۱ نفر
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
سید محمود دعایی؛ مبارز سیاسی و بیزار از سیاست‌بازی

حجت الاسلام سید محمود دعایی از همراهان امام در نجف اشرف و از مبارزان سیاسی انقلاب، عضو مجمع روحانیون مبارز، سرپرست موسسه اطلاعات(روزنامه اطلاعات) اندیشمندی اخلاق مدار، روحانی خاضع، سیاستمدار مردم دار به ملکوت اعلی پیوست.

اوایل دهه هشتاد بود که به واسطه ی یکی از همشهری های عزیزم نویسنده ی خوش قریحه جناب آقای علی اصغر شیرزادی برای دقایقی توفیق زیارت و دیدار حاج آقا دعایی نصیبم شد. منش و اخلاق این روحانی وارسته و اندیشمند آنچنان بود که در همان چند دقیقه حضور، شیفته ی مرام و معرفت ایشان شوم.

او که از یاران نزدیک امام ره و از مبارزان نستوه انقلاب بود،علیرغم شایستگی و مهیا بودن شرایط برای حضور در عرصه ی قدرت و سیاست هیچگاه فریفته عالم سیاست و قدرت نشد.حاج آقا دعایی به معنای تمام کلمه اندیشمندی آگاه و عالم به سیاست و در عین حال بیزار از عالم سیاست و سیاست‌بازی بود . منش و روش زندگی ایشان نمونه ی عینی و قابل لمس نصایحی بود که در خطبه ها و بیانات این اندیشمند اخلاق مدار در توصیف ساده زیستی اهل بیت( ع) می شنیدیم.

آنچه نزدیکان ایشان از ساده زیستی خالصانه ی حاج آقا نقل می کنند مبین عالم عامل به آموزه های اخلاقی و احکام شرعیه است. رفتار و منش ایشان چه در عرصه ی مدیریت رسانه چه در مقطعی که نمایندگی مجلس شورای اسلامی را عهده دار بود، آینه ی تمام نمای اخلاق حسنه و الزاماتی است که لازم است اهالی سیاست و رسانه به منزله ی الگو و سرمشق به آن بنگرند.

صبوری و تقیه از دیگر اوصاف قابل تامل این روحانی اخلاق مدار است که در روش ومنش ایشان در مدیریت روزنامه ی اطلاعات دیده می شد. اینکه چنین رسانه ی تاثیرگذار و پرتیراژی در سال های مدیریت حاج آقا دعایی با کمترین چالش و مشکلی مواجهه شده است، موید اشراف کامل وی بر مدیریت رسانه و کنترل وقایع و چالش هایی است که همواره در فضای رسانه ها دیده می شود .

خضوع، اخلاق مداری، دوری از قدرت طلبی و سیاست‌بازی ،اشراف وافی بر فضای رسانه و سیاست، تعهد و وفاداری به آرمان های انقلاب، واژگان مشترکی است که با مرور پیام ها و یادداشت های منتشر شده در توصیف ایشان دیده می شود.

اینکه ساعاتی پس از رحلت ایشان شخصیت های شناخته شده ی رسانه و سیاست از هر جناح و سلیقه ای سجایای اخلاقی ایشان را دست مایه‌ی سخنان خویش می کنند، مهر تاییدی است بر مردم داری و اوصاف انسانی ایشان. خدایش بیامرزاد.

* وکیل دادگستری- شیراز

یادبود گروه نخبگان خبرآنلاین برای سید محمود دعایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1638324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    0 0
    روحش شاد. به واقع که چنین بود.