رسانه های فارسی زبان به مناسبت 15 مرداد سالگرد مرگ شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر شاه پرونده هایی را به صورت همزمان درباره او منتشر کرده اند.

پدرش به دست رضاخان کشته شده و زمانی همراه دکتر مصدق بود و به زندان های رژیم محمدرضا چهلوی هم افتاد. زمانی به عنوان آخرین نخست وزیر مشروطه قسم خورد که نهضت اسلامی مردم ایران تنها چند گام دیگر تا پیروزی داشت. او پس از پیروزی انقلاب اسلمی از کشور فرار کرد و به فرانسه رفت.

اکنون رسانه های فارسی زبان خارج از کشور هر کدام در پرونده جداگانه ای سعی کرده اند چهره ای متفاوت از آخرین نخست وزیر رژیم پهلوی ارایه دهند.

*  یورونیوز *

قتل بختیار 

بخش فارسی تلوزیون اروپا در گزارش کاملی نحوه قتل بختیار را تشریح کرد و نوشت: علی وکیلی راد تنها نفر از میان قاتلان بختیار که دستگیر شد سال گذشته پس از گذراندن 20 سال از دوران زندانش در19 ماه مه 2010 آزاد شد و پس از تحویل داده شدن به ایران با دسته های گل بر گردنش بطور رسمی در فرودگاه تهران مورد استقبال مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. آزادی وکیلی راد دو روز پس از آزادی کلوتیلد ریس معلم فرانسوی که در جریانات اعتراضات مردمی در ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شده بود صورت گرفت. محمود احمدی نژاد رئیس حمهوری ایران چندی پیش از آزادی علی وکیلی راد در مصاحبه ای با یک روزنامه نگار فرانسوی ضرروت آزادی زندانیان دو کشور را خاطر نشان کرده بود.

* بی بی سی *

 چرا خاتمی با ترور بختیار مخالف بود؟!

بی بی سی فارسی هم که پرونده ی ویژه ای مربوط به درگذشت شاپور بختیار منتشر کرده است در مطلبی به قلم مجتبی واحدی درباره برخورد دولت اصلاحات با مساله پرداخته و نوشت: با انتخاب آقای خاتمی به ریاست جمهوری ایران، دولت های "منافع محور" و "فرصت شناس" غربی، ترجیح دادند محبوبیت محمد خاتمی در داخل و خوش نامی او در خارج از کشور را بهانه قرار دهند و به جای پافشاری بر "مسئولیت پذیری بین المللی دولت ایران" اصلاح روابط خود با جمهوری اسلامی را پیگیری کنند. البته محمد خاتمی هم به خوبی، این تغییر نگاه و دلیل آن را تشخیص داد و برای عدم بازگشت نگاه های منفی بین المللی به حاکمیت ایران، تلاش کرد. او در اولین بازدید از وزارت اطلاعات، مدیران وکارکنان دستگاه اطلاعاتی ایران را مخاطب قرار داد و مخالفت خود با ترور شاپور بختیار را اعلام کرد. 

* دویچه وله *

پذیرش نخست وزیری مقابله با قدرت تازه بود

بخش فارسی دویچه وله آلمان هم به مناسبت سالگرد مرگ بختیار مصاحبه ای را با فرخ نگهدار از سران چریک های فدایی خلق انجام داده است. نگهدار در این مصاحبه با انتقاد از عملکرد بختیار در پذیرش نخست وزیری می گوید: در آن زمان مسلم بود که دست بالا را در تناسب قوای سیاسی در ایران آیت‌الله خمینی خواهد داشت و پذیرش مسئولیت نخست‌وزیری در رابطه با شاه، نوعی مقابله با قدرت تازه و حکومت تازه بود و رویکردی تلقی می‌شد که با جامعه ایرانی با روح حاکم بر جامعه ایرانی در آن شرایط که بسیار رادیکال و تند بود، سازگاری نداشت و به نظر من چنین برخوردی به نتیجه نمی‌رسید.

وی همچنین می گوید: شاپور بختیار هم در ۳۷ روز حکومت خودش، هم در دوران پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران همواره بر این اصل پای می‌فشرد که آیت‌الله خمینی شخصیت مناسبی برای قرارگرفتن در رأس قدرت سیاسی نیست و او می‌تواند به کشور برگردد و به یک مؤلفه‌ی غیر حاکم در این حد رضایت دهد. این با آن واقعیاتی که در جامعه‌ی ما جاری بود سازگار نبود. بسیاری از نیروهای سیاسی چپ هم همین نظریه را داشتند.

/27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =