حذف غربالگری جنین؛ زنان فقیر و دور از مرکز بیشترین آسیب را می‌بینند

این روزها دستورالعمل حذف غربالگری جنین که از سوی وزرات بهداشت اعلام شده، خبرساز شده است.

مستوره برادران نصیری: دستورالعمل حذف غربالگری جنین از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، این موضوع باعث بحث و چالش‌های زیادی شده خصوصا که این موضوع می‌تواند تولد نوزادانی با احتمال بیماری‌های خاص و ناتوان‌کننده را افرایش دهد. در این‌باره با دکتر سیمین کاظمی گفت‌وگو کرده‌ایم. او به عنوان پزشک و جامعه‌شناس معتقد است: راهکاری که در قانون جوانی جمعیت برای افزایش جمعیت پیش بینی شده و طی آن، غربالگری ژنتیکی جنین را از سطح یک مراقبت‌های بهداشتی و درمانی حذف کرده‌اند، به شدت خطرناک است.

مشروح گفت‌وگوی ما به دکتر کاظمی را بخوانید:

دستورالعمل حذف غربالگری جنین این روزها خبرساز شده است، این دستورالعمل دقیقا چی می‌گوید و چیست؟

تا قبل از اینکه قانون جوانی جمعیت تصویب شود غربالگری جنینی از لحاظ ناهنجاری های کروموزومی در مراکز بهداشتی درمانی شهری و روستایی انجام می‌شد. در این مراکز پزشک عمومی و ماما مستقرند و این خدمت همراه با سایر مراقبت‌های بارداری ارائه می شد. آزمایش‌های غربالگری در دو مرحله شامل هفته ۱۱ تا ۱۳ و ۱۵ تا ۱۷ بارداری به مادر توصیه و انجام می‌شد و نتایج در سامانه وزارت بهداشت موسوم به سیب ثبت می‌شد. غربالگری کاملا به صورت اختیاری بود. فقط ماما و پزشک به مادر باردار توضیح می‌دادند که چنین ناهنجاری ای ممکن است در جنین وجود داشته باشد و برای تشخیص آن، لازم است آزمایش انجام شود. این آزمایش‌ها تقریبا از شمول بیمه خارج بودند و زن‌هایی که توانایی پرداخت هزینه را داشتند انجام می‌دادند. بسیاری هم که بضاعت مالی نداشتند، انجام نمی‌دادند.

اگر نتایج غربالگری مثبت می‌شد، زن باردار به سطح ۲ مراقبت، یعنی پزشک متخصص ارجاع می‌شد تا ایشان برای آزمایش‌های تکمیلی تصمیم بگیرند و اگر تشخیص ناهنجاری کروموزمی جنین قطعی می‌شد، مادر می‌توانست تا پیش از ۱۹ هفتگی با مجوز پزشکی قانونی سقط قانونی انجام دهد. پس از تصویب قانون جوانی جمعیت، باور بر این شد غربالگری ممکن است باعث شود مادران باردار به صورت غیرضروری جنین خود را سقط کنند  و بارداری به انتها نرسد و از دست برود و جمعیت افزایش نیابد. این آزمایش‌ها هرگز اجباری نبوده و در سطح ۱ مراقبت سلامت به زن باردار توصیه می‌شد و او تصمیم می‌گرفت انجام بدهد یا نه.


غربالگری تا پیش از این دستورالعمل چطور صورت می‌گرفت؟ اجباری یا اختیاری بود؟

این آزمایش‌ها هرگز اجباری نبود و بر اساس توان مالی مادران در سطح ۱ مراقبت سلامت پیشنهاد می‌شد.

حذف غربالگری جنین؛ زنان فقیر و دور از مرکز بیشترین آسیب را می‌بینند

وضعیت پوشش بیمه این نوع خدمات چگونه بود؟

اینها از شمول بیمه خارج بودند و زن‌هایی که توانایی پرداخت هزینه را داشتند انجام می‌دادند. بسیاری هم هزینه لازم را نداشتند یا انجام نمی‌دادند. آزمایش‌های غربالگری بسیار گران قیمت است و بیمه هم بخش اندکی از آن را می‌پردازد و بقیه هزینه به دوش خانواده‌هاست. حتی وقتی در سطح ۱ مراقبت‌ها این آزمایشات پیشنهاد می‌شد، دغدغه بود چرا این آزمایشات رایگان نمی‌شود. در حال حاضر پوشش بیمه ای وجود ندارد و برای بیمه شدگان هم تنها مبالغ جزیی را بیمه تقبل می کند.

مهم‌ترین مشکلات و ایرادات حذف غربالگری جنین را چه می‌دانید؟

در حال حاضر با تصویب قانون جوانی جمعیت، غربالگری ناهنجاری‌های جنین از مراقبت سطح 1 برداشته شده و پزشک و ماما حق ندارند به مادر پیشنهاد یا آموزش بدهند که ممکن است جنین دچار ناهنجاری باشد. قرار است این کار به سطح 2 یعنی پزشک متخصص سپرده شود. اما در بسیاری از مناطق به خصوص روستاها و استان‌های محروم، پزشک متخصص وجود ندارد و پزشکان عمومی و ماماها ارائه خدمت می‌دهند، و نیز بخش قابل توجهی از جمعیت توان مراجعه به پزشک متخصص را ندارند تا ببینید غربالگری برایشان لازم است یا نه.
در شهرها هم دسترسی به پزشک متخصص نسبت به پزشک عمومی سخت‌تر است و ممکن است طبقات فقیر نتوانند به متخصص‌ها مراجعه کنند.این دستورالعمل حذف غربالگری از سطح 1 مراقبت، آزمایش‌های مربوطه را از دسترس فقرا، روستاییان و اشخاص دور از مرکز خارج کرده است.

به مشکلات حذف غربالگری اشاره شد که از سطح ۱ مراقبتها خارج شده و باعث می‌شود آگاهی عمومی کاهش یابد و مردم در جهل و بی‌خبری باشند. این به طور کلی کار خطرناکی است و باعث افزایش معلولیت‌ها می شود. وقتی آزمایشها از سطح یک مراقبت خارج می شود، حالت طبقاتی پیدا می کند و کسانی که پول پرداخت آزمایش و توان مراجعه به متخصص و دسترسی به پزشک متخصص را دارند می توانند آزمایش غربالگری را انجام دهند و بخش‌های فقیر که در مناطق کمتر برخوردار زندگی می کنند با احتمال وقوع تولد بچه معلول شان بالا می‌رود. بنابراین افزایش معلولیت‌ها را در آینده شاهدیم که سرنوشت تلخ و تاسف‌آوری است.

اگر این دستورالعمل را در ذیل مباحث جوانی و افزایش جمعیت درنظر بگیریم، چقدر با این هدف هم‌خوان و هم‌سو است؟

اینکه حذف غربالگری با افزایش جمعیت همخوانی دارد یا نه، مشخص نیست با چه منطقی حذف غربالگری را با هدف افزایش جمعیت منطبق می‌دانند. هدف از غربالگری این است که جنین سالم باشد ولی ظاهرا قرار است در قانون جوانی جمعیت، جمعیت به هر قیمتی و به هر شکلی افزایش پیدا کند ولو به قیمت افزایش معلولیت‌ها. چقدر حذف غربالگری به این هدف کمک می‌کند؟ شاید تعداد بارداری‌های به انتها رسیده بیشتر می‌شود ولی نتیجه آن است که تعداد بچه های معلول بیشتر خواهد شد و در آینده تاثیرات این قانون بیشتر دیده می‌شود.

در کشورهای دیگر و خصوصا توسعه یافته چنین غربالگری‌های چطور انجام می‌شود؟

آزمایش غربالگری دستاوردی علمی بشری است و در همه جای دنیا برای پیشگیری از تولد بچه‌های معلول انجام می‌شود و هیچ ارتباطی به تولد بچه ندارد و کشوری را سراغ نداریم که برای افزایش جمعیت، این آزمایش‌ها را حذف کند. راهکاری که انتخاب شده هم غیرمرتبط است و هم خطرناک.

بیشتر بخوانید:

پاسخ وزارت بهداشت به نامه جنجالی حذف غربالگری جنین/ تصویر نامه

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1622256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    91 6
    اشتباه مطلق
    • فاطمه رجبی IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      46 1
      فاجعه بیش نیست .بجای حذف غربالگری .هزینه غربالگری رو کم کنن تا با خیالی راحت اقدام به بارداری کنن .نه با دلهره و پشیمانی که سودی ندارد.
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      19 3
      خدایاااا. فکر بچه آدم را دیوانه میکنه. خوب و بد نداره یه عمر نگرنی. من ازدواج نکردم. چون دلم میسوزه
    • ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      47 0
      آخه من نمیدونم چه منطقی پشت این تصمیم هست.مطمئنن کسانی میخواهند بچه دار شوند اگر بچه در غربال گری سالم بود هیچ گاه حاضر به از دست دادنش نیستند و فقط تولد نوزادان معلول که باعث رنج و عذاب و دل شکسته و هزینه های گزاف نگهداری از این کودکان هست باقی میماند.با این سیاست فقط تعداد کودکان معلول جامعه افزایش پیدا میکند و لا غیر
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    93 5
    چه کسی جواب گوی نیاز اون خانواده های دارای فرزند معلول میشه؟
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      24 8
      دولت دیگه دولت پاسخگو
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    فرزند سالم و یا معلول رو خدا میده و به این چیزها ربطی نداره
    • عاباس IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      118 9
      دایناسور ها رو بردی صحرا، قبل غروب برگرد غار بیرون نمونی!
    • علی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      92 4
      شما سعی کن تولید مثل نکنی شاید اوضاع مملکت بهتر بشه.
    • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      47 5
      واقعا دایناسور ها رو برده غار، بابا یه ذره فکر کنید
    • علی IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      18 55
      کاملآ موافقم مگر ما بچه دار شدیم کدوم غربالگری کردیم الحمدلله همه سالمن وسالمیم
    • میترا IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      33 4
      این حرفا از آدمای بیسواده، خوبه والا ن آزمایش بگیرن، ن غربالگری بعدش باردار بشن ک حالا هرچی باشه خدا میده خدا عقلشو داده بما
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      55 1
      خریت امثال تو مشابه خریتی است که در مسئولان هست
    • تیام IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      50 0
      واقعا متاسم واسه طرز فکر دارن مسئولین. بچه بیارن مردم بهر قیمتی؟ اگه خدایی نکرده بچه سالم نباشه پدر مادر فرزند همه عذاب میکشن....
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      36 1
      خود خدا میگه در دانش همیشه اول باشید خدا تفکر به ما داده که پیشرفت کنیم
  • مهدی IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    45 8
    اینجا چی سر جاشه
    • IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      2 2
      یکی من یکی شما
  • فاطی IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    71 4
    این کار خیلی خطرناک و غیر عاقلانه هست لطفا این کارو نکنین با عقل جور در نمیاد برای تولید مثل افزایش جمیعت بچه های معلول و مریض بیشتر میشه بیچاره خانواده باید جور بقیه رو ک این قانون رو برمیدارن رو بخورن
    • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      25 4
      موافقم
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    65 3
    سلامت روح و روان مادر و خانواده و بعد از اون مشکلات روحی روانی کودک سندروم و بعداز اون هزاران مشکل آیا فقط هدف زایش هست اگر اینطوریه که متاسفم برای همچین طرز فکری اگر هدف زایمان با اصول و فرزند سالم هست که باید غربالگری باشه تا کی هر دوره بخاطر طرح های بیخود خانواده ها تاوان بدن کی جوابگوی طرح های بی منطق و اشتباه است بجای اینکه بگن جامعه سالم با تولد و پرورش سالم رابطه معناداری داره میگن هر چی میشه بشه فقط بزان واقعا که تا کی
    • الهام تهران IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      6 53
      من غربالگری ها رو رفتم و گفتن بچه سالمه سونوی اناتومی رو‌رفتم گفت بچه مشکل داره. ولی من ب دنیاش آوردم والان سالمه. سونوها و آزمایشات همه الکی ه خودتونو خسته نکنید.تا خدا نخوادهیچ اتفاقی نمیوفته. همون بهتر که حذف شه
  • عسل IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    23 6
    چه وضعه قانون گذاریه غربالگری تشخیص میده اختلالات رو نباید برداشته شه .
    • هستی IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
      20 0
      اگر هزینه آزمایش ها رو کمتر کنن فقیر وپول دار همه می تونن آزمایش هارو بدن اما متاسفانه دولت مافقط به فکر خودشه
  • مینا محمدی IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    17 1
    ب جای حذف این آزمایشات اقلا پوشش بیمه براشون در نظر بگیرن هم خدارو میخان هم خرما هم میخان آزمایش و حذف کنن هم رشد جمعیت داشته باشن، باید تاسف خورد برای این طرز فکر هیچوقت ایران پیشرفت نمیکنه با این فکرا، لطفا پیگیر باشید
  • هانا IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    18 0
    حالا به فکر اینا که به دنیا اومدن باشین شکموشونو سیر کنین بعد به فکر افزایش جمعیت باشین‌ .با این سیاست های صدمن یه غازتون
  • جهاد IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    6 14
    باسلام وعرض ادب نظرات دوستان همگی درست وقابل قبول هست اما این نگرانی بابت حذف غربالگری درصورتی هست که غربالگری بطور حداقل۹۰درصد درتشخیص درست باشد درصورتیکه بایه پرس وجوی سرانگشتی ازدورواطرافیانتون می بینید که غربالگری عملا کاری نتونسته بکنه چه بچه هایی که برحسب یه احتمال سقط شدن و چه بچه هایی که تشخیص سلامت جنین داده شده ومعلول به دنیا اومده ازهمه کسایی که بچه شون رو گفتن مشکل داره وبایدسقط بشه یه سوال کنید شاید فقط یکی دونه اونم شایدپیداکنید که ناقص بوده بقیه همه بچه های سالم به دنیاآوردن که اگه قراربود برحسب غربالگری صورت بگیره باید سقط میشدن ... واقعا همه ما سوای از عقاید و پافشاری بر اصولی که به هردلیلی پایبندیم فقط باکمی فکر میبینیم بودن ونبودنش خیلی هم فرقی نمیکنه
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    22 5
    اینایی که از اینجا به بعد بچه دار می شن یه مشت احمق هستن.
  • الهام IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    14 31
    الحمدلله، چند نفر رو میشناسم که بهشون گفته بودند بچشون مشکل داره و باید سقط بشه ولی خداروشکر زیر بار نرفتند و الان بچه های خوشگل و باهوشی دارند. هرچند که دوران بارداری شون پر از اشک و غصه بود.
  • زهرا IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    13 29
    این آزمایشات فقط برای پر کردن جیب برخی از مراکز هستش اگه خدا بخواد فرزندی ناقص یا مشکل دار به کسی بده صدتا از این آزمایش ها هم جلوشو نمی گیره یکی از اقوام ما همه آزمایش ها وسونوگرافی سه بعدی وغیره را انجام داد برخی دکترها حتی متخصص هم گفت هیچ مشکلی وجود نداره وبچه سالمه ولی بعد از زایمان بچه اش مشکل داشت ولی من سه تا بچه پپشت سرهم اوردم آزمایشاتم انجام ندادم بچه هام همه خداروشکر سالم بودند
  • یاسر IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    6 25
    بسیار تصمیم درستی گرفتن مگه نمیگین قبلا اختیاری بود(که نبود، ماما ایقدر مادران را میترساند و استرس بهش میداد که اگه شد پول قرض میکرد و انجام میداد) الانم اختیاریه هر کی بخواد میره متخصص براش میتویسه، گرچه بازم کار خودتون را میکنید، و با ترساندن مادران بازم همه را مجبور میکنید انجام بدن، تا جیب یه سری از خدا بیخبر پر بشه، به شخصه سراغ دارم خانومی همه این غربالگری ها را انجام داده وقتی بچش بدنیا اومد عقب افتاده بوده و غربالگری چیزی نشون نداد، فقط پول گرفتن
  • هم وطن IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    9 27
    به خواهرم غربالگری گفت که نوزادشون سندروم داون ولی حاضربه سقط نشدوالان ماشالله سالم چقدربچه سالم الکی سقط شدن ؟؟
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    21 9
    لعنت بر پدرومادر کسی که چنین تصمیمی گرفته
  • فقط خدا IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    19 0
    بجای اینکه کلا غلبارگری نباشه میتونید تموم هزینه ها و ازمایش ها حاملگیو رایگان کنین تا جمعیت زیاد بشه وقتی ی سنو ۳۰۰چطور ی ادم کارگر ک ی روز تا غروب درآمدش ۲۵۰ بچه بیاره واقعا فکر کنید
  • Hani IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
    16 1
    اشتباه ست . غلطه . خطرناکه . اشتباه .. غلط . خطرناک
  • نوید IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    14 1
    واقعا مسئولین که قانونی رو تصویب میکنن. تحصیلات دارن قطعا نه. برای جوانی جمعیت سطح رفاه جامعه باید بالا بره. نه سطح جهالت مسئول
  • مهرداد IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    15 0
    اگر فرزند معلول بدنیا اومد آیا دولت و وزارت بهداشت پاسخگو می‌شوند ؟ به نظر من نه ، با این کار مردم از ترس اینکه مبادا بچه ناقص بدنیا بیارند دیگه رغبتی برای فرند دار شدن ندارند ، چرا که خیلی کسانی هستند که فرزندانشان ناقص هست و مردم می‌بینند چقدر خانواده‌شان زجر می‌کشند، آیا اینها وبال جامعه نیستند ؟ آیا دولت اینها را از لحاظ مالی و غیره کمک میکنه مثل کشورهای دیگه ، دولت‌های ما فقط بدیهای کشورهای دیگه را کپی می‌کنند ولی کارهای خوب کشورهای دیگه را اصلا کپی نمی‌کنند، وقتی می‌خواهند کارهای خود را توجیه کنند می‌گویند فلان کشور هم همینطور قانونی دارد ولی تا به کارهای خوب کشورهای دیگه میرسه میگویند اونها با ما فرق دارند
  • ناشناس IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    13 1
    یعنی الان فقط مهمه که بچه به دنیا بیاد؟ مریض بودن یا سالم بودنش اصلأ مهم نیست ؟ حالا کاری به هزینه اش ندارم تو این ۹ ماه چقد خرج میشه ولی تکلیف اون مادری که بعد ۹ ماه انتظار یه بچه معلول بدن بغلش چیه؟اون مادر بدبخت افسردگی بگیره کی جوابگو هستش؟ عوض اینکه به حل مسئله کمک کنن دارن صورت مسئله رو پاک میکنن بجای این کارها یه کم جلوی گرونی رو بگیرین حداقل مردم ازدواج کنن بچه دار شن انقد ماشاالله همه چی گرون میشه تندتند اینه هیشکی ازدواج نمیکنه اگه هم بکنه همه دارن میرن سمت تک فرزندی
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    3 22
    اصلا اساس کار اشتباه هست اینی که با چند درصد احتمال حکم قتل جنین صادر بشه...با تجربه سه فرزند سالم که دارم خدا را شکر میکنم که زیر بار این غر بالگری نرفتم با چند درصد احتمال باید در مرحله بعدآزمایشی انجام بدی که درصد ریسک سقط جنین بالایی داره این یعنی خودت اقدام به قتل داری انجام میدی برای یک احتمال با درصد کم...اونم برای یک سونویی که هنوز تو تشخیص جنسیت درصد اشتباه داره چطور میخواد احتمال اختلال کروموزمی رو درست تشخیص بده
  • ناهید IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    12 4
    اجبار نیست،مثل قبل هرکه پولشو داره میره غربالگری میده،هرکه پولشو نداشت مثل من قرض و قوله میکنه جور میکنه میره غربالگری میده،،ولی خیلی موارد دیدم و شنیدم توی غربالگری گفتن بچتون عقب مانده میشه مشکل داره،ولی بچه سالم بدنیا اومده،،و برعکسشم دیدم توی آشناهامون. بنظر من همه چیز دست خداونده
  • لبیک یا مهدی IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    22 1
    سلام. این چه طرحیه.مگه میشه با زندگی مردم بازی کنید خود بنده از مادرانی هستم که شش ماه پیش به خاطر اینکه بچه ام سندرومی تشخیص داده شد دستور سقط جنین بهم دادن. چون تو خانواده شوهرم سندرومی داریم. مگه میشه بدون غربالگری دوباره فکر بچه دار شدن بکنم با این شرایطم ..آخه چرا دارید نفس مردم رو میگیرید به چه قیمتی ...چقدر به مردم استرس میدید ..اینطور که شما میگید دیگه کسی سمت بچه دار شدن نمیره. من اگه چهار تا بچه ی معلول داشته باشم شما میخاید بچه هام رو بزرگ کنید یا درد و رنج من مادر رو به دوش بخرید. خدا نگذره خدا نگذره خدا نگذره ازتون
  • دوست IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    21 3
    اتفاقا باید حتما غربالگری بصورت اجباری اجرا شود. زیرا افراد معلول، موجب زجر مادی و معنوی خانواده ها شده و برای کشور نیز هیچ سودی نخواهند داشت. بجز افزایش افراد ناتوان ذهنی در خیابانها
  • NL ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    17 1
    این بسیار بسیار اشتباه است چون تولد نوزادان با سندروم داون ( یا مونگولیسم) و دیگر نوزادانی که مشکلات دیگر دارند، هزینه هایی به مراتب زیادتر و شدیدتر هم برای خانواده ها و هم برای کشور دارد. بایستی مشکلات کشور را کاهش داد نه اینکه به بهانه ازدیاد جمعیت طرح های اشتباه ارائه نمود.
  • سعید IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
    24 1
    ناراحتم ولی امیدوارم که مردم ایران با دیدن این همه رنج، خرافات رو در 50 یا 100 سال آینده کنار بزارن و فرزندم یا نوه احتمالیم بتونن در یک کشور نرمال زندگی کنن