واکنش علی نصیریان به حذف ادبیات از کنکور

همشهری نوشت: علی نصیریان با تاکید براینکه زبان و ادبیات فارسی بخش عمده‌ای از هویت ایرانیان را تشکیل می‌دهد، هر اقدامی را که سبب کم‌توجهی به ادبیات شود نامطلوب دانست.

خبر حذف دروس عمومی از کنکور سال ۱۴۰۲، آسیب‌های این اتفاق و هشدار برای کم شدن ساعت‌های آموزشی درس ادبیات موضوعی بوده که در یکی دو هفته گذشته از نگاه تعدادی معلم، نویسنده و شاعر بررسی شده و آن‌ها در ارزیابی‌های خود گاه با بیانی تند و صریح و گاه با اشک و حسرت از پیامدهای کم‌توجهی به یکی از مهم‌ترین دروس آموزشی در مدارس یعنی زبان و ادبیات فارسی و نیز ضرر سنجش تستی این درس مهم در کنکور سخن گفتند.

علی نصیریان هم که این روزها نقش یک سردار مغول در جریان حمله به نیشابور و جریان کتاب‌سوزی را در کنسرت - نمایش «سیصد» بازی می‌کند با ابراز تاسف از شنیدن چنین خبری بیان کرد:‌ زبان و ادبیات فارسی هویت و بخشی از شناسنامه ماست. شعر ما هزار سال قدمت دارد و این‌ها میراثی بسیار ارزنده‌ از لحاظ تفکر، اخلاق، زندگی و زبان است. هر اقدامی که به حذف آموزش این‌ها منجر شود از نظر من نامطلوب است.

این بازیگر اظهار کرد: بخش عمده هویت ما زبان و ادبیات است؛ ادبیات جزئی از زندگی مردم ایران است و حتی قبرستان‌ها را که نگاه کنید، می‌بینید که روی بیشتر سنگ قبرها شعر نوشته شده است بنابراین فکر می‌کنم هرآنچه منجر به حذف یا کم شدن جایگاه آموزش زبان و ادبیات فارسی شود به هویت واقعی یک ایرانی و به ویژه بچه‌ها لطمه می‌زند.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1647779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محبی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    13 6
    در سالهای اخیر مشاهده میشه که افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا حتی دکتری هستن در یک صفحه متن چندین غلط املایی دارن. فردی که سواد خواندن و نوشتن مناسبی نداره چطور ممکنه بتونه در مقاطع بالای دانشگاهی صاحب مدرک بشه؟ متاسفانه به جای اینکه در این مورد سختگیری بیشتری به عمل بیاد ادبیات رو هم از کنکور حذف میکنن. سیاست های عجیب و حتی میشه گفت مشکوک .
  • محمدرضا IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    9 1
    عربی هنوز بر قراره؟
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 7
    چه زیبا بیان نمودند جایگاه ادبیات خیلی بیشتر از اینهاست
  • المیرا اتحاد IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    5 5
    حذف ادبیات کاملاً مثل اینه که بگن غذا بخورید ولی نفس نکشید.. به نظر من حتی از دروس تخصصی هم مهمتره... انسان هایی را میشناسم که زبان فارسی یاد میگیرن که بتونن حافظ و مولوی و... بخونن... بعد مملکت ما حذف میکنه این درسو... افسوس
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    5 6
    حذف ادبیات از کنکور بزرگترین خطای راهبردی آموزش و پرورش است. درک درست مطالب درسی از طریق داشتن درک درست ادبیات و مفاهیم توسط یک فرد امکان پذیر است. در سالهای اخیر بی توجه ای به انشا و ساعات ادبیات فارسی در مدارس به یک رویه مشترک و مضر تبدیل شده است و الان به کنکور رسیده است! در همه جای دنیا آموزش ادبیات کشور و آزمون از زبان آن کشور یک اصل ثابت در بیشتر آزمونهای ورودی دانشگاه هاست!
  • حمید IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    13 2
    آقای نصریان عزیز لطفا بیاین ببینین که دواطلبان کنکور به چه سبک بدی ادبیات رو مطالعه میکنن تا فقط بتونن در تست پاسخگو باشن و بعد از کنکور همه منزجر از این درس می‌گذرند. طرح تستی دروسی مثل ادبیات که با ذوق و علاقه همراهی داره فقط باعث تربیت دانش آموزانی خواهد شد که کاملا بدون ذوق و صرفا برای کسب نمره یک سری اطلاعات رو حفظ میکنن
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    7 4
    اینا میخوان همون فرهنگ و هویت ایرانی را نابود کنند.
  • محمد گنجی سیگارودی IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    6 4
    واقعا جای تاسف است که ادبیات فارسی اینهمه مظلوم واقع شود کم از حمله های فرنگ وترک وتازی بر سرش آمده که حالا بعضی کم دانش این تصمیم خطرناک را گرفته اند.چگونه است که انگلیسی وعربی حذف نشود؟فارسی حذف...
  • Aram IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 4
    فقط ادبیات فارسی؟ ادبیات بقیه ایرانیها دیگه چی؟!
  • بنده خدا IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 2
    درود بر شرفت ای ایرانی اصیل
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    5 3
    ادبیات کنکوری هیچ کمکی به سطح ادبیات بچه ها نمی کند، واز آنها فرصت روخوانی و مباحثات ادبی را می گیرد.نگاهی به تستهای ادبیات که با دینی وگاه عربی مخلوط می شود، کمکی به ادبیات نمی کند.
  • الهام IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 3
    تمام تلاش ها برای از بین بردن زبان فارسی نتیجه ی عکس خواهد داشت. این زبان و فرهنگ جاودانه است.
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    6 1
    بله کاملا درست می فرمایید آقای نصریان امید وارم خدا بهتون عمر با عزت بده ادبیات جز شناسنامه ایران و یادآور شاعران برجسته و هویت ایران است من به عنوان یک دانش آموز پایه دوازدهم با حذف ادبیات از کنکور مخالف هستم چرا کتاب عربی را حذف نمی کنند؟ اصلا چرا ما دانش آموزان باید زبانی را یاد بگیریم که هیچ کاربردی ندارد؟ ادبیات حذف نشدنی است خودبیگانگی فرهنگی داره موج میزنه!!!!! من عاشق ادبیات هستم ♥️♥️♥️♥️
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    4 3
    چرا دانش آموزان این وسط باید قربانی نظرات اقشار مختلف جامعه شوند جناب آقای نصیریان روح و روان و جسم دانش‌آموزان تحت تاثیر انبوه دروس عمومی با حجم بالای اطلاعات در یک کتاب ازبین رفته است ، ای کاش به جای این همه تاسف و نگرانی برای میراث و فرهنگ ذره ای هم به فکر نابود شدن بک دانش‌آموز متوسطه زیر بمباران دروس عمومی می شدید .اصلا چرا فکر می کنید حذف ادبیات از کنکور به فرهنگ و هویت ما آسیب می رساند اتفاقا ارزشیابی این دروس به صورت تشریحی در امتحانات نهایی ،نشان دهنده توجه بیشتر به این درسهاست نه کمرنگ شدن آنها.
  • نه به سوابق تحصیلی و سهمیه و نه به حذف عمومی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 0
    کاملا موافقم هویتمان نباید حذف شود همچنین این تغییرات باعث بیشتر شدن راند و فساد میشود و همچنین پولدار ها بهتر به رشته های خوب و دانشگاه های خوب میرسند.این وسط دانش اموزان عادی ضربه میخورند.اینا خیلی راست میگن جلوی ورود لوازم هوشمند به جلسه رو بگیرن که این خیلی راحت تره نسبت به این اقدامات
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 12
    یک پزشک چه نیازی به ادبیات دارد فردوسی و سعدی و حافظ و شهریار و نیما وپروین,,, چه گلی به سر ایران زدنند که من دانشجو با خواندن دو ساعت کمنر ادبیات نزدم
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    درودبرشماجناب نصیریان.متاسفانه هویت ایرانی اهمیتی برای تصمیم گیرندگان ندارد
  • اینده باز IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 2
    اخه ادبیات چه ربطی به تست زنی و حفظ کتاب شعرا داره؟!!!
  • بازنده IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    5 1
    درسته که ادبیات خیلی مهمه اما اونی که تو کنکور بود فقط تست زنی و حفظ کردن بعضی چیزها مثلا فلان کتاب مال کدوم شاعر و فلان شاعر کی مرد و ... واقعا بهتر که حذف شد .
  • بنده خدا IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 3
    افرین همینم مونده زبان مادری مون از کنکور حذف شه😏