حوادث صبح سه شنبه ایران مورخه 11 مرداد 1390

 انهدام باند اخاذی از اتباع‌ افغان

ایسنا نوشت: فرمانده انتظامی شرق استان تهران از دستگیری اعضای باند اخاذان از اتباع افغانی خبرداد.  در این باره افزود: اواخر خردادماه سالجاری ماموران پلیس شهرستان دماوند از طریق تماس مردمی با مرکز فوریت‌های پلیسی 110 در جریان وقوع نزاع منجر به جرحی در حومه محله گیلاوند قرار گرفتند. وی افزود: ماموران با حضور در صحنه حادثه دریافتند در جریان این نزاع یکی از اتباع بیگانه به ضرب گلوله افرادی ناشناس مجروح شده است که پیش از رسیدن ماموران، به مرکز درمانی منتقل شده است.

فتحی با بیان اینکه ماموران در بررسی اولیه دریافتند که چهار نفر که یکی از آنان یک کلت‌کمری در دست داشته قصد اخاذی از یکی از اتباع بیگانه را داشتند، گفت: زورگیران هنگامی که با مقاومت این فرد مواجه شدند با شلیک گلوله به وی از محل متواری شدند. وی با بیان اینکه با توجه به حساسیت موضوع شناسایی و دستگیری این اخاذان مسلح در دستور کار کارآگاهان پلیس قرار گرفت، افزود: ماموران با انجام عملیاتی در حالی که یک ساعت از وقوع درگیری مسلحانه می‌گذشت، یکی از اخاذان را در محله گیلاوند دستگیر کردند.

وی با بیان اینکه با دستگیری این فرد، وی ضمن اعتراف به درگیری مسلحانه، مخفی‌گاه دو همدست دیگر خود را نیز به ماموران معرفی کرد، گفت: دو همدست وی نیز ساعتی پس از وقوع درگیری مسلحانه دستگیر شدند. فرمانده انتظامی شرق استان تهران با بیان اینکه ماموران با حضور در مخفی‌گاه نفر چهارم که به تبعه افغانی شلیک کرده بود دریافتند وی از مخفی‌گاه خود متواری شده است، گفت: ماموران با انجام کارهای فنی نفر چهارم را در حالی که قصد خروج از کشور را داشت، در یکی از شهرستان‌های اطراف دماوند شناسایی و دستگیر کردند. وی با بیان اینکه متهم در ابتدا منکر هرگونه سرقت و اخاذی بود به ایسنا گفت: سرانجام این فرد با مواجه با شاهد ماجرا و عدله معتبر پلیسی راهی جز اعتراف ندید و ضمن قبول بزه انتسابی به سرقت مسلحانه اعتراف کرد. فتحی با اشاره به اینکه متهم، اسلحه را از یکی از دوستانش در غرب کشور به امانت گرفته بود گفت: اعضای این باند، همگی اهل یکی از شهرهای غرب کشور و دارای سابقه کیفری از جمله سرقت، حمل موادمخدر هستند. به گفته وی، متهمان به همراه پرونده تشکیل شد برای سیر مراحل قانون تحویل مقام‌قضایی شدند.

 

 علت سانحه بوئینگ727 همچنان در هاله‌ای از ابهام

حدود هفت ماه پیش یعنی نوزدهم دی ماه در حالی که دو پرواز در ساعت‌های 5:30 و 11:15 از تهران به مقصد ارومیه، به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شدند، پرواز سوم که با یک فروند بوئینگ 727 شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شد و بنا بود ساعت 16 تهران را ترک کند، با دو ساعت و نیم تاخیر ساعت 18:30 مهر‌آباد را به مقصد ارومیه ترک کرد و حدود ساعت 19:45 به دلیل آنچه در ابتدا مه شدید و بدی آب و هوا اعلام شد در نزدیکی ارومیه و حوالی جاده چیچفت و نزدیک روستای قره‌حسن‌لو سقوط کرد و 78 سرنشین این پرواز جان خود را از دست دادند و 27 نفر نیز مجروح شدند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در آن زمان برخی بازماندگان این سانحه گله داشتند که با توجه به شرایط نامساعد جوی چرا اجازه پرواز صادر شده است که بهبهانی - وزیر راه و ترابری وقت - اظهار کرده بود: مردم فشار می‌آورند که پرواز می‌کنیم. ما اطلاعات را می‌دهیم، شرایط نامساعد جوی را توصیف می‌کنیم، اما مردم درخواست و اصرار دارند پروازها انجام شود و کوتاه نمی‌آیند.

اگرچه برخی اشتباه خلبان را عامل سانحه اعلام کردند اما بنا به اعلام افراد حاضر در محل سانحه، خلبان بر اوضاع مسلط بوده، چراکه هواپیما در مسیر کشیده شده و بر زمین کوبیده نشده است. اما نکته مهم این است که در اکثر مواقع در زمان بروز سوانح هوایی در ایران، تقصیر متوجه عوامل انسانی (خلبان و کادر فنی) می‌شود؛ این در حالی است که همیشه به تجربه خلبانان ایرانی بالیده می‌شود و بسیاری بر این باورند که تخصص و تجربه خلبانان ایرانی را هیچ جای دنیا ندارند. بر این اساس، اگرچه مسوولان مرتبط و به ویژه مجیدی- رییس ستاد مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی- در آن زمان اعلام کردند که بنا به قانون وزیر راه و ترابری هم نمی‌تواند اکنون درباره علت سانحه اظهارنظر کند و مواردی که اعلام می‌شود حدس و گمان است و درخواست کرد‌ه‌ایم کسی حدس و گمان نزند، اما به نظر می‌رسد باید در زمان وقوع سوانح به شرایط هواپیما مانند عمر آن نیز توجه کرد که در مورد بوئینگ 727 هما یک مقام آگاه تصریح کرده است: هواپیمای سانحه‌دیده از سال 1974 به عنوان هواپیمایی کارکرده به ایران تحویل داده شد و حدود 37 سال هم در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است. این درحالی که همواره متخصصان صنعت هوایی بر این باورند که بالا بودن سن ناوگان مخصوصا در زمان‌های ویژه و حادثه، بسیار تاثیرگذار است. البته رییس ستاد مدیریت بحران وزارت راه و ترابری اعلام کرده بود که بوئینگ 727 هما طی چند ماه اخیر اورهال شده بوده و زمان اورهال بعدی آن 6 سال بعد بوده است.

همچنین مهکام - معاون عملیات پرواز فرودگاه مهرآباد - اعلام کرده بود: هر پروازی در صورتی که نقص فنی داشته باشد به هیچ عنوان انجام نمی‌شود و هیچ یک از خلبانان این ریسک را نخواهند کرد و تا زمانی که نقص فنی هواپیما برطرف نشود، پرواز برقرار نخواهد شد.

به هر حال جعبه سیاه یک روز پس از سانحه پیدا شد و رییس ستاد مدیریت بحران وزارت راه و ترابری درباره مدت زمان لازم برای اعلام دلیل سانحه گفت: این مدت زمان بستگی به همه‌ی عوامل دخیل در بروز حادثه دارد که باید هر یک مورد بررسی قرار گیرند. با توجه به اینکه جعبه سیاه در هر ثانیه 100 نوع حرکت فیزیکی حرکت هواپیما را ثبت می‌کند در برخی موارد لازم است که یک صدم ثانیه این نوارها خوانده شوند که اگر این گونه باشد خواندن اطلاعات جعبه سیاه سه ماه طول می‌کشد.

وی چندی بعد اعلام کرد: براساس تجربه هیچ وقت نتایج بررسی و اعلام علت سوانح هوایی کمتر از شش ماه صورت نگرفته است اما از آنجاکه سانحه در شرکت هما رخ داده بود از نظر قانونی بررسی نباید توسط کارشناسان این شرکت انجام می‌شد بنابراین‌ 9 نفر از نمایندگان منتخب کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و نمایندگان منتخب سازمان بازرسی کشور و کارشناسان کمیسیون بررسی سوانح هوایی کشور برای انتقال جعبه FDR به فرانسه اعزام شدند. اوایل اسفندماه بود که مجیدی اعلام کرد: بازخوانی نوار FDR هواپیمای سانحه دیده ارومیه در فرانسه انجام شده و نتیجه پس از جمع‌بندی کمیسیون بررسی سوانح که 11 کارگروه دارد اعلام می‌شود. مجیدی تیرماه سال جای نیز اعلام کرد: به دنبال آن هستیم تا موتور‌های هواپیما را به یک مرکز استاندارد و مورد تایید در دنیا بفرستیم. وی همچنین گفت: طبق قانون 400 روز برای اعلام دلیل بروز سانحه فرصت داریم. اما حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلمان ذاکر- عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس- معتقد است در شأن هواپیمایی جمهوری اسلامی نیست که علت سقوط هواپیمای بوئینگ 727 را تبدیل به معما و یک موضوع ابهام‌دار کند. ذاکر با اشاره به این‌که هنوز با گذشت حدود 7 ماه، علت تام و اصلی سقوط هواپیمای بوئینگ 727 به صورت یک معما باقی مانده است، افزود: مسوولان هواپیمایی باید علت اصلی را به مردم کشور و هم‌چنین خانواده‌های داغ دیده تاکنون اعلام ‌کرده بودند چراکه این همه تاخیر و ایجاد ابهام در شأن هواپیمایی جمهوری اسلامی نیست. وی با بیان این‌که کوتاهی و تعلل بیش از این، از طرف مردم کشور و استان آذربایجان غربی قابل قبول نیست، تصریح کرد: البته برخی از جعبه‌های سیاه این هواپیما بازگشایی شده و مورد اطلاع رسانی قرار گرفته است، اما علت تامه سقوط هنوز منعکس نشده و پر از ابهام است که از مسوولان درخواست پاسخگویی دارم. عضو کمیسیون حقوقی مجلس با اشاره به این‌که استفاده مردم از ناوگان هوایی کشور با استرس و اضطراب جای نگرانی دارد، افزود: هنوز هم مسوولان راه و شهرسازی مقصر نگرانی مردم در مسافرت‌های هواپیمایی هستند و عدم اعلام دلیل اصلی تاکنون نیز ناشی از تعلل و کوتاهی مسوولان هواپیمایی است که باید پاسخگو باشند. به هر حال به دلیل بروز سوانح هوایی متعدد طی سال‌های اخیر، بسیاری از مردم این روزها از هوپیما هراس دارند و سفرهای جاده‌ای و ریلی را به سفر هوایی ترجیح می‌دهند. به نظر می‌رسد طولانی شدن زمان اعلام سوانح می‌تواند نگرانی مردم را چند برابر کند و موجب شود تا همین 2.5 درصد مسافرانی که از حمل و نقل هوایی استفاده می کنند نیز کاهش یابند.

زن جوانی که ‌١٣٦٢ سکه را بخشید و طلاق گرفت

ایسنا نوشت: زنی در دادگاه خانواده گفت: همسرم مرتب به مسافرت‌های مختلف می‌رود و به خانواده‌اش توجهی نمی‌کند، در حالی سفرهای او کاری نیست و اکثر آنها جنبه تفریحی دارد.  زنی با حضور در دادگاه خانواده و هم‌زمان با تولد یک سالگی تنها فرزندش، درخواست طلاق خود را قاضی جلسه ارائه کرد و گفت: حدود سه سال است که با همسرم ازدواج کردم و یک دختر یک‌ساله دارم که تنها وجود فرزندم در این یک‌سال توانست تسکین دهنده من در این زندگی باشد. وی افزود: همسرم مدام در مسافرت است و اصلا توجهی به خانواده‌اش ندارد و مرتب با دوستانش در رفت و آمد است، الان سه سال است که ازدواج کردیم و یک سفر دو نفره را تجربه نکرده‌ایم. او حاضر است مرا همراه با دوستان و خانواده‌ام به سفر بفرستد اما خودش همراه من نیاید، ابتدا کار را بهانه قرار می‌داد اما با گذشت زمان متوجه شدم او مایل نیست همراه من به مسافرت بیاید و تاکنون دلیل موجهی برای این کار خود عنوان نکرده است. وی خاطرنشان کرد: دو سال از زندگی مشترک‌مان گذشته بود که به قصد جدایی راهی دادگاه شدم اما متاسفانه متوجه شدم باردار هستم. اوایل کلی خود را سرزنش کردم اما بعد از مدتی که وجود کودکم را در وجود خود حس کردم از طلاق منصرف شده و به زندگی ادامه دادم به این امید که فرزندمان باعث شود همسرم بیشتر به خانواده‌اش توجه کند.

این زن جوان بیان کرد: هر زمان که به همسرم اعتراض می‌کردم به سفرهای طولانی مدت نرود، مرا به شدت کتک می‌زد و می‌گفت من زندگی تو را تامین می‌کنم و تو نباید در کارهای من دخالت کنی اما بعد از تولد دخترم دیگر مرا کتک نزد اما سفرهایش همچنان ادامه داشت. به طوری شاید هفته‌ای دو بار به منزل بیاید. من از این وضع خسته شدم مخصوصا در حال حاضر که با به دنیا آمدن فرزندم مسئولیت سنگینی بر عهده من است، زیرا گر فرزندم در غیاب او بیمار شود، مرا به شدت سرزنش کرده و بی‌مسئولیت می‌خواند. مرد جوان که در دادگاه حضور داشت در پاسخ به اظهارات همسرش گفت: یکی از تفریحات مورد علاقه من، سفر است. وقتی به سفر می‌روم احساس آرامش می‌کنم در حالی که همسرم فردی منزوی است و از من انتظار دارد مانند او باشم در حالی که من از اوایل جوانی این‌گونه بودم و سفر نرفتن برای من حکم مرگ تدریجی را دارد. زن در ادامه اظهارات همسرش خاطر نشان کرد: تمامی حرف‌های همسرم بهانه است. او از ابتدا فردی نبوده که بتواند زندگی متاهلی را اداره کند. او همچنان در دوران مجردی خود باقی مانده است من می‌خواهم تا فرزندم بزرگتر نشده است از پدرش جدا شوم زیرا او لیاقت داشتن فرزند را ندارد.بر اساس این گزارش، زن جوان در ادامه دادگاه درقبال گرفتن حضانت فرزند، تمامی مهریه خود را که 1362 سکه بهار آزادی بود بخشید و قاضی جلسه در روز تولد فرزند این زوج جوان، حکم طلاق را صادر کرد.

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =