سردرگمی در برگزاری کنکور ۱۴۰۲/  داوطلبان حرف چه کسی را گوش کنند؟

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت گفت: «۲۷۰ نفر از نمایندگان مجلس به سران قوا نامه نوشتند و با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفت کردند.»

رحیم حسینی : هنوز از حواشی تقلب و تخلف در کنکور امسال نگذشته که برگزاری کنکور در سال ۱۴۰۲ مقابل یک علامت سوال بزرگ قرار گرفته است، آیا کنکور سال آینده با قوانین امسال برگزار می‌شود؟

ماجرا از این‌جا شروع شد که در ۱۷ خرداد امسال و در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخی تغییرات برای کنکور به تصویب رسید که شاید مهمترین آن تاثیر ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در نتایج کنکور باشد. بر این اساس در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ فقط نتایج تحصیلی سال دوازدهم دانش‌آموزان، در سال ۱۴۰۴ نتایج تحصیلی سال‌های یازدهم و دوازدهم و در سال ۱۴۰۵ نتایج تحصیلی و معدل سال‌های دهم تا دوازدهم تعیین کننده سهم ۶۰ درصدی سوابق تحصیلی در سنجش و پذیرش دانش‌آموزان در دانشگاه است.

این طرح پیشنهاد شده مخالف و موافق زیادی دارد، گروهی معتقدند از آن‌جایی که زمینه‌های تقلب و تخلف در امتحانات نهایی بیشتر و امنیت این امتحانات از امنیت کنکور کمتر است، تاثیرگذاری ۶۰ درصدیِ نتایج آزمون دورهای دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور می‌تواند زمینه‌های بی‌عدالتی را فراهم کند، موافقان هم معتقدند این تغییرات سبب می‌شود آینده دانش‌آموزان به ۴ ساعت آزمون کنکور خلاصه نشود، اما حالا میان تفاوت این دو دیدگاه داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ سرگردان هستند.

سردرگمی در برگزاری کنکور ۱۴۰۲/  داوطلبان حرف چه کسی را گوش کنند؟

تناقض میان شورای عالی انقلاب فرهنگی با سازمان سنجش

قبل‌تر اعلام شده بود درصورت اعمال تغییرات در قوانین کنکور برای سال آینده، قوانین جدید تا ۱۵ تیر امسال اعلام می‌شود، با گذشت چند روز از موعد اعلام شده روز گذشته سازمان سنجش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد کنکور سال آینده مانند کنکور امسال برگزار می‌شود، در اطلاعیه این سازمان آمده که «با توجه به ضرورت ابلاغ شیوه‌نامه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ به اطلاع داوطلبان عزیز می‌رساند آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر مبنای قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس محترم شورای اسلامی و اصلاحیه آن در سال ۱۳۹۵ همانند آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. تغییرات جزئی مورد نیاز و مصوب شورای سنجش و پذیرش برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد و در صورت ابلاغ هرگونه قانون یا مصوبه جدید، تغییرات برای آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و به بعد اعمال خواهد شد.»

اما مدتی بعد از انتشار این اطلاعیه سید جلال موسوی، مدیرکل سیاستگذاری حوزه آموزش و پرورش شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: «بازه زمانی ما برای ابلاغ مصوبه تغییرات کنکور تا سال تحصیلی است، این‌که گفته می‌شود ما تا اواسط تیر ماه فرصت داشتیم این مصوبه را ابلاغ کنیم صحیح نیست چرا که طبق قانون تا مهر ماه زمان برای ابلاغ وجود دارد و هر زمانی‌که ما این ابلاغ را انجام دهیم سازمان سنجش آموزش کشور موظف به اجرای آن است.»

او همچنین گفت: «در حال حاضر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تغییرات کنکور به تصویب رسیده و به زودی امضا و ابلاغ خواهد شد بنابراین خبر تکذیب این مصوبه صحت ندارد.»

میان اطلاعیه سازمان سنجش و سخنان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تناقض وجود دارد، تناقضی که سبب سردرگمی داوطلبان کنکور سال آینده شده است. در واکنش به این تناقض علی امرایی، عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت به خبرآنلاین می‌گوید: «مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ایرادات زیادی داشت، ما از سال گذشته تمام این ایرادات را به رئیس جمهور محترم اعلام کردیم، رئیس جمهور سه مرتبه نامه دیدبان شفافیت را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داد تا بررسی شود. ایرادات بسیار زیاد مصوبه باعث شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم به ماجرا ورود کنند و دکتر نادری به عنوان طراح نامه و ۲۷۰ نفر از نمایندگان دیگر مجلس به سران قوا نامه نوشتند و با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالفت کردند.»

او ادامه می‌دهد: «دو روز قبل وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش در کمیسیون آموزش مجلس حاضر شدند و نمایندگان مجلس از آن‌ها خواستند هرچه سریع‌تر کنکور ۱۴۰۲ را تعیین تکلیف کنند چراکه دانش‌آموزان در بلاتکلیفی هستند و نظر کمیسیون آموزش مجلس این بود که کنکور سال ۱۴۰۲ هیچ تغییری نداشته باشد که بالاخره این اتفاق رخ داد.»

امرایی با اشاره به اطلاعیه سازمان سنجش به خبرآنلاین می‌گوید: «طبق قانون هر سال باید شرایط برگزاری کنکور برای سال آینده اطلاع رسانی شود، از آن‌جایی که بررسی آخرین تغییرات کنکور طبق وعده‌ای که سازمان سنجش داده بود تا ۱۵ تیرماه مشخص نشد و الان ما در ۲۲ تیر هستیم و حتی تا این زمان هم بسیار وقت کُشی صورت گرفته و داوطلبان استرس بسیار زیادی را متحمل شده‌اند، سازمان سنجش به‌عنوان دستگاه اجرایی طی یک اطلاعیه به‌صورت رسمی اعلام کرد که کنکور ۱۴۰۲ مانند کنکور ۱۴۰۱ است و هیچ تغییری برای کنکور سال آینده شاهد نیستیم، و گفته شده اگر قرار باشد تغییری صورت بگیرد برای کنکور ۱۴۰۳ به بعد است پس داوطلبان خودشان را باید بر اساس قوانین کنکور ۱۴۰۱ برای سال آینده آماده کنند ما ضمن تشکر از جناب دکتر رئیسی ریاست محترم جمهور، در دیده‌بان شفافیت و عدالت به‌زودی بیانیه‌ای در این راستا منتشر خواهیم کرد.»

سردرگمی در برگزاری کنکور ۱۴۰۲/  داوطلبان حرف چه کسی را گوش کنند؟

تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به امضای رئیس‌جمهور رسیده است!

با این وجود به نظر می‌رسد هنوز همه چیز تمام نشده و باید منتظر روزهای آینده بود، چراکه بعد از واکنش‌ها به اطلاعیه سازمان سنجش عصر دیروز، منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه و جامع علمی کشور تاکید کرد تغییرات کنکور ۱۴۰۲ به امضای رئیس جمهور رسیده است. او به رسانه‌ها گفت: «مصوبه اصلی در رابطه با کنکور ۱۴۰۲ تحت عنوان «سیاست‌ها و ضوابط سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی» در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌تصویب رسیده و ابلاغ شد و هرگونه تخطی از اجرای این مصوبه موجب پیگرد قانونی خواهد بود.»

وی ادامه داد: «این مصوبه تغییرات زیادی نسبت به ابلاغیه قبلی ندارد، تاثیر سابقه تحصیلی پایه دوازدهم برای سال ۱۴۰۲ به‌صورت تاثیر قطعی (و نه تاثیر مثبت) از ۶۰ به ۴۰ درصد تقلیل یافته است تا از سال ۱۴۰۳ به‌بعد به‌تدریج میزان تاثیر قطعی به ۶۰ درصد افزایش یابد.»

به‌گفته او آخرین جزئیات مصوبه تا قبل از شروع سال تحصیلی اعلام خواهد شد. اما باید گفت این سردرگمی در برگزاری کنکور ۱۴۰۲ حالا سبب بلاتکلیفی داوطلبان شده است.

بیشتر بخوانید:

جزئیات جدید از تقلب در کنکور تجربی؛ انتشار سوالات در ساعت ۹:۴۹ دقیقه صبح

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1650981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریان IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    87 12
    چه اشگالی دارد معدل همیشه تاثیر مثبت داشته باشد. ضمناً توان علمی در یک رقابت یکسان و مشابه مثل کنکور خود را نشان می دهد در امتحانات نهایی امکان تقلب صدها برابر بیشتر ازکنکور است. در واقع تاثیر مثبت معدل و برگزاری کنکور سالم به مانند این است که سالی 2 بار کنکور گرفته می شود. می ماند بحث استرس که این مقوله نیز شامل کلیه دانش آموزان میشود و گریزی از آن نیست.
  • NL ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    54 17
    تکلیف مادیپلمه های قبل 83چه میشود مگرنه این که عدالت بایدبرای همه برقرارشود.مسخره تران که باید ازاول دیپلم بگیریم!!!!!عجب مصوبه ای و عجب اصراری.چه سودی پشت این همه اصراراست خداداند
    • علیرضا IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      14 48
      به نظر شما دیگه اگهذمی خواستی کاری بکنی کرده بودی
  • سید حسین IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    44 81
    شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید جلوی مافیای کنکور را بگیر د،تنها حامی ما دانش اموزان وخانواده ها در برابر این مافیای کنکور،فقط وفقط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است، مصوبه کنکور ۱۴۰۲ باید باید اجرا شود
  • دانش اموز IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    40 73
    مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید برای ۱۴۰۲ اجرا شود،تنها مصوبه حامی دانش‌آموزان مناطق محروم
    • هادب GB ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      60 19
      تو یا یکی از اعضای شورا هستی یا بهت پول دادن بیای الکی حرف بزنی اینو همه میفهمن که این مصوبه برای ۱۴۰۲ نباید اجرا بشه پر ایراده و درضمن از ۱۵ تیر هم گذشته و طبق قانون باید از یه سال قبل ابلاغ کنن نه الان که سایت سنجش هم زده ۱۴۰۲ مثل همیشه برگزار میشه
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    21 0
    داوطلبان بناچار باید تا سال بعد و برگزاری کنکور صبر کنند .‌مس از برگزاری کنکور هم هنوز قضیه مشخص نخواهد بود که بالاخره معدل تاثیر دارددیا نه و اگر دارد چند درصد است .‌شاید پس از اعلام‌نتایج اولیه کنکور مشخص شود که معدل رادتاثیر داده اند یا نه ... شاید با خواندن متن بالا تصور کنید که نویسنده متن لابد دیوانه است . ولی گفته من عین واقعیت است . به این دلیل که فرزند من امسال کنکور داده و هنوز ما بصورت قطعی نمی دانیم‌که تاثیر معدل در کنکوری که انجام شده چگونه خواهد بود .
  • دانش آموز IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    19 2
    ما طی این دوسال کاملا مجازی درس خوندیم به جز امسال بعد از عید، و مطالب رو نتونستیم در حد کنکور یاد بگیریم و به نظرتون نباید فرقی بین دانش آموزان دوره های قبل که سه سال کامل سر کلاس ها درس خوندن باشه و ما باشه؟؟؟ لطفا عدالت رو رعایت کنید و برای کسی که قراره رشته پزشکی و دوندن و... قبول بشه لازمه که خط به خط کتاب های دینی و ادبیات و غیره رو حفظ باشه مثل یه طوطی درسته که اهمیت دارن برای خودمون ولی زیادیه توی کنکور باشن و ما با همین امتحانات هم به خوبی میتونیم یادشون بگیریم و حالا با این وضعییت که هیچ ما همون تخصصی هارو هم که توی شاد خوندیم باید در بالاترین سطح یاد بگیریم و آزمون بدیم لطفا از خود دانش آموزان هم نظرسنجی کنید بعد تصمیم بگیرید بالاخره ما میخوایم کنکور بدیم همونطور که در بقیه زمینه ها از جمله انتخابات و... از نظر مردم استفاده می‌کنید
    • فرزانه IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      12 25
      شما اگه تو مدرسه به خوبی یاد گرفته بودی دندون رو نمی نوشتی دوندن
  • ولی IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    21 24
    باید منتظر ماند تا در نبرد بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مافیای کنکورکدام برنده می شود؟ برخی مافیاها خیلی قوی هستند مثل :مافیای خودرو مافیای دارو مافیای ...
  • ناشناس IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    24 3
    اگه شورای عالی انقلاب فرهنگی میگه همه امضاها گرفته شده پس چرا اعلام نمیکنه. مشکل کجاست؟ کلیه مدارس تیزهوشان کشور و همچنین بعضی از مدارس غیر انتفاعی، تابستان هم مدرسه می روند و باید مشخص باشد که دروس عمومی در کنکور هست و یا نه؟ در صورت حذف دروس عمومی، تمرکز روی دروس اختصاصی داشته باشند. با اعلام نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش آموزان از تیر ماه تا اول مهرماه بلاتکلیف خواهند ماند. تا مهر ماه خیلی دیر است.
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    25 31
    موضوع این است که موسسات و افراد بسیاری نون خور کنکور فعلی هستند برای همین مصوبه جدید مخالف قابل توجهی دارد این در حالیست که کنکور فعلی به ضررکل جامعه است و مصوبه شورا از همین سال ۱۴۰۲ بایداجرا شود چون احتمال دارد در صورت عدم اجرا نمایندگان حامی مافیای کنکور دوباره موفق به لغو کل مصوبه حتی بعد از سال ۱۴۰۳ شوند .. به عنوان یک پدر کنکور ۱۴۰۲ ی و دانشگاهی و آموزش و پرورشی جهت ارتقا سنجش و پذیرش دانشگاه با اجرای مصوبه جدید ازسال ۱۴۰۲ هستم ..
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      17 4
      پدر جان پولت را برای 403 ذخیره کن با توجه به تورم معدل 20 هزینه اش بالاتر میرود . هزینه مدرسه غیر انتفاعی هم بیشتر میشود . بابای مدرسه هم احتمالا چیزی طلب میکند چون در جایی کار میکند که درصد بالایی از شانس قبولی از کنکور به آنجا منتقل شده و هزینه چای و شیرینی هم خیلی بالاست . من هم یک پدرم اما هزینه چای و شیرینی ندارم
    • معلم IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 2
      یک آموزشی و پرورشی پولش کجا بود ؟ که شما در پاسخ دم از پول می زنی که برای ۴۰۳ ذخیره بشه بنده خدا داره می گه آرامش و سلامت و درست پذیرش شدن مهمتر از همه چیز هست ..
  • رها IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    32 10
    واقعا خجالت آوره یکم به فکر ما هم باشید ینی چی که تا مهر مشخص میشه مث قبل برگزار کنید دیگ 1401 این همه تقلب داخل کنکور شد نتونستید کنترل کنید وای به حال امتحان نهایی آدم خندش میگیره
  • کارشناس با سایقه اموزش IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    13 5
    با سلام باتوجه به شکستن قبح ازمون سراسری به شیوه فعلی تقلب وتخلف و....به همزمان دیگر موردی از اعراب برای برگزاری کنکور نگذاشته وقت ان رسیده یک جراحی عمیقی در پذیرش و جذب دانشجو انجام گیرد البته طرح شورای انقلاب فرهنگی وتاثیر قطعی سوابق خوبه به شرط اینک ازمون های اموزش وپرورش هم مانند کنکور تقلب وتخلف همزمان نهادینه نشود چراکه تیم برگزار کننده کنکور در شهرستانها از نیروها ی اموزش وپرورش هستند در حال حاضر کنکور را برگزار می کنند
  • م IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    21 2
    چه مصوبه ای که دوبار اصلاح خورده!و دل کسانی که با تقلب بیست گرفته اند و مدارس غیرانتفاعی تدارک دیدند و انتشاراتی که پیش از مصوبه کتاب امتحان نهایی چاپ کرده اند را شکسته.براستی چرا از کنکور و رقابت واقعی هراس دارند؟با چندین هزار بیست و تراز پایین تر از کنکور حتی تمام معدل های 19 از دور خارج میشوند.واقعا چرا باید برای بیست پول ترمیم معدل نداد و کسری ها را جبران نکرد!!نفرمایید که حق با قوانین اساسی کشور و مجلس شورای اسلامی است .
  • منطق IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    32 22
    تلاش های بسیاری از طرف مافیای قدرتمند کنکور صورت گرفته که دروس عمومی حذف نشوند، اخه نونشون آجر میشود لطفا دروس عمومی را حذف کنید، بخدا من تمام دروس عمومیم رو بلدم خیلی ساده هستن و اکثرشون اتلاف وقت میکنه دینی رو ما کامل بلدیم تو مدرسه امتحان دادیم، واقعا نیاز نیست برای اینکه بفهمی دانش اموز دینی بلده کنکور ازش بگیری تا با تست جواب بده، بجاش میشه دروس تخصصی رو خوند که باعث پیشرفت جوانان میشه و میتونیم باهاش پرچم اسلام رو بالاتر ببریم
  • علی IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    39 28
    تورو خدا، عمومیا رو حذف کنید تا بیسواد ها نتونن فقط با زدن عمومی ها بیان تو دانشگاه ، تخصصی ها مهمه نه فارسی و عربی ، مافیای کنکور باید یه تو دهنی از طرف اقای رییسی بخورن
    • احمد IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
      0 1
      این حجم از رای منفی یعنی اینکه مافیای کنکور بات فیک سوار کرده تو این خبرگزاری ها. با فلان خبرگزاری میبندن که با فلان معاون سابق آموزش پرورش مصاحبه کنه بگه این طرح خوب نیست‌ کسایی که نوافق طرحند مردم عادی و دانش آموزانی هستند که میخوان برای رشته ی تخصصیشون کار کنن تا در آینده بکار بیان اما مخالفان یا بات هستند یا گمراه
  • دکتر مهزیار مجلب محل IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    9 37
    بنظرم عمومی هارو بزارن و معدل نهایی رو 50درصد قطعی کنن اینجوری هر دو طرف راضین
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 0
    عجب
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 1
    کار از کار گذشت
  • وطن IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    6 1
    حرف هیچ کس رو ولش اینا قصه میگن
  • دانش آموز IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    4 1
    واقعا برای دوستانی که چیزی از این مصوبه نمیفهمند متاسفم یا این اشخاص ۲۰ خود را در امتحانات نهایی با کلی تقلب گرفته اند یا واقعا نا آگاه.. از همگی شما خواهشمندم بروید و کمی تحقیق کنید و با علم بیایید و بگویید که تو رو خدا اجرا شود این مصوبه چیزی جز ننگ نیست و جلوی ادامه تحصیل جامعه ضعیف را می‌گیرد و آقازاده ها با نمرات بالا حق من و امسال من را خواهند گرفت خداوند جای حق نشسته است و امید وارم تمام این افراد که ایده این مصوبه را دادند خیر نه در دنیا و نه آخرت نبینند
  • ن IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    3 0
    دوستان اخرش سازمان سنجش برگزار کننده کنکوره پس این ها فعلا گوش ندید هرچی سنجش گفت رو مد نظر قرار بدید
  • محمد IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    1 5
    من به عنوان کنکوری ۱۴۰۲ با اجرای مصوبه موافقم. در دوره‌ی کرونا ما اصلا وضعیت خوبی نداشتیم و همون موقع بود که به ما گفتن این مصوبه صد درصدی هستش؛ به همین خاطر ما به خوندن در حد امتحانات مدرسه کفایت کردیم. اگه الان نظرشون رو تغییر بدن، حجم دروسی که می‌خونیم خیلی سنگین میشه. لطفا به شرایط دانش‌آموزان توجه داشته باشید، با تشکر.🙏🏻