انتقاد بازنشستگان به شکل افزایش حقوق مستمری‌بگیران/ چرا مستمری این گروه فقط ۱۰ درصد افزایش یافت؟

رایلنا نوشت: رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: ما نسبت به افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح و کنار گذاشتن مصوبه شورایعالی کار معترضیم و از همه ابزارهای قانونی در این مسیر استفاده خواهیم کرد.

اعلام افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح توسط وزیر کار آنهم در پانزدهم خرداد و در روز تعطیل، موجب اعتراض و نارضایتی بازنشستگان شده است. تقریباً چهل روز پیش از آن، هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی و وزیر کار، مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان کارگری را به هیات دولت تحویل دادند؛ در این مصوبه، افزایش حداقل مستمری ۵۷.۴ درصد و برای سایر سطوح، ۳۸ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت، در نظر گرفته شده بود، دقیقاً همان اعدادی که پیشتر شورایعالی کار برای مزد کارگران تعیین کرده بود؛ حالا برای اولین بار در دهه‌های گذشته، دولت حاضر نشده مصوبه‌ی سازمان تامین اجتماعی را امضا کند و افزایش مزدی سایر سطوح را تقلیل داده است.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این رابطه می‌گوید: نظر دولت در رابطه با افزایش مستمری بازنشستگان شبهه‌ناک است و جای تردید دارد؛ چطور در روز تعطیل اعلام می‌کنند که دولت نظر خود را مصوب کرده و افزایش مستمری سایر سطوح فقط ده درصد است؟ این رویکرد نشان می‌دهد وزیر کار نتوانسته از مصوبه سازمان تامین اجتماعی و امضای خودش دفاع کند و به جای دفاع، مجبور به عقب‌نشینی شده است؛ عقب‌نشینی از مصوبه شورایعالی کار که اتفاقاً رئیس آن خود وزیر کار است، جای انتقاد دارد. متاسفانه وزیر کار به جای دفاع از مصوبه‌ای که خودش پای آن را امضا گذاشته، در نقش سخنگوی دولت ظاهر شد و از تصمیمات غیرقانونی و بی‌سابقه دولت دفاع کرد؛ به این ترتیب باید گفت به نظر می‌رسد که ایشان جای اشتباهی نشسته‌اند.

وی با بیان اینکه «وزیر کار سخنگوی دولت نیست و باید با اقتدار از مصوبه سازمان تامین اجتماعی و افزایش مصوب شورایعالی کار دفاع می‌کرد» ادامه می‌دهد: ظاهراً در مقابل فشارهای هیات دولت سپر انداخته‌اند؛ وزیر کار تحت فشار هیات دولت مجبور شده مصوبه دولت را خودش اعلام کند؛ به جای دفاع از قانون و نظر و رای سازمان تامین اجتماعی، مدافع نظر هیات دولت شده و با برجسته کردن افزایش حداقل مستمری، تلاش دارد قانونگریزی در حق مستمری بگیران سایر سطوح را به حاشیه ببرد. باید مشخص شود که آنچه برای حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی تعیین شده، در چه زمانی به تصویب دولت رسیده است زیرا تا آنجا که ما می‌دانیم در روز تعطیل رسمی، جلسه هئیت دولت تشکیل نشده است. همچنین اگر مصوبه‌ای در این خصوص بود این مصوبه باید توسط سخنگوی دولت ابلاغ می‌شد، نه وزیر کار زیرا وزیر کار در این باره وظیفه‌ای برعهده ندارد.

به گفته وی، نظر دولت در مورد افزایش مستمری بازنشستگان، موجب نفاق اندازی و تفرقه میان بازنشستگان می‌شود؛ حداقل بگیران مشمول مصوبه شورایعالی کار بشوند اما سایرسطوح نه؛ چرا مصوبه شورایعالی کار و افزایش قانونی حقوق نباید مشمول حال مستمری بگیران سایر سطوح بشود، مستمری بگیرانی که سال‌ها مبلغ چشمگیری در صندوق سازمان تامین اجتماعی اندوخته‌اند تا در روزگار پیری و بازنشستگی بتوانند از حقوق شایسته بهره‌مند شوند.

صادقی با تاکید بر اینکه «اعلام مصوبه دولت در روز تعطیل و توسط وزیر کار را شبهه‌ناک می‌دانیم» ادامه می‌دهد: ده درصد افزایش مستمری سایر سطوح، مخالف با ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و تمام الزامات مزدی است؛ در زمانی که قیمت اقلام اساسی چند برابر شده و تورم سنگین بر سبد هزینه‌های زندگی حاکم است، چطور بازنشستگان با افزایش ده درصدی مستمری از پس هزینه‌های سنگین زندگی بربیایند؛ آیا حساب کرده‌اند در همین دو سه ماه اخیر، چند میلیون تومان به سبد معیشت حداقلی افزوده شده؛ برچه اساسی، افزایش مستمری میانه بگیران را فقط ده درصد در نظر گرفته اند؛ مگر ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی نمی‌گوید مستمری بازنشستگان باید هرساله براساس میزان افزایش هزینه‌های زندگی زیاد شود؟

وی با بیان اینکه ‌عدم تصویب مصوبه شورایعالی کار و موافقت نکردن دولت با نظر سازمان تامین اجتماعی، بدعتی است که در هیچ سالی سابقه نداشته؛ می‌گوید: ما نسبت به افزایش ده درصدی مستمری سایر سطوح و کنار گذاشتن مصوبه شورایعالی کار معترضیم و از همه ابزارهای قانونی در این مسیر استفاده خواهیم کرد؛ نباید سه جانبه گرایی و تصمیمات مزدی شورایعالی کار را با رای و نظر هیات دولت کنار بگذارند؛ افزایش ده درصدی، دست درازی به حقوق مزدی کارگران و بازنشستگان و نادیده گرفتن حقوق قانونی آنهاست؛ ما بازنشستگان کارگری میهمان جیب خودمان هستیم و از آنچه خودمان سالیان دراز اندوخته‌ایم، حقوق می‌گیریم؛ دولت هیچ نقشی در تامین اعتبار برای مستمری ما ندارد و نمی‌تواند برای آن تعیین تکلیف کند؛ چگونه مدعیِ حمایت از بازنشستگان می‌شوند وقتی اجازه نمی‌دهند از جیب خودمان، مستمری عادلانه داشته باشیم، وقتی بدعتی جدید می‌گذارند و بعد از دهه‌ها، تصمیمات شورایعالی کار را زیر سوال می‌برند و امضا نمی‌کنند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1638374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 72
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    302 7
    آماده هستیم برای گرفتن حق قانونی خودمان از دولت
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    138 4
    دولت ...
    • DE ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      186 6
      دولت حقی ندارد برای تامین اجتماعع تصمیم بگیرد
  • بازنشسته بیکار IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    216 6
    آفرین ولی اینها زبان خوش را نمی فهمند!
  • قاسم IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    158 6
    بیشتر بردند وکمتر دادند حمایت هز محرومان
  • سید IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    185 9
    پیشنهاد: هر کسی به نوبه خودش چنانچه معترض به این ناعدالتی است، در دیوان عدالت اداری طرح دعوی نماید... لطفاً اطلاع رسانی کنید.
  • FR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    133 5
    فرمایش بسه اقدام؟
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    77 4
    با این کارهای اشتباا
  • اصف IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    101 4
    دیوانه شدیم
  • مهدی IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    58 6
    دولت ...
  • IQ ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    131 3
    خودشان را تورم 50 درصد حگ افزایش حقوق 10 درصد
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    یعنی حقوق ۳۷۰۰ میشه ۶ تومن ولی حقوق ۴ تومنی با افزایش ده درصدی و ۶۵۰ تومن اضافه میشه ۵ تومن. یعنی حقوق های بین ۳۷۰۰ و۴۸۶۵ تومن همه حدود ۶ تومن میگیرن. واقعا مسخره است.
  • M IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    159 6
    وزیر کار فقط دنبال اینه که حق ما را بالا بکشه
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    158 6
    من قبلاگفته ام که این وزیر کاربردی نداردودردی از بازنشسته رابرطرف نمی کند
  • علی آزاده IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    واقعا دستتون درد نکنه ، معنی عدالت را در دولت آقای رئیسی فهمیدیم ، واقعا گناه ماکه حقوقمون بیشتر از حداقل بوده چیست که باید در سالی که به قول خود دولت تورم حداقل 40درصده فقط 10 درصد به حقوقمون اضافه بشه . این کار چیزی بجز تفرقه انداختن بین بازنشستگان و عوام فریبی نیست . بازم گلی به جمال دولت روحانی که در آخرین سال حضورش حقوق همه را 50 درصد اضافه کرد.
  • ایرج IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    ادعای تو خالی دولت مبنی بر مردمی بودن نظام حاکم حیف وصد حیف که کاری از دستمان بر نمیاید
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    149 9
    این مصوبه غیرقابل قبول و برخلاف ماده 96 و برخلاف عدالت در رعایت میزان بیمه پردازی است و باید باطل گردد! هدف دولت با این مصوبه مساوات کمونیستی بوده و نه عدالت و از نظر دولت با این افزایش و رساندن حقوق حداقل بگیران به حقوق دیگر سطوح و حداکثر بگیران را عدالت گذاشته است! دولت همراه اینگونه افزایش ها بصورت معکوس میزان افزایش باید هر ساله تصویب کند که درصدی از حق بیمه دریافتی از بازنشستگان سایر سطوح را به نرخ روز به آنان برگردانده شود تا عدالت مد نظرش بطور واقعی اجرا گردد! دولت بابد در زمان اشتغال بازنشستگان اگر مساوات را عدالت می داند تصویب کند که از تمام بیمه شدگان حق بیمه یکسانی دریافت گردد تا الان بتواند از این مصوبه خود دفاع نماید! هیچ بازنشسته ای راضی نیست که بازنشسته ای حقوق اش کفاف زندگی اش را ندهد بلکه باید افزایش حقوق ها برای تمامی سطوح براساس ماده 96 بر مبنای هزینه های زندگی افزایش یابد تا آن حداقل بگیر هم بتواند با حقوق دریافتی خود هزینه های زندگی اش را تأمین نماید. این مصوبه باطل شدنی است! متناسب سازی 25 درصدی معلوم نیست چی شد؟!
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    70 12
    مستمری بعضی بازنشستگان بانک‌ها فقط دو و نیم درصد افزایش داشته
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    43 3
    عجبا
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    135 3
    اینها دارن همه رو بسمت فقیر شدن و صدقه خور کردن پیش میبرن
  • نادر IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    121 4
    اگر نماینده بازنشسته هستی اگر شرف داری ازحق بازنشسته ازطریق دیوان دفاع کن اگر نه تو هم یکی هستی لنگه بقیه
  • شاهرخ IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    147 5
    من کارگر حداکثر حق بیمه را پرداخت کردم چرا باید افزایش 10 درصدی حقوق مستمری را داشته باشم اون زمان که سه برابر کارگر عادی حق بیمه پرداخت میکردم این هیئت وزیران کجا بودند
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    114 4
    این مصوبه دولت بظاهر حمایت از بازنشستگان حداقلی بگیر است ولی در عمل بی عدالتی و رساندن سطح زندگی بازنشستگانی است که حق بیمه بیشتری برای جقوق فعلی خود پرداخت کرده به بازنشستگان حداقلی بگیر است! هیچ بازنشسته ای حاضر نیست که آن بازنشسته حداقل بگیر در مضیقه باشد! اگر افزایش های مطابق ماده 96 و بر اساس هزینه های زندگی برای تمامی بازنشستگان اتفاق می افتاد قطعاً آن حداقل بگیران نیز به قدرت خرید بهتری نسبت به این افزایش 57 درصدی می رسیدند.
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    خدا ازشون نگذره که اینطوری حق رو پایمال میکنن
  • جانباز IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    84 6
    جناب صادقی سلام پیگیری و زحماتی که تشکل شما و سایر تشکلهای موازی برای موضوع نموده اید جای تشکر دارد.چنین بنظر میرسد که گوش بدهکاری نیست علیرغم جلسه و مکاتبات کمیسیون اقتصادی مجلس و درخواست کمیسیون اجتماعی و گوشزد و یادآوری کارشناسان چیزی از سوی دولت صورت نگرفت علی ایحا یا باید به دیوان محترم عدالت اداری مراجعه کنیم.در این شرایط اگر دولت دلسوز بود میبایست بهانه به دست دیگران نمیداد و مصوبه قانونی شورایعالی کار و تامین اجتماعی را تصویب میکرد.منتظر تجدید نظر هستیم.انشاءالله.دستتون بابت پیگیری درد نکند.متشکر
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    86 4
    اصلاً هیچ ارتباطی و هیچ قانونی وجود ندارد که افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باید با افزایش بازنشستگان کشوری یکسان باشد! این قانون را دولت از کجا آورده است؟! همانطورکه اقلام کسورات حق بیمه بازنشستگی بازنشستگان این دو صندوق با هم متفاوت است و از برخی از مزایای بازنشستگان تأمین اجتماعی مانند اضافه کاری و دیگر مزایا در زمان اشتغال حق بیمه کسر گردیده در حالیکه از بازنشستگان کشوری چنین کسوراتی کسر نگردیده است! رئیس جمهوری بفرمایند این اختلاف در کسورات و میزان کسورات حق بیمه را برای بازنشستگان مختلف و در صندوق های مختلف چگونه با عدالت مد نظرشان توجیه می کنند و به یک نتیجه افزایش یکسان و کاهشی شدید در افزایش حقوق ها می رسند؟!
  • عدالتی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    56 95
    همسان سازی سال1400اشتباه بود.چون برخی غیرحداقل بگیران تا چندبرابرحقوق کارگران به دریافتی اونا اضافه شدکه بی‌عدالتی بود، افزایش می بایست به یک میزان باشهَ، امسال جبران شد که عین عدالت بود
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      89 18
      جواب شما خاموشی است
  • عدالتی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    همسان سازی سال1400اشتباه بود.چون برخی غیرحداقل بگیران تا چندبرابرحقوق کارگران به دریافتی اونا اضافه شدکه بی‌عدالتی بود، افزایش می بایست به یک میزان باشهَ، امسال جبران شد که عین عدالت بود
  • عدالتی IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    22 99
    همسان سازی سال1400اشتباه بود.چون برخی غیرحداقل بگیران تا چندبرابرحقوق کارگران به دریافتی اونا اضافه شدکه بی‌عدالتی بود، افزایش می بایست به یک میزان باشهَ، امسال جبران شد که عین عدالت بود
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    15 6
    با این اعمال
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    65 9
    دولت باید هر چه سریعتر مصوبه اش را منتشر و به تأمین اجتماعی ارسال نماید تا هر چه سریعتر باطل گردد.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    87 10
    بنظر میرسد عدالتی که جناب وزیر ازان صحبت میکنند عدالتی هست که مورد تایید جناب ریس جمهور هم هست حالا بنده از دولت محترم که هزار ماشاالله همگی دارای چندین دکترا و مدارک تحصیلی گوناگون میباشند سوال دارم ایا اینکه فردی چندین برابر حق بیمه پرداخت کندودرزمان افزایش حقوق چندین برابر کمتر از افزایش برخودار شود این عدالت شماست بفرمایید در کجا درس عدالت خوندید ما هم مراجعه کنیم شاید از دروسی که شما دکترها وکارشناسان محترم دولت خونده اید به یک جواب منطقی دست پیدا کنیم
  • بازنسسته IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    62 6
    خدا خیرتون بده از حق ما دفاع کنید ،بخدا قسم حقوقمون نمیرسه ... ما غیر حداقل بگیرا مگه چقد حقوق میگیریم که شدیم جز ۱۰ درصد !!! پدر من ۵ میلیون حقوقشه ،خودش مریضه ،کرایه خونه ۲میلیون باید بدیم ،۵ نفریم ... توروبه حف خون شهدا پیگیر حق ما باسید که همون ۳۸ درصدو تصویب کنن
  • ایرج IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    87 3
    واقعا مصوبه خنده داری تصویب کردند ما که سالها حداکثر حق بیمه پرداخت کردیم مگر دولت پول مارو داده حالا نظر میده این چه عدالتیه آیا برای خودشون هم از این قانون ها تصویب میکنند باید خجالت بکشند
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    69 6
    خیلی دوست داشتم حرف دلم را بزنم ولی........سکوت میکنم وبا خدای خود عهد بستم و منتظر علامات و نشانه های ان بزودی زود خواهم بود ببینیم و تعریف کنیم والسلام
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    71 5
    زمانیکه کارمند دولت از تمام مزایا چه در زمان کار و بازنشستگی استفاده می‌برد که مساوی نبودیم حالا چه شده یادش افتاده برابریم
  • بازنشسته IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    69 3
    آقای صادقی عزیزحق وحقوق مان رابگیریدخیلیهاحداگثربیمه راپرداخت می کردن سختی کارداشتن
  • خدا حقه IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    54 7
    حق گرفتنی هستش .مولا علی فرمودند
  • مهدی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    64 3
    اقای صادقی خسته ایم ؛ ده درصد پول یدونه روغن هم نمیشه بخدا شرمنده زن و بچه شدیم
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    66 4
    من ناراحتم دیگه کارد به استخوان رسیده
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    60 2
    دولت در حرف شعار عدالت میده در عمل ضد اون عمل میکنه
  • سید محمد هادی رضوی DE ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    69 3
    سلام خدا قوت. کجای دنیا رسم هست که دولتی دست تو جیب کارگر بکنه و از حق کارگر برداره آون هم کارگری که پیامبر اسلام دستش میبوسد این اموال متعلق به دولت نیست که در باره آن تصمیم بگیرد مالکیت خصوصی هست و ذره ذره از عرق جوانی و جیب کارگر گرفته شده تا در پیری محتاج کسی نباشد و عرق شرم جلو زن و بچه و نوه نریزه
  • ناشناس IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    8 24
    بیخیال
  • حمید IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    70 4
    اصلا کجای دنیا یه بنگاه بدهکار به یک مجموعه خارج از خود که به ان بدهکار هم هست دستور پرداخت یا کم وزیاد کردن مزد میدهد حتی من حداقل بگیر هم صد درصد ناراضیم چون این حتی نصف هزینه زندگی بخور رو نمیر ما نیست شرم ونفرین بر کسانی که اینطور به بازنشسته فلک زده ظلم میکنند
  • ناشناس IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    77 5
    سالها پول پرداخت کردیم برای همچین روزهای وزیر کار چرا باید باده درصد موافقت کند