روزنامه اصولگرا: پدربزرگ ابتهاج بهایی بود؛مادرش به شدت مذهبی؛ خودش توده ای؛ و این اواخر مخالف با اپوزیسیون!

روزنامه جوان نوشت:امیرهوشنگ ابتهاج در ۶ اسفند ۱۳۰۶ ش، در رشت به دنیا آمد. پدرش آقاخان پسر ارشد ابراهیم ابتهاج‌الملک تفرشی بود. خاندان پدری ابتهاج با تشکیلات بهائیت در رشت بی‌ارتباط نیست.


از این‌روی امیرهوشنگ، تمایلی به بیان سبقه خانوادگی خود نشان نمی‌دهد و به این جملات بسنده می‌کند: «تا این اواخر هیچ اطلاعی نداشتم که پدرم کیه، عموهام کی بودن... بی‌عقلی بود دیگه... به این مسائل هیچ اعتنا نداشتم...» او در خصوص پدربزرگش نیز تنها به این جمله بسنده می‌کند: «گویا بابی هم بوده و در یک وقایعی که من هنوز نمی‌دونم اصلش چی بود، سرشو تو جنگل یا دهی بریدن...»
اگرچه سایه تلاش می‌کند تا اطلاعات چندانی از پیشینه خود بروز ندهد یا از اساس خود بدان بی‌اعتناست، اما در منابع تاریخ معاصر و همچنین کتاب‌های فرقه بهائیت، مطالب در خور توجهی در خصوص خاندانش آمده است.


سایه در مورد پدرش نیز می‌گوید: «پدرم پسر بزرگ ابتهاج‌الملک بود. اسم پدرم میرزا آقاخان بود. وقتی پدربزرگم زن دوم گرفت، مادربزرگم به زور از او طلاق گرفت...» (۱۱) از آن به بعد آقاخان تحت سرپرستی مادر قرار گرفت و با دختر دایی‌اش - که به گفته امیرهوشنگ فرد مذهبی بود- ازدواج کرد: «پدرم مذهبی نبود، اما مادرم یک مذهبی عجیب و غریبی بود، حتی موقعی که دیگه پا درد داشت... نشسته نماز می‌خوند. مادرم با خدا یک رابطه عجیبی داشت...»

ابتهاج در دوره جوانی
امیرهوشنگ در نوجوانی و جوانی خویش پایبندی چندانی به عرفیات و اخلاقیات نشان نمی‌داد. سایه دست‌کم در ادواری از حیات خویش نسبت به باورهای دینی بی‌توجه بوده یا دست‌کم، بدان التفات لازم را نداشته است.

سایه، در دوران فعالیت در رادیو
امیرهوشنگ ابتهاج در سال ۱۳۵۱ ش، به دعوت رضا قطبی پسر دایی فرح و ریاست وقت صدا و سیما به رادیو رفت و به مدت پنج سال، برنامه «گل‌ها» را برای آن ساخت و دو سال بعد به «ریاست شورای موسیقی رادیو» رسید. در آن دوره افراد زیادی از روشنفکران که گرایشات مارکسیستی داشتند، با بنیاد فرح پهلوی همکاری می‌کردند که امیرهوشنگ ابتهاج نیز از گذرِ نزدیکی به رضا قطبی به این جرگه پیوست و با نهاد کاخ جوانان و برنامه سالانه جشن هنر شیراز همکاری داشت. سایه بعد از کشتار میدان ژاله در ۱۷ شهریور ۱۳۵۷، همراه محمدرضا لطفی، محمدرضا شجریان و حسین علیزاده، به نشانه اعتراض از رادیو استعفا کرد که این نوعی همراهی و همنوایی با اعتراضات فزاینده مردم قلمداد می‌شد.

من سوسیالیست هستم
سایه در گفت‌وشنودی که در سالیان گذشته با مجله «مهرنامه» دارد، موضوع عضویت خویش در حزب توده را کاملاً انکار می‌کند و می‌گوید: «من به سلامت تئوریک سوسیالیسم باور دارم. هنوز باور دارم که هیچ راهی جز سوسیالیسم پیش پای بشر نیست. کمونیسم هم یک آرمان دور است تا به قول معروف یک انسان طراز نوین ساخته نشود که هر کس به اندازه کارش بخواهد و بهره‌مند شود، کمونیسم قابل تحقق نیست...» ابتهاج در خاطرات خویش به نکاتی اشاره می‌کند که اگر جمله آن‌ها را کنار هم قرار دهی، نمی‌توانی به راحتی این حرف او را که می‌گوید: «من توده‌ای نیستم»، بپذیری! بخش‌های زیادی از خاطرات او به ارتباطش با اعضای حزب توده و تأسی از آن‌ها می‌گذرد. برای نمونه می‌توان از رفاقت نزدیک با مرتضی کیوان از اعضای حزب توده که پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به دلیل لو رفتن سازمان نظامی حزب توده و پناه دادن سه افسر توده‌ای تیرباران شد، یاد کرد که تأثیر زیادی بر وی داشته است. از موارد دیگر، نقل ماجرای دیدارش با اشرف پهلوی در مراسم تولد هما اعلم، همسر عمویش احمدعلی ابتهاج است: «هما گفت: هوشنگ، برادرزاده احمد، شاعره. اشرف گفت: بله، می‌شناسمش. ظاهراً منو به عنوان یه توده‌ای می‌شناخت وگرنه اهل شعر و کتاب که نبود!...»


با تشکیل کانون نویسندگان در سال ۱۳۴۷ ش، امیرهوشنگ ابتهاج به عضویت آن درآمد.پس از پیروزی انقلاب،این کانون فعالیت خود را مجدد آغاز کرد، اما از همان ابتدا دستخوش کشمکش‌های سیاسی و عقیدتی شد که درنهایت به انشعاب جریان حزب توده و اخراج افرادی مانند به آذین(محمود اعتمادزاده)،سیاوش کسرایی،امیرحسین آریان‌پور و امیر هوشنگ ابتهاج از آن انجامید. سایه با صراحت به جلسه اخراج خود از کانون نویسندگان ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «جریان کار طوری بود آن‌ها می‌خواستن این گروهی را که اخراج شدند وادار کنند دست از عقیده‌شون بردارن. نمی‌دونم کی گفت شما توده‌ای هستین و می‌خواین پنهان بکنید که من از جام پا شدم و گفتم من توده‌ای هستم... من حق داشتم این کار را بکنم...»

بعد از دستگیری کیانوری رهبر حزب توده به خاطر طرح کودتا علیه جمهوری اسلامی، مسئله دستگیری عده‌ای از اعضای حزب توده و سایه اتفاق افتاد. البته قبل از دستگیری، دوستان توده‌ای که به دنبال فرار از ایران بودند، سراغ ابتهاج رفتند و او را به فرار تشویق کردند، اما او از ایران نرفت و دستگیر شد. پس از مدتی بدون محاکمه، سیاوش کسرایی و هوشنگ ابتهاج با رأفت نظام جمهوری اسلامی آزاد و چند سال بعد، هر دو ایران را ترک کردند. سایه بعدها در خاطرات خویش، آزادی خویش را به تلاش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و وساطت استاد شهریار مرتبط می‌داند.

سایه در دوران زندگی در کلن
ابتهاج در سالیان زندگی در خارج از کشور، مدعی است به حافظ گرایش دارد. اواخر دهه ۱۳۸۰ ش، او رفت و آمدهایی را به ایران دارد. البته در سال‌های پایانی حیاتش، تغییراتی در مواضع سیاسی او ایجاد گردید که حتی منجر به شرکت وی در انتخابات ریاست جمهوری، به رغم تحریم انتخابات از سوی جریان اپوزیسیون شده بود. در واقع ابتهاج با شرکت در انتخابات، به نوعی به جریان‌های اپوزیسیون (از جمله چپ و مارکسیست) پیام عدم همراهی را داده بود و قصد رفت و آمد به ایران را داشت. او با این اقدام، عملاً به فرآیند سیاسی در داخل پیوست و از ضد انقلاب خارج فاصله گرفت. یکی از عوامل حمله آنان به سایه در پی مرگ او را باید همین اقدام وی دانست.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1663915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    بگذارید مردم آن گونه که خودشان آقای ابتهاج را می‌شناسند با یاد و خاطره‌ش زندگی کنند.روزی در این کشور بیش‌تر روشن‌فکران و هنرمندان و نویسندگان و شاعران گرایش چپ داشتند و این به معنای عضویت در حزب توده نیست.ناخنک زدن به شجره نامه‌ی ایشان هم بیش‌تر برای افشاگری است و مچ‌گیری. خداوند آقای ابتهاج را بیامرزد که صادقانه زیست و با همه‌ی بی مهری‌ها دل از ایران برنکند.
    • عبدالله اسکندری IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      16 99
      این حرف شما هم ه دار است. هر کسی برای مردم نقاب بند باید نقابش برداشته شود مثل خود شما که نقاب زدید و از ایشان حمایت می کنید و حتما توی اداره تو را حاجی صدا می زنند و سنگ ولایت را به سینه می زنی.مثل همین چهره های مزدوری که در حمایت از علی کریمی چهره بی دینی و ضد امام حسینی خودشون را نشون دادن
    • OM ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      43 2
      آقای ایکس هم از سران موتلفه بود پیشینه یهودی داشت چه ربطی داره؟
    • ناشناس IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      56 0
      درود به شرفتان اگر دراین ملک یادمیگرفتیم به هر دلیلی خودرا کارشناس جانزنیم وبیهوده بزرگان.راتخریب نکنیم زیرا تخریب بزرگان نابود ی تدریجی این آب و خاک را به دنبال خواهد داشت
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      7 23
      چقدر هم این چپ گراها به مملکت خدمت کردند واقعا.
    • سعید CA ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      8 2
      آلمان زندگی میکرد عزیز
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      16 2
      عبدالله اسکندری!! خودت فهمیدی چه خزعبلاتی گفتی!؟ اصلا تو و امثال تو حسین بن علی را می شناسید!!؟ شماها خدا و دین و پیغامبر و ائمه هدی رو نردبانی کرده اید تا از آن بالا بروید! غافل از اینکه و مکرو مکرو الله ، و خداوند روسیاهتان خواهد کرد که کرده!
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    60 4
    کاش لال بودید
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    17 3
    منظور
  • گرفتار ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    40 14
    ابتهاج اگر توده ای بود که از خودتون حساب میشد
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    49 5
    ظاهرا دیندار واقعی اصول گرایان هستن و بس
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    62 4
    یک سئوال که حدود 40 سال است در مغز من بدون پاسخ مانده است اینکه چرا توده ای ها موقع مهاجرت یا پناهندگی کشورهای مرفه غربی ( فرانسه ، آلمان ، انگلیس و امریکا)را انتخاب میکردند نه روسیه و بلوک شرق را. لطفا" اگر کسی میداند بنده را روشن نماید.
    • کوروش CA ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      4 1
      پول از بلوک شرق می گرفتند تا از کمونیسم حمایت کنند، قطعا دنبال زندگی در کشور کمونیستی نیستند
  • احمد IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    41 14
    پسرش نوکیش مسیحی و نوه اش بودایی و نتیجه اش از فرقه شیطانپرست میشود فقط تو خوبی که 7 پشتت یک دین داری اما یه جو غیرت نداری
  • کاربر IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    51 1
    سراینده ارغوان را دوست دارم... دوست دارم... بیشتر از این خود را مورد تنفر دردل مردم قرار ندهید...
  • باران DE ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    61 3
    که چی؟ قبل از هر مرام و مسلکی اینها انسان بودن انسان هم وطن هم خون هم زبان هم نژاد... دین هرکس بخودش مربوط... سایه و خانواده اش ایا به کسی ظلم کردن ایا حق کسی رو خوردن ایارفتار غیر عرف و غیر اخلاقی داشتن که باعث اسیب به کسی شده باشن؟ نه ... پس این چی بعد مرگش رفتین نبش قبر و اجدادش بهایی و فلان و اعتقاد ضعیف... تو خشک مغز و فضول خوب باش بسه
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    41 10
    فعلا که همه تون توده ای شده اید مگه نه توده همان کمونیست روسیه است
  • بازنشسته IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    46 2
    این روزنامه اصول گرا در مورد سایه چرت گفته
  • محمدی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    45 0
    این شاعر آدم خوبی بود خدا رحمتش کنه
  • یک جانباز IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    61 5
    گیرم که ابتهاج یهودی بود آیا به کسی آزار رساند مخصوصا شما
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    51 1
    بالاخره هرانسانی درطول زندگی بامسائل مختلفی روبرومیشه گاه تصمیم درست می گیره وگاه هم غلط...گذشته ازهمه اینهاسایه شاعربزرگی بودوتاثیربسزایی درفرهنگ وادبیات وموسیقی ماداشت وازاین جهت جایگاه بالایی دارد
  • ح IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    43 4
    اینکه چهره های فرهنگی را خراب کنید چه چیز به شما میدهند جز سرافکندگی برای خودتان و اینکه اگر آخرتی باشد بابت تهمت‌های کینه ورزانه باید پاسخگو باشید. از نظر شما دنیا باید هم عقیده و هم آهنگ شما باشد و غیر از این دیگران یا وهابی هستند یا کافر یا منافق و یا... کمی کلاه خود را قاضی کنید و دست از تهمت به افراد بر دارید. ابتهاج فردی مستقل و با فرهنگ بود که خود را درگیر چرندیات شما نکرد .شما عقده شخصیت دارید هرکس با مردم باشد از او متنفر هستید.مثل استاد شجریان به جرات قسم میخورم اگر حافظ الان زنده بود با او نیز چنین می‌کردید و حتی اگر امامان هم بودند شما با آنها اینگونه بودید.
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    46 3
    هر تفکری که میخواست داشته باشه. طبق قانون اساسی اظهار نظر و عقیده و حتی اعتراض مسالمت آمیز در جمهوری اسلامی آزاده و تا وقتی دست به سلاح نزده باشه ایرادی نداره. مردم سایه رو به خاطر شعراش دوست دارند نه عقیده سیاسیش.
  • جهانگیر FR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    40 2
    درود. ما به اصل و نسب چه کار داریم . سایه بزرگترین شاعر مردمی ایران بود از برای دل مردم شعر می گفت . از ایشان بالاتر دارید در حال حاضر اسم ببرید ..... چرا پشت سر مرده صحبت های سخیف و کم بهره می گویید . به قول خودتان مسلمان هم هستید . شما مسلمان هستید چه کردید . جز آبرو ریزی ؟
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    27 2
    لعنت بر قلم بدستان بی ریشه
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    32 3
    خب ب شما چ!¿چرا همیشه تو هرچیزی دخالت میکنید،سعی میکنید خراب کنید خجالت بکشید،۲ کلمه هم از خودتونو کاراتون بزارید.
  • احمد IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    31 1
    بابا دست از سر مرده ها بردارید اگر شما خوبید به زنده ها برسید که خواسته و بعید می‌دانم ناخواسته زنده به گور می‌شوند
  • بهنام IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    49 2
    از ابتهاج به نیکی یاد خواهند کرد.......روحش شاد
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    125 5
    چرا نمیگید به اهل بیت ارادت داشته ،؟!
    • Aa IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      21 1
      راستی اون شهید کربلا مسیحی که تازه مسلمان شده بود اگر آقایان بودن اجازه جهاد میدادند بابا اسلام دین زمان است به اجداد کار ندارد.
    • US ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      14 1
      نازنینم تو گل باشی یا خار هر چه که باشی نیاز من به من آموخت که باشم غزل خوانت
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    28 3
    چقدر شما بهانه گیر و تنگ نظر هستید ، دریا دل باشید . هر که را مردم دوست میدارند شما یک انگی میزنید. سکوت قیمتی است.
  • آدم IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    34 1
    شما دیگه کی هستید کلا روزتون با تهمت زدن شروع میشه ، روحت شاد سایه
  • ایرانی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    25 4
    عنایت بفرمایید دست از سر میتش بردارید--هر چی بود با نامی خوش اوازه و با بطنی پاک و جان و روحی ارام از دست این عالم جفا پیشه راحت شد -خوشا به سعادتت
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    25 2
    لعنت خدا بر متعصبان وجاهلان ادیان الهی لعنت خدا بر دشمنان هنر وزیبایی لعنت خدا مفت خوران ورانت خواران
  • مطلب IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    18 2
    اگر به گذشته هر فردی نگاه کنیم می‌توان چیزی پیدا کرد ولی آیا نقاط مثبت رو هم در نظر میگیرند یا عادت داریم با تخریب دیگ آن خودمان را پاک جلوه دهیم حضرت آدم رو خدا بخشید چشم ها را باید شست
  • DE ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    23 3
    بخدا خجالت داره بس کنید که چی شادروان ابتهاج شاعری بزرگ وافتخاری برای ایران است.روحش شاد این انسان بزرگ
  • آریا نیا IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    17 1
    لطفا هی نشینید عیب رو کسی بگذارید.غیر از خداوند همه پر از عیبند . محض خدا حاشیه درست نکنید برای انسانهای والایی که هیچ گونه رنجی و مزاحمتی برای بقیه درست نکردند.دنبال عیبهای خودتون باشید . خدا نمیگذرد از جستجو گران گناهکار. روزی هم خود این کسیکه عیب برای استاد ابتهاج درست کرده اسیر میشه. لطفا خوبان را دستکاری نکنید .
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    23 1
    خیلی زشت هست که گذشته خاندان کسی رو که خودش دوست نداشته در مورد آن صحبت کنه شما شخم زدید گویند پدر تو هست فاضل ،،،، از فضل پدر تو را چه حاصل واقعا خجالت آوره
  • Aa IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    42 1
    یک شاعر بد یا خوب شما صد تا ۱۵۰ سال قبل اجدادش را شخم میزنید میشود اینکار را برای سیاستمداران و تمام مسئولان هم که باعث شرمندگی مردم پیش خانواده شدن هم اجدادشان را شخم بزنید البته اگر جرات دارید.
  • حسین IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    13 0
    کربلائیست دلم....
  • حسین IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    13 2
    یکی به این روزنامه بگوید که اگر خبر ندارد ابتاج هر که بود مرده از بین رفت پس این پاس های بعد از گرگ غی از الودگی صوتی چه خاصیتی دارند
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    11 0
    ای انسانهای ما سزا تو، آقای ابتهاج این سرای پر از فقر و فلاکت ترک و به سرای باقی شتافت تو را بخدا پشت سر مرده اتهام و ناسزا و افترا نسبت ندین گناه دارد از بیکاری همین مانده چشم خودتان را در آوریند
  • داود IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    17 1
    خداوند ایشان را رحمت کند. تو را به خدا یاد بگیریم به دین و آئین بابابزرگ و ننه‌بزرگ و پدر و مادر کسی کاری نداشته باشیم. زحمات و تلاش‌های او برای ایران و ایرانی جاودان خواهد بود.
  • بی نام IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    20 0
    خدایا فقط خودت بداد ملت ایران برس که حتی دست از سر مرده ها هم برنمی دارید لااقل محض خدا بگذارید مردم در قبر راحت بخوابند اگر دلسوز مردم هستید به شکم وشغل وخانه ودر آمد حلال برای بچه های مردم باشید مسائل عقیدتی وغیره به خدا واگذار کنید حتما خدا بهتر ازشما وخودبشر خیر وصلاح بنده اش می خواهد
  • مصلحت IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    23 0
    خوب پدر و مادر های شما همه پیغمبر علیه السلام بودند.
  • V IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    25 0
    هیچ کس ان دنیا به خاطر دین پدر مادرش سرزنش نمیشه هر کسی پاسخگوی اعمال خود خواهد بود .
  • مهران IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    16 0
    چرا شما آدمها رو خراب میکنید؟ بابا طرف هر کی هست و بوده به خودش ربط داره منتظرین یکی بمیره اگه دوستش نداشتیم راحت تخریبش کنید. :متآسفم
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    23 0
    چه نگاه رباتیک و خشنی نسبت به زندگی شاعری که نزدیک یک قرن زندگی کرد و مردم با اشعارش خاطره دارند... جای تاسف داره واقعا... کجای عالم با مفاخرشون اینطور برخورد میکنن... نویسنده این مقاله طوری نوشته انگار داره سرگذشت بقال سر کوچشون را تعریف میکنه... جای تاسف داره
  • خداهست IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    21 1
    چرا عادت دارید کسانی که نزد مردم عزیز و با ارزش هستند را خراب کنید، خدا را شکر که هیچ گاه موفق نبوده اید و همیشه تلاشتان معکوس عمل کرده، خدارحمت کند آقای ابتهاج را، مرد نازنین و دوست داشتنی عرصه ی هنر
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    10 0
    اول اینکه موضوع کودتا اتهامی بود که هرگز اثبات نشد. دوم سیاوش کسرایی بعد از حمله به حزب توده به اتهام ثابت نشده کودتا ، قبل ازین که دستگیر شود از ایران خارج شد و به افغانستان گریخت.
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    7 16
    درسالهای 30 و40 بخاطر دیکتاتوری شاه ووضع فلاکتبارفقرومشکبات فرهنگی اجتماعی ایران بسیاری روشنفکران بخاطر عدم آشنایی باتشکیلات مبارزان اسلامی وروحانیت مبارز به سمت حزب توده رفتن ولی درواقع مسلمان بودن وبسیاری بعدها پشیمان شدن وبه دامن اسلام برگشتن مثل ابتهاج
  • بی نام IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    14 1
    خوب هر دینی بوده برای مملکت افتخار کسب کرده
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    12 0
    ضمنا فرزند حضرت آدم هم بوده! اابته اگر به این چیزا اعتقاد داشته باشید!
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    11 0
    کنکاش درزندگی خصوصی مردم وفاش کردن اسرار خانوادگی ملت راکدام دین توجیه میکند؟که این مثلا روزنامه باصطلاح اصول منش،سواستفاده گراز ارزشهاوشهدا ودین وروزنامه نان بنرخ روز خور داره پشت سرمرده این همه وراجی افتراپراکنی میکند.لعنت به دینی که پایبنداست،چون دین اسلام نیست وچنین آیینی نیست،آیین رسوالله.
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    9 2
    ِآقای بهتاش هرکس بود هرچی بود یک انسان شریف و شهروند ایرانی بود خدایش رحمت کنه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    20 0
    بزرگش نخوانند اهل خرد که نام بزرگان به زشتی برد
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    15 0
    والا اینقدر که شما در جد و آباد مردم شخم میزنید ،ما بزنیم،خیلی خطرناک میشه.
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    17 0
    چه ادمهای حقیری هستید شما .....
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    19 0
    ملتی که مردگانشان راهم عذاب میدن
  • شریف IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    18 2
    چون از جماعت شما مثلا قلم بدستان خود فروخته چرندیات بلغور میکنید فقط خدا خودش جای حق نشسته...
  • ناشنا IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    22 1
    کثیف ترین اخلاق دنیا این است کسانی راکه ازدنیا رفته اند بعضی ها میخواهند آبرویش رابریزند اگر راست میگوئید چراوقتی زنده بود این حرفهارانمی گفتید حیوانهای زبان نفهم ازشما شعورشان بیشتر است ،مطمئن باشی پشت سرشماهم حر فهایی که خرابتان بکنند خواهند گفت،
  • بهار IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    15 0
    مرده آن است که نامش به نکویی نبرند یاد و خاطره ی او در دل ها زنده است.
  • حسین چاوشی IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    15 2
    خیلی احمق هستید گیریم که بهایی الان ایشون دستشون از این دنیا کوتاه ودفاعی ازدخودشون ندارن چه لذتی داره چهره انسان ها رو تخریب کردن دست بردارید
  • ایرانی IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    18 0
    شماها هم داعشی هستید
  • ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    14 2
    این آقایان فقط دنبال تخریب دیگران هستد. خانواده خودتان چه کاره هستن؟ این آقایان مخالف روشنفکران هستن و همیشه از جهل آدما استفاده میکنن
  • صمد IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    14 2
    اسم اصولگرایی با چرت گویی عجین شده متاسفانه
  • M.M IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    15 1
    زنده یاد مرحوم ابتهاج یادشان گرامی...
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    15 1
    به عالم و ادم انگ میزنین ، سوابقشان رو زیر رو میکنین انگار خود چه پاکبازانی هستین در حالیکه خود ......باشد که ایندگان قضاوت کنند
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    14 0
    از حسادتت
  • محمد ضا زند IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    19 1
    در دنیا به سرمایه های فرهنگی و علمی بعنوان یک گنج اهمیت میدن و مخ های زنگ زده متاسفانه دایما در حال خط کشی است ‌‌هستندخوشبختانه مردم سفره خود را از اینان جدا کردند. ومفاخری مثل استاد شجریان و ابتهاج را محترم‌واز خود میدانند
  • بابا لنگ دراز IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    14 3
    خب دیگه ، از روزنامه جوان بیش ازاین انتظار نداریم
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 4
    احسنت : جامع و کامل بود و نقل عین حقیقت.... یه عده میخوان یا کسی چیزی ننویسه ، یا فقط در جهت و همسوی خواسته های اونا بنویسه در حالیکه درست همینه که هرچی واقعیت داره همون رو بنویسه... مثل همین مقاله.... درواقع اونایی که علیه مطالب مستند کامنت میزارن ، عقل خودشونو نزد عقلا زیر سوال میبرن...
  • نکته سنج IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 1
    آن آقا شصت سال قبل چپگرا بود ولی خیلی رها حالا وابسته به افکارسوسیا لسیتی روسیه وچین هستند
  • خسته IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 0
    سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند.... ننگ بر نگارنده ی مطلب.حالا مثلا تو خودت مسلمونی؟اگر اسم این اسلامه که ت داری منم نمیخام دیگه مسلمون باشم.شماها مایه ی ننگ مملکتین.خدا لعنتتون کنه.بترسید از روز جزا.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    سابقه خانواده پدری روزنامه جوان چیه....؟!
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    تجسس در زندگی خانوادگی و خویشاوندی از اصول اولیه بعضی از جریاناتی است که از اوایل انقلاب خود را مقدس جلوه می‌دادند و بقیه را با برچسب زدن، از دور خارج می‌کردند تا در قدرت و ثروت برای خود جایی باز کنند... روزنامه جوان و دست اندرکاران آن یکی از این جریانات به ظاهر دیندار از نوع ایرانی آن است....
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    4 0
    نقل و روایت است که اگر چهل نفر شهادت دهند که یک متوفی آدم خوبی بوده و مسلمان، خداوند تمام گناهان او را بخشیده و مورد رحمت خود قرار می‌دهد. آقای سایه مردی مسلمان، شاعر، هنرمند، و انسان دوست و عاشق امام حسین..... خدا رحمتش کند و در جوار پیامبر و ائمه معصومین به آرامش برسد و با آنها و اولیا خدا محشور گردد. امین یا رب العالمین.
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 0
    سایه، به نشانه اعتراض به شرایط سیاسی ایران در انتخابات ۹۴ شرکت و به روحانی رای داد. مثل همیشه مصادره به مطلوب نکنید!
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 3
    انگار که مردم ما به تعصب عادت دارند!! و انگار که متن رو نخونده چشم بسته نظر دادند!!!(با خود روزنامه جوان کاری نداریم که چی هست وکی هست!) ولی اتفاقا چیز خاصی نگفته بودو از حوادث و گرایشات سایه حرف زده. بالاخره که فرشته نبوده یه انسان بوده! این مردم چقدر بت تراشند! خلایق هرچه لایق!!!! شاید خودسایه هم بیاید وازحقایق زندگیش بگه اینابازم چشمهاشونو ببندند و قبول نکنن!!!
  • رجب IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    چقدر از این هنرمندان در انزوا مردن وقتی از دنیا رفت فهمیدیم این روزها هیچی سرجاش نیست
  • حسین عیسی پور IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    همه فرزند این کشور هستند و ایران مادر همه ی ایرانیان است چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید.
  • اسماء IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    2 0
    واقعا برا ت متاسفم که تا این حد شعور و فرهنگت پایینه که دست از مرحوم و جدش هم بر نمیداری استاد ابتهاج با افتخار و سربلندی زندگی کرد و رفت پیشینه ش هم به خودش و خداش ربط داره هر چند خانواده کامل و دینداری بودن. شما کلا با محبوبیت مردم مشکل دارین در آینده ای نزدیک به شما و الاغ زاده های شما هم نسبت بی دین و اختلاس گر میدن که البته اخبار در مورد شما صدق میکنه. از خدا بترسید
  • سلام IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    3 1
    خدایش بیامرزد اولاً ایشان از دنیا رفته است ثانیا در خارج از دنیا رفته است ثالثا به پدر و مادرش چکار دارید خودش را بگویید
  • رها IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 0
    سلام... یاد بگیریم بر اساس توانمندیها و الویتهای اشخاص، به هویت اجتماعی انها نگاه کنیم در اندیشه و سلیقه یا دیدگاه فردی که انسان اینقدر ناشناخته است که با چهار آیتم شناخته نمیشه... خیلیها الان تعاریف به ظاهر خوبی دارن و با همونها تعریف شدن و البته موجه به نظر میرسن اما باطنشون حتی انسان نیستن... کسی که زبان مادری انسان رو با لطافت بیان میکنه و روح میده به ادبیات در همه جهان ستوده شده... در هر تاریخی... چون درونش به شکوفایی رسیده و ما برای به بار نشستن طرح الهی به دنیا امدیم.. امدیم از غلاف جان بیرون بزنیم... ببینیم و بشنویم و حقیقت زیبایی و عدالت و... رو بیان کنیم... نیامدیم دیگران رو قضاوت یا شماتت کنیم... یاد بگیریم رشد کنیم و به هم احترام بگذاریم... البته این یه امر تربیتیه... کسی که بهش توهین شده و بزرگ شده نمیتونه به دیگران احترام بذاره...
  • محمود IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    0 0
    ابتهاج بزرگ هرچه بود وهرگرایشی داشت به کسی مربوط نیست من دوستش داشتم وبا اشعارش زندگی می کنم روانش شاد