۱ نفر
۱۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۲

والدین بیش از فرزندان به دلیل فعالیت‌های فوق‌برنامه فرزندانشان تحت فشار هستند.

ابوالفضل کریمی: تحقیقات جدید نشان می‌دهد کلاس‌ها و فعالیت‌های فوق‌برنامه باعث می‌شود کودکان از نظر اجتماعی و شخصیتی رشد کنند. در صورتی که فرزند شما در فعالیت‌های فوق‌برنامه شرکت می‌کند برای مثال به کلاس فوتبال می‌رود، آموزش شنا می‌بیند، به کلاس زبان می‌رود و. . . این موضوع نشان می‌دهد او رشد خوبی در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی خواهد داشت. بررسی‌ها نشان می‌دهد این کلاس‌های فوق‌برنامه در صورتی که با توانایی‌های فرزندان متناسب باشد مشکلی برای کودکان ایجاد نمی‌کند بلکه این والدین آنها هستند که باید استرس فعالیت‌ها و کلاس‌های آموزشی و فوق‌برنامه فرزندانشان را به دوش بکشند.

دکتر سانرا هوفرث از مرکز تحقیقاتی مریلند در این باره گفت: بر خلاف باور عموم که امروزه بسیاری از کودکان به دلیل فشار بیش از حدی که مدارس به آنها وارد می‌کند و فعالیت‌های فوق‌برنامه زیادی که والدینشان برای آنها در نظر می‌گیرند استرس زیادی را تحمل می‌کنند و از زندگی خود به قدر کافی لذت نمی‌برند، تحقیقات نشان می‌دهد فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده و منظم بسیار برای کودکان مفید هستند.

او در این‌باره گفت: ما متوجه شدیم کودکان فعال رشد احساسی و اجتماعی خیلی خوبی دارند و برعکس کودکانی که فعالیت‌های کافی ندارند، از نظر اجتماعی شخصیت رشد نیافته‌ای دارند و اعتماد به نفس آنها بسیار پایین است.

این کودکان در ارتباط برقرار کردن با همسالان خود و مربیان خود مشکل دارند و در بسیاری از مواقع شخصیت منفعل و غیرمؤثری از خود به‌نمایش می‌گذارند. این کودکان چندان شجاعت اظهار نظر ندارند و همیشه دنباله‌رو دیگران هستند. در صورتی که حس اعتماد به نفس در این کودکان تقویت نشود آنها در زندگی آینده خود مشکلات زیادی خواهند داشت و توانایی مدیریت زندگی خود را از دست می‌دهند.

هوفرث این تحقیقات را در کتابی به نام «تعادل زندگی» به چاپ رسانده است. او در طی بررسی‌هایی که روی کودکان بین 9 تا 12 سال انجام داد متوجه شد فقط یک چهارم کودکان از لحاظ برنامه‌های فوق‌برنامه تحت فشار هستند و در هفته در بیش از 3 یا 4 کلاس مختلف شرکت می‌کنند در حالی که نزدیک به 58 درصد کودکان به طور مناسب در کلاس‌های فوق‌برنامه یعنی یک یا دو کلاس شرکت می‌کنند. این درحالی است که 17 درصد کودکان هیچ برنامه خاصی برای گذراندن اوقات فراغت خود ندارند و در هیچ کلاس فوق‌برنامه‌ای شرکت نمی‌کنند.

در طول دو دهه گذشته بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که به دلیل فشار زیاد آموزشی و پرورشی که روی کودکان وارد می‌شود آنها زمان کافی برای بازی کردن و شاد بودن ندارند. در سال 2006 آکادمی کودکان هشدار داد که زندگی پرفشار کودکان ممکن است باعث نگرانی و استرس در آنها شده و در نهایت منجر به افسردگی شود.

تعدادی از این کارشناسان معتقدند توقعات والدین و مدارس امروز از بچه‌ها نسبت به گذشته بسیار بالا رفته است. والدین امروزی توقع دارند در هر زمینه‌ای بهترین باشند و بهترین نمرات را کسب کنند.
همین مسئله باعث شده است کودکان حس خوشایندی نسبت به مدرسه و تحصیل نداشته باشند و با شروع فصل مدارس به یاد این فشار روز افزون بیفتند و از آن فرار کنند. اما تحقیقات نشان می‌دهد کودکان می‌توانند خود را تا حدی با این فشارها هماهنگ کنند و این والدین هستند که بابت فعالیت‌های آموزشی و پرورشی فرزندانشان تحت فشار هستند.

کیمبرلی کوئر مادر دو فرزند در این باره گفت: سال گذشته من فرزندم را در کلاس‌های ژیمناستیک، شنا، کلاس زبان و فوتبال ثبت‌نام کردم. زمانی که تصمیم داشتم فرزند دوم خود را نیز در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنم متوجه شدم کودکانم در مورد تعدد این کلاس‌ها مشکل چندانی ندارند بلکه این من هستم که نمی‌توانم فعالیت‌های زیاد فوق‌برنامه آنها را مدیریت کنم. بسیاری از والدین به دلیل این که باید فعالیت‌های کاری و خانوادگی خود را همراه با نگهداری از فرزندانشان به دوش بکشند به شدت تحت فشار هستند و زمانی که به این موضوع مدیریت فعالیت‌های آموزشی فرزندانشان در مدرسه و کلاس‌های فوق‌برنامه نیز اضافه شود، دیگر فشار وارد شده به اوج خود می‌رسد.

روانشناسان معتقدند در صورتی که شما فرزندانتان را در کلاس‌های فوق‌برنامه زیادی ثبت‌نام کرده‌اید بهتر است اندکی از حجم آنها بکاهید و در عوض وقت بیشتری را با آنها سپری کنید.

Msnbc / دوم سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =