آکادمی آگه

در پایان نشست اساتید دوره تخصصی تربیت متصدی حمل‌ونقل جاده‌ای معرفی شدند: «محسن بختیار»، کارشناس فرهنگی دفتر امور روستایی استانداری هرمزگان؛ «هومن بنده‌ای»، مدیر شرکت خدمات لجستیک آتیه گستر همکاران و کارشناس صادرات، بازرگانی و تجارت بین‌المللی، «مهران نجاتی»، عضو هیئت‌علمی آگه، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی هرمزگان، رئیس انجمن حمل‌ونقل و لجستیک، «مسعود خواجه ئی جهرمی» عضو هیئت‌علمی آگه و طراح و برنامه‌نویس سیستم حمل‌ونقل،

«حمید جهرمی نژاد»، کارشناس مسئول کار و خدمات اشتغال در بندر شهید رجایی بندرعباس از اعضای هیئت‌علمی آکادمی آگه و اساتید تخصصی دوره‌های آموزشی این برنامه هستند.

در پایان نشست «حسن رحیمی»، مدیرعامل شهرک حمل‌ونقل بندرعباس و «هادی جوادی» فعال حوزه حمل و نقل از مزایای طرح‌های آموزشی و تأثیر آن بر ارتقای سطح کیفی شهرک حمل ونقل به صحبت پرداختند و «نادری پور» نماینده سندیکای بیمه در استان هرمزگان و مدیریت شعب بیمه معلم استان هرمزگان، تأثیر نقش آکادمی‌های استعداد یابی در توسعه منابع انسانی برای هر جوامع را تشریح کردند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1664536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =