در رابطه با آمریکا باید یک بله یا یک نه بزرگ بگوییم/ توافق با عدم قطعیت ذاتی روبرو است

یک کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گویی در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت: من به مانند گذشته معتقدم ایران در رابطه با آمریکا یا باید یک بله بزرگ بگوید یا یک نه بزرگ. در غیر این صورت هزینه های زیادی پرداخت خواهد شد و همچنان ادامه خواهد داشت و بازنده بزرگ آن مردم خواهند بود.

محمد اکبری: روز سه شنبه ۲۵ مردادماه کلاب هاوس خبر آنلاین با موضوع "تحولات برجام یک قدم تا احیا؟" با حضور ۱۸هزار مخاطب برگزار شد که در آن کارشناسانی چون مهدی مطهرنیا، مسعود بهنود، فیاض زاهد، حسن بهشتی پور، بیژن احمدی، دیاکو حسینی، سهیل جمشیدپور، مسعود نحوی، مهدی نوربخش، مجید تفرشی و... حضور داشتند.

در این نشست مهدی مطهرنیا کارشناس مسائل بین الملل گفت: با توجه به عنوان مورد بحث یعنی"تحولات برجام یک قدم تا احیا؟" نیاز است ابتدا مقدمه ای ذکر شود. معناشناسی واژگان و تعریف آنها در این گزاره بسیار مهم است. اینکه «یک» به چه معناست، «قدم» در چه معنایی است و آیا برجامی که سخن از آن می گوییم برجامی است که احیای آن مطرح است؟ پس این «یک» باید معنا شود. از این رو یک سوال مهم این است که آیا برجام محلی از اعراب دارد؟ چه برسد به پرونده هسته‌ای. از نگاه غرب پرونده هسته ای دلالت انضمامی به یک دلالت عینی به ایران سرکش پس از انقلاب اسلامی است که تمام نظم و نظام بین الملل زیر سوال برده و از طرف دیگر حدود ۲۰ سال است که مذاکرات انجام می شود. من به مانند گذشته معتقدم ایران در رابطه با آمریکا یا باید یک بله بزرگ بگوید یا نه بزرگ. در غیر این صورت هزینه های زیادی پرداخت خواهد شد و همچنان ادامه خواهد داشت و بازنده بزرگ آن مردم خواهند بود.

در رابطه با آمریکا باید یک بله یا یک نه بزرگ بگوییم/ توافق با عدم قطعیت ذاتی روبرو است

بیشتر بخوانید:

با توافقی ضعیف‌تر از ۲۰۱۵ مواجه خواهیم بود/ انتظار بالایی نداشته باشیم

مجلسی: آنهایی که به گفتگو احساس نیاز نمی‌کنند ماندگار نیستند

حسینی: لزومی ندارد که دولت نگران مطالبات تحقق نیافته در مذاکرات باشد

ایران به متن پیشنهادی اروپا پاسخ داد/توافق وین در انتظار تصمیم‌های سیاسی در کاخ‌سفید

پس از نیمه شب آینده‌ برجام چه خواهد بود؟

پس این مسئله در قدم اول باز می گردد به منازعه ی بین دو کشور ایران و آمریکا که ما محبور هستیم این منازعه را در فضای نظام بین الملل و نظم حاکم بر آن و از منظر رئالیستی ببینیم و بررسی کنیم. همچنان که در داخل یک کشور افراد تلاش می کنند به قدرت برسند، در نظام بین الملل که وضعیت بی قید و بندتری دارد، قدرتهای بزرگ تلاش می کنند نظم مورد نظر خود را حاکم کنند.

وی افزود: لذا این «یک» گستره بسیار وسیعی است. و قدم های قدرتمندی برای احیای آن نیاز است. ولی آیا برجام چیزی است که می تواند احیا شود؟ برجام در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک توافق بین قدرتهای پنج بعلاوه یک شکل گرفت. از یک دیدگاه می توان پنج بعلاوه یک را پنج قدرت جهانی بعلاوه یک ابرقدرت یعنی آمریکا دانست که به نوعی اگر با آن به نتیجه نرسیم مذاکرات با شکست روبرو میشود. اگر توافق صورت بگیرد، آنگونه که ند پرایس گفته است که تحریم های سپاه برداشته نمیشود احتمال دارد تحریم‌های پسا برجام یعنی تحریم های سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که از طرف ترامپ گذاشته شد، برداشته نشود. در این حالت باید گفت برجام احیا نمی شود. برجام زمانی احیا می شود که تمام تحریم‌های پس از توافقنامه برجام برداشته شود. پس برجام یک اسم بیشتر نیست و ما اسم آن را میگذاریم احیای برجام.

وی با اشاره به اینکه وقتی گفته می شود به برجام بازمی‌گردیم پس باید همه ابعاد برجام احیا شود گفت: شروط پذیرش برجام در ۹ ماده توسط مقام معظم رهبری مطرح شده است. باید پرسید کدام یک از این شروط پذیرفته شده است؟ ماجرا اینجاست که وقتی می گوییم همه تحریم‌ها برداشته شود حداقل در این باب به امضای توافق نامه سال ۲۰۱۵ برسیم. باید توجه داشته باشیم که پس از امضای برجام توسط تیم ظریف چه مسائلی مطرح شد و چه مشکلاتی بوجود آمد، آیا حالا باید به چیزی کمتر از آن راضی شویم که خود آنرا دلواپس ها قبول نداشتند؟

مطهرنیا افزود: ایدئولوژی همه چیزخوار است و اگر به گونه ای پیش برود که مجبور شود خودش خودش را بخورد از درون تضعیف می شود. وقتی شما چیزی کمتر از برجام را بپذیرید و تحریم های ترامپ را برندارد ۴ سناریو بوجود می آید که پیشروی برجام وجود دارد. اولی سناریوی کیش و مات، دوم سناریوی قیصر، سوم سناریوی لبه مقاومت شکننده و آخری سناریوی آفتاب شتا. در حال حاضر اگر توافق امضا شود چه خواهد شد؟ برای مثال در چهار پنج ماه پیش رو دلار کمی افت کند و در کانال بیست و پنج هزار تومان قرار بگیرد. حدود یک سال طول میکشد که شرکت ها تمایل داشته باشند با ایران کار کنند. در این یکسال کنگره آمریکا عوض می شود و بعد بایدن کنار می رود و سناریوی آفتاب شتا پیش می آید. سوزانندگی بیشتری پیش می آید و بحران تصمیم گیری در پرونده هسته ای را پیش خواهد آورد. باید در نظر بگیرید که هر چیزی زمان طلایی خود را دارد و اگر زمان از دست برود دیگر اثرگذاری خود را هم از دست خواهد داد. در نهایت باید بگویم بار کج هیچگاه به منزل نمی رسد. این بار از اول کج گذاشته شده است.

مطهرنیا در ادامه اضافه کرد: به توافق امید ندارم چرا که اساسا آن را توافق نمی دانم بلکه آن را تحمل می دانم. آنچه که در صحنه عینی بین ایالات متحده و ایران وجود دارد چرخه تنازع، تناقض، تحمل و در نهایت بازگشت این چرخه در کلان روندهای حاکم است. ضمن اینکه باید در نظر داشته باشیم که توافق همواره با عدم قطعیت ذاتی روبرو است. ایالات متحده نمی تواند رفتار ایران را به عنوان یک کنشگر چالش برانگیز و تهدیدآفرین برای نظم موجود پذیرا باشد. ایران نیز با مفروض های نظام های جمهوری اسلامی که بر آن است تا اصول و ارزش های برخاسته از یک مکتب الهی با تفسیر سیاسی و ایدئولوژیک را حاکم کند. به گونه ای که نوعی ادبیات دارالاسلام و دارلکفر را در بافتاربندی تاریخی ایران را لوگوسنتریکال و کلان محور و همچنین سفید و سیاه می بیند. بنابراین در این شرایط توافقی نمی تواند حاصل شود و آن را می توان تحملی دوجانبه بر مبنای نیازهای عرصه داخلی و ضرورت های عرصه بین المللی دید.

وی در پایان گفت: ضمن اینکه قطب بندی در پایتخت های دو کشور بسیار بالاست. بسیاری از فرصت ها را تا کنون از دست داده ایم و اگر این بار نیز چنین شود و هر چه از انتخابات میان دوره ای کنگره در ایالات متحده بگذرد بر ضریب خطا افزوده خواهد شد و ضریب هزینه ها نیز به مراتب بیشتر خواهد شد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1664337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    93 17
    ایران در رابطه با آمریکا یا باید یک بله بزرگ بگوید یا یک نه بزرگ. در غیر این صورت هزینه های زیادی پرداخت خواهد شد و همچنان ادامه خواهد داشت و بازنده بزرگ آن مردم خواهند بود.
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      9 23
      ای غربگدا
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    برجامی که به معیشت مردم اثر نداشته باشد به درد نمیخوره
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      13 0
      برجامی در کار نیست
    • رضا IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      14 6
      صلح هرچه باشد بهتر از جنگ است
  • ابراهیم IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    88 10
    اگر قرار است که برجام روحانی پس از یک سال تاخیر حالا فقط با اسم کسی دیگر امضا بشه خسارت وهزینه نجومی این یک سال را کی میخواد تقبل کنه
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      14 11
      میشه لطف کنید و فقط یکی از برکات برجام روحانی رو نام ببرید که توی این یک‌سالی که شما میفرمائید ، نبودنش باعث خسارت شده باشه!!!
    • داد IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      12 6
      مگر برحام روحانی توانست تحریمی را لغو و ادامه دهد که بتوان بر اساس ان فاکتوری هم نوشت و ..!?
  • زهرا IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    همان « نه بزرگ » در برابر آمریکا بهترین کلمه وزیباترین ودلنشین ترین حرف است که مسئولان باید بگویند
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      10 20
      درود بر شما آمریکا یک شیطان بزرگ است و نابودی نظام ما و ذلت و حقیری مردم عزیزمان را نشانه رفته است نه بهترین جوابیه به شیاطین غربیست
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      20 7
      نفست از جای گرم میاد مردم دیگه خسته شده‌اند از این همه گرانی
    • ناشناس IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      25 0
      نه توخالی بدرد نمی خوره باید مسئولین دست از دزدی بردارند و مردم هم انصاف را مراعات کنند تا درست بشه با پشت کار وتلاش وگرنه نه بی پشتوانه آب درهاونگ کوبیدن است
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
      33 8
      عقل درکله نیست کمر مردم ایران زیر شکنجه های تحریم خرد شده شما حتما ازکسانی هستین تحریم برایتان نان وآب داره
  • علی IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    اگرقرارنیست بعدازحصول برجام وبرچیده شدن تحریمهابه گفته برخی ازمسئولین هیچ تغییری درزندگی ومعیشت مردم صورت بگیردپس چرابه این خفت تن میدهیدوبیشترازاین خودوماراتحقیرمیکنید؟
  • محفوظ IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    54 4
    رو اعصابند
  • اَشهدُ اَنَّ عَلیاً وَلیُ الله IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    اگر من بودم یک نه بزرگ برای همیشه به آمریکا می گفتم.
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    20 13
    یک بله بلند بگید ما را از این بدبختی نجات بدین
  • یاس IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    7 14
    باکسی که خود را کدخدای جهان میداند نمی توان تعامل کرد زیرا او میخواهد نظم دنیا به دست او باشد مگر میشود حق وباطل در این نظم حاکم که آمریکا مدعی است باهم امور جهان را پیش ببرد در حالیکه حق برای ماندن است وباطل نابود شدنی است جمهوری اسلامی نظامی است که میخواهد هم دنیای آباد برای دنیا ایجاد کند وهم ابدیت را برای تمام انسانها به همراه داشته باشد در حالیکه نظم حاکم بر زندگی در غرب وحتی در شرق وحکومتها انسان را موجودی آزاد ووحشی وبی هدف ترسیم میکند که فقط چند صباحی به خوروخوابوخشم وشهوت وجهد وجهش راهنمایی میکند وبعد مرگ ونیستی آیا می‌شود حق را که خداوندبا فرستادن۱۲۴۰۰۰پیامبر و۵کتاب به انسانها عرضه کرده است به کنار گذاشت وبا نگاه ابزاری آمریکا ونظم حاکم او به انسان نگاه کرد؟ البته که شیطان اکثریت انسانها را هواپرست کرده واگر یک نظرخواهی کنیم بیشتر انسانها خواهند گفت بله میشود ،درحالیکه خداوند اجازه چنین نگاه وعملی را به بشر نداده است وباید گفت که جمهوری اسلامی باید به آمریکا یک نه بزرگ بگوید وبرجام را فیصله دهد
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    2 1
    برام بهرشکلش برای مردم خوب است. چون بعداش
  • عبدالسلام کریم زاده پاریزی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    6 0
    دقیقا طبق نظر این کارشناس جواب همان بله یه نخیر بزرگ می باشد به جز این دوواژه آوردن واژهای دیگر وقت تلف کردن وسوختن انرژی اضافه است.که دود آن جشم مردم را خواهد سوزانید.
  • مجید IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 16
    آدم نباید با دشمن ملت ایران و ملتهای مظلوم دنیا وارد مذاکره بشه مگه امام حسین (ع)با یزید وارد مذاکره شد.
  • ای سلطان IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    11 4
    متنهارامیخوانم گریه م میگیره بعضیاازجور مردم خبرندارن، بایدمنافع مردم تامین بشه، نه عده ای هوچیگر، تواین چندسال مامردم هزینه هنگفتی دادیم، دیگه همچیزمان راازکف دادیم رمق اخره اخر
  • ایرانی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    6 12
    برادر گرامی از سخنان شما پیداست عقیده دارید ایران باید سیادت جهانی امریکا را بپذیرد این در حالی است که امریکا و متحدانش در روند تضعیف سریع قرار گرفته اند و در سالهای گذشته بجز مورد تحریمها، در تمامی موارد منازعه با ایران بطور نسبی بازنده بوده اند! لذا من معتقدم اگر ایران اورانیوم غنی شده در ایران و تحت پلمپ آژانس انرژی اتمی بماند و سانتریفیوژها جمع آوری نشوند و تحت نظارت بصورت خالی بچرخند تا بهانه ی نگرانی نابجای غربی ها از آنها گرفته شود، می توان حتی بطور موقت توافق را اجرا کرد. همانطور که اجرای ناقص و نیم بند آن در سال 2015 توانست به ایران فرصت مانور در سوریه و حمایت از مقاومت را بدهد این بار نیز کمی فشار برداشته شود بد نیست اما اگر آنها اورانیوم ما را ببرند و آبشارهای غنی سازی را جمع کنند و ... این توافق مناسب نیست زیرا دوباره براحتی زیر توافق می زنند و باز هم ایران باید صدها میلیارد دلار خسارت تحمل کند. متاسفانه متن توافق نامعلوم است و نمی توان قضاوت کرد!!!!!!!!!!!!!!
  • اسی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    12 2
    بارهاگفتم بازم میگم، مطمعنا هیچ توافقی حاصل نمیشه... کاملامشخصه که برجام قرارنیست امضابشه،سالهاست که گفتم وهنوزم میگم، به دلایل زیادنمیخوان برجام امضابشه چون خیلیاضررمیکنن واون خیلیاقدرتشون ازاونایی که طرف برجام هستن بیشتره پس دلخوش نباشین...
  • ایرانی IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 1
    بهترین تحلیل و تاالان کسی نکرده بود افرین واقعیت رو گفتی
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    11 3
    همه هزینه های توافق و یا عدم توافق را ملت و جامعه می پردازد مسولان هیچ هزینه ای نمی پردازند برای همین هم دلسوز نیستند
  • علیرضا US ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 9
    دیپلماسی قوی همینه بزرگ وکوچک نداره بایدطوری حرکت کنه که از مدار خارج نشه این هنر دیپلماسیه دولت رئیسیه باج نداده ولی عقب رونده غربیارو.خسته کرده اونارو وقویترشده هسته ای ما
  • علی IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    6 4
    این چندسال پدرمون درآمده حالاکه نزدیک شدیم به هدف توافق کنیم پس همه اون سختی و بدبختی که کشیدیم چی میشه بنظرم باید ادامه بدیم تا اتمی بشیم فوقش یکسال دیگه هم تحمل میکنیم
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    27 5
    8 سال باعراق جنگ کردیم اینهمه مادرا را نال کردید آخر هم آشتی کردید با آمریکاهم آشتی کنید
  • بهزاد IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 11
    به نظر من، نه ما جسارت قبول شرایط آن ها را داریم و نه آن ها شرایط ما را قبول خواهند کرد پس ما باید جسارت گفتن یک "نه بزرگ" به آمریکا و کشورهای اورپایی داشته باشم.
  • بهروز IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 5
    امریکا فهمیده که ایران بدنبال بمب هسته ای نیست برای همین از اون به بعد به برجام با چشم دیگه ایی نگاه میکند و بنظر دنبال ضربه زدن به ایران است و این معطلی ها هم به نفع ایران نیست پس تا جا داره همینطور لفتش میده و در اخر باز بر میگرده روی پله اول چه با توافق چی بی توافق و همینطور این داستان ادامه دارد
  • بهرام IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    2 7
    ابنکه نمی‌شود ایران کامل رویکرد خودراتغییردهد ودقیقا تسلیم ‌ومخلص امریکا واسرائیل شودو سیاست خودراتغییردهیم ایران نباید تسلیم شود و خواسته های امریکا راقبول کند ودربرجام جدید بایدتموم خواسته های ایران مطالبه شود قبول نکردند چاره ای جز خنثی سازی تحریم نیست حکومت سکولار وقبول خواسته های امریکا یعنی ذلت خواری و غارت منابع کشور ما قدرت نظامی ۱۴جهانیم احتیاجی به نوکری وچشم گفتن به امریکا نداریم طبق آمار پولی جهانی سال ۲۶۰هزارنفر درایران میلیاردر می‌شوند بیشترازعربستان ایران منابعش زیاده توافق احیانشد وآمریکا سرعقل نیومد می‌توانیم باخنثی سازی واستفاده ازمنابع وضرفیتهای کشور وسرمایه گذاری بیشتراقتصادمون رواداره کنیم مازیر بارخفت خاری وباج دهی به استعمارگران نخواهم رفت نمیشه به غربی‌ها که درطول تاریخ ۴۰۰تا۵۰۰سال گدشته تموم دنیاروقتل عام‌کردند اعتماد کردمگر درصورت رفع کامل تحریم ودادن تضمین‌های معتبر بین المللی
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    13 5
    توافقنامه را امضا کنید مردم از فقر دارن میمیرن