آخر هفته روزهای پر کار آیت الله مهدوی کنی و اعضای جامعه روحانیت مبارز بود.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که روز چهارشنبه آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی در نشست مشترک هیئت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری تبعیت از رهبری در اختلافات و قانون مداری را مهمترین راه حل مشکلات کشور دانسته بود،در همایش جامعه روحانیت مبارز شهر تهران هم بار دیگر با ادبیات ناصحانه خود، اصولگرایان را از ایجاد تشکلهای جدید نهی کرد.

سخنانی که خیلی ها را به یاد نصیحت های آیت الله، خطاب به نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری در سال 84 انداخت که البته موثر واقع نشد.

راهنمایی مردم در انتخابات

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در این نشست به موضوع انتخابات مجلس نهم و تلاش جامعتین در این جهت بود که وی تصریح کرد که «جامعتین قصد دخالت در خصوص انتخابات را ندارد و نمی‌گوید فلان آقا نماینده بشود یا نشود، بلکه وظیفه ما این است که مردم را راهنمایی کنیم که شاخص‌ها چیست.»

واکنش به تشکل حامی دولت

در حالی که چند روزی از اعلام موجودیت غیررسمی جبهه پایداری انقلاب اسلامی نگذشته است، واکنش آیت الله مهدوی کنی به ایجاد این تشکل می تواند مهمترین اتفاق روز جریان اصولگرا باشد.

جریانی که آیت الله مهدوی کنی در سخنان خود بدان این چنین واکنش نشان داد که «من به دوستان انقلابی‌مان از اینجا خطاب می‌کنم، چرا که اعلامیه‌ای منتشر شد که جمعیت دیگری در مقابل این جمعیتی که جامعتین جمع کردند تشکیل شده‌ است، البته آنها اصولگرا و از برادران ما هستند. ولی من آنها را نهی می‌کنم زیرا که کار ما مورد تایید اصولگرایان است. بنایراین جدا کردن صف همان چیزی است که دشمن می‌خواهد و دیدیم بلافاصله سایت‌ها و روزنامه‌های دشمن که منتظر بروز انشقاق در اصولگرایان بودند خوشحال شدند.»

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز که تشکیل این جمعیت را «برخلاف مصالح انقلاب» می داند، تعجب خود را از اعلامیه این جمعیت هم پنهان نکرده و تصریح کرده است:«من تعجب می‌کنم در آن اعلامیه گفته شد که دو تن از علمای بزرگوار که مورد احترام همه ما هستند از آنها دعوت کرده‌اند و در جلسه‌ای بر خلاف این مسیر تشکیل جلسه داده‌اند، بنابراین به آن عزیزان پیغام می‌دهم که این کارها را نکنید خوب نیست. این کارها بر خلاف مصلحت انقلاب است، زیرا با دعوای ما دشمنان برنده میدان خواهند شد.»

بعد از این سخنان حجت الاسلام سالک سخنگوی جامعه روحانیت منظور دبیرکل جامعه روحانیت از این هشدار را تشکیل جمعیت پایداری انقلاب اسلامی و جبهه ایستادگی اعلام کرد. اینگونه بود که اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی که پیش از این با تابلوی رایحه خوش خدمت شناخته می شدند در گفت وگوهایی پایبندی خود را به تصمیمات جامعتین نشان دادند. و از سوی دیگر حجت الاسلام و المسلمین محمود علوی از اعضای جبهه ایستادگی بر پایبندی به نظرات جامعتین از سوی تشکل متبوعش تاکید کرد.

بخش دیگر سخنان رئیس مجلس خبرگان رهبری، اشاره وی به موضوع فلسفه انقلاب اسلامی و اهمیت دوری از اختلاف بود. رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دشمنان ما در این 30 سال زمانی به ما هجوم می‌آورند که اختلافات ما در داخل کشور زیاد می‌شود، افزود: هر زمان که میان مسئولان، علما، دولت، مجلس اختلافات زیاد شد، دشمنان هوس اقسام حملات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و ... را به ما پیدا می‌کنند، ولی زمانی که با هم متحد بودیم دشمنان نامید شده و دور شدند.

 دولت را نباید تضعیف کرد - ناهی منکر باشید

آیت الله مهدوی کنی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه روحانیت است، گفت: نباید خوبی‌ها، خدمات و کارهای صورت گرفته دولت را فراموش کرد. نباید دولت را تضعیف کرد و طوری صحبت کرد که دو گانگی و اختلاف برداشت شود، اما اگر در جایی اشکالی دیده شد و محرمات دیده شد باید آن را گوشزد کرد.

وی گفت: روحانیت باید معارف دین را تبین و گسترش دهد و با سکوت خود اجازه ندهد که در حکومت اسلامی منکرات اشاعه پیدا کند. معنای وحدت این نیست که همگی یکی شویم، بلکه ما باید در مسائل با هم مشورت کنیم و بعد از آن با جمع بندی قول اصلح را انتخاب کنیم. و اگر مباحث تمام نشد باید به رهبری مراجعه کرد

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز افزود: اخیرا نیز مشاهده کردیم که چند تن از روحانی‌های عزیزی که اقدام به نهی از منکر کرده بودند در راه اسلام کتک خوردند که البته این انجام تکلیف برای روحانیت افتخار است.

 روایت پورمحمدی از دلایل تشکیل کمیته مشترک جامعتین

 در ادامه این نشست که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، مصطفی پورمحمدی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و رئیس سازمان بازرسی کل کشور گزارشی در خصوص همکاری‌های سال گذشته جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به حاضران ارائه داد و از دلایل ایجاد کیمته مشترک جامعتین سخن گفت. دلایلی که یک سر آن به حوادث فتنه 88 و جریان انحرافی مرتبط بوده است و به گفته این عضو جامعه روحانیت دلیل سوم برای تشکیل این کمیته این بود که «در هنگام بروز پاره‌ای از اختلاف سلیقه‌ها، محلی برای داوری و پیگیری موضوعات در این زمینه ایجاد شود.»

او با اشاره به برخی اظهار نظرها از سوی برخی اصولگرایان ادامه داد: فعالیت‌های مشکوک و زاویه دار با مبانی و ارزش‌های انقلاب که متاسفانه به ظاهر در جبهه خودی مشاهد می‌شود و با عنوان انحراف امروز در جامعه مطرح می‌شود، موجب نگرانی‌ها شد، در نتیجه سبب شد علما و نخبگان حساسیت بیشتری به مسئله نشان داده و برحسب رسالت خود را در این زمینه اقدام کنند؛ بنابراین جامعتین در جلساتی که داشتند این مطالب را مطرح و تحلیل کردند تا با یک اقدام بهتر عمل صورت گیرد.

وی گفت: فتنه 88 فتنه بزرگی بود که دامن‌گیر انقلاب اسلامی شد و می‌توانست پیامد‌ها و هزینه‌های سنگینی را برای نظام داشته باشد که خوشبختانه با هوشمندی، درایت، فراست، مدیریت بالا و آگاهانه مقام معظم رهبری و اخلاص فوق‌العاده معظم له و همچنین همکاری نخبگان و پشتیبانی مردم این فتنه پشت سر گذاشته شد. لذا ما باید نسبت به حوادث کشور توجه بیشتری کنیم و ظرفیت‌هایی را که دشمنان می‌توانند روی آن سرمایه گذاری کنند شناخته و با تحرک بیشتر اقدامات آنها را خنثی کنیم.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: یکی از مطالب بسیار مهم که ذهن همه ما را به خود درگیر کرده بود این بود که مشاهده شد که رکن رکین نظام، یعنی ولایت فقیه مورد دشمنانه‌ترین کینه‌توزی‌ها قرار گرفته است و همه هجمه‌ها به این کانون متوجه شده است. بنابراین این دغدغه که نقش و وظیفه ما در این شرایط حساس چیست با طرح چند هدف مشترک موجب ایجاد کمیته مشترک جامعتین شد. اول اینکه تعریفی مشترک از اصولگرایی ارائه دهیم و با ایجاد یک پایه اصولی منظور خود را از اصولگرایی و تبعیت از ولایت فقیه به روشنی تعریف کنیم.

پورمحمدی گفت: نکات مورد توجه در جامعتین بحث "وحدت و همگرایی و دفاع از ارزش‌های اسلامی " بود، چراکه دشمن از روند تفرقه و جدایی ما بیشترین استفاده را کرده است، بنابراین همگرایی یک اصل اساسی دینی است که روحانیت ضامن و حافظ آن است. همچنین در طول دهه‌های گذشته حملات زیادی به مبانی و ارزش‌های انقلاب اسلامی صورت گرفته است، لذا برای تدوین چگونگی دفاع از انقلاب همفکری صورت گرفت.

وی تاکید کرد: نباید پیگیری‌های منویات رهبری فقط به سخنرانی‌ها خلاصه شود، بلکه حمایت پشتیبانی و حمایت از رهبری باید ترجمه عملی شود.

پورمحمدی با بیان اینکه صدور منشور اصولگرایی در فضای سیاسی فرهنگی، اجتماعی تاثیر بسزایی گذاشت و در دل جامعه اصولگرایی ایجاد امیدواری کرد، گفت: دغدغه ما اخلاقی، دینی، فرهنگی و ارزشی است، بنابراین ما باید در مسائل سیاسی مطرح در کشور به مسئولیت خودمان عمل کنیم.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 163750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =