اینکه افراد مثلا بعد از یک سال به دنبال برگه تخلفشان می روند که پلس مقصر نیست و به نظرم باید هر چند وقت یکبار برگه های خلافی خود را تسویه کنند.

 زهرا تالانی -  رئیس پلیس راهورسردار مومنی با مثبت خواندن افزایش جریمه های رانندگی ا علام کرده است رانندگان دیگر نمی توانند به راحتی مرتکب تخلف شوند. و در قانون جدید راهنمایی و رانندگی رانندگان براساس تخلفاتی که مرتکب می شوند نمره منفی دریافت می کنند. از طرفی بسیاری از کارشناسان می گویند که افزایش جریمه های رانندگی بدون فرهنگ سازی در بین مردم تنها باعث بالا رفتن مبلغ جریمه ها و فشار بیشتر بر مردم می شود  اگرچه  رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ  هم معتقد است که تخلفات رانندگی با قوانین جدید راهنمایی و رانندگی کاهش یافته است. با این حال وی آمار تخلف روزانه 15 هزار تخلف رانندگی را کذب می داند.

گفت وگوی اختصاصی خبرآنلاین با سردار حسین رحیمی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران را می خوانید:

آماری داده شده که روزانه 15 هزار تحلف در تهران انجام می شود که به اندازه یک سال کشور آلمان است.میزان تخلف تا این حد در تهران بالاست؟

نه کذب محض است و من تایید نمی کنم. قبول دارم که آمار تخلفات راهنمایی و رانندگی بالاست اما این آمار را قبول ندارم.

قوانین و جریمه های سنگین در کاهش این آمار تاثیری هم داشته است؟

دقیقا.توجه داشته باشید که راهنمایی و رانندگی به هیچ وجه با رانندگان متخلف از روی اغماض برخورد نمی کند ولی این برخورد با قاطعیت انجام می شود و همین باعث قانونگرایی و کاهش تخلفات شده است، چون این موضوع به هیچ وجه شوخی نیست.

 تخلفات بستر ساز تصادفات جرحی ،فوتی و ترافیک می شود و آمار نشان می دهد که بعد از حجم خودروها، تخلفاتی مانند سد معبر،پارک دوبل،ایستادن در مکانهای غیر مجازو... باعث ترافیک خیابانها می شود. بنابراین پلیس با جدیت با این رانندگان برخورد می کند و بهتر است که رانندگان هم بهانه ای درباره تخلفاتشان نداشته باشند.

برخی از خوانندگان خبرآنلاین از جریمه های الکترونیکی احساس نگرانی کرده اند. چون از میزان واقعی تخلفاتشان خبر ندارند و وقتی سراغ برگه های تخلفشان می روند گاهی با ارقام نجومی مواجه می شوند. در این باره راهنمایی و رانندگی فکری کرده است؟

اصلا این طور نیست.برگه های جریمه  الکترونیکی ظرف 72 ساعت  توسط پست به در منزل آورده می شود. مثلا کسی که وارد محدوده طرح ترافیک می شود یا با سرعت غیر مجاز در بزرگراهها رانندگی می کند با دوربین ثبت و برگه جریمه به در منزل ارسال می شود. با افزایش سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی توان عملیاتی پلیس راهنمایی رانندگی در راستای کاهش تخلفات موجود ارتقاء می‌یابد .همچنین شهروندان می توانند با شماره 30005151 تماس بگیرند و از میزان تخلفشان آگاه شوند.

و اینکه افراد مثلا بعد از یک سال به دنبال برگه تخلفشان می روند که پلس مقصر نیست و به نظرم  باید هر چند وقت یکبار برگه های خلافی خود را  تسویه کنند،چون وظیفه پلیس رسیدگی به تخلفات و کاهش آن است و وظیفه مردم هم توجه به مقررات برای کاهش جریمه ها .ما باید به سمتی حرکت کنیم که از نیروی انسانی کاسته شود و سیستمها الکترونیکی شود.

یکی از نمایندگان کمیسیون قضایی مجلس به تازگی اعلام کرده که قرار بود بعد از تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی ابتدا فرهنگ سازی شود و بعد این قانون اجرا شود و نسبت به اجرای یکباره آن گلایه داشتند؟

همانطور که گفتم ما کار فرهنگ سازی را با اجرا همزمان اجرا کردیم و خوشبختانه موفق هم بوده ایم.اگر شما در شهر دقت کرده باشید ما پلاکارهای قوانین جدید را نصب کرده ایم در صدا و سیما هم ناجا هر چند وقت یکبار قوانین جدید را از طریق صدا و سیما به اطلاع مردم می رساند. اما قبول دارم که فرهنگ سازی کامل  نشده است.اما در آینده بیشتر روی این موضوع کار می کنیم.

عده ای معتقدند برای کاهش تخلفات رانندگی فرهنگ سازی بیشتر از جریمه های سنگین پاسخ می دهد. شما موافق نیستید؟

در اعمال قوانین جدید تنها جریمه سنگین مربوط به تجاوز به گذرگاه عابرپیاده 20 هزار تومان و  استفاده از مواد روان گردان 200 هزارتومان است و مبلغ سایر جریمه ها تفاوت چندانی نداشته است.بنابراین جریمه ها به هیچ وجه سنگین نیستند و خوشبختانه در تمام شاخصها تخلفات در تهران کاهش یافته  و قانونگرایی رشد داشته است. مطابق برآوردی که سازمان حمل و نقل و کنترل ترافیک تهران اعلام کرده ، ترافیک حدود 20 درصد کاهش پیدا کرده است مثلا همین موتورسیکلتها در این فصل گرم اکثرا کلاه ایمنی خود را می گذارند.بنابراین باید فرهنگ سازی همزمان با اجرای قوانین انجام شود.

23245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 164510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =